Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
skoda-scala-front

Skoda Scala

1 / 3
skoda-scala-front
skoda-scala-side
skoda-scala-back

Sterke punten

  • Beproefde en zuinige motoren
  • Ruim interieur en grote bagageruimte
  • Veel waar voor je geld

Zwakke punten

  • Eenvoudige techniek
  • Beperkte geluidsisolatie
  • Karige basisuitvoering

Skoda Scala : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Skoda Scala, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Skoda Scala: budgetvriendelijke optie in het C-segment

De Skoda Scala is een vijfdeurs hatchback in het C-segment. Het model gaat de strijd aan in de klasse waar de Volkswagen Golf traditioneel de dienst uitmaakt, maar vormt een aantrekkelijk alternatief met zijn ruime interieur, efficiënte motoren en gunstige prijsstelling. Lees meer

Interesse in een Skoda Scala

Skoda Scala occasions
Skoda Scala nieuwe auto's
Skoda Scala dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Maakt gebruik van beproefde techniek van de VW-groep.
  • Bovengemiddeld ruim interieur met veel beenruimte en grote kofferbak.
  • Allerlei handige gadgets (Skoda Simply Clever), waaronder een paraplu in het portier en een ijskrabber in de tankklep.
  • Leverbaar met soepele en gewillige TSI-benzinemotoren.
  • Aantrekkelijke prijsstelling en relatief hoge restwaarde.

Technische gegevens

Motorisatie

De Skoda Scala wordt aangeboden met keuze uit drie motorvarianten. Dat zijn allemaal TSI-benzinemotoren van de Volkswagen Groep die ook in modellen van Volkswagen, Audi en Seat zijn te vinden. Diesels, hybrideversies en motoren op aardgas (CNG) heeft Skoda voor de Nederlandse markt achterwege gelaten. Elders in Europa, bijvoorbeeld in Duitsland, is de Skoda Scala wel met een dieselmotor te vinden.

De basisversie van de Skoda Scala is de enige versie op de prijslijst die wordt aangedreven door een 1,0-liter driecilinder turbomotor met een vermogen van 70 kW (95 pk). Deze instapmotor is standaard gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak. Daarna volgt de 1.0 TSI driecilinder turbobenzinemotor met 81 kW (110 pk) en een handbediende zesversnellingsbak. Een DSG-automaat met zeven versnellingen en een dubbele koppeling voor een extra snel en soepel schakelgedrag is optioneel beschikbaar. De krachtigste motor voor de Skoda Scala is de 1.5 TSI viercilinder benzinemotor met 110 kW (150 pk) die standaard aan een DSG 7-automaat is gekoppeld. Verder is elke Skoda Scala voorzien van voorwielaandrijving.

Afmetingen

De Skoda Scala werd in 2019 geïntroduceerd als vervanger van de Skoda Rapid Spaceback. Ondanks dat de naam van de auto veranderde, bleef het concept hetzelfde. Ook het formaat van de vijfdeurs hatchback bleef nagenoeg ongewijzigd. De Scala is 4,36 meter lang, 1,79 meter breed en 1,47 meter hoog. Daarmee is de Scala zeker niet de kleinste in deze klasse. Hij is bijvoorbeeld iets groter en ruimer dan een Volkswagen Golf. Binnen de Skoda-familie is de Scala ook iets groter dan de Skoda Fabia en de Skoda Kamiq waarmee de Scala zijn platform deelt, maar wel compacter dan de Skoda Octavia.

Als we kijken naar de kofferbak van de Scala, dan is ook deze bovengemiddeld ruim in deze klasse. Met de rugleuning in de normale stand heb je 467 liter aan bagageruimte tot je beschikking, meer dan in een Volkswagen Golf, Opel Astra en Ford Focus, om een paar voorbeelden te noemen. Als je de achterbank van de Scala neergeklapt, maak je 1.410 liter aan volume vrij. In de compactere en goedkopere Skoda Fabia is dat bijvoorbeeld 380 tot 1.190 liter en in de Skoda Kamiq 400 tot 1.395 liter.

Skoda Scala
Marktintroductie 2019
Lengte x breedte x hoogte 4,36 x 1,79 x 1,47 m
Wielbasis 2,65 m
Inhoud bagageruimte 467 l
Ledig gewicht 1.100 - 1.165 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.620 - 1.740 kg
Cilinderinhoud 999 - 1.498 cm3
Vermogen 70 kW (95 pk) - 110 kW (150 pk)
Koppel 175 Nm
Topsnelheid 188 - 219 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 8,2 - 10,9 sec
Tankinhoud 50 l
Verbruik 5,0 - 6,1 l/100 km
CO₂-uitstoot 118 - 138 g/km

Varianten

In tegenstelling tot de Skoda Rapid Spaceback, de voorganger van de Skoda Scala die ook als leverbaar was als vierdeurs sedan, is de Scala er alleen als vijfdeurs hatchback. Wat betreft het aantal uitvoeringen is het aanbod van de Scala redelijk beperkt. Skoda heeft periodes gekend waarin het de modellen in tig verschillende uitvoeringen aanbood, maar de Skoda Scala is alleen beschikbaar als Active, Ambition, Style en Sport Business.

Prijzen

Skoda was ooit het goedkope budgetmerk van de Volkswagen Groep, maar die tijden zijn voorbij. Daarvoor zijn de modellen van Skoda in de loop der tijd te goed, te luxe en te duur geworden. Maar dat betekent niet dat ze onbetaalbaar zijn. De basisversie van de Skoda Scala begint bij 25.990 euro en is als occasion verkrijgbaar vanaf zo’n 10.000 euro. De nieuwprijs van de krachtigste motorversie in de meest luxe uitvoering gaat richting de 31.000 euro.

Voordeel (of nadeel) van de Skoda Scala is dat hij een redelijke restwaarde heeft. Skoda is een redelijk geliefd merk in Nederland en voor occasions van Skoda worden nog aardige prijzen gevraagd. Dat zie je ook terug bij de Scala, al is die ook nog niet zo oud.

Design

Buitenkant

Het exterieurdesign van de Skoda Scala is een evolutie van het ontwerp van de Skoda Rapid Spaceback. Het ziet er allemaal moderner uit en de Scala volg de nieuwste designtaal van Skoda, wat met name te zien is aan de grille, koplampen, led-dagrijverlichting en de taillelijn over de flanken. De zwarte achterklep is wel een typisch en herkenbaar element dat we ook van de Rapid Spaceback kennen.

Andere zaken die de algehele uitstraling bepalen zijn de (lichtmetalen) wielen van maximaal 18 inch. Op de achterzijde staat de merknaam ‘Skoda’ voluit op de achterklep, die optioneel en in de hogere uitvoeringen deels gesmoord zwart wordt afgewerkt, zodat het lijkt of de achterruit verder naar onderen doorloopt.

Binnenkant

In het interieur mengt de Scala oudere en nieuwere Skoda-designelementen. Zo past deze Scala nog niet in de ‘alles-achter-een-scherm'-filosofie en gebruikt hij dus nog steeds klassieke knoppen voor de klimaatregeling. Afhankelijk van de uitvoering komt het centrale beeldscherm in de maat 6.5, 8.0 of 9.5 inch, wat in de huidige tijd niet bijster groot is. Het dashboard is verhoudingsgewijs minimalistisch en hoekig van vorm. Als opties zijn voor de Skoda Scala onder meer sportstoelen, sierdelen in houtkleur en de ‘Virtual Cockpit’ leverbaar: een 10,25-inch groot digitaal instrumentarium.

Tegelijk gebruikt de Scala het tweespaaks Skoda-stuur dat de Octavia bijvoorbeeld ook gebruikt. De kwaliteit van de gebruikte materialen gaat erop vooruit vergeleken met de Rapid Spaceback, maar de algemene sfeer oogt een tikketje somber. Vooral bij de goedkopere uitvoeringen. De aankleding van het interieur is iets waar Skoda kostenbesparingen doorvoert.

Veiligheid

De Skoda Scala werd in 2019 aan de tand gevoeld door het Europese veiligheidsinstituut Euro NCAP en kreeg daarbij het maximumaantal van vijf sterren voor veiligheid. De Scala kan daarom worden bestempeld als een bovengemiddeld veilige auto. Deze veiligheidsscore is niet alleen te danken aan de goede bescherming bij een impact, maar ook door de reeks intelligente rijhulpsystemen, zoals een waarschuwingssysteem voor het onbedoeld verlaten van de rijstrook en een automatisch remsysteem om frontale botsingen in stadsverkeer te (helpen) voorkomen, inclusief herkenning van voetgangers.

Alternatieven

De Skoda Scala is een vijfdeurs hatchback van 4,36 meter lang. Van dit type en formaat auto, zonder hybridetechniek en met een startprijs onder de 30.000 euro zijn er genoeg alternatieven. Denk daarbij aan de Opel Astra, Kia Ceed, Ford Focus, Hyundai i30 en Seat Leon. In de goedkopere klasse moet je denken aan alternatieven zoals de Fiat Tipo en Dacia Sandero (Stepway).

FAQ

Is de Skoda Scala een ruime auto?
Skoda bouwt altijd auto’s die tot de ruimste in hun klasse behoren. Dat geldt ook voor de Scala. De vijfdeurs hatchback is qua lengte vergelijkbaar met een Volkswagen Golf en Opel Astra, maar biedt door zijn slimme interieurindeling bovengemiddeld veel zitruimte voor passagiers en een riante kofferbak.
Hoe is de Scala gepositioneerd in het aanbod van Skoda?
De Skoda Scala is na de Skoda Fabia en Skoda Kamiq het derde model in de line-up. Qua formaat valt hij precies tussen de Fabia en de grotere Skoda Octavia.
Is de Scala er ook als hybride?
Nee, Skoda levert de Scala alleen met conventionele benzinemotoren. De 1.0 TSI en 1.5 TSI benzinemotor worden niet ondersteund door een elektromotor zoals bij een hybride auto. Naar verwachting komt er ook heen hybrideversie en zal de uiteindelijke vervanger van de Skoda Scala worden aangeboden met volledig elektrische aandrijving.