Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
peugeot-rifter-front

Peugeot Rifter

1 / 3
peugeot-rifter-front
peugeot-rifter-side
peugeot-rifter-back

Sterke punten

  • Voordelige onderhoudskosten
  • Modern en aantrekkelijk ontwerp
  • Klassieke voordelen van een stationwagen met hoog dak
  • Zeer goede veiligheidsuitrusting

Zwakke punten

  • Alleen E-modellen
  • Hoge aanschafprijs

Peugeot Rifter : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Peugeot Rifter, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Peugeot Rifter: moderne stationwagon met hoog dak en e-aandrijving

De Peugeot Rifter is een moderne stationcar met hoog dak, veel ruimte en veel comfort. Sinds januari 2022 biedt de autofabrikant de auto uitsluitend met pure e-aandrijving aan, als antwoord op de groeiende vraag van zijn klanten. Lees meer

Interesse in een Peugeot Rifter

Peugeot Rifter occasions
Peugeot Rifter nieuwe auto's
Peugeot Rifter dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Zeer goede ruimte voor gezinnen
  • Zeer hoog rijcomfort op alle stoelen
  • Goede rijprestaties dankzij krachtige e-motor
  • Batterijbereik geschikt voor dagelijks gebruik
  • Zeer goed veiligheidsconcept met moderne technologie

Belangrijke gegevens

Motor

De Peugeot Rifter werd voor het eerst gelanceerd in 2018 en is een klassieke stationcar met hoog dak en veel ruimte. Aanvankelijk omvatte het gamma klassieke benzine- en dieselmotoren. Als onderdeel van een herontwerp van zijn motorengamma presenteerde de autofabrikant in herfst 2021 een volledig elektrische variant, die sinds januari 2022 wordt aangeboden. Het is dus niet meer mogelijk om de Rifter als nieuwe auto te bestellen met een benzine- of dieselmotor.

De Rifter gebruikt nu een elektrische motor met een vermogen van 136 pk en een koppel van 260 Nm. Het volledige koppel is vanaf de eerste seconde beschikbaar en geeft het grote voertuig hoge wendbaarheid en aantrekkelijke rijprestaties. Binnen 11,7 seconden heeft het model de 100 km/u al overschreden. In het belang van de actieradius is de topsnelheid beperkt tot 135 km/u, wat geschikt is voor dagelijks gebruik. Andere vermogensniveaus zijn momenteel niet beschikbaar.

Ook voor de batterij is het model beperkt tot een versie met een capaciteit van 50 kWh. Hiermee belooft de autofabrikant een bereik van maximaal 282 kilometer, zoals bepaald door de WLTP-testcyclus. Als de capaciteit van de accu tijdens een reis niet voldoende is, is een snellaadtechnologie beschikbaar. Dit maakt een maximaal laadvermogen van 100 kW mogelijk en vult de batterij binnen 30 minuten weer tot 80 procent.

Afmetingen

De Peugeot Rifter is een stationwagon met hoog dak met overeenkomstige afmetingen en zeer veel binnenruimte. Met twee verschillende wielbasissen varieert de lengte van het voertuig tussen 4,4 en 4,75 meter. De breedte is 1,89 meter, de hoogte 1,84 meter. Met een wielbasis van maar liefst drie meter is de geboden ruimte zeer goed, zoals bijvoorbeeld direct te zien is wanneer men in de bagageruimte kijkt. De kortere wielbasis biedt 571 liter laadvolume, de grotere Rifter zelfs tot 806 liter. Door de stoelen op de tweede rij neer te klappen, ontstaat een vlakke laadvloer en wordt de Peugeot Rifter een bestelwagen. In dit geval kan tot 2693 liter inhoud worden gebruikt. In de extra lange versie zijn optioneel twee extra stoelen op de derde rij beschikbaar.

De Peugeot Rifter is ook verkrijgbaar als all-electric auto met een optionele trekhaak om grote en omvangrijke voorwerpen te kunnen vervoeren. Het maximale trekvermogen is echter slechts 750 kilogram. Grote aanhangwagens mogen daarom niet worden getrokken, zodat de gebruiksmogelijkheden beheersbaar blijven.

Gegevens en afmetingen Peugeot Rifte
Bouwperiode sinds 2018
Lengte, breedte, hoogte 4,4 - 4,8 m x 2,1 m x 1,9 m
Wielbasis 2,7 - 2,9 m
Kofferbakvolume 571 - 806 l
Leeggewicht 1.765 - 1.841 kg
Toelaatbaar totaal gewicht 2.305 - 2.320 kg
Cilinderinhoud -
Koppel 260 Nm
Topsnelheid 135 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 11,7 s
Tankinhoud 50 kWh
Verbruik 19,6 - 20,8 kWh
CO2-uitstoot 0 g/km

Varianten

De huidige versie van de Peugeot Rifter is beschikbaar voor klanten in drie verschillende uitrustingslijnen. Deze worden aangeboden onder de namen Active Pack, Allure en GT.

Een van de grote voordelen van de elektrische stationcar met hoog dak is de zeer uitgebreide standaarduitrusting. Een radioafstandsbediening, airconditioning en een elektrische handrem behoren tot de belangrijke kenmerken. Bovendien bevat het Active Pack al een audiosysteem met DAB-ontvangst, dat zorgt voor entertainment tijdens het rijden.

Nog meer comfort biedt de keuze voor een van de twee andere varianten. Deze bieden de inzittenden een moderne uitstraling en eenvoudige bediening met een groot display in de middenconsole en digitale instrumenten achter het stuurwiel. Ook de kwaliteit van afwerking en materialen staat op een hoog niveau. De Franse autofabrikant heeft de afgelopen jaren op deze punten aanzienlijke vooruitgang weten te boeken.

Prijs

De Franse autofabrikant biedt momenteel alleen het model Rifter aan met een puur elektrische aandrijving, dus geen verbrandingsmotor meer. Dit zorgt voor hoge aanschafkosten wanneer men een nieuwe auto wil, die de laatste jaren aanzienlijk zijn gestegen. Klanten in Nederland moeten nu minimaal 40.000 euro uitgeven voor de gezinsvriendelijke auto om er de dagelijkse mobiliteit mee veilig te stellen.

Als je een veel goedkopere optie zoekt, is een Peugeot Rifter occasion een goede keuze. Oudere modellen kosten hier al minder dan 20.000 euro, nieuwere modellen rond de 35.000 euro zijn ook aanzienlijk goedkoper in directe vergelijking met de aanschaf van een nieuwe auto en zijn daarom een aantrekkelijk alternatief.

De elektrische voertuigen overtuigen met zeer gunstige onderhoudskosten, omdat er hier bijvoorbeeld geen motorrijtuigenbelasting is. Bij verbrandingsmotoren moeten deze kosten uiteraard extra worden betaald. Het grote voertuig weegt tot 1,7 ton, zodat de jaarlijkse kosten ongeveer 1100 euro bedragen.

Design

Exterieur

In het segment van de stationwagons met hoog dak is de nieuwe Peugeot Rifter een van de moderne en aantrekkelijke varianten. Het voertuig draagt het vertrouwde gezicht van het merk en heeft veel details op de carrosserie die het exterieur duidelijk versterken. Een moderne lichtsignatuur met ingebouwde LED-dagrijverlichting, kunststof zijversieringen en een gestroomlijnde achterzijde spreken direct aan. Bovendien is de Peugeot Rifter deels leverbaar in opvallende en aantrekkelijke kleuren, die zorgen voor afwisseling en een hoge herkenningswaarde.

Interieur

Het design van het interieur is opnieuw aanzienlijk opvallender geworden. Het vrij kleine stuurwiel valt al op. Dit ligt zeer goed in de hand en biedt een beter zicht op de digitale instrumenten. De speciaal ontworpen middenconsole loopt schuin omhoog, en ook het hele dashboard is enigszins naar de bestuurder gekanteld. Dit maakt de bediening veel gemakkelijker. De zeer goede ruimte is ook beschikbaar. Met comfortabele stoelen, een evenwichtig chassis en een verhoogde zitpositie is de Peugeot Rifter ook een zeer goede keuze voor lange reizen en regelmatige ritten met het hele gezin.

peugeot-rifter-interior

Veiligheid

De Peugeot Rifter overtuigt in het dagelijks leven met een zeer hoge betrouwbaarheid en effectieve bescherming van alle inzittenden. Naast de passieve veiligheid door de grote carrosserie en de vele airbags, zorgen verschillende hulp- en veiligheidssystemen voor meer veiligheid. De basisuitrusting is uitgebreid. Inbegrepen zijn bijvoorbeeld cruise control met snelheidsbegrenzer, lane departure warning en hill start assist. De camera herkent ook verkeersborden aan de voorkant. Het display geeft de bestuurder dus belangrijke informatie over snelheidsbeperkingen. In de Euro NCAP crashtest kreeg het voertuig daarom in 2018 al een goede beoordeling van vier sterren.

Alternatieven

Aantrekkelijke alternatieven zijn bijvoorbeeld de Peugeot 3008, die naast diesel- en benzinemotoren ook hybride opties biedt. Met zijn tot 300 pk sterke motor kan de 3008 tot 225 kilometer per uur accelereren.

Andere alternatieven zijn de Citroen C5 Aircross en de VW Touran. De Franse SUV heeft een uitgebreide standaarduitrusting en veel ruimte achterin. De VW is sinds 2003 in productie en werd in 2005 uitgeroepen tot Compact Van of the Year. Ondertussen is de Touran ook verkrijgbaar als hybride.

FAQ

Hoe geschikt is de nieuwe Peugeot Rifter voor dagelijks gebruik?
Met veel ruimte binnenin is de Peugeot Rifter op zijn best als het gaat om dagelijkse bruikbaarheid. Het vermogen en de batterijcapaciteit zijn ook voldoende voor dagelijkse ritten.
Hoe goed is het rijcomfort in de Peugeot Rifter?
Het rijcomfort is ook bij hogere eisen overtuigend. Het geluidsniveau is zeer laag, de stoelen zijn comfortabel en talrijke voorzieningen verwennen de inzittenden.

Meer informatie

Meer links