Toyota Aygo te koop: tweedehands en nieuw

Toyota Aygo

Toyota Aygo

Vrijheid en mobiliteit

De Toyota Aygo is een compact stadsvoertuig. De auto wordt verkocht door Toyota in Europa sinds 2005. Alle Aygo's worden samen gebouwd met de verwante Citroën C1 en de Peugeot 107/108. Dat gebeurt bij Toyota Peugeot Citroën Automobile Czech (TPCA), een joint venture gevestigd in Kolín (Tsjechië). De Aygo werd in 2005 voorgesteld op het Salon de L'Automobile de Genève. De naam is een afgeleide van "I go" (ik ga) en symboliseert vrijheid en mobiliteit. De perfecte illustratie hiervan wordt geleverd wanneer Top Gear (BBC) in een voetbalwedstrijd voor auto's laat zien hoe wendbaar de Aygo precies is. Lees meer

Vind nu uw droomauto

In 2.4 miljoen auto's bij Europa-breed de grootste online automarkt.

Toyota Aygo - Kleur

Informatie over Toyota Aygo

Het voertuig wordt er uitgebreid bejubeld als competente stadsauto. In mei 2009 gebruikt stuntman Steve Truglia zelfs een aangepaste Aygo in het programma Fifth Gear. Hij stuurt de machine door een twaalf meter hoge loep, zoals de Hot Wheels speelgoedauto’s, maar dan echt.

Eerste generatie Toyota Aygo (200514)

De beslissing om de Aygo te gaan bouwen wordt gemaakt op 12 juli 2001 door de directies van Toyota en PSA Peugeot Citroën, Fujio Cho en Jean-Martin Folz. Het is hun bedoeling een compact voertuig te ontwikkelen en de kosten van dat proces te delen. Het project wordt B-Zero gedoopt. Zoals gezegd worden naast de Aygo ook de Citroën C1 en de Peugeot 107 binnen dit project gebouwd. Het zijn verschillende versies van hetzelfde voertuig.

De Toyota Aygo technisch bekeken

De Aygo wordt geclassificeerd als stadsvoertuig. Het is een driedeur of een vijfdeur met zogenaamde ‘hatchback’ kofferruimte (waarbij de koffer is opgenomen in hetzelfde volume als de zitruimte). De motor ligt vooraan en gebruikt voorwielaandrijving. Tot de opties behoren een 1.0 1KR-FE I3 benzinemotor en een 1.4 L DV4 I4 dieselmotor. De wielbasis is 2,340 mm. Het voertuig is 3,405 mm lang, 1,615 mm breed, 1,465 mm hoog en weegt 890 kg. Qua veiligheid plaatst de Duitse Automobile Club de Aygo bovenaan de compacte klasse (mei 2010). De voornaamste reden hiervoor is het feit dat deze Toyota amper problemen kent in de eerste 4 jaren van zijn bestaan. Bovendien bevat hij zeer veel veiligheidsuitrusting (voor een compact). Hiertoe behoren onder andere Vehicle Stability Control (VSC), ABS, HAC (heuvelassistentie) en SRS, naast 6 airbags.

Tweede generatie Toyota Aygo (vanaf 2014)

De eerste generatie Aygo ondergaat 2 faceliften. Bij de eerste herziening wordt de vorm van de voorbumpers aangepast. De achterlichten krijgen een doorzichtige look. Bij de tweede facelift wordt de bumper hoekiger en wordt plaats gemaakt voor DRL (Daytime Running Lights). De tweede generatie Aygo wordt gepresenteerd in maart 2014 op de Motor Show van Genève. De slogan is “Go Fun Yourself”. Het voertuig laat nu de keuze tussen 2 benzinemotors: een 1.0 L 1KR-FE I3 (KGB40) en een 1.2 L EB2DT I3 (PAB40). De dieselmotor verdwijnt. De wielbasis is nu 2,340 mm. Het voertuig is 3,455 mm lang, 1,615 mm breed en 1,460 mm hoog.

De look van deze nieuwe Aygo is helemaal anders dan die van zijn voorganger. Hij wordt gebaseerd op de Japanse jongerencultuur. Meer bepaald komt de mosterd van de Japanse manga robot Astro Boy. Hiermee wil men de Aygo toegankelijker maken voor jonge bestuurders. Tegelijk wordt zo meer ruimte gelaten voor persoonlijke aanpassingen. Het eerste productiemodel van deze nieuwe generatie rolt van de band op 27 mei 2014.

Toyota Aygo modellen en prijsklassen

De verkoop van de Aygo start in juli 2005. De auto is beschikbaar met 3 of 5 deuren. De benzinemotor heeft 3 cilinders en een output van 51 kW. De dieselmotor (eerste generatie) heeft een output van 40 kW. Het voornaamste verschil tussen de Aygo, de Peugeot 107/108 en de Citroën C1 is (de uitrusting van) het interieur. Uiteraard zijn ook de badgen en logo’s verschillend. Uiterlijk valt verder vooral de achterkant van de Aygo op, die eigen is.

Het basismodel van deze Toyota is de Aygo x. Hij heeft onder andere elektrische voorramen, zijspiegels en DRL. De Aygo x-play krijgt daarbij nog een manuele airconditioning, Bluetooth en stuurcontrole. Nog een stapje verder gaat de Aygo x-pression. Hij heeft zilveren velgen en de stoelen zijn deels uit leer. Er is een multimedia systeem met DAB radio. Vooraan zijn er mistlampen voorzien en achteraan helpt een camera met het achteruit rijden.

Naast deze modellen zijn er ook nog een aantal speciale edities. De eerste is de Aygo x-cite met zwarte velgen en optionele x-nav. De tweede is de x-clusiv met klimaatcontrole en slimme startfunctie. De derde is de Aygo x-pure, een sneeuwwitte variant die onder andere voorzien is van getinte ramen achteraan.

Toyota Aygo Crazy (2008)

Tot slot verdient de Aygo Crazy nog een speciale vermelding. De productiekost per exemplaar zou hier oplopen tot 100000 pond. De Crazy is dan ook een eenmalige conceptauto gebaseerd op de Aygo. Het voertuig wordt gepresenteerd in juli 2008 op de Britse Internationale Motor Show te Londen.

Deze Aygo heeft een 1.8 VVTi middenmotor afkomstig uit de Toyota MR2 en de Toyota Celica. Hij wordt gekoppeld aan de MR2 versnellingsbak met 5 snelheden. Ook de ophanging is afkomstig uit de MR2 en heeft aanpasbare dempers en MacPherson veren voor- en achteraan. Om met de extra kracht van het voertuig om te gaan, worden ook de remmen aangepast (328 mm Brembo).

Volgens de fabrikant heeft de Crazy motor een kracht van 147 kW tegen 6700 rpm. Het voertuig weegt 1050 kg en bereikt een snelheid van 100 km/u in 5,75 seconden. De theoretische topsnelheid is 204 km/u. In tegenstelling tot de standaard Aygo zijn hier geen hulpmiddelen voor de bestuurder. Er is wel achterwielaandrijving, die helpt om de indrukwekkende versnelling mogelijk te maken.

Beoordelingen voor Toyota Aygo

87 Beoordelingen

4,6