Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
skoda-karoq-front

Skoda Karoq

1 / 3
skoda-karoq-front
skoda-karoq-side
skoda-karoq-back

Sterke punten

  • Ruim interieur
  • Gemakkelijk te bedienen cockpit
  • Veel veiligheidsvoorzieningen

Zwakke punten

  • Navigatie zonder draaiknop
  • Motorgeluid wordt nauwelijks gedempt
  • Vering is niet indrukwekkend

Skoda Karoq : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Skoda Karoq, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:€ 21.975,-*
Occasions vanaf:€ 4.989,-*
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Skoda Karoq: de SUV voor gezinnen en offroad gebruik

De Skoda Karoq is het kleine broertje van de SUV Skoda Kodiaq en wordt sinds 2017 beschouwd als de opvolger van de Skoda Yeti. De Sport Line imponeert met de talrijke assistentiesystemen die zowel in de stad als off-road goed van pas komen. De Skoda Karoq is verkrijgbaar met een diesel- of benzinemotor met 115 tot 190 pk. Lees meer

Interesse in een Skoda Karoq

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • De Skoda Karoq heeft een relatief laag brandstofverbruik.
  • De SUV heeft een sportief design en biedt veel binnenruimte.
  • De duurzame productie en de lage emissies zijn grote troeven.
  • De krachtige TDI-dieselmotor en de optionele vierwielaandrijving zijn perfect voor zowel stadsverkeer als off-road gebruik.

Belangrijke gegevens

Motor

Bouwjaar sinds 2017
Cilinderinhoud 1,0 – 2,0 l
Vermogen 81 – 140 kW (115 – 190 pk)
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 7,0 – 10,6 s
Brandstofverbruik (gecombineerd) per 100 kilometer 4,7 - 7,0 l
CO₂-uitstoot 117 – 158 g/km

Er zijn vijf motoren voor de Skoda Karoq: twee benzine- en drie dieselvarianten. De Skoda Karoq is nog niet verkrijgbaar als elektrische of hybride auto. Sinds 2018 wordt de nieuwe 1,5-liter TSI-motor gebruikt. Deze blijkt van zeer hoge kwaliteit te zijn.

De krachtige motoren van de Skoda Karoq hebben een cilinderinhoud van 1.0, 1.5, 1.6 of 2.0 liter. De kleine SUV 7,0 tot 10,6 seconden nodig om vanuit stilstand de 100 km/u te bereiken. Het kleine broertje van de Skoda Kodiaq verbruikt ongeveer 6,9 liter per 100 kilometer.

Zowel de handmatige als de automatische versnellingsbak maken een goede indruk en zijn vlot te bedienen. Zowel de handgeschakelde 6-versnellingsbak als de 7-versnellingsbak met dubbele koppeling zijn kenmerkend voor de Sport Line.

Afmetingen

Lengte 4,38 m
Breedte 1,84 m
Hoogte 1,63 m
Bodemspeling 17,6 cm
Inhoud bagageruimte 430 l
Gewicht 1.340 – 1.673 kg
Trekvermogen 1.200 - 2.100 kg
Aantal zitplaatsen 5

De 5-zitter heeft een lengte van 4,38 meter, een breedte van 1,84 meter en een hoogte van 1,63 meter. De bodemspeling van 17,6 centimeter kan nog worden vergroot.

Dankzij de beenruimte is de wagen optimaal voor gezinnen met kinderen of voor langere personen. Ook bij het design werd speciale aandacht besteed aan de behoeften van gezinnen - dat merken we bijvoorbeeld aan de opbergvakken. De grote bagageruimte van ongeveer 521 liter kan nog verder worden uitgebreid en biedt volop ruimte voor boodschappen, hobby's of vakanties.

Bij een ledig gewicht van 1.340 tot 1.673 kilogram is er tot 600 kilogram extra lading mogelijk. Het trekvermogen ligt tussen de 1.200 en 2.100 kilogram.

Varianten

De Skoda Karoq is verkrijgbaar in zes varianten:

  • Active
  • Ambition
  • Style
  • Drive 125
  • Scout
  • Sportline

De varianten Active, Ambition en Style zijn tot de basismodellen, terwijl het model Scout een off-road look heeft en de Sport Line een sportief design. Deze basismodellen bestaan sinds 2017 en vervangen de Skoda Yeti. Geleidelijk aan kwamen er ook andere varianten bij, die vandaag de dag nog steeds scoren. Zo won de Skoda Karoq Active in 2017 het Gouden Stuurwiel van het tijdschrift BILD am Sonntag.

Prijs

De Skoda Karoq is nog steeds verkrijgbaar als nieuwe auto en kost ongeveer 33.000 euro. Het gaat hier echter om het basismodel. Wie het Sportline Business model met meer en betere voorzieningen wil kopen, moet bij een Nederlandse dealer bijna 40.000 euro neertellen.

Klanten kunnen voor de nieuwe auto echter ook profiteren van een financierings- of lease-aanbod. De prijzen hiervoor starten vanaf ongeveer 400 euro per maand. Het is ook de moeite waard om een kijkje te nemen op de markt voor occasions. Een gebruikte Skoda Karoq in goede staat wordt al verkocht vanaf ongeveer 25.000 euro.

De onderhoudskosten variëren en zijn uiteraard ook afhankelijk van de motor. Het ledig gewicht van 1,7 ton is relevant voor de berekening van de Nederlandse motorrijtuigenbelasting. Per jaar moet je dus rekening houden met maximaal 1132 euro.

Design

Exterieur

De SUV is iets kleiner dan de Skoda Karoq, doch groter dan zijn voorgangers Skoda Yeti of Skoda Koda. Een typisch kenmerk van Skoda's SUV is de hexagonale grille, die visueel een behoorlijke indruk maakt.

De koplampen zijn sterk veranderd, zowel aan de voorkant als aan de achterkant. Ze zijn wat smaller en lijken enigszins hoekig. Ze zijn ook voor het eerst uitgerust met LED-matrix technologie, wat voor voldoende verlichting zorgt. Het ontwerp is zeer aerodynamisch, wat te merken is aan zowel de voor- als de achterzijde. Hierdoor wordt tot negen procent luchtweerstand bespaard.

Wat de kleuren betreft zijn er verschillende eigentijdse tinten beschikbaar. Energy Blue behoort tot de categorie effen kleuren, terwijl Emerald Green, Lava Blue, Velvet Red en Steel Grey tot de metallic lakken behoren. Ook kleuren uit de categorie met pareleffect zoals Black-Magic of Moon-White zijn zeer in trek.

De hoge instap aan zowel de bestuurders- als passagierszijde zorgt voor comfortabel rijplezier. De metalen velgen zijn verkrijgbaar in 17, 18 of 19 inch en geven het geheel een sportievere uitstraling.

Interieur

Het interieur imponeert met allerlei voorzieningen, die grotendeels met een touchscreen kunnen worden bediend. Airconditioning en stoelverwarming behoren meestal tot de standaardvoorzieningen. De automatische noodhulpfunctie, die in geval van nood verbinding maakt met Skoda Connect, verdient een speciale vermelding.

De mooi afgewerkte cockpit is ingericht met vier verschillende indelingen die gemakkelijk door de bestuurder kunnen worden bediend. Hiermee kan men de snelheid, de navigatie en nog veel meer instellen in slechts een paar klikken. Sms'en is mogelijk via spraakbesturing, wat uiteraard de veiligheid ten goede komt. Het geheel wordt bestuurd via SmartLink, een app die de bestuurder eenmalig instelt in het begin. Deze app is compatibel met Android of Apple.

Het aantrekkelijke design wordt in een lichtgrijs uitgevoerd. De rugleuningen hebben een klein opklapbaar tafeltje, dat vooral ideaal is voor kinderen.

skoda-karoq-interior

Veiligheid

Het ESP stopt enigszins schokkerig, maar is zeer betrouwbaar. Hetzelfde geldt voor de andere assistentiesystemen die de veiligheid bevorderen.

Om de radio of het navigatiesysteem in te stellen zou een draaiknop welkom zijn, aangezien er alleen een aanraakscherm is, zoals de radio met kleurtoetsen, wat erg storend kan zijn tijdens het rijden.

Alternatieven

De Skoda Karoq wijkt nauwelijks af van de Skoda Kodiaq. Alleen de afmetingen en het gewijzigde design zien er op het eerste gezicht anders uit. De Skoda Karoq vervangt de Skoda Yeti en biedt innovaties zoals een aerodynamisch design en duurzame stoelbekleding.

Een extern alternatief vinden we bij de Nissan Qashqai met een nieuwprijs vanaf ongeveer 30.000 euro: dit is een van de best verkochte auto's van de Japanse fabrikant en lijkt qua design en prestaties sterk op de Skoda Karoq. Als occasion is hij verkrijgbaar tegen nog lagere prijzen, waarbij zeer goed voorziene en nieuwere modellen beginnen rond de 25.000 euro.

Wie op zoek is naar vergelijkbare opbergruimte moet de VW Tiguan in overweging nemen. Deze heeft een nieuwprijs vanaf 41.000 euro. Beide voertuigen hebben dezelfde TDI-motor en bieden veel pk's, maar zijn met uitgebreide voorzieningen allesbehalve goedkoop.

FAQ

Hoeveel kost een Skoda Karoq?
De Skoda Karoq is bij Nederlandse dealers verkrijgbaar vanaf ongeveer 33.000 euro. Het gaat hier om het basismodel met de instapmotor.
Hoe betrouwbaar is de Skoda Karoq?
De Skoda Karoq beschikt over zeer degelijke veiligheidssystemen. In de NCAP-crashtest behaalde de SUV voor zowel gezinnen als off-road liefhebbers de volle vijf sterren.
Wat is er beter voor de Skoda Karoq: automatische of handgeschakelde versnellingsbak?
Dit is volledig afhankelijk van de wensen van de bestuurder. Op de weg is de automatische versnellingsbak altijd de beste keuze.
Wie bouwt de motoren van Skoda?
Skoda bouwt zijn motoren in zijn hoofdfabriek in Mladá. Dezelfde TDI-motoren vindt men ook in VW- en Seat-modellen.
Hoeveel pk levert een Skoda Karoq?
De Skoda Karoq levert een vermogen tussen 115 en 190 pk.