Peugeot te koop: tweedehands en nieuw

Peugeot

Huidige top modellen

Overzicht van de populairste Peugeot modellen

Vind nu uw droomauto

In 2.4 miljoen auto's bij Europa-breed de grootste online automarkt.

Tweedehands Peugeot: de leeuw

Peugeot is een Franse autobouwer en onderdeel van de Groupe PSA (PSA Groep), tot 2016 vaak PSA Peugeot Citroën genoemd. PSA staat voor Peugeot Société Anonyme (naamloze vennootschap). De voorganger van PSA is een familiebedrijf opgericht in 1810. In sommige landen worden deze voertuigen De Leeuw genoemd, naar het bedrijfslogo en omwille van hun betrouwbare reputatie, ook als tweedehands auto.

Ontstaan

De oprichtersfamilie geleid door vader Emile is afkomstig uit Valentigney, Montbéliard, Franche-Comté. Ze leven nu in Sochaux, waar nog steeds een grote productie-eenheid gevestigd is, net als het museum van de bouwer. Het familiebedrijf start al in de 19e eeuw. Vanaf 1842 maken ze koffie-, peper- en zoutmolens. Men komt bij de productie van auto's terecht via een omweg. Eerst worden namelijk zogenaamde crinolinejurken of hoepelrokken gemaakt. Deze rokken maken gebruik van een bijzonder frame met stalen staven. Zo komt de fabrikant ook terecht bij zaagbladen, paraplu's, wielen en uiteindelijk fietsen, onder impuls van zoon Armand. Hij maakt in 1882 bijvoorbeeld Le Grand Bi. De fietsproductie werd overigens pas recentelijk stopgezet.

Autofabriek

Armand is ook geïnteresseerd in auto's. Na een ontmoeting met Gottlieb Daimler (Mercedes-Benz) en andere autopioniers raakt hij overtuigd van hun economische leefbaarheid. De eerste auto wordt een driewieler op stoomkracht, ontworpen door Léon Serpollet. Er worden slechts vier exemplaren gebouwd (1889). Stoomkracht blijkt weinig efficiënt. Het is zwaar, lomp en vergt veel opwarmtijd. Het principe wordt verlaten in 1890, na een ontmoeting met Daimler en Émile Levassor. De heren besluiten dat vier wielen beter zijn dan drie en dat benzine beter is dan stoom, met name in combinatie met een interne ontstekingsmotor. Die wordt gebouwd door Panhard, onder licentie van Daimler. De auto die eruit voortkomt blijkt veel vooruitstrevender dan zijn tijdsgenoten. Hij heeft onder andere een driepuntsophanging en glijdende transmissie.

Peugeot na de Tweede Wereldoorlog

Dankzij deze vernieuwingen weet het merk snel grote stappen te zetten. Uiteraard zullen de grote oorlogen van de 20e eeuw wel een stokje steken voor die groei. Vanaf 1946 wordt de autoproductie echter weer opgestart met de 202, waarvan 14.000 exemplaren worden gebouwd. In 1947 verschijnt de 203, met onder andere hydraulische remmen. Hij vestigt een eerste naoorlogs verkooprecord en blijft in productie tot in 1960. Een ander populair model uit deze periode is de 403 (1955). Hij heeft een 1.5 litermotor. Tegen het einde van de productie in 1962 zijn er een miljoen exemplaren van verkocht. Hiertoe behoort ook de cabriolet van de iconische televisiedetective Columbo. Vanaf 1958 vindt het bedrijf namelijk uitbreiding in de VS, waar het in 1960 de 404 lanceert. Hij weet vier keer de Oost-Afrikaanse Safari Rally te winnen, tussen 1963 en 1968. Veel ontwerpen worden ondertussen gestyled door het gereputeerde Pininfarina, zoals de 504, een van de meest opvallende Peugeots uit zijn tijd. Het is nog steeds een begeerde tweedehands. In Europa neemt ondertussen de samenwerking met andere merken toe, zoals bij de meeste andere bouwers. Vanaf 1966 werkt het merk samen met Renault, vanaf 1972 met Volvo. Verschillende Peugeots worden nu ook samengesteld in Australië, te beginnen met de 203 (1953). Ook de 403, de 404 en de 504 horen in dat rijtje. De laatste Australische creatie wordt de 505, gebouwd in het begin van de jaren 80.

Peugeot overname van Citroën en Chrysler

In 1974 verwerft men 30% van Citroën. Een volledige overname volgt in 1975, nadat de Franse overheid een grote som geld belooft aan het nieuwe bedrijf. Citroën verkeert in financiële problemen, omdat het te veel radicaal nieuwe modellen heeft ontwikkeld. Sommigen daarvan, met name de Citroën SM en de Comotor Wankel motor, zijn financiële nachtmerries. Andere modellen, zoals de CX en de GS, worden dan weer fel bejubeld en zijn regelrechte verkoopsuccessen. Het nieuw samengesteld bedrijf wordt de PSA Groep. Het weet de aparte identiteiten van beide Fransmannen te bewaren, terwijl technieken, kennis en middelen gedeeld kunnen worden. Zo controleert Peugeot overigens ook nog korte tijd het Italiaanse Maserati, maar dat wordt in 1975 weer van de hand gedaan. Ook de Europese divisie van Chrysler komt onder de hoede van het bedrijf. Groupe PSA bouwt verder nog het merk DS. Op 6 maart 2017 wordt bovendien bekend dat Opel/Vauxhall wordt overgekocht van General Motors (GM). De koop past in een groter plan aangekondigd begin 2016, waarbij snelle geografische expansie vooropstaat. PSA is een beursgenoteerd bedrijf (Euronext Parijs) en een deel van de CAC 40 index. Het hoofdkwartier is te vinden in Parijs. Met 3,14 miljoen verkopen is het de derde bouwer van Europa (2016). Sinds de overname van Opel is het tweede geworden. Sinds februari 2014 hebben zowel Dongfeng als de Franse overheid een aandeel van 14% in de onderneming.

Motorsport

Ondertussen verwerft het bedrijf ook al meer dan een eeuw reputatie in het racecircuit. Peugeot Sport wint het World Rally Championship vijf keer. De Intercontinentale Le Mans Cup wordt twee keer op rij gewonnen (2010, 2011), ten koste van respectievelijk Toyota en Audi. Ook het World Endurance Championship wordt twee opeenvolgende keren gewonnen (1992, 1993) en het Intercontinentale Rally Challenge Championship drie keer. In 2017 gaat het record van de 208 T16 van bestuurder Sébastien Loeb overboord via een drievoudige overwinning van de 208 GTi in de 24 Uur van Nürburgring. In 2015 keert het merk bovendien terug naar de Dakar Rally, na vier overwinningen in de jaren 80.

Europese Peugeots van het jaar

Tot slot mocht Peugeot al veel internationale bekroningen ontvangen. Zo wordt het bijvoorbeeld vijf keer Europese Auto van het Jaar. In 2013 en 2014 hebben deze auto's de kleinste CO2-uitstoot, op Renault na. Het merk heeft zo een reputatie van opperste betrouwbaarheid, ook op de tweedehands markt. De Europese Auto's van het Jaar zijn de 504 (1969), de 405 (1988), de 307 (2002), de 308 (2014) en de 3008 (2017). Vier andere modellen worden tweede en derde, de 505 (1980), de 205 (1984), de 406 (1996) en de 206 (1999). Ook als tweedehands auto blijft het merk zo uitzonderlijk populair.