Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
skoda-fabia-combi-front

Skoda Fabia Combi

1 / 3
skoda-fabia-combi-front
skoda-fabia-combi-side
skoda-fabia-combi-back

Sterke punten

  • Veel ruimte voor het formaat
  • Betaalbaar in zowel aanschaf als onderhoud
  • Praktische slimmigheden

Zwakke punten

  • Beperkt aantal motoren
  • Materiaalgebruik interieur
  • Nieuw niet meer leverbaar

Skoda Fabia : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Skoda Fabia, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Skoda Fabia Combi: de praktische en betaalbare gezinsauto

De Skoda Fabia Combi verscheen voor het eerst bij de dealers in 2000. Veel ruimte en beproefde Volkswagen-technologie tegen aantrekkelijke prijzen maakten van de Fabia Combi al snel een vaste waarde in het aanbod van Skoda. Na de derde generatie viel in 2021 het doek voor de Skoda Fabia Combi. Lees meer

Interesse in een Skoda Fabia Combi

Skoda Fabia Combi occasions
Skoda Fabia Combi nieuwe auto's
Skoda Fabia Combi dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Enorm veel ruimte voor zijn formaat
  • De Fabia Combi zit vol typische Skoda-gadgets, zoals een ijskrabber in het brandstofklepje en paraplu’s in de voorste portieren
  • Betrouwbare, zuinige Volkswagen-motoren
  • Comfortabel, neutraal weggedrag

Technische gegevens

Motorisatie

De Skoda Fabia Combi legt de nadruk op efficiënte en zuinige motoren. Het instapmodel van de derde generatie is de atmosferische 1.0 MPI-motor met een vermogen van 55 kW (75 pk). De kleine driecilinder brengt een maximumkoppel van 95 Nm op de weg. Het brandstofverbruik valt erg mee: volgens Skoda is minder dan vijf liter voldoende voor een afstand van 100 kilometer. Zuinig is deze krachtbron dus zonder meer, maar je moet dan wel wat concessies doen op het vlak van prestaties. Zo neemt de sprint van 0 naar 100 km/u 15,2 seconden in beslag.

Boven de 1.0 MPI staat de 1.0 TSI, die dankzij zijn turbo veel meer vermogen levert. De 1.0 TSI is geleverd in twee vermogensvarianten: 70 kW (95 pk) en 81 kW (110 pk). In termen van prestaties is het verschil tussen deze twee motoren niet bijzonder groot. Zo accelereert de krachtigere versie slechts zes tienden sneller van 0 naar 100 km/u en ligt de topsnelheid met 195 km/u maar 7 km/u hoger. Daar staat tegenover dat de minder krachtige versie marginaal zuiniger is. Het is dus maar net waar jouw persoonlijke voorkeur naar uit gaat.

Afhankelijk van de behoeften kon je kiezen voor versnellingen met een handgeschakelde vijfbak. De optionele zeventraps DSG-automaat is comfortabeler in het gebruik, maar de DSG is wel een ingewikkeld stuk techniek dat mogelijk hogere onderhoudskosten met zich meebrengt. Opgemerkt dient echter te worden dat de DSG alleen leverbaar is in combinatie met de 1.0 TSI-krachtbron.

Als je op zoek bent naar een zuinige stationwagen met een dieselmotor, dan biedt de Skoda Fabia Combi eveneens soelaas. Wel met je dan kijken naar wat oudere modellen, want Skoda schrapte de dieselmotor in 2018 uit het Fabia Combi-aanbod. Skoda leverde de Fabia Combi van 2015 tot 2018 enkel met een 1.4 TDI, variërend in vermogen van 55 kW (75 pk) tot 77 kW (105 pk).

Afmetingen

Ondanks de royale binnenruimte is de Skoda Fabia Combi dankzij zijn compacte afmetingen een goede keuze voor stadsverkeer. Met 4,26 meter in lengte, 1,73 meter in breedte en 1,5 meter in hoogte is de carrosserie even groot als die van een gemiddelde Volkswagen Golf. Een draaicirkel van slechts 10,4 meter maakt bovendien dat de Skoda Fabia Combi zich bijzonder makkelijk laat manoeuvreren.

Er is ook verbazingwekkend veel bagageruimte in de Skoda Fabia Combi: zelfs met de achterbank omhoog bedraagt het volume van de kofferruimte tenminste 530 liter. Uiteraard kan de tweede zitrij worden neergeklapt, waardoor de inhoud toeneemt tot 1.395 liter. Het trekken van grote en zware aanhangers is niet een van de sterke punten van dit model. Hoewel de Skoda Fabia Combi kan worden uitgerust met een trekhaak, bedraagt het maximale trekvermogen slechts 1.000 kilogram. Dat is nét genoeg voor een compacte caravan.

De belangrijkste specificaties op een rij

Skoda Fabia Combi (derde generatie)
Marktintroductie 2015
Lengte x breedte x hoogte 4,26 m, 1,73 m, 1,47 m
Wielbasis 2,47 m
Inhoud bagageruimte 530 – 1.395 l
Ledig gewicht 1.004 – 1.089 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.559 – 1.644 kg
Cilinderinhoud 999 – 1.422 cm3
Vermogen 55 – 81 kW (75 – 110 pk)
Koppel 95 – 250 Nm
Topsnelheid 175 – 195 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 15,2 – 10,2 sec
Tankinhoud 45 l
Verbruik 3,1 – 4,3 l/100 km
CO₂-uitstoot 89 – 109 g/km

Varianten

De keuze is gemakkelijk als het gaat om de carrosserie of het algemene design, want er is hier slechts één variant in de vorm van de klassieke Skoda Fabia Combi. Kopers die minder ruimte nodig hebben, kunnen altijd nog opteren voor de reguliere Skoda Fabia. De verschillen worden echter duidelijk bij de keuze van de uitrustingslijn. Er zijn in totaal drie verschillende varianten beschikbaar, die uiteraard een grote invloed hebben op het te verwachten comfortniveau. Er is keuze tussen diverse modelvarianten die allemaal hun eigen uitrustingsniveau hebben. Na de facelift in 2018 zijn dat onder meer de Active, Ambition, Clever en Monte Carlo. De Monte Carlo onderscheidt zich van de overige varianten door een sportievere aankleding van het exterieur en interieur. Bij de overige varianten loopt vooral de luxe aan boord op bij de hogere niveaus. Dan moet je denken aan zaken als stoelverwarming, climate control en een groter multimediascherm.

Prijzen

Nieuw was de Skoda Fabia Combi leverbaar tot en met 2021 voor een vanafprijs van net geen 16.000 euro. Dat was toen, inmiddels zijn auto’s – helaas – een stuk duurder geworden. Dat is terug te zien in de prijs van een Skoda Fabia Combi occasion. Jong gebruikte exemplaren met weinig kilometers tikken algauw 20.000 euro aan. De bodem voor de Skoda Fabia Combi van na de facelift ligt bij zo’n 7.500 euro. Vind je het niet erg om een Skoda Fabia Combi van vóór de facelift te hebben, dan kun je voor rond de 6.000 euro al slagen, maar hou dan wel rekening met hoge kilometerstanden.

Design

Buitenkant

De huidige derde generatie Skoda Fabia Combi heeft nauwelijks nog iets gemeen met de oorspronkelijke versie, althans vanuit een visueel oogpunt. Als onderdeel van een compleet herontwerp richtten de ontwerpers zich meer op de huidige designtaal van de Volkswagen Groep. Het resultaat is een compacte, moderne stationwagen met een aantrekkelijk uiterlijk. De strak ogende koplampen, optioneel met LED-technologie, en de zwarte grille passen perfect bij de Fabia Combi. Verder staat Skoda vooral bekend om zijn nuchtere, no-nonsense designs, dus dat is bij de Fabia Combi ook zo. Het is geen uitgesproken auto, iets wat over het algemeen perfect aansluit bij de wensen van de Skoda-koper.

Binnenkant

Ook binnenin de Skoda Fabia is het nuchterheid die de klok slaat. Het interieur is overzichtelijk en staat qua ergonomie en bedieningsgemak op een hoog plan. Het materiaalgebruik is dan weer van minder goede kwaliteit, met name bovenop het dashboard en onderaan de middenconsole en deurpanelen past Skoda opvallend hard plastic toe. Qua binnenruimte is de Skoda Fabia Combi bovengemiddeld voor een B-segmenter. Vier inzittenden kun je op lange ritten comfortabel vervoeren, maar met drie personen achterin wordt het al snel krap. Dat is echter inherent aan het formaat auto. Zoek je een ruimere auto, dan kun je beter opteren voor de Skoda Octavia.

Veiligheid

Veilig is de Skoda Fabia Combi absoluut. Euro NCAP heeft alleen een crashtest uitgevoerd met de Skoda Fabia hatchback van de derde generatie, maar dat oordeel was vijf sterren. Omdat de Fabia Combi op dezelfde basis staat als de hatchback, mogen we aannemen dat de Combi minstens zo veilig is als de hatchback. Verder beschikt de Skoda Fabia Combi van de derde generatie standaard al over diverse veiligheidssystemen, waaronder een noodremassistent. De Skoda Fabia Combi scoort op het gebied van veiligheid dus goed.

Alternatieven

Allereerst zijn binnen Skoda de nodige alternatieven te verzinnen voor de Fabia Combi. Dat heeft vooral te maken met het ruimte-aanbod dat je zoekt in een auto. Heb je meer ruimte nodig, dan kun je kiezen voor de grotere Octavia Combi. Zoek je juist minder ruimte, dan is de Fabia hatchback wellicht een geschikte optie.

Bij andere autofabrikanten vallen eveneens de nodige alternatieven voor de Skoda Fabia Combi te bespeuren. Ben je fan van no-nonsense auto’s en hou je ervan als een auto veel waar voor zijn geld biedt? Kijk dan even bij Dacia, want de Dacia Jogger heeft maar liefst zeven zitplaatsen en is niet bijzonder veel duurder dan de Skoda Fabia Combi. Een ander alternatief vinden we binnen de Volkswagen Groep: de Seat Ibiza ST, die zijn platform deelt met de Skoda Fabia Combi. De Seat is wat meer op de dynamische leest geschoeid. Echter, net als de Fabia Combi is de Ibiza ST nieuw niet meer leverbaar. Dat geldt ook voor de Renault Clio Estate, een in Nederland veel verkochte auto. Daar is dus een trend zichtbaar: de kleine stationwagen verdwijnt langzaam maar zeker uit het straatbeeld.

FAQ

Welke motoren zijn leverbaar voor de Skoda Fabia Combi?
De Skoda Fabia Combi is op het laatst alleen geleverd met de 1.0 TSI benzinemotor, met twee vermogensvarianten. Daarvoor leverde Skoda de Fabia Combi ook met een atmosferische 1.0 driecilinder en als 1.4 TDI.
Is de Skoda Fabia Combi ook als elektrische auto leverbaar?
Nee, van de Skoda Fabia Combi is nooit een elektrische variant op de markt geweest.
Is de Skoda Fabia Combi betrouwbaar?
Ja, over het algemeen staat de Skoda Fabia Combi als betrouwbaar te boek.

Beoordelingen voor Skoda Fabia

307 Beoordelingen

4,5