Suzuki Celerio te koop: tweedehands en nieuw

Suzuki Celerio

Suzuki Celerio

Suzuki Celerio: kleine auto voor een lage prijs

Vijfendertig jaar lang was de Suzuki Alto een vaste verschijning op de Nederlandse snelwegen en eveneens een veel geziene gast in de bebouwde kom. De Alto verwierf door zijn beperkte afmetingen dan ook de naam een echte stadsauto te zijn. Medio 2015 werd de verkoop van deze keicar uit het A-segment echter gestaakt. Dat wil zeggen op de Europese markt, want in Japan blijft men het autootje gewoon produceren en staat om de zoveel jaar een nieuwe generatie in de showroom. Lees meer

Vind nu uw droomauto

In 2.4 miljoen auto's bij Europa-breed de grootste online automarkt.

Suzuki Celerio: goedkoop en zuinig

Nederland en de rest van Europa kregen met het verdwijnen van de Alto gelukkig een alternatief van de Japanse autobouwer aangeboden in de vorm van de Suzuki Celerio. Net als zijn Europese voorganger is ook dit een bijzonder compacte auto in de voordelige miniklasse. Behalve de Alto verving het nieuwe model trouwens ook de Splash. De onthulling van de Celerio Suzuki vond plaats tijdens de Autosalon van Genève in maart 2014. Een jaar later kwam de 5-deurs hatchback beschikbaar voor het publiek. De Suzuki Celerio mag dan schattig ogen, binnenin is het autootje opvallend groot. Met een bagageruimte van 254 liter overtreft hij bovendien de concurrentie in het A-segment.

Beperkt motorenaanbod Suzuki Celerio

Een kleine auto vraagt om een kleine motor en dat is precies wat de Celerio biedt. Daar komt bij dat ook gekozen is voor een zeer bescheiden motorengamma. In India was de auto van juni 2015 tot februari 2017 weliswaar leverbaar met een zuinige diesel van 0,8 liter met 48 pk, maar deze ging aan de Europese markt voorbij. In het westen zal de automobilist die een Suzuki Celerio wil aanschaffen genoegen moeten nemen met een benzinemotor van 1,0 liter. Dit is een 3-in-lijncilinder, die uit stilstand in 14 seconden optrekt naar 100 km per uur en een topsnelheid heeft van 155 km per uur. De motor heeft 68 pk en is voorzien van een Start/Stop-systeem.

Qua beschikbare motoren laat het aanbod dus sterk te wensen over, maar door de gevarieerde timing van de kleppen en doordat elke cilinder twee injectoren heeft is de kleine motor wel bijzonder schoon. De CO2-emissie van de Celerio Suzuki bedraagt maar 84 gram per kilometer. Deze waarde geldt althans voor de motor wanneer deze aan de 5-traps handgeschakelde versnellingsbak is gekoppeld. De met een geautomatiseerde AGS- of Auto Gear Shift-transmissie uitgeruste Suzuki Celerio stoot 99 gram per kilometer uit.

Suzuki Celerio vergeleken met Alto en Splash

Hoewel de Celerio er in Europa om bekendstaat de plaats te hebben ingenomen van de Alto, was dit laatste model niet de enige Suzuki die na de introductie van deze auto van de markt verdween. Ook de productie van de Suzuki Splash werd gestaakt. Deze stadsauto was van 2008 tot eind 2014 te koop in Europa, al ging de verkoop ervan in Azië nog anderhalf jaar langer door. Net zoals de Suzuki Celerio was de Splash een voorwielaangedreven 5-deurs hatchback. In tegenstelling tot zijn opvolger beschikte het model echter over drie motoropties. Dit waren een 1,0 en 1,2 liter benzinemotor en een 1,3 liter diesel. De overwegend zwaardere motoren zijn te verklaren doordat de Splash in bijna alle opzichten groter was dan de Celerio Suzuki. De hoogte, breedte en lengte ervan waren namelijk 3720 x 1680 x 1590 mm, terwijl deze bij de Celerio 3600 x 1600 x 1530 mm bedragen. Daar staat wel een grotere wielbasis van 2425 mm tegenover. Deze was bij de Splash 2360 mm.

Vergeleken met de laatste in Europa geleverde 5-deurs hatchback Alto laat de Suzuki Celerio juist overwegend grotere afmetingen zien. Deze Alto-generatie was flink kleiner dan zijn opvolger, die 10 centimeter langer en 6 centimeter hoger is. De wielbasis van de Celerio is ten opzichte van de Alto toegenomen met meer dan 6 centimeter. Het kleine formaat van de Suzuki Alto was er ook de oorzaak van dat deze A-klasser kleine motoren met een cilinderinhoud van 0,7 liter onder de motorkap had. Anders dan bij de Celerio bood het Alto-assortiment dan wel weer keuze uit voor- en vierwielaandrijving.

Uitrustingsniveaus en prijzen Suzuki Celerio

Van de Celerio zijn tot nog toe zes varianten uitgegeven, maar die zijn niet allemaal meer verkrijgbaar. Inmiddels is de productie van de uitrustingsniveaus Style, Dynamic en Rhino beëindigd. De laatste twee afwerkingen zijn slechts korte tijd verkocht, respectievelijk van januari 2017 tot januari 2018 en van mei 2017 tot januari 2018. Medio 2018 bestaat het assortiment uit de Economy, Comfort en Exclusive.

Deze drie trims zijn al sinds januari 2015 leverbaar. De zeer sober uitgevoerde Suzuki Celerio Economy is daarvan het goedkoopst. Dankzij centrale deurvergrendeling, airco, elektrisch te bedienen portierramen en meer airbags pakt de Comfort een stukje duurder uit. Het topniveau is de Exclusive, die als extra’s ten opzichte van de Comfort onder andere beschikt over mistlampen en lichtmetalen velgen van 14 inch.