Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
dacia-spring-front

Dacia Spring

1 / 3
dacia-spring-front
dacia-spring-side
dacia-spring-back

Sterke punten

  • Goedkoopste EV van Nederland
  • Toereikend rijbereik voor meeste ritten
  • Ruim voor zijn formaat

Zwakke punten

  • Bouwkwaliteit en comfort laten te wensen over
  • Onveilig volgens Euro NCAP
  • Nukkig en lawaaiig rijgedrag
  • Niet vooruit te branden

Citroen Berlingo : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Citroen Berlingo, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Dacia Spring: verrassend betaalbare compacte EV

Elektrische auto’s zijn onbetaalbaar is een veelgehoorde reactie. Dacia, dat altijd al een gebalde vuist heeft gemaakt richting dure auto’s, springt opnieuw in de bres met Spring. En hoe! De Dacia Spring mag zich de goedkoopste EV van Nederland noemen. Goedkoop is duurkoop, nog zo’n veelgehoorde uitspraak, ligt weliswaar op de loer.

Interesse in een Dacia Spring

Dacia Spring occasions
Dacia Spring nieuwe auto's
Dacia Spring dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Voordeligste EV van Nederland
  • Toereikende actieradius voor dagelijkse ritten
  • Ruim interieur en bagageruimte
  • Keurige standaarduitrusting

Technische gegevens

Motorisatie

Dacia’s merkslogan luidt ‘gewoon goed’. Daar komen we later nog op terug. Om toch alvast een tipje van de sluier op te lichten: in het geval van de Spring was ‘keep it simple’ beter geweest. In alles ademt de Dacia Spring eenvoud. Neem de beschikbare aandrijflijnen: er zijn weliswaar twee varianten beschikbaar, maar het enige waarin ze verschillen is de vermogensafgifte. Er is keuze uit 44 of 65 pk. Ongeacht voor welk vermogen wordt gekozen, een elektromotor met een capaciteit van 26.8 kWh zorgt voor de stuwkracht. Opvallend genoeg levert de lichtste versie het meeste koppel met 125 Nm. De 65 pk sterke variant schopt het niet verder dan 113 Nm. Het voordeel van die laatste is dan weer dat op gang komen geen eeuwigheid lijkt te duren, al is een opgegeven acceleratietijdvan 13,7 seconden op de spurt naar 100 km/u nog altijd niet om over naar huis te schrijven. De 45 pk sterke Spring doet hier zelfs minimaal 19,1 seconden over. Niet wat je verwacht bij moderne EV’s, die juist te boek staan als bliksemsnelle machines. De Dacia Spring daarentegen werpt je welhaast veertig jaar terug in de tijd, toen de wereld überhaupt een stuk langzamer draaide. Even snel een voorligger willen inhalen met de Spring raden we dan ook af. Niet in de laatste plaats omdat de elektrische Dacia niet sneller wil dan 125 km/u, ongeacht welke variant.

Het opladen van de accu verloopt gelukkig relatief snel. Aan een DC-snellader (30 kW) is de batterij binnen het uur weer voor 80% vol. Aan een fase 1-lader duurt dit tussen de 4,5 en 13,5 uur. Met een volledig opgeladen accu kan er – in theorie – circa 220 tot 230 kilometer gereden worden.

Afmetingen

De Dacia Spring is niet alleen één van de goedkoopste EV’s, maar ook één van de meeste compacte. Met een lengte van 3,73 meter, een breedte van 1,58 meter en een hoogte van 1,52 meter is de Spring een echte stadsrakker waarmee je makkelijk kunt manoeuvreren door smalle straatjes. Parkeren op krappe parkeerplaatsen, zoals bij veel vliegvelden en tuincentra, is eveneens geen probleem. En dan te bedenken dat de Spring over best een ruimte bagageruimte beschikt van 300 tot 620 liter (wanneer de achterbank is neergeklapt). Over de achterbank gesproken: die biedt plek voor twee passagiers (kinderen), wat van de Spring een 4-zits hatchback maakt.

Een overzicht van de belangrijkste technische gegevens van de Dacia Spring:

Dacia Spring
Marktintroductie 2021
Lengte, breedte, hoogte 3,73 x 1,57 x 1,51 m
Wielbasis 2,42 m
Inhoud bagageruimte 300-620 l
Ledig gewicht 1.012-1.035 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 912-935 kg
Cilinderinhoud -
Vermogen 33 kW (44 pk)-48 kW (65 pk)
Koppel 125-113 Nm
Topsnelheid 125 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 19,1-13,7 sec
Batterijcapaciteit 26,8 kWh
Verbruik 139-145,2 Wh/km
Actieradius (WLTP) 220 km

Varianten

De Dacia Spring is verkrijgbaar met keuze uit drie uitrustingsniveaus: Essential, Expression en Extreme. Ten tijde van de marktlancering in 2021 luisterden de beschikbare uitvoeringen nog naar de namen Comfort, Comfort Plus en Business. De standaarduitrusting op het gebied van moderne snuisterijen is best acceptabel. Zo beschikt elke Spring over DAB+ radio met Bluetooth en USB-aansluiting, Hill Start Assist, een boordcomputer met LCD-scherm, elektrisch bedienbare ruiten vóór, airco, centrale portiervergrendeling met afstandsbediening en automatische deurvergrendeling bij wegrijden. Wij zouden niettemin minimaal voor de Expression kiezen. Dit voegt namelijk elektrisch bedienbare ruiten rondom, een multimediasysteem met navigatie en ondersteuning voor Apple CarPlay en Android Auto en een achteruitrijcamera toe. Je eigen muziek kunnen afspelen onderweg vinden wijzelf nu eenmaal een grote meerwaarde. De Extreme schijnt nog weer iets rijker in de spullen te zitten, al valt niet te achterhalen waarin precies. Wel is duidelijk dat de topuitvoering enkel verkrijgbaar is met 65 pk.

Prijzen

En dan nu waar de Dacia Spring als EV het meest om bekendstaat: zijn lage vanafprijs. Prijzen beginnen bij 21.750 euro en dat is nog zonder de overheidssubsidie van 2.950 euro. Hierdoor kun je de Spring al rijden voor 18.800 euro. Niet verkeerd voor een elektrische auto met een actieradius die toereikend is voor de meeste dagelijkse ritten. Ter indicatie: de technisch vergelijkbare Renault Twingo E-Tech Electric is er vanaf 24.190 euro, maar komt minder ver. Idem dito de minstens 24.885 euro kostende Smart EQ fortwo. Daarmee sta je al leeg na 135 kilometer. De MG4 Electric komt weliswaar een stuk verder dan de Dacia Spring, maar kost ook een klap meer (30.990 euro). Qua prijs/prestaties doet de Spring dus goede zaken.

Design

Buitenkant

Dacia is zoals ongetwijfeld bekend een zustermerk van Renault. Dat de Spring enigszins doet denken aan een (opgeblazen) Twingo is dan ook niet verwonderlijk. Sterker nog, oorspronkelijk is de Dacia Spring ontwikkeld voor en door Renault. Al vele jaren geleden, rond 2015 om preciezer te zijn, introduceerde het Franse merk de zogeheten Renault Kwid voor onder meer de Indische markt – om autorijden bereikbaar te maken voor de lokale bevolking. Hoe? Door de Kwid een prijs van slechts 5.000 euro mee te geven. In 2019 volgde de elektrische variant voor de Chinese markt, de Renault City K-ZE. Op dat model is ‘onze’ Spring gebaseerd. Kortom, de Dacia Spring is al een tijdje springlevend. Nog even guitig en kleurrijk als op de dag dat ’ie het levenslicht zag.

Binnenkant

Eigenlijk is de Dacia Spring dus een gevalletje oude wijn in nieuwe zakken. En waar het exterieur de tand des tijds goed heeft weten te doorstaan, kan dat niet gezegd worden van het interieur. Het dashboard en de portieren bestaan uit harde plastics en de stoelen zijn vorm- en fantasieloos. Lichamelijke steun laat te wensen over, laat staan het vinden van een prettige zitpositie. Bovendien zijn de voorstoelen niet in hoogte verstelbaar en het stuurwiel idem dito. Voor een EV is de Dacia Spring weliswaar goedkoop, voor benzine- en dieselauto’s in dezelfde prijsklasse vormt de Spring geen partij. Die scoren aanzienlijk hoger op deze eigenschappen.

Veiligheid

De bedenkelijke afwerking en keuzes van Dacia (wel DAB+ radio en Apple Carplay, maar geen in hoogte verstelbare bestuurdersstoel) is ook terug te vinden in het veiligheidsniveau. Euro NCAP kwam niet verder dan 1 ster (van de 5). Het onafhankelijke veiligheidsinstituut noemt het resultaat in een persbericht 'ronduit problematisch', met een 'hoog risico op levensgevaarlijke verwondingen voor de borst van de bestuurder en het hoofd van de achterpassagiers bij een frontale botsing'. Verder hekelt Euro NCAP de ondermaatse veiligheidssystemen van de Spring.

Alternatieven

De spoeling voor wat betreft nieuwe elektrische auto’s van rond de twintigduizend euro is dun, heel dun. Dat alleen al maakt de Dacia Spring uniek. Toch zijn er enkele alternatieve EV’s voor een vergelijkbare prijs verkrijgbaar. We noemen de technisch vergelijkbare Renault Twingo E-Tech Electric (vanaf 24.190 euro) en de Smart EQ fortwo (vanaf 24.885 euro). Met die laatste sta je echter al leeg na 135 kilometer. Qua prijs/prestaties doet de Dacia Spring dus goede zaken.

FAQ

Hoe goedkoop is ‘goedkoop’ nu echt?
Een nieuwe Dacia Spring is te rijden vanaf 18.800 euro. Deze prijs is inclusief de overheidssubsidie van 2.950 euro. Hiermee is de Spring de voordeligste EV van Nederland. Al is en blijft 18 mille veel geld, uiteraard.
Betekent ‘goedkoop’ ook wel ‘duurkoop’ bij de Dacia Spring?
Voor een EV is de Dacia Spring zonder meer scherp geprijsd. Daarentegen geldt: ‘You get what you pay voor’. Je betaalt bij de Spring voornamelijk voor de (kostbare) elektrische aandrijflijn. Wanneer zaken als kwaliteitsbeleving, verfijning en rijcomfort ook belangrijk voor jou zijn, dan kun je beter uitwijken naar een benzineauto in dezelfde prijsklasse.
Is de Spring geschikt voor woon-werkverkeer?
In de wetenschap dat de meeste automobilisten dagelijks niet meer dan 70 kilometer afleggen, is de Spring prima geschikt voor woon-werkverkeer en andere dagelijkse ritten. Met een volgeladen accu kom je in theorie namelijk 230 kilometer ver. Rekening houden met ‘negatieve’ invloeden op de accucapaciteit, zoals weersomstandigheden en rijstijl, zal dit in de praktijk zo’n 150 tot 180 kilometer bedragen. Ruim voldoende dus.

Beoordelingen voor Citroen Berlingo

99 Beoordelingen

4,4