Nissan te koop: tweedehands en nieuw

Nissan

Huidige top modellen

Overzicht van de populairste Nissan modellen

Vind nu uw droomauto

In 2.4 miljoen auto's bij Europa-breed de grootste online automarkt.

Tweedehands Nissan: de eerste bouwer van Japan

Als tweedehands auto is deze Japanner een betrouwbare keuze. De multinational heeft zijn hoofdkwartier in Nishi-ku, Yokohama. Het verkoopt ook voertuigen onder de merknamen Infiniti en Datsun. Als Nismo worden tuning producten en prestatiewagens gebouwd. Sinds 1999 is het bedrijf onderdeel van de Renault-Nissan Alliantie, een samenwerking met de Franse bouwer Renault. Sinds 2013 bezit Renault er 43,4% van de stemgerechtigde aandelen. De Japanner bezit op zijn beurt een niet-stemgerechtigd aandeel van 15% in Renault. Vanaf 2013 wordt de bouwer zo de zesde speler wereldwijd, na Toyota, General Motors, Volkswagen Groep, Hyundai Motor Groep en Ford. Bijzonder is de status van grootste elektrische bouwer ter wereld. De wereldwijde verkoop hiervan loopt in de honderdduizenden, waarvan het model Leaf de overgrote meerderheid voor zijn rekening neemt.

Datsun

Masujiro Hashimoto richt op 1 juli 1911 de Kaishinsha Motor Car Works op, Japans eerste autobouwer. Het bedrijf debuteert in 1914 met de DAT. Die autonaam is een acroniem opgebouwd uit de beginletters van de familienamen van de bedrijfsinvesteerders: (Kenjiro) Den, (Rokuro) Aoyama en (Meitaro) Takeuchi. Deze onderneming zal uiteindelijk uitgroeien tot Datsun. In 1928 richt Yoshisuke Aikawa vervolgens de holding Nihon Sangyo op, wat zoiets betekent als 'Japan Industrieën'. De naam 'Nissan' ontstaat in de jaren 1930 en is een samentrekking van de volledige benaming van de holding. Het omvat dus de eerste lettergrepen van de aparte delen, 'Ni' en 'San'. Zo wordt het merk immers ook genoemd op de beurs van Tokyo. Het bedrijf wordt vooral bekend via het modelagentschap Tobata Casting en de veelzijdige multinational Hitachi. De holding is verder ook al actief op de (tweedehands) markt voor auto onderdelen en bezit daarnaast lasbedrijven.

Eigen corporatie

Autoproductie op zich vangt echter pas aan vanaf 1933. Dit bedrijf groeit via de ondernemingen op het gebied van auto onderdelen. In 1934 zijn deze takken zodanig gegroeid dat Aikawa de divisie weet af te scheiden van Tobata Casting en onder te brengen in een eigen onderdivisie. Die divisie krijgt de naam Nissan Motor Co., Ltd. Nochtans is dat niet erg naar de zin van zijn aandeelhouders. Zij zijn eerder sceptisch wanneer het aankomt op autoproductie in Japan. Daarom koopt Aikawa hen maar gewoon uit met kapitaal van Nihon Sangyo. Dat gebeurt in juni 1934. In 1935 is de eerste fabriek een feit, opgetrokken in Yokohama. Er worden 44 Datsuns verscheept naar Azië, Centraal en Zuid-Amerika. In datzelfde jaar verschijnt ook de eerste, volledig nieuw samengestelde 'Nissan'. De fabriek bouwt verder nog trucks, vliegtuigen en motoren voor het Japanse leger. Eind 1937 verhuist het hoofdkwartier naar Hsinking, de hoofdstad van Manchukuo (in het huidige China). In 1944 volgt nog een verhuis, dit keer naar Nihonbashi, Tokyo. De naam van het bedrijf verandert nu in Nissan Heavy Industries, Ltd.

Renault-Nissan Alliantie

In 1999 zit het bedrijf in financiële problemen. Om eruit te geraken wordt een samenwerking overeengekomen met het Franse Renault S.A., getekend op 27 maart 1999. Het resultaat is de Renault-Nissan Alliantie, een primeur voor de industrie voor wat betreft Frans-Japanse samenwerking. Beide merken behouden daarbij hun eigen bedrijfscultuur en merkidentiteit. In mei 2005 krijgen ze wel een eerste gemeenschappelijke CEO, Carlos Ghosn. Hij wordt daarbij eerst aangesteld tot Chief Executive Officer van de Japanner (2001). In april 2017 wordt zijn opvolging voorbereid. De Renault-Nissan Alliantie wordt geïncorporeerd door Renault-Nissan B.V., opgericht op 28 maart 2002. Een Nederlandse rechtsvorm dus. De corporatie is voor de helft Frans en voor de helft Japans bezit.

Revival Plan

Via de Renault-Nissan Alliantie zijn Ghosn en zijn bedrijf volgens velen geslaagd in een van de meest spectaculaire bedrijfsreddingen en ommekeren in de geschiedenis van de industrie. In de slipstream van de Alliantie beleeft de Japanse bouwer hoogdagen en recordopbrengsten. Als merk worden zowel Nissan als Infiniti op dramatische wijze gerevitaliseerd. Dat alles gebeurt bovendien in de context van een economische malaise in het thuisland. Het effect is zo sterk dat Ghosn in Japan een beetje een cultfiguur wordt. Hij duikt er op in manga's en andere uitingen van de plaatselijke popcultuur. Ook de overheid weet zijn inspanningen te appreciëren en onderscheidt hem met de Medaille met Blauw Lint (2004).

Andere samenwerkingen

Op 7 april 2010 wisselen Daimler AG en Renault-Nissan 3,9% van elkaars aandelen uit. Een driekoppige alliantie laat een betere spreiding van technologie en ontwikkelingskosten toe. Het stimuleert globale samenwerking en wederzijdse evolutie. Op 12 december 2012 start Renault-Nissan ook nog een joint venture met Russian Technologies (geïncorporeerd door Alliance Rostec Auto BV). Zo wordt het aandeelhouder van AvtoVAZ, Ruslands grootste autobedrijf en verkoper van Ruslands grootste merk, Lada. In juni 2014 is de overname compleet en verwerft Renault-Nissan een meerderheidsaandeel van 67,1% in Alliance Rostec, dat op zijn beurt 74,5% van AvtoVAZ aankoopt. Ghosn wordt er voorzitter van de bestuursraad.

Nissan merken

Naast Nissan, dat wereldwijd (tweedehands) verkocht wordt, verkoopt Renault-Nissan tot in 1983 ook nog Datsun. Specifieker is dat lange tijd de benaming voor Nissan-exporten. Vanaf 1984 wordt het merk langzaam uitgefaseerd. Dat jaar verschijnen alle auto's met een dubbele naam: Datsun/Nissan. In 1985 verdwijnt Datsun zo volledig om in 2013 verrassend weer op te duiken als hefboommerk in nieuwe, opkomende markten. Verder worden de luxevoertuigen sinds 1989 verkocht onder de merknaam Infiniti. In 2012 krijgt het merk hiervoor zijn eigen hoofdkwartier in Hong Kong, waar het geïncorporeerd wordt als Infiniti Global Limited. CEO is Roland Krueger, voorheen een uitvoerend lid van het BMW bestuur. Vanaf 2014 worden Infiniti's ook in Japan verkocht (wat voorheen dus niet het geval was). Het is een geliefde tweedehands auto. Een laatste merk van het bedrijf is Nismo. Dat is een afkorting van Nissan Motorsport International Limited en kan in de eerste plaats gezien worden als een tuning shop. Ondertussen wordt dit merk in recente jaren ook stilaan omgevormd tot automerk. Het is zo ook de benaming voor de prestatievoertuigen van de bouwer geworden.