Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
skoda-banner-l-01.jpg

Skoda SUV

Skoda en SUV’s

In 2006 was het Nissan dat met de Qashqai pionierde in wat tegenwoordig een niet meer weg te denken autoklasse is, namelijk die van de compacte en middelgrote SUV en crossover. Het succes van de Japanners was boven verwachting en onder meer Skoda bedacht zich geen moment om een eigen SUV te ontwikkelen en te lanceren. In 2009 werd de Skoda Yeti geïntroduceerd op de Autosalon van Genève en dat was het startsein voor een omvangrijk modellengamma SUV’s in de jaren die zouden volgen.

Highlights van Skoda SUV’s

  • Ruim, praktisch & veelzijdig

  • Moderne technologie uit de stal van de Volkswagen Groep

  • Aantrekkelijke prijsstelling

  • Tijdloze designs

Welke Skoda SUV’s zijn er leverbaar

Skoda heeft in een relatief korte periode een compleet en omvangrijk modellengamma aan SUV’s opgebouwd. Iets dat begon met de Yeti in 2009 (inmiddels niet als nieuw meer leverbaar), gevolgd door de Kodiaq, Karoq, Kamiq en de – 100% elektrisch aangedreven – Enyaq iV. Alle deze SUV’s van Skoda hebben een technisch vergelijkbaar neefje of nichtje in de vorm van een Volkswagen of Seat. Saillant detail: de modelnamen Kamiq, Karoq en Kodiaq komen uit de taal van de Inuit in Alaska. De elektrische Enyaq iV dankt zijn naam aan de Ierse naam Enya en betekent ‘bron van leven’.

Modellen en varianten

Skoda Yeti

Anders dan concernzuster Volkswagen – die er nóg vroeger bij was met een moderne SUV, de Tiguan – hield Skoda, zoals het merk betaamt, er een iets andere gedachte op na over hoe de moderne SUV eruit moest zien. Waar Nissan en andere automerken meteen vol voor het reeds gevestigde design van een moderne SUV kozen, hield de Skoda Yeti het midden tussen een SUV en een MPV. Een begrijpelijke keuze, aangezien de MPV destijds een populair model was onder autokopers. Inmiddels is de MPV bijna volledig uit het straatbeeld verdwenen en heeft de SUV het stokje overgenomen, al heeft dat het succes van de Skoda Yeti allesbehalve in de weg gezeten. De Yeti, die overigens vernoemd is naar het fameuze sneeuwwezen, werd namelijk een regelrechte kaskraker.

De redenen waarom de Skoda Yeti zo gewild was laten zich makkelijk raden. Allereerst viel hij op door zijn eigenzinnige ‘boxy’ exterieur. Een design dat afweek van de SUV’s van andere merken en zelfs zijn technische evenknie, de Volkswagen Tiguan. Daarnaast was de Yeti verrassend ruim, praktisch en veelzijdig. De hogere instap en zitpositie, een gemene deler van vrijwel alle SUV’s, werd ook gewaardeerd. Tel hier het brede aanbod aan motoren en uitvoeringen en de prettige, op comfort afgestemde rijeigenschappen bij op en je hebt de succesformule van de Skoda Yeti in een notendop.

Skoda Karoq

In 2017 werd de Yeti opgevolgd door de Skoda Karoq. Ditmaal was de Tsjechische fabrikant ook gevallen voor het meer afgeronde design van de gemiddelde (compacte) SUV. Met het vallen van de MPV was een ‘boxy’ koetsontwerp immers definitief uit de mode geraakt. Geen verrassing overigens, want eerder al had Skoda de grote Kodiaq voorgesteld met een vergelijkbaar design en daarmee de basis gelegd voor Skoda’s designtaal in de jaren die zouden volgen.

Wat is gebleven is een ruim aanbod aan benzine- en dieselmotoren en uiteenlopende uitvoeringen. Ook zette Skoda verdere stappen op het gebied van geavanceerde technologische functies, zoals infotainmentsystemen met touchscreen, smartphone-integratie en optionele navigatie, en veiligheid. Zo is de Karoq uit te rusten met diverse elektronische rijhulpsystemen en adaptieve cruise control.

Skoda Kodiaq

We haalden hem zojuist al even aan, de Skoda Kodiaq. Sinds het begin van 2017 voert dit model het SUV-gamma van Skoda aan – tezamen met de geheel elektrisch aangedreven Enyaq iV, die we hieronder behandelen. Meteen vanaf de marktlancering was de Kodiaq met name populair onder zakelijk rijders. Het aansprekende formaat en statuur van deze Skoda zal hier ongetwijfeld mee te maken hebben gehad. Visueel en functioneel pakt de Skoda Kodiaq het graag namelijk groots aan. Qua interieurruimte kan de auto zich zelfs met gemak meten met de grotere en duurdere SUV’s van premiummerken als Audi, BMW en Mercedes-Benz. Wat het verdere karakter betreft is de grootste Skoda dan weer een echte allemansvriend: rijcomfort, moderne en betaalbare luxe en een aantrekkelijke prijs-kwaliteitverhouding zijn overige sterke eigenschappen.

Skoda Kamiq

Gezien de niet aflatende verkoop van met name compacte SUV’s en crossovers, lanceerde Skoda in 2019 wederom een nieuw SUV-model: de Kamiq. De Skoda Kamiq is in alles sterk gebaseerd op de Karoq, maar is een fractie kleiner van formaat. Een typische SUV die zich net even wat makkelijker laat manoeuvreren en parkeren in stedelijk gebied. De binnenruimte van de Kamiq is door zijn compactere formaat weliswaar niet zo (overdreven) ruim als zijn grote broers, maar daartegenover staat een vriendelijker prijskaartje. Grote, krachtige motoren ga je dan ook niet treffen in de Kamiq. Een vermogen van 150 pk uit een viercilinder-turbobenzine is het hoogst haalbare. Dat dit voldoende is voor de kopersgroep, te weten stedelingen en forenzen, blijkt wel uit het feit dat de basismotor, een driecilinder-turbomotor met 95, 100 of 116 pk, verreweg het meest wordt gekocht.

Skoda Enyaq iV

Elektrische auto’s zijn aan een immense opmars bezig en hebben de toekomst. De nieuwste SUV van Skoda – de Enyaq iV – is dan ook een EV. En zoals het een EV betaamt wijkt het design van de Enyaq iV af van de overige, meer traditionele SUV’s van Skoda. De Skoda Enyaq iV oogt hoekiger, scherper en daarmee futuristischer. Precies zoals de gemiddelde EV-koper het graag heeft.

Net als de Kodiaq in zijn hoogtijdagen was de Enyaq iV meteen vanaf de marktlancering zeer gewild onder leaserijders. Ditmaal niet louter omwille van zijn markante voorkomen en ruime, luxe interieur, maar vooral ook vanwege de gunstige fiscale regelingen (lees: bijtelling en BPM- en MRB-vrij) bij zakelijk gebruik. Ter indicatie: voor menig leaserijder van een Skoda Enyaq iV bedroegen de gebruikskosten slechts luttele honderden euro’s per maand. Voor een moderne EV met een fatsoenlijke actieradius een uiterst voordelig tarief.

Hoeveel kost een SUV van Skoda

Nieuwprijzen

De prijzen van Skoda SUV-modellen variëren afhankelijk van het specifieke model, de uitrusting, opties en de markt waarin ze worden verkocht. Om toch een indicatie te geven: de Skoda Kamiq, het instapmodel onder de Skoda-SUV's, heeft een vanafprijs van 27.500 euro, gevolgd door de Karoq met een vanafprijs van 35.000 euro. De Karoq en Enyaq iV staan te boek als de topmodellen. Beide hebben een vanafprijs vanaf 44.000 euro.

Prijzen voor occasions

De prijzen van Skoda SUV als occasion varieert sterk op basis van verschillende factoren, waaronder het specifieke model, de leeftijd van de auto, de kilometerstand, de staat van het voertuig en zelfs de geografische locatie waar de auto wordt aangeboden. Reken voor een Skoda Kamiq in een nette staat en een realistische kilometerstand op occasionprijzen tussen 15.000 en 20.000 euro. De grotere Kodiaq is – als topmodel – verkrijgbaar voor vergelijkbare prijzen. Dit komt omdat dit model al wat langer op de markt is. Reken zodoende wel op een ouder bouwjaar en een hogere kilometerstand. De Enyaq iV ligt als EV zeer courant in de markt, waardoor de prijzen voor een occasionexemplaar tevens relatief hoog liggen De voordeligste Enyaq die op Autoscout24.nl wordt aangeboden heeft een vraagprijs van net geen 33.000 euro. Tot 40.000 euro is het aanbod overigens al best groot.

FAQ

Is Skoda een betrouwbaar automerk
Over het algemeen worden Skoda’s beschouwd als betrouwbare voertuigen. Skoda is een automerk dat deel uitmaakt van de Volkswagen Group, wat betekent dat veel van hun modellen gebruikmaken van dezelfde technologieën en componenten als andere merken binnen hetzelfde autoconcern, zoals Volkswagen en Audi. Dit heeft vaak een positieve invloed op de betrouwbaarheid en innovaties van Skoda’s.
Is de Skoda Enyaq iV beter dan de Kodiaq?
Of een Skoda Enyaq iV beter is dan een Skoda Kodiaq, hangt af van specifieke behoeften en voorkeuren. Beide modellen hebben verschillende kenmerken en zijn ontworpen voor verschillende doeleinden. De Skoda Enyaq iV is een volledig elektrische auto. Dit maakt hem milieuvriendelijker en emissievrij. Ook biedt de Enyaq iV inherent aan een EV een stillere en ander type rijervaring. De Skoda Kodiaq daarentegen is ruimer, biedt meer keuze qua verschillende aandrijflijnen en heeft een veel grotere actieradius op een volle tank brandstof. Daarnaast beschikt de Kodiaq over een flink trekvermogen. Dit maakt hem interessant voor caravanliefhebbers. De keuze tussen de Skoda Enyaq iV en de Skoda Kodiaq hangt dus af van je individuele behoeften, je budget en je voorkeur voor aandrijving.