Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Opel Corsa

Sterke punten
  • Dynamisch rijgedrag
  • Competente motoren
  • Ook als elektrische Corsa-e
Zwakke punten
  • Modaler ontwerp
  • Beperkte binnenruimte
  • Harde plastics in interieur

Opel Corsa: een nieuw begin

De Opel Corsa-naam dateert al van 1982, maar de zesde generatie (F) luidt een nieuw begin in voor de populaire stadswagen. Zo vaart Opel sinds kort onder de Stellantis-vlag, en deelt de Corsa daardoor zijn genen met Peugeot 208 en consorten. Daardoor krijgt Opels kleinste toegang tot de beproefde motoren en het dynamische chassis van de Fransen. Lees meer

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • De Opel Corsa mag het dan allemaal over een minder sportieve boeg gooien dan zijn Peugeot-broertje, toch komt de stadswagen dynamisch voor de dag dankzij een laag leeggewicht en een strak onderstel.

  • Ondanks de technische gelijkenissen met de Peugeot 208 kan je de modellen moeilijk tweelingen noemen. De Corsa krijgt een geheel eigen ontwerp mee, dat het iets veiliger speelt en dus een breder doelpubliek aanspreekt.

  • De Corsa beschikt over een aanbod aan benzine- en dieselmotoren, en allemaal zijn het beproefde en doordachte blokken. De 1.2-liter benzinemotor won zelfs een paar keer de Engine of the Year-prijs.

  • Rij je toch liever elektrisch, dan kan dat ook met een Corsa. Als Corsa-e, Opels eerste zuiver elektrische auto, biedt de stadswagen niet alleen het meeste vermogen uit het gamma maar ook een elektrisch rijbereik van ruim 300 kilometer.

Gegevens

Motoren

De Opel Corsa mag dan dezelfde naam als zijn voorganger dragen maar het model markeert een nieuw begin. Zo staat de auto op een volledig nieuw platform onder de noemer CMP, dat het ontleent aan de kersverse toetreding tot destijds het PSA- en nu het Stellantis-concern. Daardoor vind je deze basis ook onder modellen van bijvoorbeeld Peugeot, Citroën en DS Automobiles. Het CMP-platform laat niet alleen benzine- en dieselmotoren toe, maar biedt ook de mogelijkheid van een zuiver elektrische aandrijflijn.

Om dan met die Corsa-e te beginnen, vormt dit model in zekere zin de top van het Corsa-gamma. Hij wordt voorzien van een enkele elektromotor op de vooras met 136 pk, waarmee de kleine stadswagen naar de 100 km/u snelt in 8,1 seconden. De motor haalt zijn stroom uit een accupakket van 50 kWh, goed voor een totaal rijbereik van 337 kilometer (WLTP).

Kijken we echter naar het gamma van de reguliere Opel Corsa, dan vinden we drie benzinemotoren op basis van hetzelfde blok. Zo krijgt iedere Corsa op benzine een 1.2-liter driecilindermotortje mee, maar varieert het vermogen naargelang de gekozen versie. De basisversie laat daarbij de turbo achterwege en produceert 75 pk, de 1.2 met turbo biedt 100 pk en in de topversie gebruikt dezelfde opstelling, maar perst er 130 pk uit. De motor stuurt het vermogen bij elke Corsa naar de voorwielen, en doet dat ofwel langs een manuele vijf- of zesversnellingsbak ofwel langs een achttrapsautomaat. De 75 pk sterke basisversie is daarbij enkel met handgeschakelde versnellingsbak verkrijgbaar terwijl de 1.2 Turbo met 100 pk de keuze biedt. De topversie met 130 pk kan enkel gecombineerd worden met de automatische versnellingsbak.

Het dieselaanbod is beperkter: je vindt er slechts één motor terug. Zo kan je de Corsa met een 1.5-liter Turbo D-viercilindermotor bestellen met 102 pk. Die stuurt zijn vermogen steeds naar de voorwielen langs een handgeschakelde zesversnellingsbak.

Afmetingen

De Opel Corsa bevindt zich in het B-segment, en speelt qua buitenafmetingen mooi mee met de concurrentie. Hij meet 4,06 meter in de lengte en 1,77 meter in de breedte, en biedt een wielbasis van 2,54 meter. Daarmee is hij bijna exact even groot als een Volkswagen Polo of Renault Clio, en zijn de afmetingen natuurlijk gelijklopend met die van een Peugeot 208. Vooral de vergelijking met de vorige generatie van de Corsa is interessant: zo groeit de nieuwkomer twee centimeter in lengte en breedte en doet de wielbasis er drie centimeter bovenop.

Desondanks is de Corsa niet de ruimste auto in zijn segment, wel integendeel. Met een koffervolume van 309 liter behoort hij tot de krappere hatchbacks, en dat is al met de koffervloer op zijn laagste stand. Zelfs soortgenoot Peugeot 208 doet het marginaal beter. Ook de achterbank is niet zo ruim als die van bijvoorbeeld een Volkswagen Polo, waardoor het er op langere ritten wel wat oncomfortabel zitten kan worden indien je van grotere gestalte bent. Voor kinderen is het er echter ruim genoeg, en de instap is ook eenvoudig aangezien de nieuwe Corsa voor het eerst enkel als vijfdeurs verkocht wordt.

Wat volgt is een overzicht van de belangrijkste technische specificaties van de Opel Corsa. Hier gaat het concreet om de Opel Corsa e-11 kW Elegance.

Productie 2018-heden
Lengte, breedte, hoogte 4,06 m x 1,77 m x 1,44 m
Wielbasis 2,54 m
Inhoud bagageruimte 267 l
Ledig gewicht 1.455 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.961 kg
Cilinderinhoud
Koppel 260 Nm
Topsnelheid 150 km/h
Acceleratie 0 tot 100 km/u 8,1 s
Tankinhoud
Verbruik 14,4 kWh/100km
CO2-uitstoot 0 g/km

Uitvoeringen

Opel biedt de Corsa in vier uitvoeringen aan. Instappen doe je met een basisversie die gewoon als ‘Corsa’ door het leven gaat, en die krijgt meteen een aanvaardbare uitrusting mee. Zo beschikt iedere Corsa over een radio met bluetoothconnectie, een rijstrookassistent, een multifunctiestuur en cruisecontrol. Een trapje hoger staan de ‘Edition’ en de ‘Elegance’, die de auto een hoogwaardiger overkomen geven met onder andere lichtmetalen velgen, een infotainmentsysteem en LED-koplampen. Aan de top voegt de ‘GS Line’-versie wat sportievere toetsen toe.

Prijzen

Overweeg je een gloednieuwe Corsa, dan moet je tenminste € 21.499 naar de Opel-dealer meenemen. Daarvoor krijg je de auto dus in zijn naamloze basisversie met een 1.2-liter benzinemotortje met 75 pk. Vergelijk je dat met zijn concurrenten, dan bieden vooral de Franse merken meer voordelige B-segmenters aan. Een Renault Clio kost in zijn goedkoopste vorm bijvoorbeeld zo’n € 2.500 minder, en ook concerngenoot Peugeot 208 is net iets voordeliger.

De duurste Opel Corsa is de Corsa-e: daarvoor moet je minstens € 33.999 neertellen. De auto komt dan meteen in zijn Edition-aankleding, en krijgt ook standaard wat meer uitrusting mee. Reken dus op onder andere een regen- en lichtsensor, een multimediasysteem van 7 inch, een digitaal bestuurdersdisplay en automatische klimaatregeling.

Zoek je naar een occasion van de Opel Corsa van de nieuwste generatie, dan vind je de goedkoopste exemplaren vanaf ongeveer € 13.000. De laatste exemplaren van de vorige generatie kosten aanzienlijk minder, aangezien de huidige generatie nog maar recent op de markt gekomen is. Zo eentje vind je gemakkelijk voor zo’n € 10.000. Zoek je specifiek naar een zuiver elektrische Corsa-e, dan mag je rekenen op tenminste € 25.000. Die zijn dan meestal wel knap uitgerust aangezien de nieuwprijs destijds al wat hoger lag.

Design

Exterieur

De Corsa mag dan Opels eerste product zijn dat echt zij-aan-zij met een auto uit de voormalige PSA-stal ontwikkeld werd, maar dat zou je er niet meteen aan zeggen. De neus en de achterzijde schreeuwen zowat Opel, al is de Corsa nog niet mee met de nieuwe vormtaal uit Rüsselsheim die – zoals bij de nieuwe Astra – een glanzend zwarte ‘Opel Vizor’ op de neus kleeft. Enkel de zijkanten doen enigszins denken aan de Peugeot 208, aangezien de Corsa over een even lange wielbasis en een sportief laag neusje beschikt. Dat heeft dan weer enkel voordelen, want daardoor ziet de stadswagen er volwassen uit.

Interieur

Ook binnenin de Corsa wist Opel zijn eigen identiteit te vrijwaren, al is dat in dit geval misschien niet helemaal positief. Terwijl de Peugeot 208 bijvoorbeeld pronkt met een eigenzinnige, dynamisch vormgegeven cabine, voelt de Corsa wat goedkoop en modaal aan. Zo vind je heel wat harde, nogal ondoordacht geïntegreerde plastics terug en is de vormgeving misschien iets te gelijklopend met die van de vorige generatie van de B-segmenter. Daartegenover staat dat alles wel stevig gebouwd is.

opel-corsa-interieur

Veiligheid

De Opel Corsa scoorde niet slecht in zijn Euro NCAP-botsproeven met een score van vier op vijf sterren. Hij verloor één ster omdat zijn botspreventiesysteem enkel gebaseerd is op een camera en niet op een radar, waardoor het vooral ’s nachts moeilijkheden heeft om bijvoorbeeld fietsers te detecteren. Daar hoort echter de kanttekening bij dat deze tests uitgevoerd werden in 2019 en de Euro NCAP-vereisten steeds strenger worden. Op vlak van bescherming van de inzittenden was er dan ook niks op de Opel Corsa aan te merken: daar beschikt hij over ruim voldoende airbags en structurele kreukelzones.

Alternatieven

Wie op zoek is naar een auto in het segment van de Opel Corsa, beschikt over voldoende alternatieven om uit te kiezen. Zo biedt een Volkswagen Polo aanzienlijk meer binnenruimte. Hetzelfde geldt voor de Skoda Fabia en de Seat Ibiza, die op dezelfde basis als de Polo staan, en voor de Ford Fiesta. De Renault Clio komt dan weer iets goedkoper uit de vergelijking, net als de Citroën C3. Daarnaast kan je ook voor een Peugeot 208 kiezen, die op hetzelfde platform als de Corsa staat.

Beoordelingen voor Opel Corsa

811 Beoordelingen

4,3