Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
skoda-fabia-front

Skoda Fabia

1 / 4
skoda-fabia-front
skoda-fabia-front
skoda-fabia-side
skoda-fabia-back

Sterke punten

  • Compact, praktisch en ruim
  • Gunstige prijs-kwaliteitverhouding
  • Degelijk en solide

Zwakke punten

  • Weinig sprankelend rijgedrag
  • Beperkt aantal versies
  • Aanschafprijs wordt steeds hoger

Skoda Fabia : een overzicht

4,5 (307 Beoordelingen)

Bekijk hier een compleet overzicht van de Skoda Fabia, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Skoda Fabia: Compacte en betaalbare alleskunner

De Skoda Fabia is een ondergewaardeerde parel van de Tsjechische autobouwer. De nieuwste modelgeneratie is nog groter, praktischer en beter afgewerkt. Voor dit compacte segment is de Skoda Fabia onbetwist een volwassen, ruime en betrouwbare kanshebber. Waarom zou je nog een Volkswagen Polo kopen? Lees meer

Interesse in een Skoda Fabia

Skoda Fabia occasions
Skoda Fabia nieuwe auto's
Skoda Fabia dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • De Skoda Fabia heeft een Volkswagen Polo-chassis als basis maar dan met een indrukwekkend ruim interieur.
  • De Fabia heeft 380 liter aan bagageruimte. Met andere woorden: even groot als een Volkswagen Golf.
  • De nieuwste Fabia biedt keuze uit benzinemotoren met vermogens van 95 tot 110 pk.
  • Optioneel is een automatisch schakelende versnellingsbak (DSG7) mogelijk.
  • Eigen aan het merk: de Fabia zit vol praktische gadgets die “Simply Clever” worden gedoopt, zoals een ijskrabber in het brandstofklepje of paraplu’s in de voorste portieren.

Technische gegevens

Motorisatie

Laten we beginnen met het maken van onderscheid tussen de diverse modelgeneraties van de Skoda Fabia. Dit compacte model kwam in 2000 voor het eerst op de markt, als Tsjechische tegenhanger van de Volkswagen Polo en de Audi A2. Deze auto was leverbaar met compacte benzine- en dieselmotoren. Ook was er een sportieve uitvoering met dieselmotor, de 1.9 TDI RS-uitvoering met 96 kW (130 pk) en 310 Nm trekkracht.

Begin 2007 werd deze Fabia afgelost door de tweede generatie, die zijn platform en veel techniek deelde met de Volkswagen Polo van de vierde generatie. Ook deze generatie was er met benzine- en dieselkrachtbronnen.

In dit artikel richten we ons voornamelijk op de populaire en nog volwassener derde generatie Skoda Fabia, die tussen 2015 en 2021 van de band rolde. Deze is geleverd als vijfdeurs hatchback of als Combi, zoals Skoda zijn stationwagens noemt. Alle versies hebben voorwielaandrijving en zijn voorzien van een handgeschakelde vijfbak of een zeventraps DSG-automaat met dubbele koppeling.

De basismotor is een atmosferische 1,0-driecilinder met 55 kW (75 pk), prima voor beginnende bestuurders of stadsverkeer. Deze motor met turbo (verkrijgbaar sinds 2018) geeft de TSI-driecilinder 70 kW (95 pk) of 81 kW (110 pk).

Tot 2017 is de Fabia ook met turbodieselmotoren geleverd. Deze 1,4-liter TDI-motoren hebben een vermogen van 55 kW (75 pk) of 77 kW (105 pk), de trekkracht is 210 of 250 Nm.

Wat het verbruik van de nieuwste Fabia betreft: alle driecilinders met 95 pk zijn bijzonder zuinig met een verbruik van zo’n 5,0 l/100 km. Ook de CO2-uitstoot blijft beperkt met 114 - 115 g/km (WLTP). De Fabia met 110 pk (automaat) is iets minder zuinig: 5,6 l/100 km en 126 - 127 g/km (WLTP).

Afmetingen

Ondanks zijn compacte formaat biedt de Skoda Fabia voldoende ruimte. Met de introductie van de derde generatie Fabia maakte Skoda deze compacte B-segment auto wat korter en lager dan zijn voorganger. De binnenruimte blijft gek genoeg vrijwel gelijk. Dat komt doordat de auto maar liefst negen centimeter breder werd. Met een lengte van 4,11 meter, breedte van 1,78 meter en hoogte van 1,45 meter is deze auto nog altijd zeer praktisch.

De inhoud van de kofferbak van 330 liter maakt van de Skoda Fabia een van de ruimste in zijn segment. De laadruimte doet niet onder voor auto’s uit een hoger segment, zoals de Volkswagen Golf. Groot verschil maakt de stationwagen: de Skoda Fabia Combi werd flink ruimer dan zijn voorganger, vooral vanwege de toegenomen wielbasis. De bagageruimte is 530 liter groot en met de achterbank neergeklapt zelfs 1.395 liter.

Skoda Fabia
Marktintroductie 2015
Lengte x breedte x hoogte 3,992-4,262 x 1,732 x 1,467 m
Wielbasis 2,470 m
Inhoud bagageruimte 330-530 l
Ledig gewicht 980 – 1.089 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.535 – 1.644 kg
Cilinderinhoud 999 – 1.422 cm3
Vermogen 55 – 81 kW (75 – 110 pk)
Koppel 95 – 250 Nm
Topsnelheid 160 – 196 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 10,1 – 15,7 sec
Tankinhoud 45 l
Verbruik 3,4 – 4,8 l/100 km
CO₂-uitstoot 88 – 110 g/km

Varianten

Voorheen kon je voor een Skoda Fabia kiezen uit de vijfdeurs hatchback of de Fabia Combi stationwagen. Die laatste is intussen uit het aanbod verdwenen; alleen de hatchback is nog over. Wie toch een Fabia Combi wil, zal naar een occasion moeten uitkijken.

Qua uitrustingsniveaus begint het voor de laatste generatie Skoda Fabia met een 1.0 TSI Greentech Active. De basisuitvoering Active is alleen te combineren met de minst krachtige motorvariant. Wil je meer motorvermogen, dan krijg je automatisch uitgebreidere uitrustingsniveaus, zoals Ambition en Business Edition. Die voegen onder meer cruise control en parkeersensoren toe aan het pakket.

Wat krijg je als je kiest voor de basisuitvoering Active? In elk geval de flitsend blauwe lakkleur Energy Blue, stalen wielen met wieldoppen, led koplampen met lichtsensor en zelfs luxe voorzieningen zoals verwarmbare buitenspiegels, een audiosysteem met USB-aansluiting en handbediende airconditioning.

Wil je meer, dan kun je tegen bijbetaling opteren voor het Comfort pakket (met in delen neerklapbare achterbank, Bluetooth, middenarmsteun en in hoogte verstelbare passagiersstoel) en het Travel pakket (met onder meer een multifunctioneel stuurwiel, cruise control en Smartlink met Apple CarPlay en Android Auto).

Skoda heeft de Fabia ook geleverd als sportief aangeklede Monte Carlo-uitvoering. Geen motorische bijzonderheden, maar wel een serie zwarte details, 16-inch lichtmetalen velgen, sportstoelen en leren accenten in het interieur.

Ook bestaat er een avontuurlijk ogende Fabia Combi als Scoutline-uitvoering. Die is technisch ongewijzigd, maar optisch onderscheidend met een wat stoerder ogende aankleding, zoals extra uitgesproken zilverkleurige bumpers en dikkere wielkasten. Deze uitvoering is echter zeer zeldzaam.

Prijzen

Het Skoda Fabia-gamma begint vanaf 20.990 euro. Het occasionaanbod van de huidige, nieuwste modelgeneratie is nog beperkt. Het model is immers nog niet zo lang op de markt.

Wie voor minder geld een Skoda Fabia wil kopen, kan ook kiezen voor de vorige modelgeneratie (2015-2020). Dan heb je al een goede occasion voor zo’n 10.000 euro, voorzien van onderhoudshistorie en met een prima uitrusting.

Nog goedkoper rijden kan ook: een goede occasion Fabia van de eerste bouwjaren, met hoge kilometerstand en zichtbare gebruikssporen, begint al bij ongeveer 1000 euro. Vanaf zo’n 3000 euro zijn er ook nette, goed verzorgde exemplaren verkrijgbaar.

Design

Buitenkant

Elke generatie Skoda Fabia lijkt een evolutie van de vorige. De huidige Fabia lijkt dus ook verrassend sterk op zijn voorganger, maar houdt zijn grootste troeven achter de hand in de vorm van nieuwe technologie en praktisch ruimteaanbod.

De Tsjechische designers kozen voor een voorzichtige stijlevolutie. Vooraan zie je de recentste versie van het Skoda-front, met daarboven het merklogo op de dubbelgewelfde motorkap. Op de flanken loopt de gordellijn iets zachter naar omhoog, maar daar zijn de evoluties moeilijker te benoemen. De wielkasten bieden plaats aan velgen van 15 tot 18 inch. Achteraan is het spelletje ‘zoek de verschillen’ iets makkelijker: de nieuwe led achterlichten lopen voortaan door in de kofferklep.

Binnenkant

Centraal in het interieur staat het infotainmentscherm, dat afhankelijk van de uitvoering 6,5 tot 9,2 inch groot is. In de hogere uitvoeringen is er een digitaal instrumentenpaneel met een scherm van 10,25 inch. Alles is bekleed met harde plastics, maar op dit prijsniveau is dat niet zo vreemd. Een paar stoffen op het dashboard zorgen voor afwisseling. De ergonomie is relatief goed, behalve voor de bediening van de klimaatregeling; er zijn fysieke knoppen, maar je regelt de luchtstroom via het aanraakscherm.

Veiligheid

Omdat hij zijn platform deelt met andere producten van de Volkswagen-groep, profiteert de Skoda Fabia van de meest recente technologische vernieuwingen op vlak van actieve en passieve veiligheid. Standaard beschikt hij over een Front Assist, die andere auto’s en voetgangers herkent en automatisch remt bij het risico op een aanrijding. Daardoor kreeg hij van de Euro NCAP vijf sterren in de crashtests.

Alternatieven

Compacte auto’s in het B-segment kennen haast geen nadelen. Ze zijn tegenwoordig veilig, robuust en betrouwbaar; tegelijk blijven ze ook aantrekkelijk vanwege de lagere houderschapskosten en hoge restwaarde. Het aanbod is groot, de concurrentie is moordend en als compacte B-segment auto zul je van goeden huize moeten komen om overeind te blijven. Daarin slaagt de Skoda Fabia heel goed, maar toch zijn er volop alternatieven op de markt.

Wat dacht je van de dynamische Ford Fiesta of Seat Ibiza, die allebei sportiever overkomen en flitsender rijgedrag bieden dan de Fabia. Of de Hyundai i20, die standaard minstens zo rijk is uitgerust als de Skoda. Uit eigen huis krijgt Skoda niet alleen concurrentie van de Seat Ibiza, maar ook van de Volkswagen Polo, de maatstaf in deze klasse.

Ook bij de Franse merken zijn alternatieven te vinden: de Renault Clio bijvoorbeeld of de Peugeot 208 of Citroën C3. Ook de Opel Corsa is een waardig alternatief, net als de Suzuki Swift, Nissan Micra, Mazda2 en de Toyota Yaris. Eigenlijk heeft elk groot merk wel een model in het B-segment dat als alternatief kan dienen voor de Skoda Fabia.

FAQ

Is de Skoda Fabia een veilige auto?
Dankzij de gebruikte techniek van zustermerk Volkswagen profiteert de Skoda Fabia van beproefde veiligheidstechniek. Dat levert de Fabia tijdens de **Euro NCAP botsproeven** een uitstekende score op van maar liefst **vijf sterren**.
Is de Skoda Fabia betrouwbaar?
Over het algemeen wordt de Skoda Fabia beschouwd als een **betrouwbare auto**. Als dochteronderneming van de Volkswagen Group deelt de Fabia veel van zijn technische componenten met andere auto's binnen de groep, zoals de Volkswagen Polo. Deze auto’s staan bekend om hun **goede bouwkwaliteit** en **prima onderdelenvoorziening**.

Meer informatie

Modellen