Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
nisan-x-trail-front

Nissan X-Trail

1 / 3
nisan-x-trail-front
nisan-x-trail-side
nisan-x-trail-back

Sterke punten

  • Beschikbaar met 7 plaatsen
  • Ook als hybride
  • Geslaagd rijcomfort

Zwakke punten

  • Krappe derde zetelrij
  • Geen plug-in hybride
  • Hoge prijzen

Nissan X-Trail : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Nissan X-Trail, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:€ 21.900,-*
Occasions vanaf:€ 650,-*
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Nissan X-Trail: Nissans grootste SUV met hybride aandrijving en 7 plaatsen

Sinds 2022 is de Nissan X-Trail aan zijn vierde generatie toe. Nissans grootste SUV pakt optioneel nog steeds uit met zeven zitplaatsen, maar gooit zijn motoraanbod flink door elkaar. De basismotor is een milde hybride, daarna focust Nissan op zijn eigen, bijzondere e-Power-systeem. Lees meer

Interesse in een Nissan X-Trail

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goeie redenen

  • De Nissan X-Trail is net volledig vernieuwd en pakt dus uit met een modern lijnenspel, zowel aan de binnenkant als aan de buitenkant.

  • Deze nieuwe generatie vergeet zijn praktische aspecten niet: de Japanner is nog steeds beschikbaar met een derde zetelrij.

  • De nieuwe X-Trail laat de dieselmotor achterwege, maar denkt nog wel aan zijn verbruik: de basismotor is een milde hybride, de andere motoren zijn full hybrids.

  • Nissans intelligente e-Power-aandrijflijn maakt maximaal gebruik van de elektromotor en ontpopt zich in de praktijk tot een geslaagde hybride.

Belangrijke gegevens

Motoren

Sinds zijn modelwissel in 2022 zet de Nissan X-Trail volop in op elektrificatie. Er is dan ook geen dieselmotor meer in het gamma, dat begint bij een 1.5-driecilinder van 163 pk. Deze verbrandingsmotor op benzine wordt echter vooral als generator gebruikt om een 204 pk sterke elektromotor op de vooras van stroom te voorzien. Als e-4ORCE voegt hij nog een extra elektromotor toe op de achteras, drijft hij dus de vier wielen aan en is hij in totaal goed voor 213 pk. Voor de voorwielaangedreven e-Power geeft Nissan een gemiddeld WLTP-verbruik op van 5,8 tot 6,2 l/100 km en een CO2-uitstoot van 132 tot 141 g/km. Voor de e-4ORCE liggen die cijfers op respectievelijk 6,3 tot 6,6 l/100 km en 143 tot 150 g/km.

Als je op zoek bent naar een diesel of een iets mildere hybride, dan ben je aangewezen op de occasionmarkt. De benzinemotor van de milde hybride is dezelfde als in de e-power (1.5-driecilinder), alleen functioneert deze dan als echte aandrijving en niet slechts als een generator. Wanneer je besluit voor een diesel te gaan kom je uit op een dCi 130, dCi 150 of een dCi 177.

Afmetingen

Met een lengte van 4,68 meter, breedte van 1,84 meter en hoogte van 1,73 meter is de Nissan X-Trail de grootste SUV in het gamma van het Japanse merk. Maar nog in Japan moet de X-Trail qua afmetingen een andere hybride zevenzits-SUV laten voorgaan, de Toyota Highlander. In Azië doen ook de Hyundai Santa Fe en Kia Sorento het qua lengte beter.

Gebruik je de stoelen op de derde zitrij niet, dan maakt de Nissan X-Trail als milde hybride 585 liter aan koffervolume vrij. Bij de e-Power-modellen is dat nipt minder: 575 liter in totaal. Ook hier moet hij door zijn kleinere afmetingen zijn Aziatische zevenzitsconcurrenten laten voorgaan.

De onderstaande tabel bevat de specificaties van de e-Power 2WD

Productie Sinds 2001
Lengte, breedte, hoogte 4,68 m, 1,84 m, 1,73 m
Wielbasis 2,71 m
Inhoud bagageruimte 575 - 1.396 l
Ledig gewicht 1.625 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2.245 kg
Cilinderinhoud 1.497 cm³
Maximaal koppel 330 Nm
Topsnelheid 170 km/h
Acceleratie 0-100 km/h in s 8,0 s
Tankinhoud 55 l
Verbruik 5,8 l/100km
CO2-uitstoot 132 g/km

Uitvoeringen

Nissan biedt zijn X-Trail aan in vier verschillende uitvoeringen. De basisversie Acenta is alleen combineerbaar met de milde hybride aandrijflijn, maar zet de X-Trail al op 18-duimsvelgen, monteert ledkoplampen en ledachterlichten, voorziet een royale veiligheidsuitrusting en een infotainmentscherm van 8 duim. De N-Connecta voegt onder meer dakrails en verduisterde achterruiten toe, en een infotainmentscherm van 12,3 duim. De versie Tekna voegt aan de buitenkant wat chroom en 19-duimsvelgen toe, en het ProPilot-rijhulpsysteem. Tot slot doet Tekna+ er onder meer 20-duimsvelgen en een tweekleurig koetswerk bij.

Prijzen

De consumentenadviesprijs van de Nissan X-Trail begint bij 48.390 euro voor een e-Power Acenta en loopt door tot 63.440 euro voor de e-4orce 4WD met 7 zitplaatsen.

Omdat deze nieuwe generatie van de X-Trail nog maar net op de markt is (herfst 2022) zijn er nog geen occasionprijzen beschikbaar. Voor de vorige generatie X-Trail betaal je zo’n 12.000 euro voor dieselmodellen met een relatief hoge kilometerstand. Benzineversies met lagere kilometerstand zien hun startprijs stijgen tot bijna 20.000 euro.

Design

Exterieur

Bij zijn generatiewissel koos de Nissan X-Trail opnieuw voor klassieke SUV-looks. Vergeleken met zijn voorganger werd het scherpe lijnenspel iets gladder gemaakt, maar is hij wel nog steeds meteen herkenbaar als een Aziatische SUV. Daarnaast krijgt de X-Trail enkele typische Nissan-designkenmerken mee, zoals het V-vormige radiatorrooster en de lichtblokken die in twee niveaus zijn opgesplitst. Standaard zijn die lichtblokken voorzien van ledtechnologie, terwijl de velgmaten variëren van 18 tot 20 duim. In de hoogste uitvoering kan de X-Trail worden voorzien van een tweekleurig koetswerk en dus een dak in contrastkleur.

Interieur

Binnenin gaat de X-Trail voor een klassiek dashboardontwerp, met fysieke knoppen voor de bediening van de klimaatregeling en een centraal touchscreen voor het infotainment dat bovenop de boordplank staat. Standaard is dat scherm 8 duim groot, in de hogere uitvoeringen neemt dat toe tot 12,3 duim. Ook het instrumentenpaneel is in de hogere uitvoeringen een digitaal display van 12,3 duim groot. Verder beschikt deze X-Trail over een optionele derde zitrij, al is die vooral voorbehouden voor kleinere passagiers en kortere afstanden.

nisan-x-trail-interior

Rijhulp en veiligheid

Bij zijn debuut kreeg de huidige generatie van de Nissan X-Trail de maximumscore van vijf sterren op de Euro NCAP-crashtests. De SUV beschikt standaard dan ook over een uitgebreid snufjesarsenaal voor actieve en passieve veiligheid, met onder meer gordijnairbags, zijdelingse airbags en een centrale airbag, een automatisch noodremsysteem, snelheidsbegrenzer, intelligente cruise control enzovoort. In de hogere uitvoeringen biedt Nissan het ProPilot-systeem aan, dat onder meer bij het rijden op de snelweg en in files ondersteuning biedt.

Alternatieven

Wie de Nissan X-Trail iets te groot vindt, kan bij de Japanners nog terecht bij de immer populaire Qashqai. Een volledig elektrisch alternatief is er sinds kort in de vorm van de Ariya. Andere Aziatische hybride zevenzits-SUV's vind je onder meer bij de Toyota Highlander, de Hyundai Santa Fe en de Kia Sorento.

FAQ

Hoeveel kost de Nissan X-Trail?
De **consumentenadviesprijs** van de Nissan X-Trail beginnen bij 48.390 euro voor een e-Power Acenta en loopt door tot 63.440 euro voor de e-4orce 4WD met 7 zitplaatsen.
Welk trekgewicht kan de Nissan X-Trail aan?
De milde hybride X-Trail kan een ongeremd trekgewicht van 750 kilogram en een geremd trekgewicht van 2.000 kilogram aan. Voor de voorwielaangedreven e-Power bedraagt het ongeremde en geremde trekgewicht 670 kilogram, de vierwielaangedreven e-Power e-4ORCE kan een ongeremd trekgewicht van 750 kilogram en een geremd trekgewicht van 1.800 kilogram aan.

Beoordelingen voor Nissan X-Trail

49 Beoordelingen

4,6