Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
peugeot-208-side

Peugeot 208

1 / 3
peugeot-208-side
peugeot-208-front
peugeot-208-back

Sterke punten

  • Comfortabel én dynamisch
  • Opvallend design
  • Ook als elektrische e-208

Zwakke punten

  • Niet de ruimste
  • Smaakgevoelige i-Cockpit
  • Karige basisversies

Peugeot 208 : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Peugeot 208, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Peugeot 208: voortdurend succesnummer

Peugeot heeft een goede reputatie als het gaat om aantrekkelijke compacte auto’s. Ook de Peugeot 208 stelt niet teleur. Met Peugeots kenmerkende designtaal, onderscheidende interieur en keuze uit diverse aandrijflijnen is er een 208 voor iedereen. Eind 2023 is de Peugeot 208 vernieuwd en gefacelift. Lees meer

Interesse in een Peugeot 208

Peugeot 208 occasions
Peugeot 208 nieuwe auto's
Peugeot 208 dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Leverbaar met benzinemotor, als hybride én volledig elektrisch
  • Stijlvolle en dynamisch ogende hatchback
  • Goede bouwkwaliteit, rijplezier én comfort
  • Relatief betaalbaar als occasion

Technische gegevens

Motorisatie

In de eerste generatie Peugeot 208 (2012-2018) deed de driecilinder PureTech-motor zijn intrede. De compacte, zuinige en sterke 1,2-litermotor zien we ook weer in de vernieuwde Peugeot 208, die Peugeot eind 2023 lanceerde. De motor is er in de 208 in meerdere vermogensvarianten.

De 1.2 PureTech 75 is de niet-geëlektrificeerde basisversie en die heeft 55 kW (75 pk) vermogen. De 1.2 PureTech 100 levert 74 kW (100 pk). Dan zijn er nog de hybride Hybrid 100 met 74 kW (100 pk) en de Hybrid 136 met 100 kW (136 pk).

In de vernieuwde 208 1.2 Bluetech 75 voert een handgeschakelde vijfversnellingsbak het vermogen naar de voorwielen, in de Bluetech 100 doet een zesversnellingsbak dat. De hybrides zijn voorzien van een zestrapsautomaat met dubbele koppeling.

Peugeot schakelt over naar elektrische aandrijving en daarom wordt het aanbod benzinemotoren steeds kleiner. Het laatste ‘slachtoffer’ is de 1.2 PureTech 130. Die produceert – je raadt het al – 130 pk ofwel 96 kW, maar die is sinds eind 2023 niet meer leverbaar. De eerste generatie van de 208 was kortstondig leverbaar met een 88 kW (120 pk) sterke 1.6 VTi viercilinder benzinemotor. Tot 2023 bood Peugeot ook dieselmotoren aan voor de 208, met vermogens van 68 tot 96 kW (92 tot 130 pk).

Peugeot kwam in 2019 met een elektrische variant van de 208: de e-208. Die heeft een 100 kW (136 pk) sterke elektromotor op de vooras. Met de update van 2023 is ook de e-208 geüpdatet met een efficiëntere, 115 kW (156 pk) sterke elektromotor en een grotere batterij waarmee de e-208 in theorie ruim 400 kilometer ver moet kunnen rijden.

Afmetingen

De Peugeot 208 loopt qua afmetingen in de pas met de concurrentie in het segment van de compacte stadsauto. Hij is 4,06 meter lang, 1,75 meter breed en 1,43 meter hoog. De wielbasis is 2,54 meter.

De 208 is zeker niet de ruimste auto in zijn segment. Met een bagageruimte van minimaal 352 liter en met de achterbankleuning neergeklapt maximaal 1.163 liter is de bagageruimte niet uitzonderlijk bescheiden. Op de achterbank hebben passagiers minder ruimte dan in bijvoorbeeld de Volkswagen Polo, maar voor kinderen is het er ruim genoeg. De instap is ook eenvoudig: de 208 is er alleen als praktische vijfdeurs hatchback.

De belangrijkste specificaties op een rij

Peugeot 208
Marktintroductie 2019, facelift 2023
Lengte x breedte x hoogte 4,06 x 1,75 x 1,43 m
Wielbasis 2,54 m
Inhoud bagageruimte 352-1.203 l
Ledig gewicht 1.008-1.195kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.510-1,595 kg
Cilinderinhoud 1.199 cm3
Vermogen 55-100 kW (75-136 pk)
Koppel 118-230 Nm
Topsnelheid 174-208 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 8,7-13,2 sec
Tankinhoud 40-44 l
Verbruik 4,5-5,4 l/100 km
CO₂-uitstoot 100-120 g/km

Varianten

Peugeot levert de 208 in de uitvoeringen Active, Allure en GT. De Active is de basisuitvoering, met onder meer de nieuwe lichtsignatuur, stalen 16-inch wielen, handmatig te bedienen airco, Bluetooth (radio en telefoon) en een 10-inch aanraakscherm en analoge instrumenten in de kenmerkende Peugeot i-Cockpit. De uitvoering Allure is voorzien van lichtmetalen 16-inch wielen, extra donker glas achter de B-stijl, automatische airco, i-Cockpit 2D met 10-inch head-up display, i-Connect met 10-inch touchscreen en parkeersensoren voor en achter. De GT is de topversie, met een sportiever uiterlijk door lichtmetalen 17-inchwielen, zwarte wielkastranden, i-Cockpit met digitaal 3D-instrumentarium, aluminium sportpedalen en een achteruitrijcamera.

Prijzen

Bij de Peugeot-dealer zul je merken dat de 208 geen goedkope auto meer is: de Active kost minimaal 25.000 euro met de 1.2 PureTech 75-benzinemotor. Een rijk uitgeruste GT-versie van de 208 kost rond de 30.000 euro. Maar dat is nog altijd voordeliger dan de volledig elektrische e-208, die minstens 36.000 euro kost.

Ga je op zoek naar een occasion van de Peugeot 208 van de tweede generatie van na 2019, dan begint het bij exemplaren met een benzinemotor vanaf ongeveer 10.000 euro. Exemplaren van na de facelift kosten minimaal 21.000 euro. Occasions van de vorige generatie 208 zijn aanzienlijk gunstiger geprijsd. Het oudere model vind je gemakkelijk voor prijzen vanaf zo’n 6.000 euro.

Design

Buitenkant

De nieuwe designtaal van Peugeot komt ook op de compacte 208 goed tot uiting. De overgang naar de nieuwe generatie is duidelijk zichtbaar. De eerste generatie 208 oogt ietwat bol, de tweede generatie ziet er dynamisch en strak uit met zijn lange motorkap en hoge taillelijn. De koplampen van de gefacelifte versie van 2024 hebben dezelfde vorm als vóór de facelift, maar zijn anders ingedeeld. De verwijzing naar de klauw van een leeuw is verplaatst van de koplamp naar drie LED-stroken in de bumper. De bumper en grille lopen nu soepeler in elkaar over. De grille is aan de onderzijde breder dan voorheen én voorzien van het nieuwe, grotere en retroachtige Peugeot-logo. Aan de achterzijde hebben de drie verticale lichtstroken in het achterlicht plaatsgemaakt voor drie horizontale. Elke 208 heeft voortaan zwarte spiegelkappen en de GT heeft ook zwarte wielkastranden.

Binnenkant

De mensen van Peugeot hebben hun best gedaan om de kleine 208 een creatief en modern interieur te geven, met een futuristisch dashboard, een klein stuurtje met daarboven de tellers. De bouwkwaliteit is van hoog niveau voor een auto in dit segment. De GT-versie is voorzien van de i-Cockpit met een dynamische 3D-weergave op een 10-inchscherm van snelheid, toerental en andere ritinformatie.

Veiligheid

De Peugeot 208 scoort niet slecht in de Euro NCAP-botsproeven. Dat hij geen vijf, maar vier sterren toegekend krijgt, komt doordat het botspreventiesysteem gebaseerd is op alleen een camera, niet op een radar. Daardoor is het voor dit systeem lastiger om in het donker obstakels te detecteren. Als inzittende ben je veilig in een 208: hij is voorzien van ruim voldoende airbags en kreukelzones.

Alternatieven

Wie op zoek is naar een ándere auto in het segment van de Peugeot 208, heeft keuze uit voldoende alternatieven. Zo biedt een Volkswagen Polo aanzienlijk meer binnenruimte, maar is die wat minder dynamisch en bovendien steviger geprijsd dan de Peugeot. Hetzelfde geldt voor de Skoda Fabia en de Seat Ibiza, die op dezelfde basis als de Polo staan. De Renault Clio komt dan weer iets goedkoper uit de vergelijking, net als de Citroën C3. Ook kun je voor een Opel Corsa kiezen, die op hetzelfde platform als de 208 staat. Zoek je echter rijplezier dat vergelijkbaar is met de Peugeot, dan is de Ford Fiesta nog een alternatief.

Veelgestelde vragen

Wat zijn de verschillen tussen de 208 en de 2008 en de 208 en de e-208?
De e-208 is de volledig elektrische versie van de verder vrijwel gelijke 208. De 2008 is de compacte-SUV-broer op basis van de 208, met een hogere instap en voor de achterpassagiers én de bagage iets meer ruimte.
Is de Peugeot 208 een goede auto?
De Peugeot 208 is een uitstekende compacte auto voor wie graag in een comfortabele, maar toch dynamische auto van A naar B wil. Hij is voorzien van de nodige veiligheids- en comfortvoorzieningen en je kunt hem bestellen in uiteenlopende uitvoeringen, met diverse accenten en aandrijflijnen.

Beoordelingen voor Peugeot 208

24 Beoordelingen

4,5

Meer informatie

Modellen

Meer details