Nissan Cube te koop: tweedehands en nieuw

Nissan Cube

Nissan Cube

De eerste generatie van de Nissan Cube komt in 1998 in Japan op de markt

Een geslaagd design, zo zeggen de ontwerpers, kan men herkennen aan het feit dat de vorm goed bij de functie van de auto past. En net als dat autofabrikanten bij de ontwikkeling van een nieuw voertuig op zijn functionaliteit letten, zoeken ze tegelijkertijd ook naar steeds weer nieuwe gestaltes die het karakter van een model moeten bepalen. Lees meer

Vind nu uw droomauto

Uit meer dan 2 miljoen auto’s in de grootste online automarkt van Europa.

Nissan Cube - Top aanbod

Informatie over Nissan Cube

Aan het einde van dit proces moet dan alleen nog maar een passende naam gevonden worden, die alle pretenties in één enkel woord samenvat. Toen de Japanse autofabrikant Nissan in de jaren ’90 het concept voor een nieuwe mini-MPV ontwikkelde, construeerde hij een voertuig waaraan je kon zien dat ingenieurs en designers zich gehouden hadden aan de richtlijn om veel ruimte in een compacte carrosserie onder te brengen. Want de mini-MPV leek eenvoudig op een blikken kubus. Zo consequent als de vorm was, zo logisch was ook de benaming van het nieuwe model: Nissan Cube (Engels voor kubus). In 1998 werd de eerste generatie van de Nissan Cube voor de Japanse binnenlandse markt geïntroduceerd.

Vanaf 2010 komt de Nissan Cube ook naar Europa

In Japan hoorde de op de Nissan Micra gebaseerde mini-MPV Nissan Cube sindsdien tot de vaste collectie van de fabrikant. Dit bleef ook zo toen na een bouwperiode van vijf jaar de duidelijk verfijnder vormgegeven tweede generatie op de markt kwam. De vanaf 2002 geproduceerde modellen van de Nissan Cube stelden de vijf passagiers meer hoofd- en beenruimte ter beschikking en boden in een eind 2003 gepresenteerde lange versie met een lengte van ca. 3,90 meter zelfs een derde rij zitplaatsen met in totaal plaats voor zeven personen. Aangezien de verkoopsuccessen in Japan aanhielden werd al bij de ontwikkeling van de in 2008 geïntroduceerde derde generatie van de Nissan Cube overwogen om de mini-MPV ook buiten Japan te verkopen. In 2010 was het uiteindelijk zo ver. De Nissan Cube ging nu ook in Europa de straat op.

Nieuwe vormen voor de derde generatie van de Nissan Cube

Terwijl de eerste generaties zelfs tot in detail door het kubusdesign bepaald werden, kozen de Japanners bij de voor de wereldmarkt bedoelde Nissan Cube voor tegenpolen van de rechthoekige vorm van de carrosserie. De mini-MPV kreeg geïntegreerde voor- en achterbumpers met weelderige welvingen en zelfs de vensterkozijnen aan de zijkanten en de achterkant kregen afgeronde hoeken. De Nissan Cube was in deze generatie in de standaarduitvoering met een lengte van 3,90 meter net zo lang als voorheen de zevenzitter was. Dankzij een tien centimeter verlengde wielbasis won het interieur in vergelijking met de voorganger bovendien weer aan ruimte voor de vijf passagiers. Verschillen tussen de modellen voor de Aziatische en Europese markt waren er op het gebied van aandrijvingstechniek.

De motoren van de Nissan Cube

Voor de Europese markten boden de Japanners de Nissan Cube als benzinemodel zowel met een automatische versnellingsbak alsook met een handmatige versnellingsbak aan. De ottomotor van dit benzinemodel had een prestatievermogen van 81 kW (110 pk). Onontbeerlijk was bovendien de invoering van een dieselmotor. Deze werd geleverd door Nissan’s partner Renault en had een cilinderinhoud van 1,5 liter en een prestatievermogen van 81 kW (110 pk). Het brandstofverbruik van de diesel in combinatie met de automatische versnellingsbak was volgens de fabrikant gemiddeld 5,2 liter (135 g/km CO2).

Beoordelingen voor Nissan Cube

1 Beoordelingen

5,0