Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
skoda-karoq-front

Skoda Karoq

1 / 3
skoda-karoq-front
skoda-karoq-side
skoda-karoq-back

Sterke punten

  • Familie-SUV met gunstig verbruik
  • Strak en toch ingetogen design
  • Uitgebreide veiligheidsuitrusting

Zwakke punten

  • Ingewikkeld infotainmentsysteem
  • Vering en demping niet verfijnd
  • Geen geëlektrificeerde versies beschikbaar

Skoda Karoq : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Skoda Karoq, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Skoda Karoq: middelgrote SUV vol slimmigheden

De Skoda Karoq is een middelgrote SUV in het C-segment. Dit type auto uit deze klasse is zeer populair en daarom zijn er heel veel concurrenten. Toch mag de Skoda Karoq zich tot de populairste modellen in dit segment rekenen dankzij zijn no-nonsense karakter, aantrekkelijke prijsstelling, beproefde Volkswagen-techniek en allerlei slimmigheden. Lees meer

Interesse in een Skoda Karoq

Skoda Karoq occasions
Skoda Karoq nieuwe auto's
Skoda Karoq dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Veelzijdige en praktische gezinsauto
  • Standaard uitgerust met veel veiligheidsvoorzieningen
  • Gunstig geprijsd ten opzichte van concurrenten
  • Leverbaar met spaarzame motoren

Technische gegevens

Motorisatie

De Skoda Karoq kwam in 2018 op de markt met een uitgebreid aanbod van motorvarianten. De benzinemotoren varieerden van de 1.0 TSI driecilinder turbobenzinemotor met 85 kW (115 pk) tot de 1.5 TSI viercilinder turbobenzinemotor met 110 kW (150 pk) en de krachtige 2.0 TSI met een vermogen van 140 kW (190 pk) en standaard vierwielaandrijving. Allemaal naar wens met een handgeschakelde versnellingsbak of een automaat. Er stonden ook twee viercilinder turbodiesels op de prijslijst: de 1.6 TDI met 85 kW (115 pk) en de zwaardere 2.0 TDI met 110 kW (150 pk) met standaard automaat en vierwielaandrijving.

Toen de Karoq in 2022 tussentijds werd vernieuwd, ging het motorenaanbod op de schop. Sindsdien is de Skoda Karoq nieuw alleen leverbaar met de 1.0 TSI benzinemotor met handgeschakelde versnellingsbak en de 1.5 TSI benzinemotor met een handbak of automaat. Vierwielaandrijving is geen optie meer. Geen van deze motoren maken gebruik van hybridetechniek.

Afmetingen

De Skoda Karoq is een middelgrote SUV met vijf zitplaatsen. Het model heeft een lengte van 4,38 meter, een breedte van 1,84 meter en een hoogte van 1,63 meter. De Karoq biedt ruim voldoende beenruimte achterin, waardoor hij optimaal gebruiksgemak biedt aan gezinnen met kinderen.

De ontwerpers van deze Skoda hebben veel aandacht besteed aan de praktische bruikbaarheid. Dat wordt al snel duidelijk als je ziet hoeveel handige opbergvakken deze auto heeft. Ook zit er een ijskrabber bij het tankklepje en een uitneembaar zaklampje in de bagageruimte.

En in de kofferbak zitten verschuifbare haken om bijvoorbeeld tassen aan op te hangen zodat je spullen niet door de bagageruimte rondslingeren. De kofferbak heeft trouwens een inhoud van zo’n 520 liter met de achterbank omhoog. Klap je die neer, dan ontstaat een enorme laadruimte van ongeveer 1.630 liter. De praktijk leert dat een kofferbak van deze inhoud voldoende is als het model gebruikt wordt als gezinsauto.

De belangrijkste specificaties op een rij:

Skoda Karoq
Marktintroductie 2018
Lengte x breedte x hoogte 4,38 x 1,84 x 1,63 m
Wielbasis 2,63 m
Inhoud bagageruimte 521 l
Ledig gewicht 1.265 - 1.491 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.890 - 2.161 kg
Cilinderinhoud 999 - 1.984 cm3
Vermogen 85 kW (115 pk) - 140 kW (190 pk)
Koppel 200 - 340 Nm
Topsnelheid 188 - 211 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 7,0 - 11,1 sec
Tankinhoud 50 - 55 l
Verbruik 4,5 - 7,0 l/100 km
CO₂-uitstoot 118 - 158 g/km

Varianten

Skoda voert meerdere uitrustingsniveaus, waarvan de Ambition als basisversie door het leven gaat. Dit uitrustingsniveau is enkel met de niet al te krachtige, maar wel zuinige 1.0 TSI driecilinder benzinemotor beschikbaar. De uitgekiende keuze voor de nuchtere automobilist dus. Aan de buitenkant herken je de Ambition aan de kleinere 16-inch wielen en de overwegend zwarte raamomlijsting, dakrails en bumpers. Hij heeft geen led-koplampen, maar ‘gewoon’ halogeenverlichting. Ook ontbreken koplampsproeiers en bochtverlichting. De buitenspiegels zijn weliswaar verstelbaar en verwarmbaar, maar klappen niet automatisch in en hebben geen dimmende functie de felle lichten van achterliggers weg te nemen. Aan boord krijg je een kleiner infotainmentschermpje, waarbij ook Smartlink+ (en dus geen Apple CarPlay of Android Auto) ontbreekt.

Klinkt misschien oneerbiedig om op te sommen wat de uitvoering Ambition allemaal niet heeft, maar daarmee geven we wel meteen aan wat je ongeveer kunt verwachten als de kiest voor de uitvoering Business Edition (Plus) of Sportline Business. Daarbij is de Sportline – de naam zegt het al – wat sportiever aangekleed dan de rest. In tegenstelling tot de Business Edition is de Sportline ook alleen verkrijgbaar in combinatie met de 1.5 TSI benzinemotor. Het is goed mogelijk dat je hier op AutoScout24 ook de uitvoering Scout tegenkomt. Deze versie die kortstondig leverbaar was, staat hoger op z’n wielen voor een grotere bodemvrijheid en heeft stoere wielkasten waarmee de Skoda Karoq Scout een wat stoerdere offroad-uitstraling heeft.

Prijzen

De nieuwprijzen van de Skoda Karoq beginnen bij een kleine 36.000 euro. Wie een rijk uitgeruste versie wil bestellen, zal moeten rekenen op zeker 40.000 euro. Voor een versie met een 1.5 TSI benzinemotor ben je zo’n 39.000 euro kwijt en de duurste versie op de prijslijst, de Skoda Karoq 1.5 TSI Sportline Business met een automaat kost ruim 42 mille.

Klanten kunnen voor de nieuwe auto ook kiezen voor een leaseaanbod. De prijzen hiervoor starten vanaf ongeveer 600 euro per maand. Het is ook de moeite waard om een kijkje te nemen bij de occasions. Een Skoda Karoq occasion in goede staat is er al vanaf zo’n 18.000 euro.

Design

Buitenkant

Veel mensen zullen de Skoda Karoq omschrijven als eigentijds, stoer en stijlvol. Skoda heeft echter als bescheiden merk het design beschaafd gehouden. Kenmerkend is de Skoda-grille aan de voorzijde. Het ontwerp straalt rust en vertrouwen uit. Het weerspiegelt de robuuste aard van een SUV van Skoda, terwijl hij toch een eigentijdse en aantrekkelijke uitstraling behoudt.

Koplampen met – optioneel – LED-matrix technologie geven de auto voldoende zicht en een moderne uitstraling. Het ontwerp is ook aerodynamisch, wat te merken is aan zowel de voor- als de achterzijde. Dat is goed voor een lagere luchtweerstand en dus gunstig voor het brandstofverbruik.

Binnenkant

Het interieur maakt indruk met allerlei moderne voorzieningen, die bij de meeste uitvoeringen grotendeels vanaf het touchscreen bediend worden. Dit systeem is snel en ziet er fraai uit, maar staat niet bekend als erg gebruiksvriendelijk. Het aanpassen van bijvoorbeeld airconditioning en stoelverwarming vereist meerdere handelingen.

Skoda Karoq Interior

Skoda Karoq Seats Skoda Karoq Trunk

Veiligheid

Euro NCAP beloonde de Skoda Karoq met vijf sterren. Dat is de maximale score die een auto in de crashtest van het onafhankelijke veiligheidsinstituut kan behalen. In alle vier categorieën – bescherming van volwassen inzittenden, bescherming van kinderen in de auto, voetgangersbescherming en actieve veiligheidssystemen – noteerde de Karoq een hoge score.

De Skoda Karoq dankt deze uitstekende beoordeling aan de vele assistentiesystemen voor de bestuurder. Zo is hij standaard uitgerust met autonome noodremassistentie (FCA), autonome volgassistentie in de rijbaan (LFA), actieve rijbaanassistentie (LKAS) en multi-collision remassistentie (MCB). Hogere uitvoeringen zijn extra uitgerust met onder meer Intelligente parkeerhulp achter (PCA), snelwegassistentie (HDA), dodehoekassistentie (BCA), uitstapwaarschuwing (SEW) en een waarschuwingssysteem voor kruisend achter de auto (RCCA).

Alternatieven

De Skoda Karoq heeft veel concurrentie in het C-SUV-segment, zelfs uit de eigen Volkswagen Groep. Zo is de Skoda Karoq qua formaat en techniek grotendeels gelijk aan de Seat Ateca en Volkswagen Tiguan, al lopen de prijzen van dit trio redelijk uiteen. Daarnaast zijn modellen zoals de Dacia Duster, Nissan Qashqai, Ford Kuga en Hyundai Tucson waardige alternatieven voor de Skoda Karoq. Of wat te denken van de Peugeot 3008, Citroën C5 Aircross, Opel Grandland en Renault Austral? Veel alternatieven dus.

FAQ

Kan de Skoda Karoq een caravan trekken?
Ja, een Skoda Karoq kan een caravan trekken. Bij de lichtste benzinemotor (1.0 TSI) mag maximaal 1.200 kg aan de trekhaak. Voor de andere motorvarianten geldt een trekgewicht van minimaal 1.500 kg. De meeste caravans kunnen dus moeiteloos achter deze SUV van Skoda.
Is de Skoda Karoq betrouwbaar?
Over het algemeen wordt de Skoda Karoq beschouwd als een betrouwbare auto. Skoda staat als merk bekend om zijn degelijke bouwkwaliteit en betrouwbaarheid. Het merk maakt deel uit van de Volkswagen Groep en deelt veel techniek en onderdelen met andere merken binnen de groep, zoals Volkswagen en Seat. Berijders van deze SUV hebben doorgaans weinig klachten over hun auto. Over de eerste bouwjaren van de Skoda Karoq zijn tot op heden nog geen structurele gebreken bekend.
Hoeveel kost een Skoda Karoq?
De nieuwprijzen van de Skoda Karoq beginnen bij een kleine 36.000 euro. Wie een rijk uitgeruste versie wil bestellen, zal moeten rekenen op zeker 40.000 euro. Voor een versie met een 1.5 TSI benzinemotor ben je zo’n 39.000 euro kwijt en de duurste versie op de prijslijst, de Skoda Karoq 1.5 TSI Sportline Business met een automaat kost ruim 42 mille.
Wie bouwt de motoren van Skoda?
Skoda bouwt zijn motoren in zijn hoofdfabriek in Mladá. Dezelfde TDI-motoren vindt men ook in VW- en Seat-modellen.
Hoeveel pk levert een Skoda Karoq?
De Skoda Karoq levert een vermogen tussen 115 en 190 pk.