Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
opel-mokka-e-l-01.jpg

Opel Mokka E

1 / 3
opel-mokka-e-l-01.jpg
opel-mokka-e-l-02.jpg
opel-mokka-e-l-03.jpg

Sterke punten

  • 100% elektrisch
  • Strak en modern design
  • Veel moderne technologie beschikbaar

Zwakke punten

  • Beperkte binnenruimte
  • Bagageruimte iets kleiner dan die van Mokka met verbrandingsmotor
  • Weinig carrosseriekleuren, je moet van metallic fel groen houden – de enige kleur zonder meerprijs

Opel Mokka-E : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Opel Mokka-E, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Opel Mokka Electric: switch naar elektrisch

De Opel Mokka is een compacte SUV in het populaire L-segment voor kleine SUV’s. Het model verscheen in 2012 en onderging in 2016 een facelift. De tweede generatie van de Mokka kwam in 2020 op de markt en die is er ook met volledig elektrische aandrijving – de Mokka-e. Die heet sinds 2023 Mokka Electric. Lees meer.

Interesse in een Opel Mokka E

Opel Mokka E occasions
Opel Mokka E nieuwe auto's
Opel Mokka E dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Mokka Electric is voorzien van 100% elektrische aandrijving.
  • Opel Mokka is onderhuids verwant aan de Corsa, maar heeft een heel eigen design en karakter.
  • Prettig hoge zitpositie en meer interieurruimte dan in de Corsa.
  • Ook leverbaar met 1,2-liter turbobenzinemotoren.

Technische gegevens

Motorisatie

De Opel Mokka Electric is het volledig elektrische broertje van – inderdaad – de Mokka. In 2020 introduceert Opel de Mokka-e. Die is er met laadvermogens van 7,4 en 11 kW. Beide hebben een accucapaciteit van 50 kWh en een actieradius van ruim 320 kilometer (WLTP). Het enige verschil is dus het vermogen waarmee de accu is op te laden, wat de laadtijd aan een AC-laadpunt (wisselstroom) bepaalt. Die is voor de versie met 7,4 kW vierenhalf uur van 20 naar 80 procent van de accucapaciteit en voor die met 11 kW drie uur.

Vanaf 2023 heet de elektrische Mokka voluit Mokka Electric. Die biedt keuze uit accu’s van 50 en 54 kWh. Het laadvermogen is voor beide versies 11 kW en de accu’s zijn daarmee in drie uur respectievelijk drie uur en een kwartier opgeladen (20-80%). Aan een snellader kost dat ongeveer een halfuur.

De actieradius van de Mokka Electric 50 kWh bedraagt in principe 330 kilometer (WLTP), iets meer dan die van de Mokka-e. Het vermogen is 100 kW (136 pk). Het bereik van de Mokka Electric 54 kWh is ongeveer 400 kilometer en het vermogen 115 kW (156 pk). Beide versies hebben 260 Nm trekkracht.

Afmetingen

De Opel Mokka Electric is – net als de gewone Mokka – met zijn 4,15 meter lengte bijna 10 centimeter langer dan de Opel Corsa waaraan hij verwant is. Inclusief de buitenspiegels is het model 1,99 meter breed. Aangezien het een SUV is, een compacte weliswaar, is hij met 1,52 meter redelijk hoog. Wat ook belangrijk is: de inhoud van de bagageruimte van de Mokka Electric bedraagt 310 tot maximaal 1.060 liter. In de conventionele Mokka kun je rekenen op 350 tot maximaal 1.105 liter.

De belangrijkste specificaties op een rij

Opel Mokka Electric
Marktintroductie 2020
Lengte x breedte x hoogte 4,15 x 1,99 x 1,52 m
Wielbasis 2,56 m
Inhoud bagageruimte 310-1.060 l
Ledig gewicht 1.598 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2.015 kg
Vermogen 100-115 kW (136-156 pk)
Koppel 260 Nm
Topsnelheid 150 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 9,0 sec
Batterijcapaciteit 50-54 kWh
Verbruik 17,4-17,8 kWh/100 km
Actieradius 330-400 km

Varianten

De Opel Mokka Electric is er in drie uitvoeringen, behalve de naamloze basisuitvoering is er de GS en de topuitvoering Ultimate. Standaard is sowieso het digitale instrumentenpaneel Pure Panel met 7-inch kleurendisplay, net als LED-koplampen met LED-dagrijverlichting en LED-achterlichten, cruise control en diverse veiligheidssystemen (onder meer ESP, ABS, bandenspanningscontrole, verkeersbordherkenning, vermoeidheidsassistent, Forward Collision Alert, automatisch noodremsysteem, Active Lane keep Assist, voetgangers -en fietserdetectie). Lichtmetalen 17-inchwielen, Multimedia Radio met 7-inch touchscreen, Bluetooth, DAB+, zes luidsprekers, USB, Apple CarPlay en Android Auto. De GS-versie voegt daar onder meer elektronische climate Control, een zwarte kap en andere zwarte exterieurdetails, Sport-rijmodus en lichtmetalen 18-inchwielen aan toe. De Ultimate-uitvoering is verder nog uitgerust met alcantara interieurbekleding, een Pure Panel met 12-inchscherm, LED-mistlampen, Adaptive Cruise Control, nog meer veiligheidssystemen en een uitgebreider multimediasysteem.

Prijzen

Nieuwprijzen voor de Opel Mokka Electric beginnen bij 37.000 euro, terwijl die van de ‘gewone’ Mokka net onder de 30.000 euro starten. Als je op zoek bent naar een occasion, dan moet je rekenen op vraagprijzen van minimaal 28.000 euro voor een Mokka-e uit 2021; de Mokka Electric is nog jong en er zijn dus nog weinig occasions. Occasionprijzen liggen nog rond de nieuwprijs, natuurlijk afhankelijk van de uitvoering – kilometerstanden zijn meestal nog relatief laag.

Design

Buitenkant

De Opel Mokka Electric is er in zes carrosseriekleuren: metallic groen (geen meerprijs), wit (basislak, 200 euro meerprijs), zwart, blauw en grijs (metallic, meerprijs 700 euro) en ‘trendlak’ rood (metallic, meerprijs 900 euro!). Leuke blikvangers zijn de zwarte kap, de gedeeltelijk zwarte motorkap en de rode bies langs de dakrand. Deze tweede generatie van de Mokka is het eerste model volgens de nieuwe designtaal van Opel, gekenmerkt door scherpe lijnen en de Opel Vizor op het front. Daardoor lijkt de Mokka uit een ander tijdperk te komen dan de Corsa, waarmee hij het platform deelt.

Binnenkant

Ook het interieur van de Opel Mokka Electric is vrijwel onherkenbaar in vergelijking met de eerste generatie van de Mokka, die stamt uit de tijd dat Opel nog geen onderdeel was van Stellantis. De cockpit in deze Mokka is geheel op de bestuurder gericht. Het instrumentenpaneel en het infotainmentscherm zijn verwerkt in één doorlopend paneel, dat Opel het Pure Panel noemt. Het materiaalgebruik is op sommige plaatsen nog relatief goedkoop, maar het geheel ziet er niettemin mooi uit.

Veiligheid

De Opel Mokka scoort in 2021 in de Euro NCAP-crashtests vier van de vijf sterren. De laatste ster ontbreekt, onder meer omdat het botspreventiesysteem in de basisversies werkt met een camera in plaats van radar. Daardoor merkt het systeem vooral ’s nachts bijvoorbeeld fietsers moeilijker op. Volgens Euro NCAP is in een gedeeltelijk frontale botsing de bescherming van de borstkas van de bestuurder van de Mokka ‘marginaal’, net als die voor zijn benen. Maar voor de rest werd de bescherming van de inzittenden als ruim voldoende beoordeeld. Voor de bescherming van volwassen inzittenden scoort de Mokka 73% van de punten en voor kinderen 75%. Bescherming van kwetsbare medeweggebruikers scoort 58 %, de assistentiesystemen leveren een score van 64% op.

Alternatieven

De Opel Mokka – en dus de Mokka Electric – concurreert in een van de drukste marktsegmenten. Vrijwel elke fabrikant biedt een compacte SUV aan, maar voor een alternatief voor specifiek de Mokka Electric denk je als eerste aan de Peugeot 2008, de Citroën C4 en de DS 3 Crossback E-Tense – stalgenoten van Stellantis, het concern waartoe al deze merken behoren. Deze modellen zijn technisch nagenoeg hetzelfde als de Mokka én ze zijn er ook met volledig elektrische aandrijving. Verder kun je denken aan conventioneel aangedreven compacte SUV-achtigen als de Audi Q2, de Volkswagen T-Cross, de Ford Puma en de Renault Captur. Of misschien de Dacia Sandero Stepway, die nieuw bijna de helft kost van de Opel Mokka.

FAQ

Heeft de Opel Mokka Electric een hoge instap?
Ja, de Opel Mokka Electric is een compacte crossover met de uitstraling van een SUV. Hij staat wat hoger op z’n wielen. Daardoor zit je in het interieur wat hoger en is ook de instap wat hoger.
Crossover, SUV, MPV … wat ís de Opel Mokka Electric eigenlijk?
De Opel Mokka Electric is een compacte SUV met elektrische aandrijving. Het model is populair bij mensen die een auto met een hoge instap zoeken.
Is de Opel Mokka Electric zuinig en heeft die een grote actieradius?
De Opel Mokka Electric verbruikt uitsluitend elektriciteit, ongeveer 17,4 tot 17,8 kWh per 100 kilometer (WLTP). De accu’s in de Mokka Electric hebben een capaciteit van 50 en 54 kWh en daarmee heb je in theorie een actieradius van ongeveer 330 tot 400 kilometer. Je kunt dus een aardig eindje rijden. De Mokka-e is er alleen met de 50 kW-accu en komt ongeveer 320 kilometer ver.