


Sterke punten
- Aansprekend en onderscheidend design
- Stijlvol en degelijk interieur
- Veelzijdigheid als stationwagon
Zwakke punten
- Zitpositie is misschien even wennen
- Infotainmentsysteem geen uitblinker
- Niet de ruimste voor achterpassagiers
Peugeot 308 : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Peugeot 308, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een Peugeot 308
Onze expertise over jouw zoekopdracht

Rijtesten: Peugeot 308 e-HDi – Gereden: Peugeot 308 e-HDi

Review: nieuwe Peugeot 308 is het mooiste meisje van de klas

De 27.990 euro kostende Peugeot 308 heeft wieldoppen. Peugeot, ga je schamen!

Rijtesten: Peugeot 308 CC – Comfortabele Cruiser

Eerste kennismaking: Peugeot 308 SW – Gemengde gevoelens

Rijtesten: Peugeot 308 SW – Ruimer, veelzijdiger, praktischer
Alternatieve modellen
Goede redenen
- De Peugeot 308 SW valt op dankzij een onderscheidend en aansprekend ontwerp
- Hoogwaardig en stijlvol interieur voor een comfortabele rijervaring
- Geslaagde mix van comfort en rijplezier
- Diverse aandrijflijnen beschikbaar, waaronder hybride en elektrische versies
- Praktisch stationwagon met veel gebruiksgemak
Technische gegevens
Motorisatie
Met de derde generatie 308 SW biedt Peugeot een breed scala aan motoren. De populaire keuze is de driecilinder PureTech benzinemotor met 96 kW (130 pk). Deze motor staat bekend om zijn efficiëntie, zuinigheid en kracht. De aandrijving gaat naar de voorwielen via een handgeschakelde 6-versnellingsbak of een achttraps automatische transmissie.
Peugeot heeft gebroken met de traditie van dieselmotoren en biedt nu zelfs hybride en volledig elektrische aandrijving. Er zijn twee plug-in hybride varianten beschikbaar, waarbij een viercilinder benzinemotor samenwerkt met een elektromotor. Deze hybrides hebben een gecombineerd vermogen van 133 of 165 kW (180 of 225 pk) en bieden een puur elektrische actieradius van maximaal 60 kilometer.
Ook leverbaar is een volledig elektrische versie, de Peugeot e-308. Die heeft een vermogen van 115 kW (156 pk), een accupakket van 54 kWh en een maximale actieradius van ongeveer 400 kilometer.
Afmetingen
Ten opzichte van zijn voorganger is de nieuwe 308 SW iets groter geworden. Deze stationwagon is 4,6 meter lang, 1,85 meter breed en 1,44 meter hoog, wat alleen in lengte verschilt van de hatchback. Vergelijk je de wielbasis, dan zie je snel het verschil in ruimte-aanbod. De SW heeft met 2,73 meter een bijna 6 centimeter langere wielbasis dan de hatchback.
Hoe zit het met de bagageruimte? De Peugeot 308 SW biedt standaard 608 liter volume (548 liter voor de hybride versie), maar dit kan worden uitgebreid tot 1.634 liter (1.574 liter voor de hybride versie) door de achterbank neer te klappen. In de cockpit van de 308 SW is voldoende ruimte, vooral voorin. Op de tweede zitrij kunnen zonder problemen drie kleine kinderen of twee volwassenen naast elkaar zitten, maar grotere volwassenen zullen merken dat de knieruimte achter de voorstoelen beperkt is.
Een overzicht van de belangrijkste technische gegevens van de Peugeot 308 SW:
Peugeot 308 SW | |
---|---|
Marktintroductie | 2021 |
Lengte x breedte x hoogte | 4,6 x 1,8 x 1,4 m |
Wielbasis | 2,7 m |
Inhoud bagageruimte | 548-1.634 l |
Ledig gewicht | 1.285-1.662 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 1.850-2.170 kg |
Cilinderinhoud | 1.199-1.598 cm3 |
Vermogen | 96 kW (130 pk)-165 kW (225 pk) |
Koppel | 230-360 Nm |
Topsnelheid | 188-235 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 7.5-9.8 sec |
Tankinhoud | 40-52 l |
Verbruik | 1,2-5,6 l/100 km |
CO₂-uitstoot | 26-127 g/km |
Varianten
De Peugeot 308 SW is verkrijgbaar in verschillende varianten, namelijk Active, Allure en GT. Zelfs in de instapversie, de Active, krijg je een goede basisuitrusting. Deze omvat onder andere 16-inch velgen, een 10-inch multimediascherm, cruise control, keyless start en de opvallende i-Cockpit met een digitaal bestuurdersdisplay.
Als je kiest voor de Allure krijg je extra's zoals LED-verlichting en grotere lichtmetalen velgen. De topversie GT onderscheidt zich met sportieve accenten en 19-inch velgen. Hybride versies herken je aan de buitenkant aan hun HYbrid-insignes en de laadpoort linksachter.
Standaard veiligheidsvoorzieningen zijn onder andere noodstopassistentie, adaptieve cruise control, verkeersbordherkenning, rijstrookassistentie en elektronische anti-slip regeling (ASR).
Prijzen
De nieuwprijzen van de Peugeot 308 SW beginnen bij 34.600 euro. Voor dat geld levert Peugeot de basisuitvoering Active met 130 pk sterke 1,2-liter PureTech benzinemotor. Voor een sportief aangekleed GT-topmodel beginnen de prijzen bij 42.690 euro. Ten opzichte van de iets compactere 308 hatchback vraagt Peugeot een meerprijs van 1.300 euro.
Tegenwoordig zijn vooral de hybride versies populair. Hybride betekent meer techniek en dus een hogere prijs. Voor de eenvoudigste hybride 308 SW hatchback – de HYbrid180 in Active-uitvoering – vraagt Peugeot minimaal 43.010 euro. Pas wanneer je het duurdere GT-uitrustingsniveau kiest, kun je de sterkere hybride aandrijflijn met 165 kW (225 pk) bestellen.
Occasions van een Peugeot 308 SW uit de huidige generatie zijn nog flink aan de prijs. Het model is nog maar kort op de markt, dus tweedehands exemplaren hebben nog niet veel aan waarde kunnen verliezen. Prijzen beginnen bij zo’n 30.000 euro. Vanwege de populariteit van elektrische auto’s moet je een budget van minstens 38.000 euro hebben als je een hybride 308 SW zoekt.
Design
Buitenkant
Als je de nieuwe Peugeot 308 SW ziet, wordt meteen duidelijk dat dit geen traditionele middenklasser is. Deze Fransman is geen grijze muis, maar onderscheidend en modern. Net als de 308 hatchback heeft de 308 SW twee scherp getekende koplampen die de voorkant een karakteristieke uitstraling geven. Veel uitvoeringen van de 308 SW zijn uitgerust met LED-dagrijverlichting, die op een unieke manier zijn gevormd als slagtanden, waardoor het geheel een opvallende look krijgt.
De achterlichten van de 308 SW zijn eveneens opvallend. Ze bestaan uit drie diagonale lichtstroken die lijken alsof een leeuw zich een weg naar binnen heeft geklauwd. Bovendien biedt de 308 SW een scala aan bijzondere lakkleuren die ervoor zorgen dat hij zich onderscheidt van de vele zwarte, grijze en witte auto's op de weg. Vooral de kleuren Bleu Avatar en Elixir Rood springen in het oog. Met zijn opvallende en toch stijlvolle verschijning is de Peugeot 308 SW een ware blikvanger.
Binnenkant
Zoals bijna elke Peugeot tegenwoordig heeft ook de 308 SW volop aandacht getrokken met zijn onderscheidende i-Cockpit. Je krijgt het kenmerkende kleine stuurwiel, waardoor je met gemak de tellers en het informatieschermen moet kunnen aflezen. Hoewel dit voor sommigen even wennen is, zorgt het gevoelsmatig wel voor een verbeterde en dynamischere rijervaring.
In de nieuwe 308 SW wordt de belangrijkste informatie weergegeven op meerdere schermen. Naast het virtuele 3D-instrumentenpaneel speelt het centrale infotainmentscherm een belangrijke rol, vooral in de hogere uitrustingsniveaus. Via een reeks aanraakknoppen kun je zelf snelkoppelingen instellen naar je favoriete functies.
Om comfortabel en veilig te reizen, biedt de 308 SW talloze comfort- en veiligheidsfuncties. Denk hierbij aan een multifunctioneel stuurwiel, een systeem dat waarschuwt zodra je de aandacht voor het verkeer verliest en automatische dual-zone klimaatregeling. In de hogere uitrustingsniveaus zijn er extra opties beschikbaar zoals een panoramadak, Focal audiosysteem, een verwarmbaar stuurwiel, parkeerassistentie en verwarmbare massagestoelen. Met deze uitgebreide selectie aan functies zorgt de Peugeot 308 SW voor comfort en veiligheid tijdens je reizen.
Veiligheid
De nieuwe Peugeot 308 SW behaalde vier van de vijf sterren in de Euro NCAP botsproeven, wat aangeeft dat hij een solide veiligheidsprestatie levert. Peugeot heeft niet bezuinigd op het gebied van veiligheids- en assistentiesystemen voor de nieuwste 308. De Fransen hebben de auto uitgerust met een scala aan rijhulpsystemen en elektronische veiligheidsassistenten.
Naast de standaardsystemen zoals ABS en ESP, zijn de meeste uitvoeringen van de 308 ook voorzien van aanvullende veiligheidsfuncties. Een botswaarschuwingssysteem, parkeerhulp met 180 graden achteruitrijcamera, hill start assist, rijstrookassistent en verkeersbordherkenning behoren tot de uitgebreide set aan beschikbare systemen. Met deze technologieën kunnen bestuurders genieten van extra gemoedsrust en ondersteuning tijdens het rijden.