Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Suzuki Alto

Een groen en zuinig alternatief

De Suzuki Alto is een compact stadsvoertuig. De auto wordt gebouwd door de Japanner Suzuki. In Japan wordt dit type voertuig ‘kei car’ genoemd, en het is het kleinst mogelijke type volgens de lokale wetgeving. De introductie dateert al uit 1979. Sindsdien wordt er onafgebroken gebouwd, nu al acht generaties lang. De voorlopig laatste generatie vangt aan in 2014. De naamgeschiedenis van de Alto is complex. In thuisland Japan wordt Alto eerst gebruikt voor commerciële versies van de Suzuki Fronte, een passagiersvoertuig. Lees meer

Alternatieve modellen

Informatie over Suzuki Alto

Zo verschijnt de Alto eerst als lichte bestelwagen met twee deuren. Suzuki heeft de naam Fronte echter nooit in exportmarkten geïntroduceerd. Daarom heten alle Fronte-versies in het buitenland meteen Alto. De eerste Alto’s zijn ook in Europa dus eigenlijk exportexemplaren van de Fronte. Zij hebben dan bijvoorbeeld een grotere motor of een lichtjes andere carrosserie dan de Japanse modellen. Zo wordt de SS40 Fronte in het buitenland de SS80 Alto. Zodra begin jaren 90 in Japan het onderscheid tussen de kleinste (‘kei’) commerciële voertuigen en het passagiersvoertuig vervaagt, wint de naam Alto ook hier terrein. Bovendien wordt de Fronte in maart 1989 stopgezet.

De Suzuki Alto technisch bekeken

De eerste generatie Suzuki Alto (SS30V/40V) wordt geïntroduceerd in mei 1979. Zoals gezegd is het een commerciële versie van het Fronte passagiersvoertuig. De van heeft drie deuren en de achterste zitrij kan weggewerkt worden om een groter laadruim te creëren. Motor is de T5B, een tweetakt van 539 cc met drie cilinders en een kracht van 21 kW tegen 5.500 rpm. Het voertuig is wat men noemt een microsensatie, voornamelijk dankzij zijn onwaarschijnlijk lage prijs die zelfs de goedkoopste Ford Pinto de loef afsteekt. Die lage prijs is dan vooral te danken aan een aantal speciale toegevingen van de Japanse overheid ten aanzien van (de bouw en aankoop van) commerciële voertuigen. Zo is het bijvoorbeeld niet verplicht om in dit voertuig een dubbele katalysator te monteren en is de auto vrijgesteld van de Japanse goederentaks. Ook de keuze voor drie in plaats van vijf deuren draagt bij aan de prijsreductie. Al deze factoren zorgen ervoor dat de Alto de Japanse kei-markt voorgoed veranderd. Andere producenten zullen dan ook snel het voorbeeld van Suzuki volgen, zoals Subaru met de Family Rex. Suzuki kan ondertussen oprukken naar een zevende plaats in de Japanse automarkt. Waar vroeger twee Fronte-modellen verkocht werden, worden nu vijf Alto’s verkocht.

De nieuwe generatie Suzuki Alto

Vanaf de zevende generatie wijkt de internationale Suzuki Alto steeds meer af van de Japanse versie. Vaak krijgt hij in buitenlanden ook weer een andere naam, zoals de Maruti Suzuki Alto-Star (afgekort tot A-Star) in India. In andere landen spreekt men van Suzuki Celerio of Nissan Pixo. De lancering van deze zevende Alto vindt plaats in december 2008. De bouw gebeurt bij Maruti Suzuki in Haryana in India, vanwaar het voertuig wereldwijd geëxporteerd wordt. De carrosserie, het dashboard en de motor (de K10B I4 van 998 cc) zijn volledig nieuw en worden speciaal op maat gemaakt. De Europese variant wordt gepresenteerd op de Motor Show van Parijs, eveneens in 2008 (modeljaar 2009). Hij is ontwikkeld als wereldauto. Dat betekent dat de ingenieurs ernaar streven om wereldwijd hetzelfde model te kunnen aanbieden, op een beperkt aantal aanpassingen na. Stilistisch bouwt het voertuig verder op het Suzuki A-Star Concept. Hij is bedoeld als zuinig en groen antwoord op de hoge olieprijzen en de opwarming van de aarde. In december 2014 wordt de achtste generatie Alto gelanceerd, in Japan. Deze versie ziet er iets meer retro uit dan zijn voorganger. Hij is ook 60 kg lichter en nog zuiniger. De technologie achter deze verwezenlijking is de Suzuki Green Technology, die wordt toegepast op de carrosserie en op de motor. Volgens Suzuki zelf is de Alto hierdoor in staat om 37 km af te leggen met één liter brandstof.

Suzuki Alto modellen en prijsklassen

De Suzuki Alto verschijnt enkel als hatchback met vijf deuren. Kofferbak en zitruimtes zijn dus opgenomen in hetzelfde volume. De voormotor wordt aangedreven door de voorwielen. Vierwielaandrijving is optioneel. Er is één motor, de R061 I3 van 658 cc, waarvan men echter ook een turboversie kan bestellen. De versnelling is manueel of semi-automatisch (CVT) en heeft vijf snelheden. In maart 2015 krijgt de reeks een nieuw topmodel, de Alto Turbo RS. Dat is een prestatieversie. Tot slot kijkt men in Europa dus ook vaak naar de Nissan Pixo. Dat is een nagenoeg identieke zusterauto van de Alto. Tot de voornaamste verschillen behoren de koplampen en de kopgrille. De Pixo is beschikbaar sinds het modeljaar 2009 (zevende generatie Alto). In de zomer van 2013 wordt hij in het Verenigd Koninkrijk stopgezet.

Beoordelingen voor Suzuki Alto

25 Beoordelingen

4,4