Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
suzuki-celerio-side

Suzuki Celerio

1 / 3
suzuki-celerio-side
suzuki-celerio-front
suzuki-celerio-back

Sterke punten

  • Betaalbaar model met lage brandstofkosten
  • Betrouwbare techniek
  • Compact formaat, ideaal voor in de stad

Zwakke punten

  • Beperkte interieurruimte en bagageruimte
  • Gemiddelde bescherming van de inzittenden
  • Weinig vermogen, geen reisauto

Suzuki Celerio : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Suzuki Celerio, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Suzuki Celerio: compact instapmodel met betrouwbare technologie

In 2014 bracht Suzuki de opvolger van de Alto naar Europa: de Suzuki Celerio. De eerste generatie van de Celerio werd populair vanwege de betaalbare prijs. Na vijf jaar viel het doek echter al voor de compacte Japanner. Tussen 2014 en 2019 verkocht het merk zo’n 12.000 exemplaren in Nederland. Buiten Europa bracht Suzuki in 2021 een tweede generatie op de markt. Lees meer.

Interesse in een Suzuki Celerio

Suzuki Celerio occasions
Suzuki Celerio dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Beproefde, betrouwbare Japanse techniek, die je niet snel in de steek laat
  • Kleine motoren met een relatief zuinig verbruik
  • Genoeg ruimte op de achterbank voor kinderzitjes, die dankzij achterportieren goed bereikbaar zijn
  • Lage aanschafprijs en onderhoudskosten

Technische gegevens

Motorisatie

De Suzuki Celerio is vooral gericht op lage onderhoudskosten en eenvoudig dagelijks gebruik. Het model is in Nederland met één motor geleverd: een 1,0-liter benzinemotor. Deze motor levert maximaal 68 pk bij 6.000 toeren per minuut en heeft een koppel van 90 Nm bij 3.500 toeren per minuut.

Hoewel de prestaties niet opvallend zijn, biedt de motor voldoende vermogen voor rijden in de stad én op de snelweg. De auto heeft een topsnelheid van 155 km/u en het neemt ongeveer 14 seconden in beslag om van 0 naar 100 km/u te accelereren. De Suzuki Celerio is dus niet ontworpen voor snelheid of sportiviteit; het draait vooral om betrouwbaarheid en zuinigheid. Deze praktische en compacte auto scoort goed op beide punten.

De Celerio heeft voorwielaandrijving en een handgeschakelde versnellingsbak met vijf versnellingen. De fabrikant belooft een brandstofverbruik van minder dan 4,5 liter en na een update werd dat zelfs 3,7 liter op 100 kilometer. Met een benzinetank van 35 liter kun je met een rustige rijstijl lange afstanden afleggen.

Afmetingen

De Suzuki Celerio is een typische stadsauto: compact en wendbaar. Zo zoef je met veel gemak door het drukke stadsverkeer. Parkeren is ook een fluitje van een cent. De lengte van 3,6 meter en de breedte van 1,6 meter breed zijn zeer compact, vooral gezien de huidige normen. Dankzij de korte overhangen is de wielbasis toch 2,43 meter en biedt de auto voldoende ruimte voor ten minste vier personen. Lange personen kunnen uiteraard het best plaatsnemen op de voorstoelen.

Een van de grootste verrassingen van deze auto ontdek je in de bagageruimte. Hier kun je met gemak tot 254 liter opbergen. Voor een auto van dit formaat kun je dit gerust een knappe prestatie noemen. Desgewenst kunnen de stoelen op de tweede rij ook worden neergeklapt. Dit vergroot het laadvolume tot maximaal 1.053 liter. De optionele trekhaak bereikt daarentegen al snel de limiet van zijn laadcapaciteit, aangezien het maximale trekvermogen volgens de autofabrikant slechts 400 kilogram bedraagt.

De belangrijkste specificaties op een rij

Marktintroductie 2014
Lengte x breedte x hoogte 3,6 x 1,6 x 1,54 m
Wielbasis 2,43 m
Inhoud bagageruimte 254-1.053 l
Ledig gewicht 790 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.260 kg
Cilinderinhoud 998 cm³
Vermogen 50 kW (68 pk)
Koppel 90 Nm
Topsnelheid 155 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 14,0-15,2 s
Tankinhoud 35 l
Verbruik 3,6-4,3 l/100 km
CO₂-uitstoot 84 - 99 g/km

Varianten

Bij de introductie van de Suzuki Celerio in 2014 waren er drie verschillende uitvoeringen: Economy, Comfort en Exclusive. In het algemeen bood de auto voldoende comfort. De lijst van voorzieningen was zeer beperkt, vooral in de basisversie. Je kreeg wel standaard elektrische ramen, een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel en een opklapbare rugleuning. In de duurdere uitvoeringen kreeg je ook airconditioning, een cd-radio en zelfs fraaie lichtmetalen velgen.

Prijzen

De Suzuki Celerio moest vooral klanten aanspreken die op zoek waren naar een betrouwbare en betaalbare auto. De basisvariant was er al voor 10.250 euro. Met een automatische versnellingsbak en een paar opties steeg de prijs naar ongeveer 14.000 euro. Voor die tijd een schappelijk bedrag.

Een Suzuki Celerio occasion is uiteraard aanzienlijk goedkoper. Hier kun je echte koopjes vinden. Veel modellen zijn bovendien zeer goed onderhouden en hebben een lage kilometerstand. Nieuwere exemplaren zijn al verkrijgbaar vanaf 6.000 euro en zullen in de komende jaren betrouwbare reisgenoten blijven. Voor 10.000 euro of meer heb je een relatief jong exemplaar – de laatste kwam in 2019 naar ons land – te pakken met weinig kilometers. Voor 3.000 euro of minder kom je uit op een stevig gebruikte Celerio uit 2014 of 2015.

Design

Buitenkant

De Suzuki Celerio heeft een compact en eenvoudig ontwerp met een gestroomlijnde carrosserie. Aan de voorzijde springen vooral het grote radiatorrooster en de moderne lichtsignatuur met laaggeplaatste mistlampen in het oog. De Japanse autofabrikant bood voor de Suzuki Celerio ook kleurrijke en opvallende lakuitvoeringen, wat voor leuke variaties zorgde. De zijkanten zijn eenvoudig en efficiënt met compacte ramen. De achterzijde is rechttoe rechtaan met bescheiden achterlichten. Over het geheel genomen heeft de Celerio een praktische en functionele uitstraling, gericht op efficiëntie en stadsgebruik.

Binnenkant

Binnenin de Suzuki Celerio kom je veel hard plastic tegen. Toch doet de fabrikant zijn best om een goede visuele indruk te maken. De auto is behoorlijk afgewerkt, doch niet bijzonder. De Suzuki Celerio weet wel te overtuigen met zeer goed zicht, wat onder meer te danken is aan de grote achterruiten.

Veiligheid

De Suzuki Celerio is voorzien van degelijke veiligheidsvoorzieningen, waaronder uiteraard alle verplichte elementen. Zo zijn er meerdere airbags, ABS en een ESP. De kleinste auto van de Japanse autofabrikant werd ook onder de loep genomen in de Euro NCAP-crashtest. Het model kreeg hiervoor een gemiddelde score van drie sterren, hoewel dit niet ongewoon is voor deze klasse.

Alternatieven

De Mitsubishi Space Star biedt een goed alternatief voor de Suzuki Celerio. De afmetingen zijn vergelijkbaar met die van de Suzuki en bieden behoorlijk wat ruimte. Ook de rijprestaties zijn vergelijkbaar. Citroën C1 en zijn zustermodellen Toyota Aygo en Peugeot 107 behoren ook tot de concurrentie. De Italiaanse concurrent is de Fiat Panda en uit Korea is er de Kia Picanto.

FAQ

Wat kost een Suzuki Celerio?
Als occasion is de Suzuki Celerio al te vinden vanaf een paar duizend euro, al gaat het dan natuurlijk wel om vroege exemplaren met veel kilometers op de teller.
Hoeveel pk heeft de Suzuki Celerio?
De Suzuki Celerio heeft een vermogen van 50 kW (68 pk).
Waar wordt de Suzuki Celerio gemaakt?
De productie van de Suzuki Celerio vond plaats in de Suzuki-fabriek in Rayong, Thailand.
Hoe hoog is de wegenbelasting voor een Suzuki Celerio?
De Suzuki Celerio heeft een kentekengewicht van z’n 790 kilogram. Afhankelijk van de provincie waarin je woont betekent dat een wegenbelasting van gemiddeld zo’n 65 euro per kwartaal.

Beoordelingen voor Suzuki Celerio

1 Beoordelingen

5,0