Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
peugeot-307-front

Peugeot 307

1 / 3
peugeot-307-front
peugeot-307-side
peugeot-307-back

Sterke punten

  • Ruimtelijk gevoel en comfort
  • Stille en gemoedelijke reisgenoot
  • Ook als stationwagon en cabriolet

Zwakke punten

  • Gevoelig voor storingen
  • Hoge koets helt over in bochten
  • Geen GTI, motoren missen verfijning

Peugeot 307 : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Peugeot 307, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Peugeot 307: terecht de Auto van het Jaar 2002?

De Peugeot 307 is een degelijke, betrouwbare driedeurs of vijfdeurs hatchback. Ook is hij geleverd als ruime stationwagen of elegante cabriolet. Deze ‘Franse Golf’ verlegt geen grenzen, maar biedt veel waar voor zijn geld. Zou hij daarom zijn uitgeroepen tot Europees Auto van het Jaar 2002? Lees meer

Interesse in een Peugeot 307

Peugeot 307 occasions
Peugeot 307 nieuwe auto's
Peugeot 307 dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Veel verschillende motoropties, van betrouwbare benzinemotoren tot zuinige en sterke diesels
  • Leverbaar als compacte hatchback, maar ook als ruime stationwagon en elegante cabriolet
  • Eenvoudige bediening, overzichtelijk interieur met voldoende comfort
  • Relatief betaalbaar in aanschaf, onderhoud en verzekering
  • Veel exemplaren op de tweedehandsmarkt, goede beschikbaarheid onderdelen

Technische gegevens

Motorisatie

Voor de 307 levert Peugeot aanvankelijk een motorengamma dat sterk doet denken aan dat van zijn voorganger, de 306. Er is keuze uit meerdere betrouwbare benzinemotoren, maar ook een selectie van sterke en zuinige HDi-turbodieselmotoren. Tegen het einde van zijn levensloop bracht Peugeot de 307 SW Bioflex, die aangepast is voor gebruik van E85-bioethanol. Dat levert vergelijkbare prestaties als de benzine 1.6, maar dan met lagere CO2-uitstoot.

Terug naar het reguliere gamma: de instapper is de 1,4-liter viercilinder benzinemotor, die als achtklepper een vermogen heeft van 55 kW (75 pk) en later als zestienklepper 65 kW (90 pk). Geen overdadige hoeveelheid vermogen en trekkracht, maar prima voor een basismodel met een acceptabel brandstofverbruik.

Meer kracht en souplesse krijg je met de 1,6-liter benzinemotor met 80 kW (110 pk) of de 2,0-liter met 100 kW (138 pk) en later 103 kW (143 pk). Van de 307 is nooit een GTI-versie gekomen, maar wel een vlottere Féline-uitvoering met een 2.0 16V-benzinemotor die 130 kW (177 pk) levert.

Van oudsher is diesel populair bij Franse merken, zo ook bij Peugeot. Voor de 307 begint het motorengamma bij een 1,4-liter HDi-dieselmotor met 50 kW (70 pk) en 160 Nm trekkracht. Een zuinige en efficiënte instapdiesel, perfect voor bestuurders die tegen lage brandstofkosten lange afstanden afleggen.

Voor meer vermogen kies je de sterkere 1.6 met 66 kW (90 pk) of 80 kW (110 pk). Topmodel is de oerdegelijke 2.0 HDi-diesel, waarvan de achtklepper 66 kW (90 pk) of 79 kW (110 pk) levert, terwijl de modernere zestienklepper HDiF-motor zelfs 100 kW (136 pk) en 320 Nm aan koppel levert. Stuk voor stuk dieselmotoren met een goede reputatie vanwege de lage onderhoudskosten, trekkracht, lage brandstofverbruik en betrouwbaarheid. Ideaal dus voor doorgewinterde kilometervreters.

Afmetingen

Ten opzichte van zijn voorganger, de 306, is de nieuwe 307 iets groter geworden. Als hatchback is hij 4,20 meter lang. Ook is hij vergeleken met zijn concurrenten tamelijk hoog, waarmee hij vooral scoort met veel hoofdruimte. De 307 stationwagon is 4,42 meter lang. Vooral de langere wielbasis verklaart de toegenomen binnenruimte.

Hoe zit het met de bagageruimte? Als hatchback biedt de Peugeot 307 een laadruimte van 341 liter, die je uit kunt breiden tot 1.328 liter als je de achterbank neerklapt. Bij de stationwagens Break en SW heb je standard 503 liter en tot wel 1.800 liter als je de banken plat legt. Dan maakt de Peugeot 307 bijna geschikt als verhuiswagen.

Voor een cabriolet biedt de Peugeot 307 CC best wat gebruiksgemak. Je krijgt 350 liter bagageruimte met het dak omhoog. Wil je het stalen cabriodak elektrisch inklappen en een stukje open rijden? Dan blijft er nog 204 liter aan laadruimte over. Voldoende voor een weekendje weg, maar niet veel meer dan dat.

Een overzicht van de belangrijkste technische gegevens:

Peugeot 307
Marktintroductie 2001
Lengte x breedte x hoogte 4,2-4,4 x 1,7-1,8 x 1,4-1,5 m
Wielbasis 2,6-2,7 m
Inhoud bagageruimte 135-503 l
Ledig gewicht 1.117-1.553 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.642-1.950 kg
Cilinderinhoud 1.360-1.997 cm3
Vermogen 50 kW (70 pk)-130 kW (177 pk)
Koppel 120-320 Nm
Topsnelheid 160-225 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 8.2-15.2 sec
Tankinhoud 60 l
Verbruik 4,5-8,9 l/100 km
CO₂-uitstoot 120-210 g/km

Varianten

De Peugeot 307 is verkrijgbaar geweest in verschillende varianten. Bij de introductie kenmerkte Peugeot deze uitvoeringen met de inmiddels ouderwetse letters, beginnend met de instapversie XR. Die is standaard geleverd met centrale deurvergrendeling, elektrisch bedienbare ramen vóór en stuurbekrachtiging.

De luxe begint langzaam maar zeker bij de XS en XSI, met verwennerij als automatische airco, cruise control en parkeersensoren (als optie). De topversies zijn Gentry en Griffe, die worden gekenmerkt door sportieve accenten, lichtmetalen velgen en mistlichten.

In de tweede levensfase van de Peugeot 307 zijn er nieuwe uitrustingsniveaus bijgekomen, zoals Roland Garros, Palm Beach, Premium en Féline. In die fase kwamen er ook steeds meer moderne opties op het gebied van veiligheid, infotainment en uiterlijke verfraaiing.

Prijzen

Met zijn betrouwbare techniek en robuuste motoren is de Peugeot 307 een echte insider tip als occasion. Het voertuig biedt veel comfort en veiligheid tegen een lage prijs. Al vanaf ongeveer 1.500 euro zijn er Peugeot’s 307 op de Nederlandse automarkt voor occasions die rijklaar zijn, maar in zo'n geval hebben ze meestal een zeer hoge kilometerstand. Daarom is het belangrijk om bij de aankoop goed te kijken naar de staat en de details om onaangename verrassingen of dure reparaties te voorkomen. Nieuwere modellen of een Peugeot 307 met een lagere kilometerstand zijn ook nauwelijks duurder en kunnen worden gekocht vanaf ongeveer 3.000 euro.

Zelfs als nieuwe auto kon de Peugeot 307 vooral overtuigen met een zeer goede prijs-prestatieverhouding. Hier was het basismodel met de 75 pk benzinemotor verkrijgbaar vanaf ongeveer 13.700 euro. De auto met topuitrusting en de krachtigste motor bleef met ongeveer 31.000 euro ook zeer betaalbaar in vergelijking met de concurrentie.

Ook de onderhoudskosten zijn over de hele lijn overtuigend. De motoren blijken bijzonder zuinig te zijn in de Peugeot 307 en verbruiken dus weinig benzine of diesel. De Peugeot 307 is overigens wel een grote en dus zwaardere auto. Afhankelijk van de uitvoering resulteert dit in een Nederlandse motorrijtuigenbelasting van ongeveer 1100 euro per jaar.

Design

Buitenkant

De Peugeot 307 wordt vaak de Franse Golf genoemd. De Fransman heeft goed vergelijkbare afmetingen en eigenschappen als de Duitse maatstaf in deze klasse. Kenmerkend voor het uiterlijk zijn onder andere de ver doorlopende koplampen, de steil oplopende motorkap en de steil aflopende voorruit.

In 2005 kreeg de Peugeot 307 een facelift. De buitenkant werd opgefrist met een nieuwe voorbumper, met daarin een nieuw radiatorrooster. Tevens kreeg de auto strakkere lichten en een nieuwe motorkap.

Naast de stationwagon – die noemen de Fransen ‘Break’ – bood Peugeot ook de uiterlijk identieke SW aan. Er zijn slechts enkele belangrijke verschillen: de SW herken je aan de zilveren dakrails en een glazen panoramadak.

Binnenkant

Voorafgaand aan de eerste generatie 308 was de Peugeot 307 nog conservatief en degelijk qua interieur. Geen smaakgevoelige i-Cockpit zoals tegenwoordig, maar een traditioneler ontwerp voor de cockpit. Wel zo makkelijk: als bestuurder stap je in een geordende en eenvoudig te bedienen auto. De Peugeot 307 is daarbij voorzien van comfortabele stoelen, bekerhouders, opbergvakken en een bruikbaar dashboardkastje.

Afhankelijk van het bouwjaar en uitrustingsniveau zijn sommige modellen uitgevoerd met een (ondertussen verouderd) infotainmentsysteem. Daarmee regel je de navigatie, kun je via bluetooth handsfree telefoongesprekken voeren en bedien je de autoradio met cd-wisselaar vanaf het stuurwiel. Ook hebben latere exemplaren automatische verlichting, regensensor en cruise control. Al met al zeker niet verkeerd voor een middenklasser van deze tijd.

Veiligheid

De nieuwe Peugeot 307 scoorde vier van de vijf sterren tijdens de Euro NCAP botsproeven, waarmee hij een solide veiligheidsprestatie levert. Standaard is deze auto voorzien van Anti-blokkeersysteem (ABS), elektronische remkrachtverdeler (EBD) en Elektronisch StabiliteitsProgramma (ESP). Voor betere remprestaties is er de Brake Assist, die bij hard remmen helpt om optimaal te vertragen.

Standaard heeft de 307 een keur aan airbags aan boord. Vooral de voorste passagiers zijn goed beschermd dankzij frontairbags en zijairbags, voor extra bescherming bij een zijdelingse impact. Ook zijn er kindersloten en ISOFIX-aansluitingen voor kinderzitjes beschikbaar.

Alternatieven

In de markt is voor een betaalbare middenklasser zoals de Peugeot 307? Maak je borst maar nat, want er zijn talloze alternatieven op de markt. Laten we beginnen met de Volkswagen Golf, voor velen de degelijke en betrouwbare standaard in deze klasse. Je kunt ook denken aan een Ford Focus, Toyota Corolla of Renault Megane.

Andere alternatieven zijn de Seat Leon, Honda Civic en Skoda Octavia. Die bieden voor vergelijkbaar geld een middenklasse hatchback of stationwagon voor het hele gezin.

Wie op zoek is naar een Peugeot 307 als cabriolet, die kan ook verleid worden door de Ford Focus CC, Opel Astra TwinTop, Volkswagen Eos of Renault Megane cabriolet.

FAQ

Is de Peugeot 307 betrouwbaar?
De Peugeot 307 stamt uit een tijd dat Peugeot betrouwbare benzinemotoren en oerdegelijke dieselmotoren bouwde. Daarmee kregen veel modellen uit deze modelgeneratie een goede reputatie. Wel zijn er wat technische mankementen bekend met betrekking tot de elektronica.
Bestaat er ook een hybride versie van de Peugeot 307?
In de periode dat Peugeot de 307 ontwikkelde, waren er nog geen plannen voor een elektrische of hybride variant. Wel zijn er verschillende benzine- en dieselmotoren, maar ook een Bioflex-versie die geschikt is voor het gebruik van E85-bioethanol.
Wat kost de nieuwe Peugeot 307?
De laatste bekende nieuwprijs van de Peugeot 307 lag tussen 13.700 en 30.950 euro. Als occasion kost de Peugeot 307 tegenwoordig tussen de 1.000 euro en 6.000 euro, afhankelijk van het model en de kilometerstand.

Beoordelingen voor Peugeot 307

128 Beoordelingen

4,4

Meer informatie

Meer details

Meer links