Dacia te koop: tweedehands en nieuw

Dacia

Vind nu uw droomauto

In 2.4 miljoen auto's bij Europa-breed de grootste online automarkt.

Tweedehands Dacia: schandalig toegankelijk

Het merk Dacia is voor Roemenië ongeveer hetzelfde wat Volkswagen voor Duitsland is, een autofabrikant, wiens focus niet op absolute sportiviteit, op de modernste techniek of op een exclusieve uitrusting ligt, maar die wel rekening houdt met mensen met een iets kleinere portemonnee. Een tweedehands auto van Dacia is vaak een prijstopper. Dat geldt zeker wanneer het over het compactere segment gaat. Sinds 2014 wint deze bouwer steevast de What Car? Auto van het Jaar prijs in deze categorie. Zo had het merk in 2013 de beste super mini in huis.

Automobile Dacia S.A.

Deze bouwer dankt zijn naam aan wat men het historische Roemenië kan noemen, letterlijk 'Dacia' genaamd. Het bedrijf wordt opgericht in 1966. Sinds 1999 is het een onderdeel van de Franse bouwer Renault. De naamloze vennootschap is de grootste bouwer van Roemenië en de grootste exporteur van zijn land. Goed voor 7,3 procent van alle Roemeense export in 2014. De hoofdfabriek is gevestigd in Mioveni, Argeș. Het is Europa's vijfde faciliteit in termen van volume. In 2016 werden er een kleine 600.000 auto's gebouwd.

Dacia 1300

Zo heet het eerste wapenfeit van deze bouwer. De auto rolt van de band op 23 augustus 1969 en wordt gepresenteerd in Parijs en Boekarest. De Roemenen zijn in de wolken over de moderne look en de betrouwbaarheid van het voertuig. De wachtlijsten nemen al snel ongeziene proporties aan. Tegen 1970 bestaan er twee varianten: de standaard 1300 en de 1300 L of Lux. In 1974 komt daar nog de 1301 Lux Super bij. Hij heeft onder meer verwarmde achterruiten en een radio, maar wordt wel gereserveerd voor de nomenclatuur van de Roemeense Communistische Partij.

Renault

In september 1999 wordt Dacia opgekocht door de Renault Groep. De Franse bouwer ziet Roemenië als een ideale plaats om voertuigen te ontwikkelen voor de markten van Centraal en Oost-Europa. Een eerste ondertekening vindt plaats in 2000. Het resultaat is de SupeRNova, een verbeterde versie van de Nova met een Renault motor en transmissie. De topversie heeft airconditioning, elektrische ramen en een CD-speler. De verkoopcijfers zijn goed, ondanks de wat gedateerde verschijning. In 2002 worden 53.000 voertuigen verkocht, goed voor een Roemeens marktdeel van bijna 50 procent. In 2006 wordt zo Renault Technologie Roumanie opgericht, een centrum voor ingenieurs. Het is gevestigd in Boekarest en stelt ongeveer 2500 ingenieurs tewerk. Het centrum buigt zich vooral over nieuwe ontwikkelingen, tests en de creatie van nieuwe voertuigen. Verder biedt het ook technische ondersteuning en marketingadvies. In 2007 worden deze activiteiten aangevuld via Renault Design Central Europe, een stilist. In september 2010 wordt ook nog een testcentrum geopend in Titu, als onderdeel van Renault Technologie Roumanie. Dit centrum overziet de ontwikkeling van nieuwe voertuigen en draagt bij aan de verbetering van bestaande modellen. Er staan zowat 100 testbanken en er lopen negen verschillende werkbanden door de gebouwen, goed voor een totale lengte van 32 kilometer. De banken worden gebruikt om te kijken hoe goed de voertuigen en hun onderdelen bestand zijn tegen koude, hitte en regen.

Solenza

In 2003 wordt de SupeRNova vervangen door de Solenza. Dat voertuig blijkt echter gauw een tussenmodel te zijn richting de veel belangrijkere Logan. Via het model kan het bedrijf wennen aan de West-Europese normen, een leerproces dat de Logan met glans volbrengt. De productie van de Solenza wordt stopgezet in 2005.

Dacia Logan

Sinds de 1300 is de Logan Dacia's belangrijkste model. Ook als tweedehands auto is dit een verkooptopper. Het voertuig wordt geïntroduceerd in augustus 2004 en is al snel een van de bestsellers in Centraal en Oost-Europa. Ook in Rusland is de auto populair en het blijft tot op heden de bestverkopende wagen van Roemenië, goed voor een Roemeens marktaandeel van 43 procent. In sommige landen wordt het voertuig ook als Renault verkocht. In 2005 wordt nog een dieselversie toegevoegd. Voor de lancering staat de auto bekend als 5000 Euro Car, op basis van de verwachte lanceerprijs. Dat streefdoel wordt uiteindelijk niet bereikt, maar betaalbaarheid blijft wel een troef van het uiteindelijke productiemodel, dat een van de goedkoopste auto's op de (tweedehands) markt is. In 2006 volgt een nieuw Logan prototype, de Logan Steppe. Het is een 4x4 stationwagon versie van de standaard Logan. Hij wordt gelanceerd eind 2006. In februari 2007 wordt vervolgens ook nog een busversie gebouwd, gebaseerd op de stationwagon. Dat wordt de vervanger van de Pick-up, Dacia's klassieke pick-up truck.

Sandero en Duster

In 2008 worden een Logan pick-up truck en een hatchback versie genaamd Sandero gelanceerd. Het laatste voertuig wordt gepresenteerd op de Motor Show van Genève en markeert het begin van de huidige, nieuwe profilering van het bedrijf. Er verschijnen een nieuw logo en een facelift van de Logan. In 2009 wordt een nieuwe conceptauto getoond op de Motor Show van Genève. Het is de Duster, die de intenties van de fabrikant toont om een SUV op de markt te brengen. Het prototype wijdt meteen ook het platform in voor de nieuwe Logan en Sandero modellen van 2012. De Duster zelf wordt voorgesteld in 2010, eveneens op de Motor Show van Genève. Het is het eerste cross-over SUV van de bouwer, sinds de overname door Renault. Er bestaan 4x2 en 4x4 versies. De Europese verkoop begint op 18 maart 2010, wat betekent dat inmiddels veel van dergelijke modellen ook tweedehands worden aangeboden.

Dacia Lodgy

In 2012 verschijnt een nieuw, compact Multi-Purpose Vehicle (MPV) in het aanbod, de Lodgy. Ook dit voertuig wordt gepresenteerd op de Motor Show van Genève. Het is gebaseerd op een nieuw platform en wordt gefabriceerd in de nieuwe Renault fabriek van Tangier, Marokko. Een kleinere kompaan volgt in juni 2012 en heet Dokker. Het is wat men noemt een Leisure Activity Vehicle (LAV) en wordt ook gebouwd in Tangier. Daarbij deelt het voertuig zijn platform met de Lodgy. De auto is beschikbaar als passagierstransporteur of bestelwagen. In 2013 wordt een facelift voorgesteld op de Motor Show van Frankfurt. De voor- en achterkant zijn lichtjes herzien. Het nieuwe interieur is afkomstig uit de nieuwe Logan en Sandero modellen (zie hieronder).

Dacia Logan MCV

Die tweede generatie Logan en Sandero wordt, tot slot, gelanceerd in september 2012, op de Motor Show van Parijs. Zij delen het design van hun voor- en achterkanten en worden voorzien van betere standaard veiligheidskenmerken. Bovendien hebben ze een nieuwe motor en een verhoogd comfort. De interieurs zetten de toon voor andere nieuwe Dacia's.