Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
skoda-superb-combi-front

Skoda Superb

1 / 3
skoda-superb-combi-front
skoda-superb-combi-side
skoda-superb-back

Sterke punten

  • Uitgebreid motorengamma
  • Enorm gebruiksgemak
  • Ook als plug-in hybride

Zwakke punten

  • Onsportief imago
  • Karige veiligheidsuitrusting
  • Premium, maar net niet

Skoda Superb : een overzicht

4,8 (98 Beoordelingen)

Bekijk hier een compleet overzicht van de Skoda Superb, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Skoda Superb: ronduit handig

Zoek je een auto die veel gebruiksgemak, ruimte en kwaliteit biedt voor zijn geld, dan is de Skoda-showroom een goed startpunt. De Superb geldt daarin sinds jaar en dag als vlaggenschip, en verdedigt die positie ook nu nog tegen de SUV’s in het Tsjechische gamma. Lees meer

Interesse in een Skoda Superb

Skoda Superb occasions
Skoda Superb nieuwe auto's
Skoda Superb dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Zeg je dat je met een Skoda rijdt, dan weet de toehoorder meteen dat je ze allemaal op een rijtje hebt. Het Tsjechische merk straalt namelijk volwassenheid uit met zijn betrouwbare VW-techniek in een iets betaalbaarder jasje.
  • Die VW-techniek heeft ook invloed op het uitgebreide motorengamma, dat bestaat uit beproefde en moderne blokken uit het concern.
  • Naast de klassieke aandrijflijnen valt de Superb ook te combineren met een plug-in hybride aandrijflijn, waarmee je bijna 60 kilometer elektrisch moet kunnen rijden.
  • Zoals de slogan ‘simply clever’ van het merk al doet vermoeden, is ook de Superb een enorm functionele auto met veel ruimte en slimme gadgets.

Belangrijke gegevens

Motoren

De derde generatie van de Skoda Superb is sinds 2015 op de markt, en kreeg een facelift in 2019. Dat valt ook te zien aan de motoren, want voor de facelift zag het gamma er enigszins anders uit dan nadien, en er is sinds de update voor het eerst een plug-in hybride verkrijgbaar.

Het benzinegamma bestaat sinds de facelift uit twee motoren: een 1.5-liter- en een 2.0-literblok, beide viercilinders met turbo. Die eerste motorisatie is goed voor 150 pk, die naar de voorwielen gestuurd worden langs een zeventraps DSG-automaat. Tot voor kort viel deze aandrijflijn ook te combineren met een handgeschakelde zesversnellingsbak. De tweede dieselmotor, een 2.0-literblok, is ook goed voor 150 pk.

De opmerkelijkste toevoeging is de Superb 1.4 TSI PHEV, een plug-inhybride versie. Die maakt gebruik van de oude 1.4-liter benzinemotor, maar koppelt die aan een elektromotor bij de vooras. Werken beide motoren samen, dan produceert de aandrijflijn tot 218 pk.

Afmetingen

De Skoda Superb maakt deel uit van het D-segment, maar qua formaat flirt hij met de grenzen van het E-segment. Zo is hij in zijn basisvorm, als vijfdeurs berline, 4,86 meter lang en 1,86 meter breed. Daarmee is hij nog net wat langer dan een Volkswagen Passat, en komt hij in de buurt van de cijfers die bijvoorbeeld een Audi A6 of een BMW 5 Serie laten optekenen. Als stationwagen voegt de Superb daar nog een klein centimetertje aan toe, voor een totale lengte van 4,87 meter. De stationwagen is ook als iets verhoogde Scout-versie verkrijgbaar geweest met vierwielaandrijving en ruiger bumperwerk.

Ongeacht welke Superb je kiest: je krijgt altijd een praktische auto binnen zijn klasse. Zo krijg je in de sedan al 625 liter koffervolume tot aan de afdekking, uit te breiden naar 1.760 liter met de achterbank neergeklapt. De Combi is echter de handigste, met respectievelijk 660 tot 1.960 liter aan bagageruimte. Ook als inzittende heb je weinig te klagen, want zowel voor- als achterin biedt de Superb in beide uitvoeringen meer dan genoeg hoofd- en beenruimte.

Varianten

Op het moment van schrijven (oktober 2022) staat de Skoda Superb in de catalogus in vier uitrustingsniveaus: Clever, Clever+, L&K en Sportline. De Clever is daarin de basisversie, al wordt die wel meteen knap uitgerust. Je krijgt zowaar een digitaal bestuurdersdisplay, een volwaardig infotainmentsysteem met navigatie, verwarmde voorzetels, automatische klimaatregeling en smartphoneconnectiviteit mee. Ook parkeersensoren voor- en achteraan en een achteruitrijcamera is standaard aanwezig.

De Clever+ voegt onder andere 17-inch velgen, keyless entry en go en een groter infotainmentsysteem toe, en de L&K geldt als volledig uitgeruste luxeversie. Die werd vernoemd naar Skoda-oprichters Laurin en Klement, en bevat onder andere een verwarmd stuurwiel, lederen bekleding en een panoramisch schuifdak. De Sportline kiest dan weer de sportieve kaart met 18-inch velgen, zwarte exterieur accenten en sportzetels bekleed met leer en alcantara.

Prijzen

Ga je momenteel naar de Skoda-dealer voor een nieuwe Superb, dan betaal je er minstens 34.910 euro. Voor dat bedrag neem je de Superb in zijn Clever-uitrusting mee met een nogal eigenzinnig blauwe lakkleur, voorzien van een 1.5-liter benzinemotor. Een Superb Combi (stationwagen) kost minstens 36.410 euro met de benzinemotor.

Op de occasionmarkt vind je meer dan genoeg exemplaren van de derde generatie Skoda Superb, want het model is al sinds 2015 op de markt. Zo vind je al vroege exemplaren vanaf 11.000 euro, indien je ermee kunt leven dat er al flink wat kilometers op hun dieselmotoren staan. Voor een nieuwere Superb van na de facelift in 2019 ben je pakweg 25.000 euro kwijt. Voor de plug-in hybride mag je rekenen op zo’n 10.000 euro meer, dus 35.000 euro.

Design

Exterieur

Ken je Skoda een beetje, dan weet je dat ze niet vaak uitpakken met gewaagde stijlkeuzes. Ook de Superb beantwoordt aan die beschrijving. Toch heeft de auto een mooi design. De koplampen met de subtiele knik aan de uithoeken geven het model een dynamische snuit, terwijl de V-vormige LED-signatuur hem achteraan herkenbaar maken. Het silhouet is dan weer tijdloos klassiek, waarbij de sedan zelfs enigszins de vorm van een vierdeurs sedan lijkt over te nemen en de stationwagen afziet van de trend naar schuin aflopende daklijnen, wat de kofferruimte dan weer ten goede komt.

Interieur

Binnenin meer van hetzelfde. Zo is de cabine van de Superb afgewerkt met aangename, stevige materialen, een groot infotainmentscherm, een digitaal bestuurdersdisplay en een mooi tweespaaks stuurwiel. Spannend is de cabine echter niet met zijn vele tinten grijs, zijn eenvoudige lijnenspel en zijn hoge, nogal ouderwetse schakelpook. Dat maakt de Superb echter goed met zijn onberispelijke ruimte-aanbod, want je vindt er genoeg plek voor zowel personen als hun bagage.

skoda-superb-combi-interior

skoda-superb-combi-trunk skoda-superb-combi-seats

Veiligheid

Bij zijn laatste crashtests kende de Euro NCAP de Skoda Superb de topscore van vijf op vijf sterren toe. Het moet wel gezegd dat die botsproeven plaatsvonden in 2015, na de lancering van het model, en de Euro NCAP zijn vereisten jaarlijks grondig bijwerkt. Kijken we dus naar de veiligheidsuitrusting die je standaard mee krijgt, dan merken we dat een rijstrookassistent, botspreventie en een dodehoekassistent niet aanwezig zijn. Die kunnen optioneel wel bijgekocht worden, maar slechts vanaf de hogere uitrustingsniveaus.

Alternatieven

De Skoda Superb behoort tot een uitstervende soort auto’s, want steeds vaker moeten sedans en stationwagens wijken voor SUV’s. Concurrenten komen dus in de vorm van de Ford Mondeo en Opel Insignia, maar beide zijn inmiddels uit de productie. Ook concern-genoot Volkswagen Passat is een alternatief, maar ook dat model loopt op zijn laatste benen. Elders kun je gaan kijken voor een Toyota Camry als je aan een sedan voldoende hebt, of een Mazda 6 die eveneens als sedan of stationwagen verkrijgbaar is. De grootste concurrent bevindt zich misschien wel in eigen huis, want een Skoda Octavia is maar net kleiner en moderner, maar toch een stuk goedkoper dan de Superb.

FAQ

Wordt de kofferruimte van de Skoda Superb kleiner als iV-plug-in hybride?
Kort gezegd, ja. De Skoda Superb moet als iV flink wat inboeten aan koffervolume. Zo biedt de berline nog 485 liter in plaats van standaard 625 liter, en wordt de koffer van de Combi als iV beperkt tot 510 in plaats van 660 liter.
Is de Skoda Superb een dure auto?
Voor een Skoda Superb betaal je minstens 34.910 euro. Daarmee is hij niet goedkoop, maar je krijgt wel waar voor je geld. Zo wordt het model voorzien van een aantal luxe opties zoals zetelverwarming, een achteruitrijcamera en een volledig digitaal instrumentarium.

Meer informatie

Modellen

Speciaal