Skoda te koop: tweedehands en nieuw

Skoda

Huidige top modellen

Overzicht van de populairste Skoda modellen

Vind nu uw droomauto

In 2.4 miljoen auto's bij Europa-breed de grootste online automarkt.

Tweedehands Skoda: vernieuwd en geëlektrificeerd

Een tweedehands auto van Škoda is zelden populairder geweest dan vandaag de dag. In 2017 krijgt het merk 3 voorname onderscheidingen van het magazine What Car? Het wordt er bekroond als beste kleine auto, beste stationwagon en beste SUV. In 2015 prijkt de bouwer bovenaan de lijst van meest betrouwbare auto's bij enquêteur J.D. Powers (UK).

Skoda Auto

De fabrikant achter het merk heet voluit Škoda Auto en is gevestigd in de Tsjechische Republiek. Het bedrijf is opgericht in 1895, onder de naam Laurin & Klement. Het hoofdkwartier is gevestigd in Mladá Boleslav. In 1925 wordt Laurin & Klement opgekocht door Škoda Works, dat op zijn beurt staatseigendom wordt met de komst van het communistische regime. Pas na 1991 wordt het bedrijf weer geprivatiseerd om in 2000 het bezit te worden van de Volkswagen Group (VW). Aanvankelijk moet het merk binnen deze groep het nieuwe instapmodel worden. Met de jaren begeeft Škoda zich echter meer en meer in de bovenste marktregionen. De meeste modellen overlappen tegenwoordig met andere VW-modellen qua prijs en kenmerken. Qua ruimte doen ze het vaak beter. In 2016 wordt een wereldwijde verkoop van 1,13 miljoen voertuigen bereikt. Die stijgt ondertussen jaarlijks gemiddeld met zo'n 6,8%.

Het ontstaan van Skoda

Škoda Works ontstaat in 1859. Het is een wapenfabrikant. Škoda Auto (samen met zijn voorgangers) is een van de vijf oudste autobouwers ter wereld en heeft een onafgebroken geschiedenis. In die zin lijkt de firma op bouwers zoals Daimler, Opel, Peugeot en Tatra. Het verhaal begint bij Laurin & Klement, die in 1905 de Type A (Voiturette) lanceren. Daarvoor, sinds de jaren 1890, is het bedrijf vooral bezig met fietsen, zoals de meeste oudere autofabrikanten. In 1894 vindt Klement geen reserveonderdelen voor zijn Duitse fiets. Ook de Duitse bouwer zelf kan hem niet helpen. Ondanks zijn gebrek aan technische kennis ziet de man zakelijk potentieel in zijn lot. Hij begint een herstelwinkel voor fietsen. In 1896 gaat hij daarom een samenwerking aan met Laurin, een fietsenfabrikant uit Turnov. In 1898 opent hun nieuw gebouwde fabriek de deuren en het koppel koopt de Werner 'Motocyclette'. De motor is gemonteerd op het stuur en drijft het voorwiel aan. Wanneer Laurin zo een voortand verliest, besluiten de twee een veiliger model te bouwen, gestructureerd rond de motor. De Duitse specialist Robert Bosch wordt om advies gevraagd met betrekking tot het elektromagnetisch systeem. De nieuwe motorfiets maakt zijn debuut in 1899. Het bedrijf wordt zo de eerste producent in Centraal Europa. In 1900 worden er 150 machines geëxporteerd naar Londen. Niet veel later wordt het bedrijf in de pers erkend als bouwer van de eerste motorfiets. Tegen 1905 bouwt de fabrikant ook auto's. Zo wordt het de tweede bouwer van Tsjechië, na Tatra. Het eerste model is dus de Voiturette A. Het is een nationaal en internationaal succes.

De privatisering van Skoda

In de Tweede Wereldoorlog (1939-1945) komt het bedrijf in Duitse handen en worden de fabrieken stelselmatig gebombardeerd door de geallieerde troepen. Pas na de heropbouw, in juli 1945, spitst de bouwer zich weer toe op auto's, met de 1100-serie, een update van de vooroorlogse Popular. Het project is ondertussen deel geworden van de planeconomie en functioneert onder het nieuwe, communistische gezag. De belangrijkste stap in de recente geschiedenis van het merk vindt plaats bij het uiteenvallen van dit communistisch regime, via de Fluwelen Revolutie. Tsjecho-Slowakije zet de deuren nu wijd open voor privatisering. Ook voor Škoda Automobile gaan de autoriteiten op zoek naar een sterke, buitenlandse partner. Volkswagen wordt daarbij verkozen boven Renault. Op 28 maart 1991 wordt een joint-venture ondertekend. Op 16 april krijgt VW 30% van de Škoda-aandelen in handen. De Favorit wordt een eerste, voorzichtige poging om het verouderde aanbod te moderniseren. In de volgende jaren groeit Škoda uit tot het vierde merk van de Volkswagen Group. VW verhoogt stelselmatig zijn aandeel in de bouwer. Op 19 december 1994 bedraagt het 60,3%. Op 11 december 1995 bedraagt het al 70%. Mede door de kennis en investeringen van VW gaat het design van de Škoda's enorm vooruit, zowel qua stijl als qua techniek. De Favorit wordt in 1994 succesvol omgetoverd in de Felicia. De thuismarkt is in de wolken met de technische verbeteringen en ziet dit model als een auto die waar biedt voor zijn geld. Het wordt een populaire auto, ook op de tweedehands markt. Ook in het VK doet de Felicia het prima. In enquêtes over klanttevredenheid weet hij de topplaats weg te kapen. Als tweedehands auto blijft hij populair.

De verjonging van Skoda

Vanaf 2013 neemt de verjonging ingezet door de privatisering van VW een hoogvlucht. Toonbeelden zijn onder meer de derde generatie Octavia Combi en Octavia RS, en de gefacelifte Superb en Superb Combi. De auto's worden nog aangevuld met nieuwe leden van de Rapid-familie, zoals de Rapid Spaceback en de Chinese versie van de Rapid. Die eerste wordt de eerste Škoda-hatchback in het compacte segment. Ondertussen ondergaat ook de Yeti aanzienlijke veranderingen. Hij is er nu in twee varianten: de Yeti stadswagen en de Yeti Outdoor, meer een terreinwagen. In China verschijnt ook een model met een verlengde wielbasis.

De elektrificatie van Skoda

Vanaf 2015 wordt een soortgelijke groeipool gezocht in elektrificatie. Volkswagen Group bouwt immers aan een nieuw, modulair en elektrisch platform, en Škoda zit in dit ontwerpteam. Doel is de productie van een elektrisch voertuig met een bereik van meer dan 500 kilometer, een oplaadtijd van 15 minuten en een kostprijs die lager ligt dan die van een vergelijkbaar model met benzinemotor. Volgens deze 'Strategy 2025' (vervanger van de 'Strategy 2018') zal deze auto geproduceerd worden vanaf 2020/21. Eerst zal nog de Superb Hybride verschijnen, naar verwachting in 2019.

Huidige Skoda-modellen

Het hedendaagse (tweedehands) aanbod van deze bouwer bestaat uit de volgende voertuigen: de Yeti Mini SUV (2009); de Citigo stadswagen (2011); de Rapid, een kleine familiewagen (2012); de Octavia III, een groot familievoertuig (2013); de Fabia III, een super mini (2014); de Superb III, een luxevoertuig (2015); en de Škoda Kodiaq SUV (2016).