![dacia-spring-front](/cms-content-assets/2zaiXmoqKbyv6oNRScVc3R-f83efe2b33bdf306df39c5ad24e4885f-DACIA_SPRING_COMFORT_PLUS-1100.jpg)
![dacia-spring-side](/cms-content-assets/2PcrUfNbXSANy2jQnweTvF-0058c360f2f758ecfb05bef90681d815-Dacia_Spring_Side-1100.jpeg)
![dacia-spring-back](/cms-content-assets/1AOQYxIVVV9IomfiDyQY6v-a6f2b3ab4e0ca5efd87e69e6af999bda-dacia_spring_2022-1100.jpg)
Sterke punten
- Goedkoopste EV van Nederland
- Toereikend rijbereik voor meeste ritten
- Ruim voor zijn formaat
Zwakke punten
- Bouwkwaliteit en comfort laten te wensen over
- Onveilig volgens Euro NCAP
- Nukkig en lawaaiig rijgedrag
- Niet vooruit te branden
Citroen Berlingo : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Citroen Berlingo, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van Dacia Spring
-
Citroen Berlingo 1.4i Multispace Petit Paradis
€ 1.750,-- 238.735 km
- 06/2005
- 55 kW (75 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
176 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-3812 RJ AMERSFOORT -
Citroen Berlingo 1.6 VTi Collection CLIMA / CRUISE /
€ 8.495,-- 140.111 km
- 04/2013
- 88 kW (120 PK)
- Gebruikt
- 1 vorige eigenaar
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
169 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-5126 BA GILZE -
Citroen Berlingo 1.2 Shine Automaat, XL met 7 zitplaatsen!
€ 30.999,-- 42.556 km
- 11/2019
- - kW (- PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-5321 JH HEDEL -
Citroen Berlingo 1.2 PureTech XTR 2018 | Airco | Cruise Control | N
€ 15.950,-- 35.006 km
- 02/2018
- 81 kW (110 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
119 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-6021 PT BUDEL -
Citroen Berlingo combi 1.6 VTi 120 XTR
€ 7.450,-- 159.964 km
- 07/2011
- 88 kW (120 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
169 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-9411 PT BEILEN -
Citroen Berlingo 1.2 PureTech 110pk Feel NAVI CLIMA PDC TREKHAAK
€ 13.950,-- 99.131 km
- 01/2017
- 82 kW (111 PK)
- Gebruikt
- 1 vorige eigenaar
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
119 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-9461 VC GIETEN -
Citroen Berlingo 1.2 PureTech Feel
€ 24.950,-- 35.100 km
- 07/2019
- 81 kW (110 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-5388 PN NISTELRODE -
Citroen Berlingo 1.6 HDI 500 COMFORT Airco NL-auto #BESTELWAGEN
€ 3.750,-- 151.387 km
- 08/2014
- 55 kW (75 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Diesel
-
5,1 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl - - (g/km)
Bedrijf, NL-7391 AL TWELLO -
Citroen Berlingo 1.6 BlueHDI EURO-6 Business 3-Zits Airco
€ 5.990,-BTW verrekenbaar - 188.345 km
- 06/2016
- 55 kW (75 PK)
- Gebruikt
- 3 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Diesel
- - (l/100 km)
-
112 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-2913 LP NIEUWERKERK AAN DEN IJSSEL -
Citroen Berlingo 1.4 600 LAGE KM /RIJD SUPER LEKKER
€ 3.495,-- 152.435 km
- 05/2006
- 55 kW (75 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-3812 RJ AMERSFOORT -
Citroen Berlingo 1.5 Bleu HDI 130 PK, XL L2, Airco, Trekhaak, Nieuw
€ 21.779,-BTW verrekenbaar - 61.971 km
- 05/2021
- 96 kW (131 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Diesel
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-5321 JH HEDEL -
Citroen Berlingo 1.6 HDI 500 Club
€ 2.118,-BTW verrekenbaar - 338.953 km
- 10/2008
- 55 kW (75 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Diesel
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-7218 NP ALMEN -
Citroen Berlingo 1.6 HDI 500 Club VOORZIEN VAN AIRCO+BIJRIJDERSBANK
€ 3.328,-BTW verrekenbaar - 273.847 km
- 01/2010
- 55 kW (75 PK)
- Gebruikt
- 1 vorige eigenaar
- Handgeschakeld
- Diesel
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-1906 BD Limmen -
Citroen Berlingo 1.6 BlueHDI Driver 2020 | Goed Onderhouden | 1e Ei
€ 15.670,-BTW verrekenbaar - 45.989 km
- 03/2020
- 73 kW (99 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Diesel
- - (l/100 km)
-
109 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-6021 PT BUDEL -
Citroen Berlingo 1.6 HDI 500 COMFORT
€ 7.999,-BTW verrekenbaar - 109.981 km
- 04/2015
- 55 kW (75 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Diesel
-
5,0 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl - - (g/km)
Bedrijf, NL-3959 BB OVERBERG -
Citroen Berlingo 4x4 DANGEL 1.6 BlueHDI 100 CLUB S&S 1e Eig. #MARGE
€ 17.450,-- 112.488 km
- 11/2016
- 73 kW (99 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Diesel
-
4,2 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl -
110 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-7391 AL TWELLO -
Citroen Berlingo 1.5 BlueHDI Club XL L2 Carplay/ Android auto Cruis
€ 17.357,-BTW verrekenbaar - 137.647 km
- 12/2019
- 75 kW (102 PK)
- Gebruikt
- 1 vorige eigenaar
- Handgeschakeld
- Diesel
- - (l/100 km)
-
113 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-4941 VN RAAMSDONKSVEER -
Citroen Berlingo 1.6-16V Multispace
€ 3.950,-- 263.523 km
- 05/2009
- 80 kW (109 PK)
- Gebruikt
- 2 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
195 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-1723 HZ NOORD-SCHARWOUDE -
Citroen Berlingo 1.6-16V Multispace Trekhaak | Airco | Radio CD | C
€ 4.950,-- 203.661 km
- 05/2008
- 80 kW (109 PK)
- Gebruikt
- 3 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
195 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-6269 BE Margraten -
Citroen Berlingo E-Feel 23 kWh | AIRCO | CRUISE | NAVIGATIE | DAB |
€ 13.445,-- 29.460 km
- 11/2019
- 49 kW (67 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Elektrisch
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-4191 CL GELDERMALSEN
Interesse in een Dacia Spring
Alle artikelen
![Citroën C5 Aircross review - Schaamteloos comfortabel, zoals je dat eigenlijk wilt](https://www.autoscout24.nl/cms-content-assets/5R49qKKHZ4nMmuymhB6liH-819138963c589630bfae37fe76d0065c-citroen-c5-aircross-2022-27-1-1100.jpg)
Citroën C5 Aircross review - Schaamteloos comfortabel, zoals je dat eigenlijk wilt
![Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt](https://www.autoscout24.nl/cms-content-assets/5k1FTVQ0goBjGyaaBJeh2S-7c9079c188f4e9f620e6bfdc41b83755-mercedes-eqs-suv-580-2023-1-1100.jpg)
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
![Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h](https://www.autoscout24.nl/cms-content-assets/6x8o0XhH6xvw5Qtmlgkco6-e0652515df6cfdfc8e8ab4bde67506c9-volkswagen-buzz-actieradius-2022-1-1100.jpg)
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
![BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed](https://www.autoscout24.nl/cms-content-assets/7lxVbVFS8SwYC7dHtRJnyc-49a2563716d2a2a11b8fb89457bbefd5-bmw-ix1-2022-1-1100.jpg)
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
![Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt](https://www.autoscout24.nl/cms-content-assets/3k2CCP8febGPdCkHYfR6Vd-ad41b5c27f20bbbce63985500d44e96c-toyota-corolla-cross-hybrid-2022-1-1100.jpg)
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
![De Peugeot 408 lijkt nergens op en dat vinden we geweldig](https://www.autoscout24.nl/cms-content-assets/HzdcPJ8drC6NCE6qelT88-72613716e860f6624399fdad879b2844-peugeot-408-2022-2-1100.jpg)
De Peugeot 408 lijkt nergens op en dat vinden we geweldig
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Voordeligste EV van Nederland
- Toereikende actieradius voor dagelijkse ritten
- Ruim interieur en bagageruimte
- Keurige standaarduitrusting
Technische gegevens
Motorisatie
Dacia’s merkslogan luidt ‘gewoon goed’. Daar komen we later nog op terug. Om toch alvast een tipje van de sluier op te lichten: in het geval van de Spring was ‘keep it simple’ beter geweest. In alles ademt de Dacia Spring eenvoud. Neem de beschikbare aandrijflijnen: er zijn weliswaar twee varianten beschikbaar, maar het enige waarin ze verschillen is de vermogensafgifte. Er is keuze uit 44 of 65 pk. Ongeacht voor welk vermogen wordt gekozen, een elektromotor met een capaciteit van 26.8 kWh zorgt voor de stuwkracht. Opvallend genoeg levert de lichtste versie het meeste koppel met 125 Nm. De 65 pk sterke variant schopt het niet verder dan 113 Nm. Het voordeel van die laatste is dan weer dat op gang komen geen eeuwigheid lijkt te duren, al is een opgegeven acceleratietijdvan 13,7 seconden op de spurt naar 100 km/u nog altijd niet om over naar huis te schrijven. De 45 pk sterke Spring doet hier zelfs minimaal 19,1 seconden over. Niet wat je verwacht bij moderne EV’s, die juist te boek staan als bliksemsnelle machines. De Dacia Spring daarentegen werpt je welhaast veertig jaar terug in de tijd, toen de wereld überhaupt een stuk langzamer draaide. Even snel een voorligger willen inhalen met de Spring raden we dan ook af. Niet in de laatste plaats omdat de elektrische Dacia niet sneller wil dan 125 km/u, ongeacht welke variant.
Het opladen van de accu verloopt gelukkig relatief snel. Aan een DC-snellader (30 kW) is de batterij binnen het uur weer voor 80% vol. Aan een fase 1-lader duurt dit tussen de 4,5 en 13,5 uur. Met een volledig opgeladen accu kan er – in theorie – circa 220 tot 230 kilometer gereden worden.
Afmetingen
De Dacia Spring is niet alleen één van de goedkoopste EV’s, maar ook één van de meeste compacte. Met een lengte van 3,73 meter, een breedte van 1,58 meter en een hoogte van 1,52 meter is de Spring een echte stadsrakker waarmee je makkelijk kunt manoeuvreren door smalle straatjes. Parkeren op krappe parkeerplaatsen, zoals bij veel vliegvelden en tuincentra, is eveneens geen probleem. En dan te bedenken dat de Spring over best een ruimte bagageruimte beschikt van 300 tot 620 liter (wanneer de achterbank is neergeklapt). Over de achterbank gesproken: die biedt plek voor twee passagiers (kinderen), wat van de Spring een 4-zits hatchback maakt.
Een overzicht van de belangrijkste technische gegevens van de Dacia Spring:
Dacia Spring | |
---|---|
Marktintroductie | 2021 |
Lengte, breedte, hoogte | 3,73 x 1,57 x 1,51 m |
Wielbasis | 2,42 m |
Inhoud bagageruimte | 300-620 l |
Ledig gewicht | 1.012-1.035 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 912-935 kg |
Cilinderinhoud | - |
Vermogen | 33 kW (44 pk)-48 kW (65 pk) |
Koppel | 125-113 Nm |
Topsnelheid | 125 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 19,1-13,7 sec |
Batterijcapaciteit | 26,8 kWh |
Verbruik | 139-145,2 Wh/km |
Actieradius (WLTP) | 220 km |
Varianten
De Dacia Spring is verkrijgbaar met keuze uit drie uitrustingsniveaus: Essential, Expression en Extreme. Ten tijde van de marktlancering in 2021 luisterden de beschikbare uitvoeringen nog naar de namen Comfort, Comfort Plus en Business. De standaarduitrusting op het gebied van moderne snuisterijen is best acceptabel. Zo beschikt elke Spring over DAB+ radio met Bluetooth en USB-aansluiting, Hill Start Assist, een boordcomputer met LCD-scherm, elektrisch bedienbare ruiten vóór, airco, centrale portiervergrendeling met afstandsbediening en automatische deurvergrendeling bij wegrijden. Wij zouden niettemin minimaal voor de Expression kiezen. Dit voegt namelijk elektrisch bedienbare ruiten rondom, een multimediasysteem met navigatie en ondersteuning voor Apple CarPlay en Android Auto en een achteruitrijcamera toe. Je eigen muziek kunnen afspelen onderweg vinden wijzelf nu eenmaal een grote meerwaarde. De Extreme schijnt nog weer iets rijker in de spullen te zitten, al valt niet te achterhalen waarin precies. Wel is duidelijk dat de topuitvoering enkel verkrijgbaar is met 65 pk.
Prijzen
En dan nu waar de Dacia Spring als EV het meest om bekendstaat: zijn lage vanafprijs. Prijzen beginnen bij 21.750 euro en dat is nog zonder de overheidssubsidie van 2.950 euro. Hierdoor kun je de Spring al rijden voor 18.800 euro. Niet verkeerd voor een elektrische auto met een actieradius die toereikend is voor de meeste dagelijkse ritten. Ter indicatie: de technisch vergelijkbare Renault Twingo E-Tech Electric is er vanaf 24.190 euro, maar komt minder ver. Idem dito de minstens 24.885 euro kostende Smart EQ fortwo. Daarmee sta je al leeg na 135 kilometer. De MG4 Electric komt weliswaar een stuk verder dan de Dacia Spring, maar kost ook een klap meer (30.990 euro). Qua prijs/prestaties doet de Spring dus goede zaken.
Design
Buitenkant
Dacia is zoals ongetwijfeld bekend een zustermerk van Renault. Dat de Spring enigszins doet denken aan een (opgeblazen) Twingo is dan ook niet verwonderlijk. Sterker nog, oorspronkelijk is de Dacia Spring ontwikkeld voor en door Renault. Al vele jaren geleden, rond 2015 om preciezer te zijn, introduceerde het Franse merk de zogeheten Renault Kwid voor onder meer de Indische markt – om autorijden bereikbaar te maken voor de lokale bevolking. Hoe? Door de Kwid een prijs van slechts 5.000 euro mee te geven. In 2019 volgde de elektrische variant voor de Chinese markt, de Renault City K-ZE. Op dat model is ‘onze’ Spring gebaseerd. Kortom, de Dacia Spring is al een tijdje springlevend. Nog even guitig en kleurrijk als op de dag dat ’ie het levenslicht zag.
Binnenkant
Eigenlijk is de Dacia Spring dus een gevalletje oude wijn in nieuwe zakken. En waar het exterieur de tand des tijds goed heeft weten te doorstaan, kan dat niet gezegd worden van het interieur. Het dashboard en de portieren bestaan uit harde plastics en de stoelen zijn vorm- en fantasieloos. Lichamelijke steun laat te wensen over, laat staan het vinden van een prettige zitpositie. Bovendien zijn de voorstoelen niet in hoogte verstelbaar en het stuurwiel idem dito. Voor een EV is de Dacia Spring weliswaar goedkoop, voor benzine- en dieselauto’s in dezelfde prijsklasse vormt de Spring geen partij. Die scoren aanzienlijk hoger op deze eigenschappen.
Veiligheid
De bedenkelijke afwerking en keuzes van Dacia (wel DAB+ radio en Apple Carplay, maar geen in hoogte verstelbare bestuurdersstoel) is ook terug te vinden in het veiligheidsniveau. Euro NCAP kwam niet verder dan 1 ster (van de 5). Het onafhankelijke veiligheidsinstituut noemt het resultaat in een persbericht 'ronduit problematisch', met een 'hoog risico op levensgevaarlijke verwondingen voor de borst van de bestuurder en het hoofd van de achterpassagiers bij een frontale botsing'. Verder hekelt Euro NCAP de ondermaatse veiligheidssystemen van de Spring.
Alternatieven
De spoeling voor wat betreft nieuwe elektrische auto’s van rond de twintigduizend euro is dun, heel dun. Dat alleen al maakt de Dacia Spring uniek. Toch zijn er enkele alternatieve EV’s voor een vergelijkbare prijs verkrijgbaar. We noemen de technisch vergelijkbare Renault Twingo E-Tech Electric (vanaf 24.190 euro) en de Smart EQ fortwo (vanaf 24.885 euro). Met die laatste sta je echter al leeg na 135 kilometer. Qua prijs/prestaties doet de Dacia Spring dus goede zaken.