Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Peugeot 208

De Peugeot 208 is een populaire hatchback in het b-segment. Hij is er met benzinemotoren, als turbodiesel, maar ook met een volledig elektrische aandrijflijn (Peugeot e-208). Technisch is de Peugeot 208 verwant aan de Opel Corsa, Opel Mokka en Peugeot 2008, die op hetzelfde EMP1-platform van moederbedrijf Stellantis staan. Lees meer

Video - Peugeot 208 Profiel

Alternatieve modellen

Informatie over Peugeot 208

De huidige Peugeot 208 is de tweede generatie, die in 2019 op de markt kwam. Voor het eerst is het model alleen leverbaar als vijfdeurs (de voorgaande 208 was wél te krijgen als driedeurs). Het design van de 208 volgt de richting die Peugeot is ingeslagen met de nieuwe 508. Opvallend zijn:

  • de geblokte grille
  • de zwarte band over de achterzijde
  • en de ver in de voorbumper doorlopende dagrijverlichting

Alleen de Peugeot 208 GT-Line heeft dikke zwarte randen rond de wielkasten.

In het leveringsprogramma van de Peugeot 208 staat één benzinemotor, die in drie varianten wordt geleverd. Zonder turbo komt de 1,2-liter driecilinder tot een vermogen van 75 pk en 118 Nm koppel. Hij is gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak. De twee versies mét turbo komen tot 100 en 130 pk. Op die laatste is een automaat met acht versnellingen standaard. De minst krachtige van de twee kun je ook bestellen met een handgeschakelde zesbak.

Peugeot 208 elektrisch

Het bijzondere aan de elektrische Peugeot e-208 is dat hij zijn platform deelt met de gewone 208. Hij staat niet op een speciaal voor elektrische voertuigen ontwikkelde basis, zoals de Renault Zoe, Nissan Leaf en Volkswagen ID.3 dat wel staan. De e-208 wordt aangedreven door een elektromotor met 136 pk. Op een volle batterij (50 kWh) haalt de Peugeot een actieradius van zo’n 340 kilometer (gemeten volgens de WLTP-methode). Opladen gaat met een snelheid tot 100 kW.

Door de zware accu – die onder het passagierscompartiment ligt – legt de Peugeot e-208 flink meer gewicht in de schaal dan een vergelijkbare Peugeot 208 Puretech 130. Het verschil bedraagt precies 300 kilo, in het nadeel van de elektrische 208. Daarbij zijn batterijen vooralsnog behoorlijk kostbaar, wat zich vertaalt in de hoge vanafprijs van de Peugeot e-208. Een reguliere 208 begint net onder de 20.000 euro. Voor eentje met een stekker moet je minstens 30.000 euro neertellen.

Illustere Peugeot 205 GTi

De Peugeot 208 heeft een aantal illustere voorgangers, zoals de Peugeot 205 en 206. Die eerste werd gelanceerd in 1983 en kwam voor Peugeot als geroepen. Het Franse autoconcern – waar ook Citroën deel van uitmaakt – balanceerde begin jaren tachtig op de rand van de afgrond. Dankzij het glansrijke succes van de 205 kwam Peugeot er weer bovenop. De Peugeot 205 werd aangeprezen als ‘Een Sterk Nummer’ en won in 1985 en 1986 het Wereldkampioenschap Rally.

Legendarisch werd de sportieve Peugeot 205 GTi. En dan vooral de 1.9-versie met 131 pk. De GTi was het begin van een lange reeks hot hatchbacks, waaronder de Peugeot 206 GTi, de Peugeot 206 RC en de Peugeot 208 GTi by Peugeot Sport. Helaas heeft Peugeot laten weten dat van de huidige 208 geen krachtige GTi-variant met verbrandingsmotor komt. De strenge Europese emissie-eisen laten dat niet toe, aldus de fabrikant.

Geen cabriolet en stationswagon meer

De Peugeot 206 en Peugot 207 waren er in meerdere uitvoeringen: als driedeurs en vijfdeurs, als cabrio met stalen klapdak en als stationwagon. Toen de eerste generatie Peugeot 208 werd geïntroduceerd, was het gedaan met die laatste twee. Compacte cabriolets en stationwagons zijn nauwelijks nog populair, dus verdwenen die uit het leveringsprogramma. De 208 is iets kleiner dan de 207 en gemiddeld ruim 100 kilo lichter. Zijn design oogt een stuk aantrekkelijker dan dat van de controversiële 207.

Peugeot bouwde de eerste 208 van 2012 tot 2019 (buiten Europa is het model nog in productie). Hij was te krijgen met een drie- of viercilinder benzinemotor en als turbodiesel. Een automaat kon je op een aantal varianten als optie bestellen. Speciaal aan de Peugeot 208 is zijn omstreden i-Cockpit: een piepklein stuurtje met daarboven het instrumentarium in plaats van erachter. Inmiddels hebben alle modellen van Peugeot het. Ben je op zoek naar een Peugeot 208? Occasionsites staan er vol mee.

Beoordelingen voor Peugeot 208

24 Beoordelingen

4,5