


Sterke punten
- Uitgebreid motorengamma
- Enorm gebruiksgemak
- Ook als plug-in hybride
Zwakke punten
- Onsportief imago
- Karige veiligheidsuitrusting
- Premium, maar net niet
Skoda Superb : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Skoda Superb, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een Skoda Superb
Onze expertise over jouw zoekopdracht

Test occasion: Skoda Superb – Occasion videotest Skoda Superb

Review: Skoda Superb iV plug-in hybride (2020)

Skoda Enyaq Coupé test - Moet je hem kiezen voor zijn grotere actieradius?

Skoda Enyaq iV: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h

Review Skoda Fabia - Waarom zou je nog een Volkswagen Polo willen?

Rijtesten: Skoda Rapid – Getest: Skoda Rapid
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Zeg je dat je met een Skoda rijdt, dan weet de toehoorder meteen dat je ze allemaal op een rijtje hebt. Het Tsjechische merk straalt namelijk volwassenheid uit met zijn betrouwbare VW-techniek in een iets betaalbaarder jasje.
- Die VW-techniek heeft ook invloed op het uitgebreide motorengamma, dat bestaat uit beproefde en moderne blokken uit het concern.
- Naast de klassieke aandrijflijnen valt de Superb ook te combineren met een plug-in hybride aandrijflijn, waarmee je bijna 60 kilometer elektrisch moet kunnen rijden.
- Zoals de slogan ‘simply clever’ van het merk al doet vermoeden, is ook de Superb een enorm functionele auto met veel ruimte en slimme gadgets.
Belangrijke gegevens
Motoren
De derde generatie van de Skoda Superb is sinds 2015 op de markt, en kreeg een facelift in 2019. Dat valt ook te zien aan de motoren, want voor de facelift zag het gamma er enigszins anders uit dan nadien, en er is sinds de update voor het eerst een plug-in hybride verkrijgbaar.
Het benzinegamma bestaat sinds de facelift uit twee motoren: een 1.5-liter- en een 2.0-literblok, beide viercilinders met turbo. Die eerste motorisatie is goed voor 150 pk, die naar de voorwielen gestuurd worden langs een zeventraps DSG-automaat. Tot voor kort viel deze aandrijflijn ook te combineren met een handgeschakelde zesversnellingsbak. De tweede dieselmotor, een 2.0-literblok, is ook goed voor 150 pk.
De opmerkelijkste toevoeging is de Superb 1.4 TSI PHEV, een plug-inhybride versie. Die maakt gebruik van de oude 1.4-liter benzinemotor, maar koppelt die aan een elektromotor bij de vooras. Werken beide motoren samen, dan produceert de aandrijflijn tot 218 pk.
Afmetingen
De Skoda Superb maakt deel uit van het D-segment, maar qua formaat flirt hij met de grenzen van het E-segment. Zo is hij in zijn basisvorm, als vijfdeurs berline, 4,86 meter lang en 1,86 meter breed. Daarmee is hij nog net wat langer dan een Volkswagen Passat, en komt hij in de buurt van de cijfers die bijvoorbeeld een Audi A6 of een BMW 5 Serie laten optekenen. Als stationwagen voegt de Superb daar nog een klein centimetertje aan toe, voor een totale lengte van 4,87 meter. De stationwagen is ook als iets verhoogde Scout-versie verkrijgbaar geweest met vierwielaandrijving en ruiger bumperwerk.
Ongeacht welke Superb je kiest: je krijgt altijd een praktische auto binnen zijn klasse. Zo krijg je in de sedan al 625 liter koffervolume tot aan de afdekking, uit te breiden naar 1.760 liter met de achterbank neergeklapt. De Combi is echter de handigste, met respectievelijk 660 tot 1.960 liter aan bagageruimte. Ook als inzittende heb je weinig te klagen, want zowel voor- als achterin biedt de Superb in beide uitvoeringen meer dan genoeg hoofd- en beenruimte.
Varianten
Op het moment van schrijven (oktober 2022) staat de Skoda Superb in de catalogus in vier uitrustingsniveaus: Clever, Clever+, L&K en Sportline. De Clever is daarin de basisversie, al wordt die wel meteen knap uitgerust. Je krijgt zowaar een digitaal bestuurdersdisplay, een volwaardig infotainmentsysteem met navigatie, verwarmde voorzetels, automatische klimaatregeling en smartphoneconnectiviteit mee. Ook parkeersensoren voor- en achteraan en een achteruitrijcamera is standaard aanwezig.
De Clever+ voegt onder andere 17-inch velgen, keyless entry en go en een groter infotainmentsysteem toe, en de L&K geldt als volledig uitgeruste luxeversie. Die werd vernoemd naar Skoda-oprichters Laurin en Klement, en bevat onder andere een verwarmd stuurwiel, lederen bekleding en een panoramisch schuifdak. De Sportline kiest dan weer de sportieve kaart met 18-inch velgen, zwarte exterieur accenten en sportzetels bekleed met leer en alcantara.
Prijzen
Ga je momenteel naar de Skoda-dealer voor een nieuwe Superb, dan betaal je er minstens 34.910 euro. Voor dat bedrag neem je de Superb in zijn Clever-uitrusting mee met een nogal eigenzinnig blauwe lakkleur, voorzien van een 1.5-liter benzinemotor. Een Superb Combi (stationwagen) kost minstens 36.410 euro met de benzinemotor.
Op de occasionmarkt vind je meer dan genoeg exemplaren van de derde generatie Skoda Superb, want het model is al sinds 2015 op de markt. Zo vind je al vroege exemplaren vanaf 11.000 euro, indien je ermee kunt leven dat er al flink wat kilometers op hun dieselmotoren staan. Voor een nieuwere Superb van na de facelift in 2019 ben je pakweg 25.000 euro kwijt. Voor de plug-in hybride mag je rekenen op zo’n 10.000 euro meer, dus 35.000 euro.
Design
Exterieur
Ken je Skoda een beetje, dan weet je dat ze niet vaak uitpakken met gewaagde stijlkeuzes. Ook de Superb beantwoordt aan die beschrijving. Toch heeft de auto een mooi design. De koplampen met de subtiele knik aan de uithoeken geven het model een dynamische snuit, terwijl de V-vormige LED-signatuur hem achteraan herkenbaar maken. Het silhouet is dan weer tijdloos klassiek, waarbij de sedan zelfs enigszins de vorm van een vierdeurs sedan lijkt over te nemen en de stationwagen afziet van de trend naar schuin aflopende daklijnen, wat de kofferruimte dan weer ten goede komt.
Interieur
Binnenin meer van hetzelfde. Zo is de cabine van de Superb afgewerkt met aangename, stevige materialen, een groot infotainmentscherm, een digitaal bestuurdersdisplay en een mooi tweespaaks stuurwiel. Spannend is de cabine echter niet met zijn vele tinten grijs, zijn eenvoudige lijnenspel en zijn hoge, nogal ouderwetse schakelpook. Dat maakt de Superb echter goed met zijn onberispelijke ruimte-aanbod, want je vindt er genoeg plek voor zowel personen als hun bagage.
Veiligheid
Bij zijn laatste crashtests kende de Euro NCAP de Skoda Superb de topscore van vijf op vijf sterren toe. Het moet wel gezegd dat die botsproeven plaatsvonden in 2015, na de lancering van het model, en de Euro NCAP zijn vereisten jaarlijks grondig bijwerkt. Kijken we dus naar de veiligheidsuitrusting die je standaard mee krijgt, dan merken we dat een rijstrookassistent, botspreventie en een dodehoekassistent niet aanwezig zijn. Die kunnen optioneel wel bijgekocht worden, maar slechts vanaf de hogere uitrustingsniveaus.
Alternatieven
De Skoda Superb behoort tot een uitstervende soort auto’s, want steeds vaker moeten sedans en stationwagens wijken voor SUV’s. Concurrenten komen dus in de vorm van de Ford Mondeo en Opel Insignia, maar beide zijn inmiddels uit de productie. Ook concern-genoot Volkswagen Passat is een alternatief, maar ook dat model loopt op zijn laatste benen. Elders kun je gaan kijken voor een Toyota Camry als je aan een sedan voldoende hebt, of een Mazda 6 die eveneens als sedan of stationwagen verkrijgbaar is. De grootste concurrent bevindt zich misschien wel in eigen huis, want een Skoda Octavia is maar net kleiner en moderner, maar toch een stuk goedkoper dan de Superb.