Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
peugeot-407-front

Peugeot 407

1 / 3
peugeot-407-front
peugeot-407-side
peugeot-407-back

Sterke punten

  • Opvallend ontwerp
  • Veiligheid 5/5 sterren
  • Bewezen FAP fijnstoffilter

Zwakke punten

  • Vlakke voorruit
  • Slecht zicht naar voren en naar achteren
  • Problemen met het chassis (draagarmen, lagers)

Peugeot 407 : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Peugeot 407, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Peugeot 407: design icoon van de middenklasse

De Peugeot 407 werd in 2004 geïntroduceerd als opvolger van de 406, aanvankelijk als sedan en stationcar, later ook als coupé. Design en veiligheid onderscheiden zich duidelijk van de concurrentie in het middensegment. De Peugeot 508 volgde de sedan en SW op in januari 2011. Lees meer

Interesse in een Peugeot 407

Peugeot 407 occasions
Peugeot 407 dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Perfect geschikt als gezinsauto met individualistische aspiraties dankzij zeer goede veiligheidsvoorzieningen en veel ruimte.
  • Belangrijke technische verbeteringen ten opzichte van het vorige model.
  • Lang beproefd FAP fijnstoffilter en een lager dan gemiddeld brandstofverbruik.
  • Bijzonder sportief en voornaam design in racewagenstijl dankzij gedurfde designelementen.
  • Ondanks goede uitrusting, tweedehands voordelig.

Belangrijke gegevens

Motor

De Peugeot 407 is leverbaar met een benzine- of dieselmotor (FAP fijnstoffilter) als handgeschakelde of automatische auto. De belangrijkste gegevens hier in één oogopslag:

Peugeot 407 Sedan en Stationwagen (bouwjaar 2004 - 2010):

Benzinemotore Dieselmotoren met FAP
Motoren 4 5
Versnellingsbak Handgeschakelde 5-versnellingsbak, Handgeschakelde 6-versnellingsbak, Automatische 4-versnellingsbak, Automatische 6-versnellingsbak Handgeschakelde 5-versnellingsbak, Handgeschakelde 6-versnellingsbak, Automatische 4-versnellingsbak, Automatische 6-versnellingsbak
Cilinderinhoud 1.749 – 2.946 cm³ 1.560 – 2.933 cm³
Vermogen 116 – 211 pk 109 – 240 pk
Brandstofverbruik per 100 kilometer 8,0 – 9,8 l 5,3 – 7,2 l
CO2-uitstoot 190 – 233 g/km 129 – 189 g/km

De notchback en de SW zijn leverbaar met vier verschillende benzinemotoren en vijf verschillende dieselmotoren. Met 116 - 211 pk voor benzine en 109 - 240 pk voor diesel auto´s biedt het model voldoende vermogen voor zeer goede rijprestaties. Het minder dan gemiddeld verbruik in deze voertuigklasse is ook zeer goed, met 8,0 - 9,8 liter voor de benzinemotoren en 5,3 - 7,2 liter voor de diesels. Alle diesels zijn standaard uitgerust met een FAP fijnstoffilter, dat de schadelijke stoffen in de uitlaatgassen zeer laag houdt. Bijzonder qua transmissie is de 163 pk sterke diesel als sedan en SW, die standaard gecombineerd wordt met een automaat.

Peugeot 407 Coupé (bouwjaar 2005-2011):

Benzinemotore Dieselmotoren met FAP
Motoren 2 3 (2 vanaf 2009)
Versnellingsbak Handgeschakelde 6-versnellingsbak, Automatische 6-versnellingsbak Handgeschakelde 6-versnellingsbak, Automatische 6-versnellingsbak
Cilinderinhoud 2.240 – 2.946 cm³ 1.997 – 2.993 cm³
Vermogen 163 – 211 pk 136 – 204 pk (tot 2009), 163 – 240 pk (vanaf 2009)
Brandstofverbruik per 100 kilometer 8,0 – 9,8 l 5,3 – 7,2 l
CO2-uitstoot 219 – 242 g/km 156 – 189 g/km

De coupé wordt geleverd met twee benzinemotoren. Sinds 2009 zijn slechts twee van de oorspronkelijke drie dieselmotoren geïnstalleerd en het vermogen van de twee motoren is verhoogd. Zo heeft de kleinere dieselmotor sinds 2009 163 pk in plaats van 136 pk, en is het vermogen van de grotere motor verhoogd van 204 pk tot 240 pk. Ook hier zijn de diesels uitgerust met het beproefde FAP fijnstoffilter.

Afmetingen

Met iets grotere afmetingen dan zijn voorganger biedt de Peugeot 407 veel ruimte met maar liefst 4,82 m lengte en minstens 1,81 m breedte. Het model is ook iets hoger geworden en meet tussen 1,45 m en 1,49 m. Door de zeer vlakke voorruit is er echter weinig afstand van het hoofd tot de voorruit op de voorstoelen, waarmee bij het instappen rekening moet worden gehouden. Met een volume van 405 liter is de bagageruimte ruim en absoluut praktisch. De achterbank kan desgewenst ook volledig worden neergeklapt en biedt zo in totaal bijna twee keer zoveel opbergruimte. Afhankelijk van het voertuigtype is de middelgrote auto verkrijgbaar met 2, 4 of 5 deuren. Het aantal plaatsen in de Coupé is beperkt tot 4.

Lengte 4,68 – 4,82 m
Breedte 1,81 – 1,87 m
Hoogte 1,45 – 1,49 m
Wielbasis 2,72 m
Laadruimte 405 l
Leeggewicht 1.475 – 1.835 kg
Deuren 2, 4 of 5
Zitplaatsen 4 of 5

Varianten

De Peugeot 407 werd gelanceerd als de middelgrote opvolger van de succesvolle Peugeot 406. Het nieuwe model werd aanvankelijk geproduceerd als sedan en stationcar. In december 2005 werd het model ook als coupé geïntroduceerd. De bijzonder populaire stationwagon, kortweg SW, ziet er sportiever uit dan de sedan met notchback. Dankzij zijn grote populariteit kreeg de SW in 2006 een nog sportievere facelift. Dit ging gepaard met de optie voor een bijzonder groot glazen dak, waardoor het interieur bijzonder helder lijkt.

De sedan kreeg ook een facelift in hetzelfde jaar. Het radiatorrooster en de motorkap werden bij beide modellen vernieuwd. De achterlichten van de saloon en SW waren het doelwit van een grote facelift in 2008, met witte knipperlichten op de notchback en LED's op de stationwagen. Alle varianten konden worden besteld in de versies Sport en Platinum, en de stationcar en de sedan waren ook verkrijgbaar met de afwerkingsniveaus Tendance en Platinum. In januari 2011 verving het opvolgingsmodel, de Peugeot 508, de sedan en de SW, waarvan de productie vanaf dan werd stopgezet. De Coupé was nog tot december 2011 in productie zonder opvolger.

Prijs

De Peugeot 407 is vandaag de dag nog steeds verkrijgbaar als gebruikte auto. De laatste nieuwe auto rolde in 2011 van de band. Het instapmodel kostte als nieuwe auto ongeveer 21.000 euro, maar een volledig uitgeruste 407 overschreed al snel de grens van 40.000 euro.

De Peugeot 407 is op de Nederlandse occasionmarkt te koop vanaf ongeveer 1.500 euro, maar dat gaat gepaard met een hoge kilometerstand. Voertuigen van 3.000 euro of meer kunnen veel langer worden gebruikt. De goed onderhouden modellen hebben vaak minder dan 150.000 kilometer gereden en verkeren daarom meestal in uitstekende technische staat. Vooral bij de dieselmotoren profiteren de klanten van een laag verbruik en dus gunstige onderhoudskosten. De motorrijtuigenbelasting is echter zeer hoog, vooral voor volledig uitgeruste modellen; tot 1.200 euro per jaar moet worden meegerekend.

Design

Exterieur

De opvolger van de 406 is er als elegante sedan, sportievere stationcar of strakke coupé. Het grootste en meest opvallende hoogtepunt is de haaienbek van de stoere voorkant van de Peugeot 407 met zijn bijzonder brede radiatorrooster. Met zijn langwerpige motorkap en platte, grote voorruit in ware racewagenstijl onderscheidt het model zich duidelijk van andere voertuigen in dit segment. Afhankelijk van de uitrusting wordt ook een groot glasdak geïnstalleerd. Het zelfbewuste ontwerp wordt versterkt door de katachtige koplampen aan de voorzijde, die zich naar achteren uitstrekken. De golvende randen en amandelvormige zijruiten completeren het dynamische design van het voorste gedeelte, van waar de carrosserie gestroomlijnd naar achteren loopt. Het sportieve ontwerp wordt afgesloten met een korte en krachtige achterkant.

Dankzij de eerste facelift van de sedan en de SW ziet de Peugeot er sinds 2006 nog sportiever uit, met verchroomde stijlen op de grille en een vernieuwd wielontwerp. Bij een latere facelift werden de achterlichten van de notchback (witte knipperlichten) en de stationwagon aangepast, waarbij de stationwagon honingraatvormige achterlichten kreeg voor een bijzonder verfijnde uitstraling. Net als de motoren stelt ook de Coupé zijn eigen eisen aan het exterieur. Hij is standaard uitgerust met heldere xenonkoplampen en de Platinum-uitrustingsvariant heeft ook bochtverlichting.

Interieur

Het interieur van de slanke design mid-size auto straalt nog steeds met onverminderde elegantie dankzij het bijzonder heldere, lichtdoorlatende interieur. Het beige leder fleurt het interieur optisch op, terwijl de lange voorruit en het grote glazen dak zorgen voor een bovengemiddelde hoeveelheid licht. In het standaard instapmodel Esplanade zijn de sierlijsten uitgevoerd in glanzend aluminium voor een sportieve, verfijnde uitstraling. De Tendance variant laat de sierelementen schitteren met chromen details, waardoor het voertuig een meer dynamische stijl krijgt. Platinum benadrukt de elegantie en het comfort van het model met warme tinten en biedt een echte upgrade van het interieur met fijne walnoothouten sierelementen. Zoals in veel andere opzichten neemt ook de Coupé zijn eigen vrijheden als het gaat om het interieur. De bedieningselementen en sierelementen blinken uit in chroom en het interieurleer kan worden afgestemd op de lakkleur. Een bijzonder fraai volledig lederen interieur kon als optie voor de Coupé worden besteld.

Hoewel de lange en vlakke voorruit het visuele hoogtepunt van de auto is, bevinden de koppen op het dashboard zich relatief dicht bij de voorruit. De voor- en achterkant van de auto zijn ook nogal moeilijk te zien. De voorruimte is overtuigend met veel praktische opbergruimtes en goed beklede stoelen die comfortabel zijn ondanks weinig steun voor de rug. In vergelijking met zijn voorganger is de rijke standaarduitrusting van de Peugeot 407 uitgebreid met een geoptimaliseerde automatische klimaatregeling, nieuwe telematicasystemen en parkeerhulp vooraan. Optionele extra's zijn automatische ruitenwissers en gedimde koplampen, evenals een navigatiesysteem.

peugeot-407-interior peugeot-407-seats

Veiligheid

Op het gebied van veiligheid krijgt de Peugeot 407 een zeer goede algemene beoordeling. In de NCAP crashtest krijgt hij 5 van de 5 sterren. Met tot 9 airbags (tot 7 in de Coupé) biedt de middelgrote auto een zeer goede bescherming rondom voor alle inzittenden. Alleen de hoofdsteunen op de achterbank zouden volgens de NCAP crashtest iets hoger moeten zijn, en het ontbreken van de bijbehorende waarschuwingslampjes voor deze stoelen wordt bekritiseerd als de veiligheidsgordel niet is vastgemaakt. De veiligheid voor kinderzitjes werd in de NCAP-test als zeer goed beoordeeld. Dankzij het Isofix-systeem en de uitschakelbare passagiersairbag kunnen deze gemakkelijk op de buitenste achterbank of op de naar achteren gerichte passagiersstoel worden bevestigd. Bovendien waren rijassistentiesystemen zoals het ESP elektronisch stabiliteitssysteem en remassistent met remcontrole in bochten overtuigend in de test.

Alternatieven

In het middenklasse segment is de Peugeot 407 nog steeds een waardige mededinger en vooral populair als stationcar. Vooral qua prijs is een occasion moeilijk te verslaan door de concurrentie. In vergelijking met zijn voorganger schittert de 407 met talrijke technische verbeteringen en een hogere uitrustingslijn dan de Peugeot 406.

De grootste concurrent van de Peugeot 407 is waarschijnlijk de VW Passat, die nog steeds wordt gebouwd. Naast benzine en diesel is de nieuwste Passat B8 ook verkrijgbaar als plug-in hybride. De krachtigste modellen hebben meestal iets meer pk's dan het krachtigste model van de Peugeot 407, maar qua prijs-prestatieverhouding wint de Peugeot. Want voor een gebruikte VW Passat in goede staat is het goed mogelijk om meer dan 4.000 euro uit te geven op de markt voor occasions in Nederland.

FAQ

Hoeveel kost een Peugeot 407?
De Peugeot 407 is verkrijgbaar als occasion in de middenklasse vanaf € 1.500 met een kilometerstand van meer dan 200.000 kilometer. Onder een kilometerstand van 100.000 kilometer begint de prijsklasse bij ongeveer 3.000 euro. De sportieve coupé is op de Nederlandse markt duurder dan de sedan of de stationcar.
Tot wanneer werd de Peugeot 407 gebouwd?
De bouw van de Peugeot 407 sedan en stationcar begon in 2004 en na een facelift in 2006 rolden de laatste auto's in 2011 van de band. De Coupé werd pas in 2005 geïntroduceerd en in 2011 stopgezet.
Hoeveel pk levert de Peugeot 407?
De prestaties van de middenklasser verschillen afhankelijk van het type aandrijving. Afhankelijk van de uitvoering heeft de benzineversie van de Peugeot 407 een vermogen van 116 - 211 pk, terwijl de dieselmotor over 109 - 240 pk beschikt. De Coupé haalt een vermogen van 163 - 211 pk met een benzinemotor en 136 - 240 pk met een dieselmotor.

Beoordelingen voor Peugeot 407

47 Beoordelingen

4,3

Meer informatie

Meer links