Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Dacia Sandero

Sterke punten
  • betrouwbare stadsauto
  • ruim interieur
  • innovatieve LPG-versie beschikbaar
Zwakke punten
  • hoge laaddrempel
  • matige geluidsisolatie
  • weinig veiligheidsassistentie

Dacia Sandero: de betaalbare stadsauto

De Dacia Sandero is een kleine auto van Renaults Roemeense dochteronderneming. Renault presenteerde de eerste Sandero op de 78e Autosalon van Genève in 2008, en de derde generatie ging in januari 2021 in de verkoop. In Nederland is het voertuig inmiddels een zeer populaire stadsauto geworden. Lees meer

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • ideaal voor beginnende bestuurders en prijsbewuste bestuurders
  • optionele LPG-aandrijving verlaagt de kosten per gereden kilometer aanzienlijk
  • keycard voor sleutelloos openen en starten van de auto
  • relatief grote bergruimte voor een kleine auto

Gegevens

Motor

In de huidige, derde generatie van de Dacia Sandero hebben de modelvarianten met benzinemotor een vermogen van 91 pk - ongeacht of de klanten de Stepway-variant met meer bodemvrijheid kiezen of niet. Het basismodel, de TCE 90 Essential, heeft een maximumkoppel van 160 Nm en brengt zijn vermogen via de voorwielen op de weg. De topsnelheid bedraagt 178 km/u en de auto sprint in 11,7 seconden van 0 naar 100 km/u. Het gecombineerde brandstofverbruik bedraagt 5 l/100 km.

De Dacia Sandero TCE 90 Stepway Essential laat vergelijkbare rijeigenschappen zien. Alleen de topsnelheid ligt iets lager, en het model breekt ook 0,3 seconden langzamer de 100 km/u-grens.

In plaats van een dure elektrificatie vertrouwt Dacia ook op een versie met LPG-technologie - die heeft met 101 pk de krachtigste aandrijving in het huidige gamma. De LPG-voertuigen hebben zowel een volle gastank als een benzinetank, waardoor ze een totale actieradius hebben van 1.300 kilometer. Dit levert kostenvoordelen op en verhoogt tegelijkertijd het rijplezier.

Dieselmotoren zijn alleen te vinden in modellen die tussen 2008 en 2012 zijn gebouwd.

Afmetingen

De derde generatie van de Dacia Sandero (DJF) is iets langer en aanzienlijk breder dan zijn voorgangers. Voor zijn compacte afmetingen maakt de stadsauto indruk met een relatief ruim interieur en bagageruimte. Iets meer dan 4 meter lengte, een breedte van 1,85 meter en een hoogte van 1,5 meter bieden genoeg ruimte voor vijf personen. Het laadvolume bedraagt 328 liter*, 8 liter meer dan bij het vorige model. De Dacia Sandero Stepway-variant wint 4,1 centimeter aan bodemvrijheid ten opzichte van het basismodel.

Gegevens en afmetingen Dacia Sandero TCE 90 Essential
Productie sinds 2021
lengte, breedte, hoogte 4,1 m x 1,85 m x 1,5 m
Wielbasis 2,6 m
Inhoud bagageruimte 328 - 1.108 l
Ledig gewicht 1.027 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.538 kg
Cilinderinhoud 999 cm³
Koppel 160 Nm
Topsnelheid 178 km/h
Acceleratie 0-100 km/h in s 11,7 s
Tankinhoud 50 l
Verbruik 5 l/100 km/h
CO2-uitstoot 110 g/km

Varianten

Naast de verschillende motorvarianten is er de robuuste en veelzijdige Crossover-uitvoering Sandero Stepway. De Stepway verschilt van de basismodellen door de eerder genoemde vier centimeter meer bodemvrijheid, kunststof planken aan de zijkanten en een onderrijbeveiliging.

Daarnaast kunnen klanten bij de aankoop van een Dacia Sandero kiezen tussen de uitrustingslijnen Essential, Comfort en Expression.

Prijzen

De instapprijzen voor de Dacia Sandero met benzinemotor variëren momenteel van 14.535 euro tot 19.375 euro. De Stepway-variant is iets duurder met nieuwprijzen tussen 18.135 euro en 21.635 euro. Wie kiest voor een combinatie van benzine- en aardgasmotoren kan rekenen op een prijs van minstens 14.735 euro en maximaal 18.735 euro.

Er zijn veel Dacia Sanderos op de occasionmarkt. Afhankelijk van het bouwjaar, de staat en de kilometerstand lopen de prijzen echter sterk uiteen. Oudere modellen uit modeljaar 2016 zijn bijvoorbeeld al te krijgen voor zo’n 6.000 euro. Lease aanbiedingen voor de Dacia Sandero TCE 90 Essential zijn rechtstreeks bij de fabrikant verkrijgbaar tegen ongeveer 349 euro per maand voor een minimum termijn van 48 maanden.

De jaarlijkse onderhoudskosten voor de Dacia Sandero bedragen ongeveer 392 euro voor de motorrijtuigenbelasting, 400 euro voor de verzekering en 757 euro voor het onderhoud.

Design

Exterieur

De fabrikant heeft het exterieur van de Dacia Sandero zichtbaar gemoderniseerd in de laatste modelgeneratie. Naast de Y-vormige lichtsignatuur voor en achter, zorgen het grote radiatorrooster en het naar achteren toe aflopende platte dak voor een opvallend verschil met zijn voorgangers. Ook nieuw is het LED-dimlicht, dat volgens testresultaten tot 110 meter reikt en aanzienlijk helderder is dan de eerder geïnstalleerde halogeenlampen.

De meest populaire kleur in de afgelopen jaren is grijs metallic. Potentiële kopers kunnen ook kiezen voor Iron-Blue, Kalahari Red, Pearl Black of Arctic White. De grijze lak is nu verkrijgbaar in drie verschillende kleurschakeringen.

Interieur

Het interieur van de Dacia Sandero maakt indruk met zijn kleinschalige design. Hogere uitrustingsniveaus voegen stoffen en chromen elementen toe. De cockpit is op de bestuurder gericht en heeft een in hoogte en diepte verstelbaar stuurwiel. De middenconsole bevat opbergmogelijkheden voor smartphones, zonnebrillen en andere kleine voorwerpen. De bagageruimte is, net als de passagiersruimte, zeer ruim en comfortabel - de royale beenruimte op de achterste zitrij is bijzonder opmerkelijk.

Het Media-Nav multimediasysteem met DAB+ radio en GPS-navigatie is standaard. Bij de vorige generaties was er alleen een houder voor de smartphone in het midden van het dashboard. Optioneel maakt het media display het gebruik van je favoriete app mogelijk via het 8-inch touchscreen. Bij deze uitvoering horen ook vier luidsprekers.

dacia-sandero-interieur

dacia-sandero-seats

Veiligheid

Op het gebied van rijassistentie en veiligheid kreeg de Dacia Sandero vier sterren in een crashtest. De auto heeft ook ABS, remkrachtverdeling, remhulp, noodremhulp voor voetgangers, stabiliteitscontrole, tractiecontrole en hulp bij het wegrijden op een helling. Bestuurders- en passagiers airbags, alsmede hoofd- en zijairbags zijn eveneens aanwezig.

FAQ

Wat is de prijs-kwaliteitverhouding van de Dacia Sandero?

De Dacia Sandero scoort met een goede prijs-kwaliteitverhouding. Dit is ook te zien aan de verkoopcijfers, want de Dacia Sandero is een zeer populaire auto.

Hoe presteert de Dacia Sandero in de crashtest?

Voor de hoogste score in de NCAP-crashtest zijn veel hulpsystemen nodig. Aangezien Dacia ernaar streeft goedkope auto’s te produceren, was de volledige score nooit binnen bereik. Schokkend genoeg behaalde de Sandero in 2021 echter slechts twee sterren. De reden voor de beoordeling met twee sterren is gelegen in de categorieën “Onbeschermde weggebruikers” en “Beschermingsmiddelen”. Het automatische noodremsysteem herkent voetgangers en fietsers niet, maar werkt alleen voor andere auto’s.

Alternatieven

Op zoek naar een auto die beter geschikt is voor gezinnen, is de Dacia Duster een goed alternatief model van dezelfde fabrikant met meer ruimte in de kofferbak en een hoger trekvermogen. Er is ook een elektrische auto beschikbaar van de Roemeense fabrikant: de Dacia Spring Electric is een van de goedkoopste nieuwe elektrische auto’s in Europa, maar met een actieradius van 230 kilometer is hij alleen geschikt als stadsauto.

De Renault Clio wordt beschouwd als het alternatief van de moedermaatschappij. Deze auto is verkrijgbaar met een benzine-, diesel- of elektrische motor. Het vermogensspectrum varieert van 73 tot 220 pk, waarmee de Clio een van de krachtigere kleine auto’s is. Een andere goede metgezel voor de stad is de Mitsubishi Space Star met compacte afmetingen en een kleine draaicirkel. Qua prijs staat hij op gelijke voet met de basisversie van de Dacia Sandero.

Beoordelingen voor Dacia Sandero

74 Beoordelingen

4,4