Peugeot 508 te koop: tweedehands en nieuw

Peugeot 508

Peugeot 508

Peugeot 508: Next Green Car van 2011

De Peugeot 508 is een groot familievoertuig. De auto wordt gebouwd door het Franse Peugeot (PSA Peugeot Citroën) sinds 2011. Hij verschijnt eerst als sedan en iets later ook als station wagon, de 508 SW. Er bestaan 3 generaties: 2011/14, 2014/18 en vanaf 2018. De Peugeot 508 is de vervanger van de Peugeot 407 en de grotere 607, die geen directe vervanger krijgt. Lees meer

Vind nu uw droomauto

Uit meer dan 2 miljoen auto’s in de grootste online automarkt van Europa.

Peugeot 508 - Carrosserie

Peugeot 508 - Kleuren

Informatie over Peugeot 508

De auto deelt zijn platform en de meeste motoronderdelen met de Citroën C5. Beide voertuigen worden naast elkaar geproduceerd in de PSA fabrieken van Rennes, in Frankrijk. Daarnaast wordt ook gebouwd in Wuhan, China, voor de Chinese markt.

De 508 mag heel wat internationale prijzen ontvangen. In 2011 wordt hij Auto an het Jaar in Spanje en Beste Groot Familievoertuig voor Next Green Car. De auto wordt er geroemd voor zijn ruimtelijkheid, zijn uitgebreide uitrusting, zijn goede bouwkwaliteit en zijn zuinige brandstofverbruik, dat de top van zijn segment vertegenwoordigt. Voor de lezers van Auto Zeitung is de 508 in 2011 het Beste Geïmporteerde Familievoertuig.

De Peugeot 508 technisch bekeken

Foto’s van de Peugeot 508 verschijnen voor het eerst online op 12 juli 2010. De officiële lancering vindt plaats eind 2010 tijdens de Motor Show van Parijs. Voor de (Chinese) productie wordt in China samengewerkt met Dongfeng Motor. De 508 verschijnt er in augustus 2011. Peugeot verwacht namelijk dat de 508 vooral in China een grote markt heeft, bijna dubbel zo groot als in Frankrijk. Ondertussen is de 508 inderdaad de eerste Europese Peugeot die het elders beter doet dan in Frankrijk.

Het eerste 508 model is de sedan. Hij is 4,79 meter lang. Een stationwagon, de 508 SW, volgt iets later en meet 4,81 meter. In vergelijking met de 407 heeft de 508 vooraan minder overhang en achteraan een ruimere passagierscabine.

In Europa verschijnt de auto met HDI dieselmotoren. De 1.6 HDI 112 kan daarbij gekoppeld worden aan de e HDI, een micro hybride systeem met een elektronisch gecontroleerde, automatische transmissie. Die verlaagt de brandstofconsumptie tot 4,2 liter per 100 km. De CO2-uitstoot bedraagt er 109 g/km. Het voertuig presteert zo gelijkaardig als de Volkswagen Passat Bluemotion, maar heeft tegelijk een iets grotere brandstoftank waardoor het bereik iets groter wordt. Tussen 2011 en 2012 worden 2 e HDI motoren aangeboden. De eerste heeft een uitstoot van 114 g/km, de tweede een van 109 g/km. Die verlaging wordt mogelijk gemaakt door een aangepaste luchtinname.

Verder bevat de reeks ook nog de PSA HYbrid4, een combinatie van een dieselmotor en een elektrische motor, gebruikt in de 508 RXH hybride (zie hieronder). Hier bedraagt het verbruik 3,8 liter per 100 km. De uitstoot bedraagt 99 g/km.

In 2011 krijgt de 508 5 sterren van Euro NCAP. Met name de veiligheidsassistentie scoort bijna maximaal (97%). Eind 2014 verschijnt een nieuwe generatie 508, 508 SW en RXH. De voorkant van het voertuig krijgt hier een nieuw design met led koplampen. Er wordt ook een nieuwe reeks motoren gelanceerd. In 2005 krijgt deze generatie meteen een facelift. Opvallend is de verticale gril en de verschijning van het nieuwe Peugeot logo centraal op de gril. Er verschijnt ook een nieuwe 2.0 dieselmotor van 180 pk, die eveneens gekoppeld kan worden aan het Hybrid4 systeem. Zo wordt de 508 een voertuig met vierwielaandrijving en een (gecombineerde) kracht van 200 pk.

De Peugeot 508 RXH

De Peugeot 508 verschijnt dus meteen ook als hybride, de RXH. Dat is een luxueuze, crossover station wagon. Men onderscheidt de auto ook visueel van de andere 508-en via een aantal elementen, zoals de aparte wielbogen, de gekleurde gril met 3 kolommen en de led DRL voor- en achteraan. De hybride krachttrein combineert de 2.0 HDI dieselmotor van 120 kW met een elektrische motor van 28 kW. Het brandstofverbruik wordt zo beperkt tot 4,2 liter per 100 km. De RHX verschijnt begin 2012, eerst als Limited Edition met 1, hoogst luxueuze uitrusting. De auto concurreert met de Audi A4 Allroad, de Volvo XC70, de Volkswagen Passat Alltrack en de BMW 3 Series XDrive. In maart 2010 wordt hij voorafgegaan door de Peugeot SR1, een conceptauto getoond op de Motor Show van Genève. Die voorziet de nieuwe stijl van de 508 en de hybride krachttrein van de RXH.

Peugeot 508 modellen en prijsklassen

De Peugeot 508 is een groot familievoertuig uit het Europese D-segment. De auto verschijnt als sedan met 4 deuren (508) of als station wagon met 5 deuren (508 SW). Daarnaast is er ook een crossover station wagon hybride, de 508 RXH. Terwijl de standaardmodellen aangedreven worden door de voorwielen, wordt de RXH aangedreven met het Hybrid4 systeem voor vierwielaandrijving.

De topuitrusting heet GT. De 508 GT is uitgerust met een 2.2 turbodieselmotor van 204 PS. Hij wordt enkel gekoppeld aan een automatische transmissie met 6 snelheden.

Beoordelingen voor Peugeot 508

21 Beoordelingen

4,8