Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
dacia-spring-front

Dacia Spring

1 / 3
dacia-spring-front
dacia-spring-side
dacia-spring-back

Sterke punten

  • Tegengif voor de gigantische SUV-EV’s
  • Betaalbare (nieuwe) EV
  • Realistisch rijbereik

Zwakke punten

  • Afwerking
  • Beperkte veiligheid
  • Betaalbare EV maar dure budgetauto

Citroen Berlingo : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Citroen Berlingo, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:€ 5.900,-*
Occasions vanaf:€ 250,-*
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Dacia Spring: de goedkoopste EV van het moment!

Dacia heeft zichzelf in West-Europa het imago aangemeten van spotgoedkope auto’s aan te bieden met een degelijke afwerking en een no-nonsense optiepolitiek. Dacia’s eerste EV moest uiteraard aan dezelfde vereisten voldoen. Ziehier, de Dacia Spring! Lees meer

Interesse in een Dacia Spring

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Dacia toont met deze Spring dat niet élke EV een grote, dure, SUV hoeft te zijn die enkel binnen het bereik ligt van zakenmannen en -vrouwen.
  • Door zijn beperkte dimensies is de Dacia Spring in de eerste plaats een handige compacte wagen. Dat hij elektrisch is, is een bijkomstigheid.
  • Al vanaf de basis is de Dacia Spring rijkelijk uitgerust. Net zoals een Dacia hoort te zijn.
  • Hoewel hij met zijn 45 pk geen hoofden zal draaien, blijkt de elektromotor in de praktijk toch kwiek genoeg in een stedelijke omgeving.

Alle belangrijke gegevens over de Dacia Spring

Motoren en accu

Dacia geeft je geen keuzestress bij de aanschaf van de Spring op vlak van aandrijflijn. Zo komt de Spring steevast met een elektromotor van 45 pk (125 Nm) en een accu van 25 kWh (netto). Zelfs met zijn leeggewicht van amper 1 ton heeft de Spring daardoor 19,1 seconden nodig om de 100 aan te tikken. Zijn top van 125 km/u ligt daarenboven niet veel hoger.

Nu goed, wat de Spring mist in absolute prestaties maakt hij goed met zijn verbruik. Dacia geeft een gemengd verbruik van 13,9 KWh/100 km op dat in de stad verder kan dalen tot 10 kWh/100 km. Daardoor kan je met de accu in theorie zo’n 230 kilometer ver geraken.

Moet je eenmaal opladen, dan kan de Dacia Spring dat aan 6,6 kW AC en 34 kW DC.

Afmetingen

Het zal je al wel zijn opgevallen dat de Dacia Spring een serieuze slag kleiner is dan de meeste elektrische auto’s. Met een lengte van 3,73 meter, breedte van 1,58 meter en hoogte van 1,52 meter is de Spring makkelijk te parkeren in elk parkeervak.

Qua koffervolume weet de Spring een vrij indrukwekkend volume van 300 liter voor te leggen dat tot 620 liter groeit met vlakke achterbank.

Uitvoeringen

Bij zijn lancering in 2020 schoof Dacia drie uitvoeringen naar voren: Comfort, Comfort Plus en Business. Die laatste uitvoering is vergelijkbaar met de Comfort Plus maar is specifiek op de zakelijke markt (en deelautomarkt) gericht met zaken zoals een makkelijkere afwasbare bekleding. Het verschil tussen Comfort en Comfort Plus zit ‘m in de toevoeging van zaken zoals achteruitrijcamera, navigatie, apple Carplay en Android Auto. Al vanaf de basis beschikt de Dacia Spring over een handgeschakelde airco, DAB-radio en bluetooth.

Vanaf de facelift in 2022 spreekt Dacia van uitvoeringen Essential en Expression. In essentie gaat het hier over een nieuwe benaming voor uitvoeringen Comfort en Comfort Plus die meer in lijn liggen met de rest van het Dacia-gamma.

Prijzen

De prijzen van de Dacia Spring bij zijn lancering bedroegen 19.485 euro voor de Comfort-uitvoering en 20.485 euro voor de Comfort Plus. Vanaf de facelift in 2022 stegen die prijzen naar 19.885 euro voor de Essentiel en 20.985 euro voor de Expression.

De prijzen voor occasions van de Dacia Spring zweven rond de 20.000 euro. Al moeten we eerlijkheidshalve toevoegen dat op moment van schrijven (september 2022) er maar een handjevol exemplaren te koop staan op Autoscout24. De komende jaren verwachten we meer Springs die als occasion te koop zullen zijn.

Design

De Dacia Spring is een vreemde eend in de bijt voor Dacia. Zo werd de auto eigenlijk ontwikkeld voor en door Renault in China. Daar gaat hij door het leven als Renault City K-ZE. Bij de oversteek naar de Europese markt verwisselt die City K-ZE dus van merknaam. Waardoor hij hier door het leven gaat als Dacia Spring.

Exterieur

Het resultaat is een vrij klassiek ogende auto. De overhangen zijn kort, het lijnenspel minimalistisch. Bij de facelift van 2022 zegent Dacia de Spring wel met een meer uitgesproken voorkant én een knappe mosgroene kleur. Het geeft de Spring een meer premium feel.

Interieur

Binnenin de Spring is het vrij snel duidelijk dat Renault/ Dacia een zo goedkoop mogelijk auto in de markt wilden zetten. Harde plastics dicteren de sfeer en er is weinig plaats voor franjes. Daartegenover staat wel dat de Spring genoeg plaats kan bieden aan vier volwassenen én uit kan pakken met een meer dan acceptabele koffer.

dacia-spring-interior dacia-spring-seats

Rijhulp en veiligheid

Bij zijn debuut in 2020 kreeg de Dacia Spring een score van 1 ster op 5 op de Euro NCAP-crashtests. Het veiligheidsorgaan hekelt vooral de aanwezigheid van softwarematige veiligheidsnufjes.

Alternatieven

De elektrische Spring kent in zijn prijsklasse eigenlijk geen concurrenten. Al zijn er alternatieven zoals de Renault Twingo Electric en Smart Forfour EQ. Kijk je voorbij de EV-aandrijflijn, dan zijn er andere compacte auto's zoals de Renault Twingo met klassieke verbrandingsmotor, Toyota Aygo Cross en - waarom ook niet - de Dacia Sandero.

Beoordelingen voor Citroen Berlingo

99 Beoordelingen

4,4