Suzuki te koop: tweedehands en nieuw

Suzuki

Huidige top modellen

Overzicht van de populairste Suzuki modellen

Vind nu uw droomauto

In 2.4 miljoen auto's bij Europa-breed de grootste online automarkt.

Tweedehands Suzuki: van weefgetouwen tot automobielen

Een Suzuki is altijd een potente tweedehands auto. Deze voertuigen worden gebouwd door de Suzuki Motor Corporation, een Japanse multinational met hoofdkwartier in Minami-ku, Hamamatsu. Er worden automobielen gebouwd, vierwielers, motorfietsen en terreinwagens (ATV, All-Terrain Vehicle); maar ook buitenboordmotoren, rolstoelen en verschillende, kleinere motoren met interne ontsteking. In 2014 is het merk de negende autobouwer ter wereld in termen van productie. Er werken wereldwijd meer dan 45000 mensen in ongeveer 35 productiefaciliteiten verdeeld over 23 landen. In totaal zijn 133 dealers actief in 192 landen. Op basis van autoverkoop is het de tiende bouwer ter wereld en de derde van Japan.

Geschiedenis

In 1909 richt Michio Suzuki (1887–1982) Suzuki Loom Works op in het kleine kuststadje Hamamatsu. Er worden weefgetouwen gemaakt ter ondersteuning van de reusachtig Japanse zijde-industrie. De fabriek wordt meteen overspoeld door het werk. In 1929 brengt het de oprichter ertoe een nieuw type weefgetouw te ontwikkelen, dat nu ook overzees geëxporteerd kan worden. Een dertigjarige groei is het gevolg. Michio is er nu rotsvast van overtuigd dat diversificatie de volgende stap is in zijn ontwikkeling. Gebaseerd op marktonderzoek besluit hij dat de consument op zoek is naar een kleine, praktische auto. Het project vangt aan in 1937. In twee jaar tijd worden verschillende prototypes gebouwd. Deze eerste voertuigen worden bekrachtigd met vernieuwende motoren met vier cilinders en waterkoeling. Ze hebben een kracht van 9,7 kW en 13 pk gecreëerd door een verzet van 800 cc. Zoals bij de meeste andere autoproducenten remt de Tweede Wereldoorlog tussen 1939 en 1945 de verdere ontwikkeling van passagiersvoertuigen af. Op het eind van de oorlog zal de bouwer zelfs weer overstappen naar weefgetouwen. Die export krijgt immers sterke impulsen vanuit de Verenigde Staten, die pas de uitvoer van katoen naar Japan hebben toegestaan. Merkwaardig genoeg zal de boomende markt in 1951 echter helemaal instorten.

Terug naar auto's

Die marktsituatie stelt het bedrijf voor een enorme uitdaging. Een oplossing wordt (opnieuw) gezocht bij de autoproductie. Betaalbaar en betrouwbaar personenvervoer kan de naoorlogse consument wel weer boeien. Een aantal firma's begint daarom kleine motoren op fietsen aan te brengen. De eerste Suzuki-motorfiets wordt de Power Free. Hij is betaalbaar en eenvoudig te bouwen en onderhouden. Een Power Free uit 1952 heeft een verzet van 36 cc en een kracht van 1 pk. Tegen 1954 produceert de bouwer al 6000 exemplaren per maand. De naam van het bedrijf wordt nu officieel veranderd in 'Suzuki Motor Co., Limited'. In het zog van de succesvolle motorfietsen productie kan ook de autobouw weer aangezwengeld worden. De eerste nieuwe productie is hier zelfs nog succesvoller dan de motorfietsen. Het is de Suzulight uit 1955. Hij heeft o.a. voorwielaandrijving en een onafhankelijke ophanging. Men kan zeggen dat de bouwer in dezen een pionier is geweest.

Maruti

Als onderneming valt Suzuki uit elkaar in een aantal regionale takken. Een eerste is de Indische, gebaseerd in Gurgaon, Harayanaen. Dit bedrijf heet voluit Maruti Suzuki India Limited. In 2011-12 worden er 1.133.695 auto's gebouwd. De zaak is voor 52,4% Suzuki's bezit. Ze wordt geïncorporeerd in 1981 en staat genoteerd op de beurs van Bombay.

Verenigde Staten

De Noord-Amerikaanse tak houdt zijn hoofdkwartier in Brea, California. Sinds 2012 produceert men hier geen auto's meer voor de Japanse thuismarkt. De eerste verkoop is de Samurai uit 1985 (modeljaar 1986). Geen enkel ander Japans bedrijf is er in geslaagd om sterker te debuteren met de verkoop van auto's in de VS.

Pakistan

Deze tak wordt geïncorporeerd op augustus 1983 als gevolg van een overeenkomst tussen de Japanner en de Pakistan Automobile Corporation (PACO). Het nieuwe bedrijf verwerft zo ook de faciliteiten van Awami Autos Limited. De commerciële operaties worden opgestart in januari 1984, met als eerste doel de creatie van passagiersvoertuigen, pick-ups, vans en 4x4 voertuigen. Een nieuwe fabriek wordt in gebruik genomen in 1992 en er verschijnt zo meteen ook een nieuwe Margalla auto van 1300 cc in het aanbod. In september van datzelfde jaar wordt het bedrijf geprivatiseerd en komt het uitsluitend in Japanse handen terecht. De productie wordt verder uitgebreid in juli 1994 via de Bin Qasim Fabriek. Die heeft een capaciteit van maximaal 50.000 voertuigen per jaar. Tegen december 2003 zijn er 300.000 voertuigen gebouwd.

Canada

Deze tak wordt geïncorporeerd op 1 juni 1973. De fabrieken zijn terug te vinden in Downsview, Ontario. Er worden motorfietsen gebouwd, auto onderdelen en accessoires voor de Canadese dealers. In 2013 (modeljaar 2014) wordt ook hier, net als in de VS, de autoverkoop in de thuismarkt stopgezet. De tak blijft wel auto onderdelen en dienstverlening aan voertuigen aanbieden via zijn dealers. Ook de motorfietsen, ATV's en buitenboordmotoren worden nog verkocht.

Verenigd Koninkrijk

Deze tak distribueert auto's, motorfietsen, ATV's en marinemotoren, ook op de tweedehands markt. Het hoofdkwartier is gevestigd in Milton Keynes. In Ierland is nog een aparte tak actief, die volledig in Brits bezit is: Suzuki Cars (Ireland) Limited. De export naar het Verenigd Koninkrijk begint daarbij al in 1963, vooral via motorfietsen. In de jaren 1970 en 1980 zal Heron International er bovendien het Grand Prix raceteam van de fabriek beginnen sponsoren. Tot de motorfietsers behoren Barry Sheene, Randy Mamola, Mick Grant en Rob McElnea. Vanaf 1994 zal dat bedrijf stilaan de integrale distributie van alle producten in het Verenigd Koninkrijk op zich nemen.

Huidig (tweedehands) aanbod

Het huidig aanbod aangeboden door deze bouwer is rijk. Het omvat de volgende modellen: Alto, Ciaz, Lapin, Wagon R, Solio, Swift, SX4 (ook bekend als S-Cross), Baleno, Ignis, Kizashi, Every, Every Landy, Ertiga, Landy, APV, Jimny, Escudo (ook bekend als Grand Vitara of Sidekick), Carry en de Hustler. De bekendste van deze Suzuki's is waarschijnlijk de Swift, die ondertussen al vier generaties meegaat, sinds 2000. Het is een zogenaamde sub-compacte auto. De naamplaat wordt voorheen ook nog gebruikt om bepaalde exportmodellen van de Cultus aan te duiden. De Swift blijft een topverkoper en is tegelijk een populaire tweedehands auto.