Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
skoda-citigo-front

Skoda Citigo

1 / 3
skoda-citigo-front
skoda-citigo-back
skoda-citigo-l-03.jpg

Sterke punten

  • 3- én 5-deursversies
  • Zuinig, in 2020 volledig elektrisch
  • Relatief breed interieur

Zwakke punten

  • Beperkte basisuitrusting
  • Minst populair van drieling Up!-Mii-Citigo
  • EV slechts één jaar te koop geweest

Skoda Citigo : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Skoda Citigo, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Skoda Citigo: voordelig en ruim stadsautootje, óók elektrisch

De Skoda Citigo vormt samen met de Volkswagen Up! en SEAT Mii een drieling. De compacte Citigo komt in 2012 op de markt. De Citigo, Up! En Mii vormen Volkswagens New Small Family. In 2016 krijgt de Skoda Citigo een lichte facelift én een nieuwe TSI-benzinemotor. Hij is er met 3 en 5 deuren. Lees meer

Interesse in een Skoda Citigo

Skoda Citigo occasions
Skoda Citigo dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Voordeligere versie van Volkswagen Up!
  • Oudere versies ook met drie deuren
  • Ruim interieur met slimme details
  • Volledig elektrische versie zeer voordelig

Technische gegevens

Motorisatie

De Skoda Citigo verschijnt in 2012 in Nederland op de markt met een 1,0-liter benzinemotor met vermogens van 44 en 55 kW (60 en 75 pk). In 2013 verschijnt ook de 1.0 CNG, die bedoeld is om ook op aardgas te draaien. Die motor heeft 50 kW (68 pk) en wordt eind 2016 vervangen door de 1.0 G-TEC, die op zijn beurt al snel weer wordt afgelost door de vernieuwde 1.0 CNG-motor. Alle drie aardgasmotoren presteren en verbruiken nagenoeg hetzelfde. Vanaf 2016 monteert Skoda een vernieuwde TSI-motor en vanaf 2017 is die er alleen nog met 44 kW (60 pk); de sterkere versie is dan dus vervallen. Vanaf 2020 is de Citigo helemaal niet meer met een benzinemotor geleverd, vanaf dan – eigenlijk alléén in 2020 – is de volledig elektrische Citigo-e iV in Nederland te koop. Dat is de sterkste versie van het model, want die heeft een vermogen van 61 kW (83 pk) en een koppel van 212 Nm.
Alle versies met verbrandingsmotor zijn standaard voorzien van een handmatig te bedienen vijfversnellingsbak, maar ook met semi-automatische vijftrapstransmissie – behalve de versies met CNG-/G-TEC-motoren, die zijn er alleen handgeschakeld. De volledig elektrische Citigo-e iV is volledig automatisch, beter gezegd: die heeft helemaal geen versnellingsbak.

Afmetingen

De Skoda Citigo is een kleine stadsauto – een A-segmenter. Hij is net iets langer dan drieënhalve meter – na de facelift van 2017 tikt hij door de nieuwe bumpers net de 3,60 meter lengte aan. Ondanks de zeer compacte buitenmaten is het interieur relatief breed: twee volwassenen zitten voorin bepaald niet schouder-tegen-schouder. Achterin is de ruimte natuurlijk beperkter. De bagageruimte is minimaal 250 liter, maar met de achterbankleuning neergeklapt heb je de beschikking over 950 liter.

De belangrijkste specificaties op een rij

Skoda Citigo (e iV)
Marktintroductie 2012 (2020)
Lengte x breedte x hoogte 3,56-3,60 x 1,65 x 1,48 m
Wielbasis 2,42 m
Inhoud bagageruimte 250-950 l
Ledig gewicht 829-931 kg (1.235 kg)
Toelaatbaar totaalgewicht 1.290-1.300 kg (1.530 kg)
Cilinderinhoud 999 cm3
Vermogen 44-55 kW (60-75 pk) (61 kW (83 pk))
Koppel 90-95 Nm (212 Nm)
Topsnelheid 160-172 km/u (130 km/u)
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 13,2-16,3 sec (12,5 sec)
Tankinhoud 35 l/12 l aardgas voor CNG-versie (36,8 kWh)
Verbruik 4,1-4,4 l/100 km (12,8 kWh/100 km)
CO₂-uitstoot (actieradius) 81-108 g/km (emissievrij, 260 km)

Varianten

De Skoda Citigo is er vanaf de introductie in 2012 als drie- en als vijfdeursversie, maar in 2016 schrapt Skoda de driedeursvariant vanwege te lage verkoopcijfers. Natuurlijk is de Citigo er in diverse uitvoeringen die qua uitrusting elkaar overtreffen, van de basic Easy via de Active via de Ambition, Edition, Elegance en Style. En meer tijdelijke versies als Sprint, Drive, Tour en de wat sportiever aangeklede Sport en Monte Carlo. Vanaf 2016 is de Citigo er alleen nog als Active, Ambition en Style en de elektrische Citigo-e iV is er alleen in de twee ‘topversies’ Ambition en Style.

Prijzen

De Skoda Citigo staat in 2012 nieuw voor ongeveer 9.100 euro in de prijslijsten en daarmee is hij qua prijs tussen de Volkswagen Up! en de SEAT Mii in gepositioneerd. De Citigo-e iV staat in 2020 voor prijzen vanaf 23.290 euro in de prijslijst.

Je vindt al occasions van de Skoda Citigo voor prijzen vanaf 3.000 euro, maar zoals altijd heb je dan wel een van de oudste exemplaren met een hoge kilometerstand. Het aantal portieren maakt daarbij niet uit, al is de vijfdeurs er in veel grotere aantallen dan de driedeurs. Een versie op aardgas kun je wel vinden voor een mille of zes. Exemplaren van na de facelift ‘doen’ al snel 7.000 euro. Volledig elektrische exemplaren zijn de jongste Citigo’s; die Citigo-e iV vind je verrassend gemakkelijk, maar wel voor prijzen van zo’n 15.000 tot 20.000 euro – dan heb je een relatief jong exemplaar met weinig kilometers.

Design

Buitenkant

De Skoda Citigo is een kloon van de Volkswagen Up! en de SEAT Mii en hij wijkt slechts in details af van die modellen. Natuurlijk is het front anders dan van zijn drielingbroertjes en wijken de achterlichten af. Een opvallend detail is de gedeeltelijk metalen achterklep, terwijl de Up! een geheel glazen achterklepje heeft. In 2016 wijzigt Skoda de koplampen van de Citigo en al in 2017 volgt opnieuw een kleine facelift, met nieuwe grille, een gewijzigde motorkap en grotere bumpers waardoor de lengte met enkele centimeters toeneemt tot 3,60 meter. De volledig elektrische Citigo-e iV heeft de grille in carrosseriekleur en opnieuw aangepaste bumpers en koplampen.

Binnenkant

De Skoda Citigo is relatief breed voor deze klasse en is uiteraard vrij basic uitgevoerd, zeker in de basisversie. Desondanks is elke Citigo standaard voorzien van volledig automatische airco. DAB+-radio en cruise control behoren vanaf de Style-versie tot de uitrusting. Met de kleine modelupdate in 2016 werd de kleine Skoda voorzien van smartphone-integratie en 2017 met een nieuw instrumentenpaneel en een opnieuw ingedeelde middenconsole. De Skoda is weliswaar een vierpersoonsauto, maar als volwassene zit je achterin niet ruim. De volledig elektrische Citigo-e iV is er alleen in de twee van oudsher luxere uitvoeringen Ambition en Style.

Veiligheid

De Skoda Citigo is niet door Euro NCAP getest, maar omdat Skoda heeft aangegeven dat de auto structureel en qua veiligheidsuitrusting gelijk is aan de Volkswagen Up!, heeft de Skoda dezelfde waardering van Euro NCAP gekregen als de Up! in 2011 kreeg voor zijn crashtest. Dat betekent dus de maximale vijf sterren, met 89 procent score voor de veiligheid van volwassen inzittenden, 80 procent voor die van kinderen, slechts 46 procent voor de bescherming van voetgangers en 86 voor veiligheidsvoorzieningen. Maar die beoordeling is inmiddels vervallen want de eisen van Euro NCAP worden steeds strenger. In 2019 is de Up! opnieuw getest en met ongeveer dezelfde scores – behalve voor de veiligheidsuitrusting – behaalt de drieling nu slechts drie sterren.

Alternatieven

We schreven het al: de Skoda Citigo vormt een drieling met de Volkswagen Up! en de Seat Mii: die zijn technisch gezien identiek aan de Up! en alle drie zijn ze inmiddels alleen nog als occasion te vinden. Bij de concurrerende merken heb je de Toyota Aygo/Peugeot 108/Citroën C1, de Hyundai i10 en de Kia Picanto, maar die zijn er allemaal niet als elektrische versie. Wil je dat toch, dan is de nog jonge Dacia Spring een alternatief.

FAQ

Is de elektrische Skoda Citigo-e iV nog nieuw te koop?
Nee, de elektrische Citigo is slechts goed een jaar geleverd en was destijds geheel uitverkocht. Sinds 2021 is dus geen nieuwe Skoda Citigo-e iV meer te koop. De directe tegenhangers van Volkswagen en Seat, de e-Up! en de Mii electric, zijn er sinds 2022 ook niet meer.
Wat is het verschil tussen de Skoda Citigo, de Volkswagen Up! en de Seat Mii?
In principe zijn ze alle drie hetzelfde, ook al verschillen ze in uiterlijke details en in de uitvoeringen. Ze zijn er alle drie zelfs volledig elektrisch, maar ook niet nieuw meer.

Beoordelingen voor Skoda Citigo

29 Beoordelingen

4,7