Peugeot RCZ te koop: tweedehands en nieuw

Peugeot RCZ

Peugeot RCZ

Peugeot RCZ - soepele sportcoupé met award-winnend design

Een gebruikte Peugeot RCZ is een opvallende en soepel rijdende sportwagen van Peugeot. Deze sportieve 2-deurs coupé werd tussen 2010 en 2015 gemaakt en is nu dus alleen nog maar als tweedehands auto te koop. Deze leuke sportwagen is snel en comfortabel om in te rijden. Dankzij het opvallende uiterlijk is het een auto waar mensen echt naar om zullen kijken. Met ruim 270 pk heeft deze coup's ook meer dan genoeg power onder de motorkap. Lees meer

Vind nu uw droomauto

Uit meer dan 2 miljoen auto’s in de grootste online automarkt van Europa.

Peugeot RCZ - sportcoupé met een prijswinnend ontwerp

De Peugeot RCZ is een compacte 2-deurs coupé die gebaseerd is op de Peugeot 308. In 2007 werd de auto voor het eerst als een concept model gepresenteerd. Dit concept van de RCZ bleek meteen al behoorlijk populair. Als gevolg hiervan heeft Peugeot besloten om de sprong te wagen en te starten met de productie. De stijl werd ontworpen door Boris Reinmöller en vanaf het voorjaar van 2010 werd de auto ook daadwerkelijk in productie genomen en de nieuwprijs bedroeg destijds circa 48.000 euro. De Peugeot RCZ wordt gezien als een budget-alternatief voor de Audi TT. De benaming ‘RCZ’ is een uitzondering op de gebruikelijke type aanduiding die Peugeot gebruikt.

Met het RCZ- model had Peugeot sinds lange tijd weer een coupé in het aanbod. De sportieve coupé werd op het PF2-platform gezet. Bovendien kreeg de aan de 308 gerelateerde coupé een zeer gedurfd uiterlijk mee, waarmee de Franse autobouwers hun pijlen op de Audi’s TT van deze wereld hadden gericht. De auto kreeg een ‘double-bubble’ op het dak met een kleine, bolle cabine.

Het dashboard van de coupé komt voor het grootste deel overeen met dat van de 308. Op de plaats van het middelste ventilatierooster zit een mooi klokje. De bediening van de functies is logisch en makkelijk en het uitgebreide audio/navigatiesysteem heeft een gebruiksvriendelijke interface.

Op het eerste gezicht oogt het interieur van de RZC sportief en verfijnd. Kijk je wat beter dan zie je dat er op de afwerking nog wel wat valt aan te merken. Over het algemeen gebruikt Peugeot fraaie materialen maar het harde plastic dat op de stuurkolom, de portieren en achterin is gebruikt doet wel een beetje afbreuk aan het geheel. Bij de raamrubbers zit hier en daar nog wat lijm, het hemeltje zit niet goed vast en het hoogglans paneel op de middenconsole zit aan de bovenkant los.

De praktische bruikbaarheid van de RCZ is niet gek voor een sportwagen. De kofferbak heeft een inhoud van 321 liter en is regelmatig van vorm. Klap je de achterbank omlaag dan kun je de bagageruimte uitbreiden. In de praktijk zal de achterbank vooral gebruikt worden om spullen neer te leggen, want niemand kan fatsoenlijk op de achterbank zitten. Daarvoor is de hoofd- en beenruimte te beperkt. Bovendien moet je nogal wat toeren uithalen om de achterbank te kunnen bereiken. Voor een auto als de RCZ is dit geen zwaarwegend minpunt maar het maakt de auto bij voorbaat ongeschikt voor jonge gezinnen. Je krijgt je kind met geen mogelijkheid in het zitje op de achterbank.

Een kleine facelift voor de RCZ

Krap 2 jaar na de start van de productie besloot Peugeot de RCZ terug naar de ontwerptafel te sturen. In 2012 werd de grille aangepast en de koplampen die ver naar achteren getrokken waren, kregen een subtielere vormgeving. Het vrolijke Peugeot-gezicht bleef, maar het werd wel behoorlijk afgezwakt. Het aanbod van motoren bleef gelijk. In 2013 kwam er wel een nieuwe R-versie van de RCZ en deze kreeg een 1,6 liter turbomotor van 270 pk onder de motorkap. In september 2015 rolde in de fabriek van Magna Steyr de laatste RCZ van de band.

De Peugeot RCZ heeft vijf keer op rij de prijs voor ‘Best Sports Car’ gewonnen van Diesel Car magazine. Het beroemde Britse tijdschrift Top Gear heeft de Peugeot RCZ de prijs gegeven voor ‘Coupé van 2010’. Daarnaast is het model drie maal genomineerd voor ‘Best Coupé of the Year’ door het Britse tijdschrift Auto Express. Lezers van hetzelfde tijdschrift gaven de Peugeot de Special design award in 2010. Het ontwerp van de RCZ ontving de Red Dot award van het Instituut voor Design Zentrum Nordrhein Westfalen in Essen.

In 2013 werd de 50.000e RCZ geproduceerd en deze kreeg een nieuwe rode kleur, Moroccan Red. In 2015 stopte de productie van de RCZ.

Concurrenten: Audi TT vs Peugeot RCZ

De Audi TT en de Peugeot RCZ zijn allebei sportieve coupés, gemaakt voor sportief rijden. Daarom zijn de achterstoelen in deze auto’s alleen voor incidenteel gebruik, maar in de RCZ zijn ze krapper dan in de TT. De Audi heeft 309 liter ruimte in zijn brede, lange kofferbak, en hoewel beide coupés een achterbank in twee delen hebben, wordt de bruikbaarheid van de RCZ-kofferbak beperkt door de geringe hoogte onder de vaste achterruit. De hatchback achterklep van Audi maakt het gemakkelijker om grote voorwerpen te laden en de kofferbak is dieper dan die van de Peugeot. Beide auto’s worden geleverd met bandenreparatiesets.

Kijken we naar het motorvermogen, niet onbelangrijk in deze klasse, dan heeft de Audi TT zo’n 27 pk extra, plus een extra koppel van 95 Nm. De TT print 1,1 seconden sneller van 0-100 km/u dan de RCZ. Er zijn echter maar weinig kleine coupés die lopen zoals de RCZ. Het model werd in 2009 gelanceerd en in 2013 aangepast en het is de meest wenselijke Peugeot van een generatie geworden. De auto heeft de stijl om de TT te evenaren, maar voor sommige kopers is de Audi-badge van de TT alleen al de hogere prijs waard.

De kwaliteit, het ontwerp en de details van de TT-cabine zijn adembenemend, terwijl de auto efficiënt, snel en licht is. De virtuele cockpit is fantastisch. Minpunten zijn een wat hoge adviesprijs en een S-lijn schokdemping die een beetje stevig aandoet. Maar verder is het een toonaangevende coupé.

De RCZ is nog steeds een mooie en aantrekkelijk geprijsde coupe, maar het model verbleekt wel een beetje naast de schitterende TT. De cabine van de Peugeot voelt goedkoper en ouder aan. De RCZ mist de finesse van het chassis van de Audi en kan het vermogen van zijn rivaal niet evenaren. De RCZ is wel goedkoper in aanschaf dan de Audi en het eigenwijze uiterlijk zal ook veel mensen aanspreken.

Motoren

De Peugeot RCZ beschikt over een 1.6 THP motor van 199 kW (271 pk) met een koppel van 330 Nm bij 1900 tpm. De cilinderinhoud is 1598 cc en er zit een turbo op. De topsnelheid ligt op 250 km/u en de auto accelereert van 0-100 km/u in 5,9 sec. Het motorvermogen wordt overgebracht via de handgeschakelde transmissie.

Uitrusting en opties

De Peugeot RCZ is behoorlijk compleet uitgerust met ABS, achterspoiler, armsteun voor, ASR, audio-navigatie full map, bandenspanningscontrolesysteem, bestuurders-airbag, bi-xenon koplampen, binnenspiegel automatisch dimmend, Bluetooth telefoonvoorbereiding, elektrisch inklapbare en verstelbare buitenspiegels, centrale deurvergrendeling met afstandsbediening, cruise control, automatische dimlichten, elektronische climate control, ESP, Hill hold functie, koplampreiniging, LED dagrijverlichting, lederen sportstoelen, lederen stuurwiel, lichtmetalen velgen 19”, LSD, parkeersensor achter, passagiersairbag, radio-CD/MP3 speler, regensensor, sportstoelen, startblokkering, verlaagde carrosserie en zij airbag(s) voor.

Als optie is er het Leer-pakket met daarin:

  • Elektrisch verstelbare passagiersstoel
  • Elektrisch verstelbare bestuurdersstoel
  • Lederen bekleding
  • Verwarmde voorstoelen

Daarnaast zijn er tegen meerprijs de volgende opties mogelijk: alarmsysteem, audio installatie premium, carbon exterieur delen, DAB radio, metallic lak en parkeersensor voor.

Conclusie: Makkelijk wendbare sportwagen

In deze opvallende sportwagen kun je, ondanks de aanwezige achterbank, toch het beste met maximaal 2 personen rijden. Het is een leuke auto voor wie graag opvalt en houdt van een snelle en makkelijk wendbare sportwagen.

Beoordelingen voor Peugeot RCZ

19 Beoordelingen

4,8