Suzuki Splash te koop: tweedehands en nieuw

Suzuki Splash

Suzuki Splash

De micro MPV Suzuki Splash wordt in 2008 op de markt gebracht

In sommige voertuigklasses weten de producenten reeds bij de ontwikkeling van een nieuw model dat de techniek, de carrosserievorm, de prijs of de gebruikswaarde het voertuig alleen maar interessant maakt voor een nichemarkt. Lees meer

Vind nu uw droomauto

In 2.4 miljoen auto's bij Europa-breed de grootste online automarkt.

Informatie over Suzuki Splash

Zo kunnen producenten van supersportauto’s ofwel alleen maar de ontwikkelingskosten terugverdienen, of winst maken. Dat is anders bij kleine, voordelige auto’s die niet in grote series gebouwd worden. Hierbij werken bedrijven veelvuldig samen om de kosten te delen. De modellen worden in serieproductie genomen waarbij er zustermodellen met verschillende merklogo’s van de band rollen. De Japanse voertuig- en motorenfabrikant Suzuki ging bij de ontwikkeling van zijn mini-MPV Suzuki Wagon R+ ook een dergelijke samenwerking aan. De Suzuki Wagon R+ werd samen met General Motors (GM) ontworpen en vervolgens in de Hongaarse Suzuki-fabriek in twee versies geproduceerd: onder de eigen merknaam en als Opel. De modelgeschiedenis van de Suzuki Splash verliep ongeveer hetzelfde. Deze micro MPV kwam in 2008 op de markt en werd ook door de Duitse GM-dochter als Opel Agila verkocht.

De Suzuki Splash wordt uitsluitend als vijfdeursmodel gebouwd

In de eerste bouwfase van hun kleine MPV Suzuki Wagon R+ gingen de constructeurs nog voor een polariserend design met een hoge, rechthoekige carrosserie. Maar bij de Suzuki Splash kozen de ingenieurs voor een meer gangbare vormgeving. De Suzuki Splash werd uitsluitend als vijfdeursmodel gebouwd en was geschikt voor maximaal vijf passagiers. Hij had een hoogte van 1,60 meter en een licht afhellend dak. Dat ging weliswaar ten koste van het laadvolume van de bagageruimte, maar het zwakte echter wel de typische rechthoekige vorm van de mini-MPV af. Met een lengte van 3,71 meter en een breedte van 1,68 meter viel de Suzuki Splash bovendien iets groter uit dan de Suzuki Wagon R+. Vanwege de veranderingen qua bouw had de Suzuki Splash een laadvolume van 180 liter. Dit liet zich nog vergroten tot 570 liter wanneer men de achterbank neerklapte.

Een automaat voor de Suzuki Splash

Het instapmodel van de iets meer dan één ton wegende Suzuki Splash werd uitgerust met een 1,0 liter driecilindermotor met een prestatievermogen van 48 kW (65 pk). Als alternatief was er een 1,2 liter motor met een prestatievermogen van 69 kW (94 pk). Daarmee kon de Suzuki Splash een maximumsnelheid van 175 km/u bereiken. Deze 1,2 liter motor kon gecombineerd worden met een handmatige vijfversnellingsbak of met een automaat. Het verbruik van de Suzuki Splash lag, afhankelijk van de uitrusting, volgens de fabrikant tussen de 5,1 en 5,7 liter (119 bis 133 g/km CO2).