Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Volkswagen Amarok

Volkswagen presenteert in 2010 de pick-up VW Amarok

Een echt werkpaard, zo kun je een gebruikte Volkswagen Amarok wel noemen. Deze stoer en grote pick-up combineert bruut motorvermogen met een enorme laadbak en zitcomfort voor iedereen die meerijdt. Betrouwbaarheid is natuurlijk erg belangrijk bij dit type auto en VW heeft zich door de jaren heen wel bewezen op dit vlak. Dankzij de vierwielaandrijving en Hill Assist is de Amarok klaar voor het zware werk. Of dat nu in het bos, aan het strand of in de stad is, deze pick-up is er klaar voor. Lees meer

Alternatieve modellen

Model

De Volkswagen Amarok is de eerste grote pick-up die Volkswagen aan het assortiment toevoegde. Voor de komst van de Amarok had VW in de jaren 90 wel de kleinere Taro pick-up in het assortiment, maar deze was na 1997 niet meer leverbaar. De Amarok wordt sinds eind 2009 gemaakt en is leverbaar met 2-deurs en 4-deurs cabine. Het model kan geleverd worden met vierwielaandrijving of achterwielaandrijving.

De Amarok is verkrijgbaar in 3 uitvoeringen: de Plus Cabine met 2 zitplaatsen en de Dubbele Cabine met 5 zitplaatsen. De 2-zitter wordt beschouwd als een bedrijfswagen, maar de 5-zitter niet. Voor de Nederlandse markt werd speciaal een versie van de Dubbele Cabine met een lange wielbasis ontwikkeld. Door de 5 zitplaatsen en de grote laadbak is deze auto niet BPM-plichtig.

De Amarok is 5,25 meter lang met een royale laadruimte van 2,52 vierkante meter, een van de grootste laadruimtes in deze klasse. De pick-up heeft een maximum laadgewicht van 1.150 kilo De eerste modellen hadden alleen een 2.0 TDI motor met 163 pk en een koppel van 400 Nm en achterwielaandrijving of vierwielaandrijving.

De Amarok is standaard onder andere voorzien van ESP, ABS, Hill Hold Assist en 4 airbags. Bij de Trendline uitvoering krijg je er ook een cruise control, airco en een radio/cd speler bij. De Highline staat hoger op de wielen en heeft climate control, meegespoten bumpers en 17 inch lichtmetalen velgen.

De auto is ontworpen door Walter de’Silva en wordt gemaakt in de Volkswagenfabriek in Argentinië. Een 4-deurs Plus Cabine kostte bij introductie vanaf € 22.700. Voor een gebruikte Volkswagen Amarok hoef je minder neer te tellen.

VW Amarok en de Ford Ranger

De Volkswagen Amarok en de Ford Ranger zijn allebei veelzijdige en krachtige pick-ups met verschillende motoren. De Amarok heeft een 3.0 L V6-dieselmotor en de Ford Ranger heeft een bi-turbo 4-cilinder dieselmotor.

De uitrusting van de Amarok is uitstekend. Achterin zitten stoelen met opklapbare zittingen voor de kinderen en een geschikte heupgordel. Met speciale treden en handgrepen kunnen ook de kleintjes zelf aan boord klimmen. De daklijn is iets hoger dan die van de Ranger, zodat volwassenen niet zoveel hoeven te bukken als ze achterin instappen. Er zijn 2 bekerhouders die voor de middelste zitplaats op de middenconsole zijn bevestigd.

Het ergonomische ontwerp van de Amarok, zoals de leesbaarheid van de instrumenten en de plaatsing / bediening van de knoppen, over het algemeen superieur aan die van de Ranger. De Ranger heeft alleen de knipperlichthendel aan de linkerkant van de stuurkolom en de handremhendel zit wat te dicht bij de stoel van de voorpassagier. De voorstoelen zijn trouwens in beide modellen comfortabel. De achterbanken van de Ranger zijn wat zachter gevoerd en de stoelen van de Amarok ondersteunen wat beter.

De V6-motor van de Amarok is een krachtige motor die nog redelijk zuinig is voor een motor die deze prestaties levert. Na een rit van 50 km over landelijke wegen met een snelheid van 80 km/uur, en een paar ritten over de snelweg en wat drukke stadswegen, komen we voor de Amarok op een verbruik van 8,9 l/100 km.

Dan de 4-cilindermotor van de Ford Ranger. Deze reageert verfijnd en zelfs sportief als hij eenmaal op bedrijfstemperatuur is. Ondanks dat het een stille motor is, is deze bi-turbomotor een flinke krachtbron. Met een vermogen van 157 kW/214 pk heeft de Ranger wel 45 pk minder vermogen dan de Volkswagen. Daar staat tegenover dat het gemiddelde brandstofverbruik van de Ford zo’n 1 liter per 100 km lager ligt.

De Ford heeft een soepele automatische transmissie met 10 versnellingen die zeer effectief werkt. De Amarok heeft een 8-traps automaat die de verfijning mist die hoort bij de 10-versnellingsbak van de Ford. Op de weg voelt de Amarok meer als een bedrijfsauto, terwijl de Ranger bijna aandoet als een SUV. De Amarok heeft soms minder stuurgevoel en schakelt langzamer dan de Ranger.

De Ranger presteert prima off-road en heeft een fatsoenlijke grip op het asfalt. Het is een responsieve auto met mooie krachtige remmen en ook een goed gevoel bij de pedalen. De Ranger heeft een 240-volt stopcontact aan de achterkant van de middenconsole en de Amarok wordt geleverd met een elektrisch verstelbare passagiersstoel. Beide voertuigen zijn uitgerust met kofferbak kleppen die makkelijk sluiten. De Amarok wint het van de Ranger als het gaat om uiterlijk en rijgedrag op een rechte weg. De Ranger is beter als het gaat om comfort en rij-eigenschappen. De Ranger heeft ook een betere veiligheidsuitrusting, een lagere aanschafprijs en een lager brandstofverbruik.

Motoren

De Amarok heeft een 6-cilinder 3.0 L turbodieselmotor van 190 kW / 259 pk en een maximum koppel van 580 Nm. De overboost-functie kan het vermogen voor een korte periode verhogen met 10 kW. Het gecombineerde verbruik is 11,2 l/100 km.

Uitrusting en opties

De Volkswagen Amarok is verkrijgbaar met 5 uitrustingsniveaus, namelijk: Trendline, Comfortline, Darklabel, Highline en Aventura. De Trendline is de goedkoopste uitvoering en de Aventura de duurste.

De Trendline is de goedkoopste uitvoering, met standaard:

  • 16 inch stalen velgen
  • Radio Composition Audio

Optioneel is de Trendline verkrijgbaar met o.a. een multifunctioneel stuurwiel, Bi-Xenon LED dagrijverlichting incl. LED kentekenverlichting, Climatronic volautomatische airconditioning en parkeerhulp voor- en achter met achteruitrijcamera.

De Comfortline is standaard voorzien van:

  • Multifunctioneel stuurwiel
  • Boordcomputer Plus
  • Lichtmetalen velgen 17 inch
  • Climatic halfautomatische airconditioning
  • Radio Composition Audio
  • Buitenspiegels in carrosseriekleur

De Darklabel heeft dezelfde uitrusting als de Comfortline, plus:

  • Buitenspiegels in zwart
  • Bi-Xenon LED dagrijverlichting incl. LED kentekenverlichting
  • Getinte achterlichtunits
  • Radio Composition Media
  • Sidebars
  • Boordcomputer Plus
  • Sports- of Stylingbar
  • 18 inch lichtmetalen velgen

Optioneel verkrijgbaar: Climatronic volautomatische airconditioning, parkeerhulp voor- en achter met achteruitrijcamera, Discover Media

De Highline is hetzelfde als de Blacklabel, plus het volgende:

  • Buitenspiegels, aan bovenzijde in carrosseriekleur onderzijde verchroomd
  • Climatronic volautomatische airconditioning
  • Parkeerhulp voor- en achter met achteruitrijcamera
  • Radio Composition Media

Optioneel is de Highline leverbaar met buitenspiegels in zwart, Discover Media, Sidebars

De Aventura is hetzelfde als de Highline, maar dan zonder de boordcomputer plus en de Radio Composition Media, maar met standaard:

  • Discover Media
  • Sidebars
  • Sports- of Stylingbar

De 18 inch lichtmetalen velgen zijn optioneel.

Handige bedrijfswagen of veelzijdige familiewagen

Een gebruikte Volkswagen Amarok is ideaal voor bedrijfswagenparken die auto’s nodig hebben om spullen naar afgelegen of moeilijk bereikbare plaatsen te vervoeren. Dankzij de 4x4 en krachtige V6-motor komt deze auto bijna overal. Naast bedrijfswagen is deze Amarok ook geschikt als grote gezinswagen waar al je spullen gemakkelijk in passen.

Beoordelingen voor Volkswagen Amarok

11 Beoordelingen

4,6