Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Skoda Fabia

Sterke punten
  • Ruim interieur
  • Stille motoren
  • Praktische aspecten
Zwakke punten
  • Ergonomische details
  • Geen milde hybrides
  • Duurder dan vroeger

Skoda Fabia: de grootste stadsauto

De Skoda Fabia is een juweeltje in het Tsjechische gamma. De meest recente generatie is nog groter, praktischer en beter afgewerkt. De Fabia is niet alleen de grootste, maar ook de interessantste stadsauto in zijn segment. Lees meer

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Zoals het een goede Skoda betaamt, neemt de Fabia het bekende merkrecept over. Hij neemt een Volkswagen-chassis als vertrekpunt, maar past dan magie toe om een indrukwekkend ruim interieur te creëren.
  • Naast plaats voor passagiers biedt de Fabia ook een 380 liter grote koffer. Met andere woorden: even groot als een Volkswagen Golf.
  • Het motoraanbod van de nieuwste Fabia is minder uitgebreid dan vroeger, maar bevat benzinemotoren met vermogens van 95 tot 110 pk.
  • De Skoda Fabia kan als optie worden gekoppeld aan een automatisch schakelende versnellingsbak (DSG7).
  • Eigen aan het merk: de Fabia zit vol praktische gadgets die “Simply Clever” worden gedoopt, zoals een ijskrabber in het brandstofklepje of paraplu’s in de voorste portieren.

Alle belangrijke gegevens over de Skoda Fabia

Motoren

De Skoda Fabia staat op het moduleerbare MQB-A0-platform van de Volkswagen-groep, dat hij deelt met de Seat Ibiza en uiteraard ook met de VW Polo. Daardoor profiteert hij van alle technologie en motoren van de groep.

Het motorgamma bestaat sinds 2015 uit twee benzineblokken. De basisversie (nieuw verkrijgbaar tot augustus 2019) gebruikt een atmosferische 1.0-driecilinder. Die is amper 75 pk sterk en is bedoeld voor beginnende chauffeurs of kopers die hun budget graag in de gaten houden. Met turbo (nieuw verkrijgbaar sinds 2018 - heden) produceert de driecilinder (TSI) 95 of 110 pk. De nieuwste Fabia met 110 pk is alleen verkrijgbaar met een automatische versnellingsbak met 7 versnellingen. De nieuwste Fabia met 95 pk is enkel verkrijgbaar met een handgeschakelde versnellingsbak met vijf versnellingen.

Wat het verbruik van de nieuwste Fabia betreft: alle driecilinders met 95 pk laten minstens 5,0 l/100 km optekenen en een CO2-uitstoot van 114 - 115 g/km (WLTP). De Fabia met 110 pk (automaat) doet het iets minder goed: 5,6 l/100 km en 126 - 127 g/km (WLTP).

Afmetingen

De nieuwe generatie van de Skoda Fabia mikt vooral op praktisch gebruiksgemak. Om dat te doen lukken, is de stadsauto flink groter geworden. Met een lengte van 4,11 meter, breedte van 1,78 meter en hoogte van 1,45 meter is de Fabia 11 centimeter langer, 5 centimeter breder en 10 centimeter langer in de wielbasis dan zijn voorganger.

Het koffervolume van 380 liter maakt van de Skoda Fabia een van de ruimste stadsauto’s, zoniet de ruimste. De koffer is bijvoorbeeld even groot als die van de referentie in het hogere segment, de Volkswagen Golf. Met de achterbank neergeklapt bedraagt het koffervolume 1.190 liter.

Uitvoeringen

Sinds de lancering van de nieuwe generatie in 2021 is de Skoda Fabia er in vier uitrustingsversies. De basisversie Active stelt het met een relatief karige standaarduitrusting, met onder meer stalen 15”-velgen, airconditioning en Lane Assist met Road Edge Detection. Daarboven staan de speciale uitvoeringen Ambition en Business Edition, die o.a. Cruise Control en parkeersensoren achteraan toevoegen. De Business Edition doet er nog eens mistlampen vooraan en de Bolera-radio extra bij.

De topversie heet Monte Carlo en krijgt een sportieve look, met 16”-velgen, zwarte accenten op het koetswerk en sportzetels.

Prijzen

Het Skoda Fabia-gamma begint vanaf 20.175 euro (Active 1.0 TSI). De Fabia met 110 pk en dus ook met automatische versnellingsbak is verkrijgbaar vanaf 24.275 euro. De Monte Carlo heeft een prijskaartje van 26.875 euro. Voor de tweedehandsmarkt is de huidige generatie op dit moment (zomer 2022) nog te nieuw, maar de prijzen van occasions van de vorige generatie Skoda Fabia beginnen bij minder dan 10.000 euro.

Design

De nieuwe generatie van de Skoda Fabia kiest voor evolutie in plaats van revolutie. Hij lijkt verrassend sterk op zijn voorganger, maar houdt zijn grootste troeven achter de hand in de vorm van nieuwe technologie.

Exterieur

De Tsjechische designers kozen voor een voorzichtige stijlevolutie. Vooraan zie je de recentste versie van het Skoda-radiatorrooster, met daarboven het merklogo op de dubbelgewelfde motorkap. Op de flanken loopt de gordellijn iets zachter naar omhoog, maar daar zijn de evoluties moeilijker te benoemen. De wielkasten bieden plaats aan velgen van 15 tot 18 inch. Achteraan is het spelletje ‘zoek de verschillen’ iets makkelijker: de nieuwe ledachterlichten lopen voortaan door in de kofferklep.

Interieur

Binnenin is het nieuwe dashboard horizontaal georiënteerd en geflankeerd door ronde ventilatiemonden. Centraal staat het infotainmentscherm, dat afhankelijk van de uitvoering 6,5 tot 9,2 inch groot is. In de hogere uitvoeringen is er een digitaal instrumentenpaneel met een scherm van 10,25 inch. Alles is bekleed met harde plastics, maar op dit prijsniveau is dat niet abnormaal. Een paar stoffen op het dashboard zorgen voor afwisseling. De ergonomie is relatief goed, behalve voor de bediening van de klimaatregeling. Hoewel het fysieke knoppen zijn, moet je de luchtstroom via het scherm regelen.

skoda-fabia-interior

Rijhulp en veiligheid

Omdat hij zijn platform deelt met andere producten van de Volkswagen-groep, profiteert de Skoda Fabia van de meest recente technologische vernieuwingen op vlak van actieve en passieve veiligheid. Standaard beschikt hij over een Front Assist, die andere auto’s en zwakke weggebruikers herkent en automatisch remt bij het risico op een aanrijding. Daardoor kreeg hij van de Euro NCAP vijf sterren in de crashtests.

Alternatieven

De Skoda Fabia is een stadsauto uit het B-segment, waar heel wat concurrenten naar de eerste plaats dingen. Zo zijn er de Seat Ibiza en Volkswagen Polo op hetzelfde chassis. Daarnaast noteren we onder andere de Ford Fiesta, Hyundai i20, Renault Clio, Peugeot 208, Opel Corsa, Citroën C3, Kia Rio, Suzuki Swift, Mazda 2 en Toyota Yaris.

Beoordelingen voor Skoda Fabia

307 Beoordelingen

4,5