Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Peugeot 208

Sterke punten
  • Dynamisch rijgedrag
  • Ook als elektrische e-208
  • Knap interieurdesign
Zwakke punten
  • Beperkte binnenruimte
  • Zithouding vraagt gewenning
  • Beperkte basisuitrusting

Peugeot 208: De Britse SUV met veel comfort en off-road capaciteiten

Peugeot staat altijd al bekend voor zijn competente stadswagens, maar met de tweede generatie van de 208 zetten ze alweer een stap in de juiste richting. De auto krijgt namelijk Peugeots nieuwe designtaal aangemeten, en combineert die met een betaalbaar prijskaartje en competente, naar wens zuiver elektrische motoren. Lees meer

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • De nieuwe designtaal van Peugeot staat de compacte 208 perfect. Dat maakt er één van de meest dynamisch ogende hatchbacks in het B-segment van.
  • Dat uiterlijk wordt ook weerspiegeld in het rijgedrag, want de 208 stuurt ook zoals het een kleine Peugeot betaamt. Hij heeft duidelijk een sportieve inborst, terwijl het comfort er amper onder lijdt.
  • Ook op het gebied van bouwkwaliteit zetten de Fransen grote stappen. Het interieur ziet er namelijk niet alleen knap uit voor zijn segment, maar de gebruikte materialen zijn ook van hoog niveau.
  • Het platform van de nieuwe 208 ondersteunt niet alleen een aanbod aan verbrandingsmotoren, maar laat ook een elektrische aandrijflijn toe. Zo wordt de e-208 de eerste compacte Peugeot op stroom.

Gegevens

Motoren

De Peugeot 208 mag dan dezelfde naam als zijn voorganger dragen, maar het model markeert een nieuw begin. Niet alleen het design is namelijk volledig anders, maar de auto staat ook op een volledig nieuw platform onder de noemer CMP. Dit laat niet alleen benzine- en dieselmotoren toe, maar ook een zuiver elektrische aandrijflijn.

Om met die e-208 te beginnen, vormt dit model in zekere zin de top van het 208-gamma. Hij wordt voorzien van een enkele elektromotor op de vooras met 136 pk, waarmee de kleine stadswagen naar de 100 km/u snelt in 8,1 seconden. De motor haalt zijn stroom uit een accupakket van 50 kWh, goed voor een totaal rijbereik van 362 kilometer (WLTP).

Kijken we echter naar het aanbod van de reguliere Peugeot 208, dan vinden we meteen drie benzinemotoren op basis van hetzelfde blok. Zo krijgt iedere 208 op benzine een 1.2-liter driecilindermotortje mee, maar varieert het vermogen naargelang de gekozen versie. De basisversie, de 1.2 PureTech 75, produceert 75 pk, de 1.2 PureTech 100 biedt 100 pk en in de 1.2 PureTech 130 produceert het blok – inderdaad – 130 pk. De motor stuurt het vermogen bij elke 208 naar de voorwielen, en doet dat ofwel langs een handgeschakelde zesbak ofwel langs een achttraps automaat. De 75 pk sterke basisversie is daarbij enkel met manuele versnellingsbak verkrijgbaar terwijl de 1.2 PureTech 100 de keuze biedt. De topversie met 130 pk kan enkel gecombineerd worden met de automatische versnellingsbak.

Het dieselaanbod is beperkter: je vindt er slechts één motorisatie terug. Zo kan je de 208 met een 1.5-liter BlueHDI-viercilindermotor bestellen met 100 pk. Die stuurt zijn vermogen steeds naar de voorwielen langs een handgeschakelde zesversnellingsbak.

Afmetingen

De Peugeot 208 zit in het B-segment, en speelt qua buitenafmetingen mooi mee met de concurrentie. Hij meet 4,05 meter in de lengte en 1,75 meter in de breedte, en biedt een wielbasis van 2,54 meter. Daarmee is hij bijna exact even groot als een Volkswagen Polo of Renault Clio, en is hij een paar centimeter groter dan zijn voorganger.

Desondanks is de 208 niet de ruimste auto in zijn segment, wel integendeel. Met een koffervolume van 311 liter behoort hij tot de krappere hatchbacks, en dat is al met de koffervloer op zijn laagste stand. Ook de achterbank is niet zo ruim als die van bijvoorbeeld een Volkswagen Polo, waardoor het er op langere ritten wel wat oncomfortabel zitten kan worden indien je van grotere gestalte bent. Voor kinderen is het er echter ruim genoeg, en de instap is ook eenvoudig aangezien de nieuwe 208 enkel als vijfdeurs verkocht wordt.

Wat volgt is een overzicht van de belangrijkste technische specificaties van de Peugeot 208. Hier gaat het concreet om de Peugeot E-208 Active EV 50 kWh 136.

Gegevens en afmetingen Peugeot E-208 Active EV 50 kWh 136
Productie 2020- heden
Lengte, breedte, hoogte 4,055 m x 1,745 m x 1,430 m
Wielbasis 2,54 m
Inhoud bagageruimte 265-1.106 l
Ledig gewicht 1.430 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.910 kg
Cilinderinhoud
Koppel 260 Nm
Topsnelheid 150 km/h
Acceleratie 0 tot 100 km/u 8,1 s
Tankinhoud
Verbruik 14,0 kWh/100 km
CO2-uitstoot 0 g/km

Varianten

Peugeot biedt de 208 aan in de uitvoeringen Like, Active, Style, Allure en GT. Instappen doe je met de Like, die slechts een beperkte basisuitrusting mee krijgt. Zo kan je deze versie enkel combineren met de zwakste benzinemotor en worden er ook geen parkeersensoren, geen infotainmentsysteem en geen automatische klimaatregeling gemonteerd. Je krijgt wel meteen een knappe, Faro-gele laklaag inbegrepen, net als cruise control, automatische koplampontsteking en verkeersbordherkenning.

De Active is meteen aantrekkelijker met een multifunctiestuur, een infotainmentsysteem met smartphoneconnectiviteit en parkeersensoren achteraan, terwijl de Style en de Allure een chiquere toets toevoegen met LED-koplampen en lichtmetalen velgen. De GT is de topversie, die de 208 een sportieve toets geeft en heel wat toeters en bellen toevoegt. Reken dus op Peugeots i-Cockpit-bestuurdersdisplay met 3D-functie, parkeerhulp voor- en achteraan met achteruitrijcamera en automatische klimaatregeling.

Prijzen

Ga je naar de dealer voor een gloednieuwe Peugeot 208, dan merk je dat de auto in zijn basisvorm best betaalbaar is. Zo neem je een Like-versie mee naar huis vanaf € 20.800, die dan voorzien is van de 1.2 PureTech-benzinemotor met 75 pk. Daarmee bevindt zich deze Peugeot op ongeveer gelijke hoogte dan bijvoorbeeld de Volkswagen Polo, die tenminste € 21.000 moet kosten, of de Renault Clio van minstens € 18.925. Een mooi uitgeruste GT-versie van de 208 kost € 27.830, maar de duurste is natuurlijk de zuiver elektrische e-208. Daarvoor moet je tenminste € 30.050 neertellen.

Ga je op zoek naar een occasion van de tweede generatie, dan vind je exemplaren met de benzinemotor vanaf ongeveer € 14.000. De laatste exemplaren van de vorige generatie kosten aanzienlijk minder, aangezien de huidige generatie nog maar recent op de markt gekomen is. Zo eentje vind je gemakkelijk voor zo’n € 10.000. Zoek je specifiek naar een zuiver elektrische e-208, dan liggen de prijzen wat hoger. Reken op ongeveer € 25.000, al zijn de occasions dan vaak ook knap uitgerust gezien de hogere nieuwprijs.

Design

Exterieur

Peugeot heeft zijn designtaal in de voorbije jaren aanzienlijk bijgeschaafd, en dat valt meteen te zien in de overgang van de eerste naar de tweede generatie van de Peugeot 208. Waar die eerste nog ietwat bol vormgegeven werd, komt de tweede dynamischer dan ooit voor de dag met zijn lange motorkap en zijn hoge gordellijn. Ook de stoere koplampen, die in de topversies vergezeld worden van een setje LED-slagtanden, geven de 208 een sportieve uitstraling.

Interieur

Als het op interieur aankomt, mag Peugeot tegenwoordig gerust gezien worden als één van de creatiefste vormgevers. Ze zetten al jaren de toon met hun futuristische dashboards, die gekenmerkt worden door de hoge plaatsing van de tellerpartij en het compacte stuurtje dat er niet voor maar wel onder gemonteerd zit. Dat is in de 208 niet anders, en ook de bouwkwaliteit is van een verrassend hoog niveau voor een auto in dit segment. Betaal je wat extra, dan monteert de constructeur de zogenaamde i-Cockpit in je auto die de snelheid, het toerental en alle andere ritinformatie weergeven in een dynamische 3D-presentatie.

peugeot-208-interieur

Veiligheid

De Peugeot 208 scoorde niet slecht in zijn Euro NCAP-botsproeven met een score van vier op vijf sterren. Hij verloor één ster omdat zijn botspreventiesysteem enkel gebaseerd is op een camera en niet op een radar, waardoor het vooral ’s nachts moeilijkheden heeft om bijvoorbeeld fietsers te detecteren. Daar hoort echter de kanttekening bij dat deze tests uitgevoerd werden in 2019 en de Euro NCAP-vereisten steeds strenger worden. Op vlak van bescherming van de inzittenden was er dan ook niks op de Peugeot 208 aan te merken: daar beschikt hij over ruim voldoende airbags en structurele kreukelzones.

Alternatieven

Wie op zoek is naar een auto in het segment van de Peugeot 208, beschikt over voldoende alternatieven om uit te kiezen. Zo biedt een Volkswagen Polo aanzienlijk meer binnenruimte, maar is die wat minder dynamisch en duurder dan de Peugeot. Hetzelfde geldt voor de Skoda Fabia en de Seat Ibiza, die op dezelfde basis als de Polo staan. De Renault Clio komt dan weer iets goedkoper uit de vergelijking, net als de Citroën C3. Daarnaast kan je ook voor een Opel Corsa kiezen, die op hetzelfde platform als de 208 staat. Zoek je echter gelijkaardig rijplezier aan de Peugeot, dan is de Ford Fiesta slechts een iets duurdere optie.

Beoordelingen voor Peugeot 208

24 Beoordelingen

4,5