


Sterke punten
- Comfortabel én dynamisch
- Opvallend design
- Ook als elektrische e-208
Zwakke punten
- Niet de ruimste
- Smaakgevoelige i-Cockpit
- Karige basisversies
Peugeot 208 : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Peugeot 208, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een Peugeot 208
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Stijlvolle en dynamisch ogende hatchback.
- Voldoende rijplezier én comfort.
- Goede bouwkwaliteit, moderne cockpit.
- Benzinemotoren, maar ook als volledig elektrische e-208.
- Relatief betaalbaar als occasion.
Technische gegevens
Motorisatie
In de eerste generatie Peugeot 208 (2012-2018) deden de driecilinder PureTech-motoren hun intrede, met vermogens van 68 tot 110 pk. Deze compacte, zuinige en sterke motoren zien we ook tegenwoordig nog in vele modellen en uitvoeringen. De eerste generatie 208 was kortstondig ook leverbaar met een 120 pk sterke 1.6 VTi viercilinder benzinemotor. Daarnaast bood Peugeot in die jaren ook een assortiment dieselmotoren aan voor de 208, met vermogens van 92 pk tot 130 pk.
Dat was toen, dit is nu: ook de nieuwe generatie Peugeot 208 profiteert van de nieuwste 1,2-liter PureTech benzinemotoren. Niet alleen bij Peugeot, maar ook in modellen van Opel, Citroën, DS en andere producten van het grote moederconcern Stellantis.
In de 208 is deze benzinemotor verkrijgbaar in vele vermogensvarianten. De 1.2 PureTech 75 is de basisversie met 75 pk, de 1.2 PureTech 100 biedt 100 pk en in de 1.2 PureTech 130 produceert het blok – je raadt het al – 130 pk. Op papier lijken de verschillen aanzienlijk, in de praktijk valt dat reuze mee. Elke 208 stuurt het vermogen via een handgeschakelde zesbak of een achttraps automaat naar de voorwielen. De 75 pk basisversie is enkel met handgeschakelde versnellingsbak verkrijgbaar; de topversie met 130 pk is alleen met automatische versnellingsbak geleverd.
Peugeot kwam in 2019 met een elektrische variant van de 208: de e-208. De e-208 heeft een 136 pk sterke elektromotor op de vooras. Dankzij een 50 kWh batterijpakket belooft Peugeot voor de e-208 een actieradius van maximaal 320 kilometer.
Na de update van 2023 belooft Peugeot ook een verbeterde e-208. Die heeft een krachtigere en efficiëntere elektromotor met 156 pk en een batterijpakket van 54 kWh. Daarmee zou hij in theorie 406 kilometer ver moet kunnen komen op één batterijlading. Ondanks die beloofde update zijn de meeste elektrische 208jes toch geleverd met de 136 pk elektromotor.
Liever een diesel? Dat kan ook, maar het aanbod is schaars in ons land. Peugeot bracht de nieuwste 208 met één diesel: een 1.5-liter BlueHDI viercilinder turbodiesel met 100 pk, voorwielaandrijving en een handgeschakelde zesversnellingsbak of zestraps automaat.
Afmetingen
De Peugeot 208 doet qua afmetingen goed mee tussen alle concurrenten in het zogeheten B-segment, de klasse van de compacte stadsauto. Dat is af te lezen aan zijn formaat: 4,05 meter lang, 1,75 meter breed en een wielbasis van 2,54 meter. Daarmee is hij vrijwel exact even groot als een Volkswagen Polo of Renault Clio, en is hij een paar centimeter groter dan de voorgaande 208.
De 208 is zeker niet de ruimste auto in zijn segment. Met een koffervolume van 265 liter is de bagageruimte ronduit bescheiden. Ook de achterbank biedt niet zo veel ruimte als die van bijvoorbeeld een Volkswagen Polo, waarin je makkelijker langere ritten kunt maken. Voor kinderen is het er ruim genoeg. De instap is ook eenvoudig; de nieuwe 208 is er enkel als praktische vijfdeurs.
De belangrijkste specificaties op een rij:
Peugeot 208 | |
---|---|
Marktintroductie | 2019 |
Lengte, breedte, hoogte | 4,05 x 1,74 x 1,43 m |
Wielbasis | 2,54 m |
Inhoud bagageruimte | 265-1163 l |
Ledig gewicht | 955-1.133 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 1.510-1.645 kg |
Cilinderinhoud | 1.199-1.499 cm3 |
Vermogen | 55 kW (75 pk)-96 kW (130 pk) |
Koppel | 118-250 Nm |
Topsnelheid | 174-208 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 8,7-13,2 sec |
Tankinhoud | 40-44 l |
Verbruik | 3,2-4,5 l/100 km |
CO₂-uitstoot | 85-103 g/km |
Varianten
Peugeot levert de 208 in de uitvoeringen Active, Style, Allure en GT. Instappen doe je met de Active, die van alle 208-versies de meest bescheiden basisuitrusting meekrijgt. Standaard bij de prijs inbegrepen zijn onder meer cruise control, airco en een DAB+ radio met 7-inch aanraakscherm en stuurbediening. Vanaf de Style en Allure wordt het al wat leuker, met meer opties en standaard LED-dagrijverlichting en lichtmetalen velgen. De GT is de topversie, die de 208 een sportiever uiterlijk geeft en voor heel wat dynamische accenten zorgt. Ook krijg je dan de ietwat smaakgevoelige i-Cockpit met 3D-functie, parkeerhulp (voor en achter) met achteruitrijcamera en automatische klimaatregeling.
Prijzen
Bij de Peugeot-dealer kun je altijd terecht voor een gloednieuwe Peugeot 208. Daar zul je al snel merken dat de 208 geen goedkope auto meer is: de Active kost vanaf 24.050 euro, met de 1.2 PureTech-benzinemotor met 75 pk. Dat is aanzienlijk goedkoper dan bijvoorbeeld een Volkswagen Polo, die tenminste 26.890 euro kost. Een rijk uitgeruste GT-versie van de 208 kost 30.050 euro, maar de duurste is natuurlijk de volledig elektrische e-208: daarvoor moet je minstens 34.920 euro neertellen.
Ga je op zoek naar een occasion van de Peugeot 208 van deze tweede generatie, dan begint het bij exemplaren met een benzinemotor vanaf ongeveer 15.000 euro. Exemplaren van de vorige generatie 208 zijn aanzienlijk gunstiger geprijsd. Niet gek, want de nieuwe generatie is nog maar recent op de markt verschenen. Het oudere model vind je gemakkelijk voor zo’n 8.000 euro. Zoek je specifiek naar een volledig elektrische e-208, dan liggen de prijzen wat hoger. Reken op ongeveer 25.000 euro, al zijn de gebruikte exemplaren dan vaak ook rijkelijk van opties voorzien.
Design
Buitenkant
De nieuwe designtaal van Peugeot komt ook op de compacte 208 goed tot uiting. De overgang naar de nieuwe generatie is duidelijk zichtbaar. Waar de eerste generatie 208 nog ietwat bol vormgegeven werd, komt de tweede dynamischer en strakker dan ooit voor de dag met zijn lange motorkap en hoge gordellijn. Met stoere koplampen, in de topversies vergezeld van een setje LED-slagtanden, krijgt deze nieuwe 208 een sportieve uitstraling.
Voor wat de elektrische e-208 betreft: die is in grote lijnen hetzelfde als zijn familielid met verbrandingsmotor. Hij is te herkennen aan een andere invulling van de grille, het ontbreken van uitlaten en diverse lichtblauwe ‘e’-badges.
Binnenkant
De mensen van Peugeot hebben hun best gedaan om de kleine 208 een creatief en modern interieur te geven. Al jaren zetten ze de toon met futuristische dashboards, gekenmerkt door onder meer een sportief klein stuurtje en de daarboven geplaatste tellers. De bouwkwaliteit is van hoog niveau voor een auto in dit segment. Wie extra geld meeneemt, krijgt van Peugeot de zogenaamde i-Cockpit, een dynamische 3D-presentatie waarop je snelheid, toerental en andere ritinformatie kunt aflezen.
In tegenstelling tot de eerste generatie 208 is het interieur van de tweede generatie 208 wat frivoler en speelser. Dit merk je aan bijvoorbeeld de tuimelschakelaars op de middenconsole en de fraaiere afwerking.
Veiligheid
De Peugeot 208 scoort niet slecht in de Euro NCAP-botsproeven. Dat hij geen vijf, maar vier sterren toegekend krijgt, komt doordat het botspreventiesysteem gebaseerd is op alleen een camera, niet op een radar. Het gevolg: in het donker is het voor dit systeem lastiger om objecten te detecteren, zoals fietsers. Als inzittende ben je veilig in een 208; hij beschikt over ruim voldoende airbags en structurele kreukelzones.
Alternatieven
Wie op zoek is naar een auto in het segment van de Peugeot 208, beschikt over voldoende alternatieven om uit te kiezen. Zo biedt een Volkswagen Polo aanzienlijk meer binnenruimte, maar is die wat minder dynamisch en bovendien steviger geprijsd dan de Peugeot. Hetzelfde geldt voor de Skoda Fabia en de Seat Ibiza, die op dezelfde basis als de Polo staan. De Renault Clio komt dan weer iets goedkoper uit de vergelijking, net als de Citroën C3. Daarnaast kun je ook voor een Opel Corsa kiezen, die op hetzelfde platform als de 208 staat. Zoek je echter rijplezier dat vergelijkbaar is met de Peugeot, dan is de Ford Fiesta een geloofwaardig alternatief.