Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Peugeot 308

Sterke punten
  • Dynamisch en comfortabel chassis
  • Goede afwerking
  • Verbeterde ergonomie
Zwakke punten
  • Rijpositie vraagt gewenning
  • (Te) veel aanraakbediening
  • Hoge prijs voor een hybride

Peugeot 308

Na het succes van de tweede generatie is Peugeot terug met de derde generatie van de 308. Hij leent dezelfde technische basis, maar hult het geheel in een opvallend jasje met up-to-date technologieën en twee oplaadbare hybride motoren. Lees meer

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • De Peugeot 308 bouwt voort op het succes van de vorige generatie met een nog meer opvallende styling en geavanceerde technologie aan boord.
  • Het motorenaanbod omvat benzine- en dieselmotoren, alsook twee plug-inhybrides met een elektrische actieradius tot 60 km.
  • Peugeot verbetert het interieur van de iCockpit met een nieuw, sneller infotainmentsysteem.- Hybride of niet, de Peugeot 308 staat aan de top van het gamma wat interieurruimte en laadvermogen betreft.
  • Trouw aan de Peugeot-filosofie combineert de 308 dynamiek en rijcomfort.

Belangrijke gegevens

Motoren

De Peugeot 308 van de derde generatie is gebaseerd op een evolutie van het modulaire EMP2-platform, dat reeds door zijn voorganger werd gebruikt. Deze basis stelt hem in staat een breed gamma aan motoren voor te stellen en, voor het eerst in de geschiedenis van Peugeots: middenklasse hybride versies. Sterker nog: een 100% elektrische versie zit in de pijplijn.

Er zijn twee hybride aandrijflijnen, die dezelfde technische basis hebben. Het gaat om een 1.6-liter viercilinder benzinemotor gecombineerd met een 81 kW (110 pk) sterke elektromotor ondergebracht in de achttraps automatische transmissie. Afhankelijk van het vermogen van de benzinemotor bedraagt het totale vermogen van het systeem 180 pk of 225 pk. Beide versies zijn uitgerust met dezelfde 12,4 kWh-batterij, waardoor ze een elektrische actieradius hebben van 60 km (WLTP).

De andere motoren bestaan uit één benzine- en één dieselblok. De eerste is een driecilinder turbobenzinemotor met een inhoud van 1.2 liter. Hij levert 110 of 130 pk. Aan de dieselzijde levert een 1.5-liter viercilindermotor 130 pk. De krachtigste varianten kunnen worden gecombineerd met de optionele automatische achtversnellingsbak (EAT8).

Wat het brandstofverbruik betreft, zijn de hybrides de duidelijke winnaars. De Hybrid 180-versie heeft een gemiddeld brandstofverbruik van 1,2 l/100 km en een CO2-uitstoot van 24 g/km (WLTP). De krachtigere versie doet het maar iets slechter met 27 g/km CO2 (WLTP). De op één na beste prestaties worden geleverd door de dieselmotor met handgeschakelde versnellingsbak, met een gemiddelde van 4,3 liter/100 km en een CO2-uitstoot van 114 g/km (WLTP). Het instapmodel op benzine (110 pk) haalt een gemiddelde van 5,5 l/100 km met een CO2-uitstoot van 124 g/km (WLTP).

Afmetingen

Met een lengte van 4.367 mm, een hoogte van 1.444 mm en een breedte van 1.852 mm is de Peugeot 308 11 cm groter dan zijn voorganger. Daarmee staat hij aan de top van de compacte auto’s in het C-segment. Dankzij het doordachte platform blijft het gewicht binnen de perken, met minstens 1.254 kg en 1.633 kg voor de hybride.

Met een koffervolume van 412 liter biedt de Peugeot 308 één van de grootste bagageruimtes in het segment. Met de bank neergeklapt neemt dit toe tot 1.323 liter. De hybride moet een kleine concessie doen vanwege zijn accu, maar door de slimme plaatsing blijft deze reductie beperkt tot minder dan 50 liter (361 liter/1.273 liter).

Uitvoeringen

Naast de hatchback is de Peugeot 308 ook verkrijgbaar als stationwagen onder de noemer ‘SW’.

Peugeot brengt de 308 op de markt met vier uitrustingsniveaus. Het instapniveau, genaamd Active Pack, is verkrijgbaar met alle motoren behalve de hybride van 225 pk. De basisuitrusting is vrij uitgebreid, met onder meer LED-verlichting, een infotainmentsysteem met 10-inch touchscreen en 16-inchwielen. Daarna komt de Allure-versie, gevolgd door het Allure Pack.

Tot slot staat de GT aan de top van het gamma. Dit is de enige die de krachtigste plug-inhybride aanbiedt en ook alleen motoren met automatische transmissie in het gamma heeft. Bovendien krijg je een sportieve look met 18-inchwielen.

Prijs

Het Peugeot 308-gamma begint bij 28.950 euro (1.2 PureTech 110 Active Pack). De automatische versnellingsbak kost 1.850 euro extra. Het plug-inhybride aanbod start bij 39.250 euro (Hybrid 180). Voor de hybrideversie met 225 pk moet je naar de top van het GT-gamma, dus die krijg je vanaf 45.450 euro. Op de occasionmarkt beginnen de prijzen van de Peugeot 308 bij 24.900 euro.

Peugeot biedt zijn 308 aan met een leasingpakket voor professionals. Er is al een 308 Hybrid 180 vanaf 554 euro/maand zonder BTW, voor een totaal van 60 maanden en maximaal 50.000 km.

Design

De vorige Peugeot 308 kan worden gezien als een nieuw begin voor Peugeot. De nieuwe generatie doet daar nog een schepje bovenop en, het moet gezegd, het model blijft niet onopgemerkt.

Exterieur

De lijnen van de Peugeot 308 zijn vergelijkbaar met die van het oude model, maar het geheel oogt veel scherper. Zijn bredere voorkant, met zijn enorme grille geflankeerd door de twee slagtanden in de lichtsignatuur, zorgt ervoor dat hij opvalt op straat. Achteraan zijn de lampen met de beroemde leeuwenklauwen herkenbaar. De flanken accentueren de wielkasten met een expressieve carrosserielijn. De auto is uitgerust met wielen van 16 tot 18 inch en de carrosserie kan in vijf verschillende kleuren worden gespoten. De Peugeot 308 is ook de eerste met het nieuwe, chiquere logo van het merk.

Interieur

De Peugeot 308 ontketent een ware revolutie met zijn nieuwe interieur. Het dashboard bestaat uit drie niveaus. Hoewel het moeilijk is om de ongerijmde “alles op het scherm”-ergonomie van de vorige generatie te vergeten – zoals bedieningselementen voor de airconditioning verborgen in het infotainmentsysteem – heeft Peugeot dit gecorrigeerd met vier schermen: twee voor het digitale 3D-instrumentarium (enkel voor de top van het gamma), een 10-inch scherm voor het infotainmentsysteem en een ander, kleiner scherm dat er net onder is geplaatst. Het heet iToggle en bestaat uit zes aanraakgevoelige vakjes, waarvan er vijf kunnen worden aangepast tot een reeks sneltoetsen. Wat de uitrusting betreft, hebben de versies met automatische transmissie een eigen middenconsole van hogere kwaliteit en zijn de zetels verkrijgbaar in stof, alcantara (GT Line) of optioneel bruin of zelfs blauw leder.

peugeot-308-2022-interieur peugeot-308-seating

Veiligheid

Dankzij het EMP2-platform van de nieuwste generatie profiteert de Peugeot 308 van alle veiligheidsvoorzieningen die het merk kan bieden. Naast een reeks airbags zijn cruise control, een automatische noodrem, een waarschuwing bij het verlaten van de rijstrook en verkeersbordherkenning standaard. Hybride modellen zijn uitgerust met het Safety Plus-pakket met automatische noodrem gestuurd door zowel camera als radar. Door dit laatste echter niet in alle varianten aan te bieden, kreeg de Peugeot 308 zonder radar in 2022 slechts 4 sterren in de Euro NCAP-crashtests.

Alternatieven

De Peugeot 308 maakt deel uit van het compacte gamma in het C-segment. Hij moet concurreren met zijn stalgenoot, de Opel Astra, waarmee hij vrijwel al zijn technologieën deelt. Andere voor de hand liggende concurrenten zijn de Volkswagen Golf, Renault Mégane, Kia Ceed, Ford Focus en Hyundai i30. Deze laatste zijn de enigen die nog geen plug-in hybride motor aanbieden.

Beoordelingen voor Peugeot 308

71 Beoordelingen

4,6