Dacia Sandero te koop: tweedehands en nieuw

Dacia Sandero

Dacia Sandero

De Dacia Sandero is een voordelige en compacte 5-deurs gezinsauto

De Dacia Sandero is een hele betaalbare auto die meer dan voldoende laadruimte heeft. Deze compacte 5-deurs auto heeft een grote kofferbak waarin je veel mee kunt nemen. Veel luxe heeft de auto niet, maar daar is de prijs ook naar. Een gebruikte Dacia Sandero is ronduit voordelig en een prima keuze als je weinig eisen stelt maar gewoon een praktische auto zoekt voor alledaags gebruik. Lees meer

Vind nu uw droomauto

Uit meer dan 2 miljoen auto’s in de grootste online automarkt van Europa.

Dacia Sandero - Kleuren

Dacia Sandero - Top aanbod

Dacia Sandero - Brandstof

Informatie over Dacia Sandero

De Renault Sandero oftewel: de Dacia Sandero

De Dacia Sandero is een subcompacte 5-deurs auto die sinds 2007 geproduceerd wordt door de Franse fabrikant Renault, in samenwerking met de Roemeense dochteronderneming Dacia. Deze auto wordt in een aantal landen ook op de markt gebracht als de Renault Sandero. In Nederland wordt de auto verkocht als Dacia Sandero, dus vanaf nu spreken we over dit model. De auto is gebaseerd op het platform van de Dacia Logan.

De Sandero werd ontwikkeld in het Technocentre van Renault in de buurt van Parijs, in samenwerking met de regionale ontwikkelcentra in Brazilië en Roemenië. De wielbasis van de Sandero is iets korter dan de Logan, waarvan het model is afgeleid,.De auto werd in 2008 in Europa als Dacia model geïntroduceerd op de autosalon van Genève.

De Sandero wordt aangeprezen als een auto met een onovertroffen verhouding tussen prijs, comfort en prestaties. De auto heeft veel comfort en een bagageruimte die in het hogere segment niet zou misstaan. Het exterieur en interieur zijn ruim. Op de achterbank met een breedte van 1,43 m (op ellebooghoogte) kunnen drie volwassenen comfortabel zitten. De auto heeft achterin ook twee ISOFIX-bevestigingssystemen voor het bevestigen van kinderzitjes. De auto is zowel praktisch als flexibel dankzij de in delen neerklapbare achterbank. De nieuwprijs ligt rond de €14.500.

Hoe het model van de Renault/Dacia Sandero is veranderd

Na introductie in 2007 bleef het model een tijdlang ongewijzigd. In mei 2011 lanceerde Renault in Brazilië een gefacelifte versie van de Sandero, met een nieuwe buitenkant en een herzien interieur.

Op de Autosalon van Parijs werden in 2012 de gefacelifte versies van de Renault Sandero en de Renault Stepway onthuld. De nieuwe modellen verschillen op een paar punten van andere verkochte versies, met name wat betreft de locatie van de portiervergrendelingen en de nieuwe passagiersairbag. Het uiterlijk was vergelijkbaar met de nieuwe Logan en het dashboard is geïnspireerd op de Lodgy.

In 2015 werd de sportieve Sandero RS in Brazilië uitgebracht met de 2.0 16v F4R-motor (148 pk). De auto kan van 0 naar 100 km/u accelereren in 8,0 seconden. De RS heeft drie soorten ECU-besturing: normaal, sport en sport +, vier schijfremmen met ABS, Clio RS-stuur, elektronisch stabiliteitsprogramma en een handgeschakelde zesversnellingsbak.

Dacia Sandero vs Suzuki Baleno

De Suzuki Baleno heeft opvallend veel beenruimte op de achterbank. Een volwassen persoon heeft er echter weer minder hoofdruimte. De Baleno heeft een forse kofferbak van minstens 355 liter, maar de Dacia heeft, met de achterbank neergeklapt, een kofferbak waar zo’n 1.200 liter in past. Dat gaat wel ten koste van de beenruimte achterin, maar de hoofdruimte is wel voldoende.

De Baleno heeft een dubbele laadvloer, hij heeft ook meerdere aansluitingen voor elektrische apparatuur aan boord. De duurste uitvoering heeft ook standaard een mooi infotainmentsysteem. Helaas heeft de kofferbak een hoge tildrempel wat laden lastig maakt. De Dacia heeft dat ook en het infotainmentsysteem is optioneel.

Het interieur van de Sandero is sober. De knoppen voor de elektrische raambediening zitten op de middenconsole in plaats van in de deuren. Het stuurwiel alleen in hoogte verstelbaar. De achterklep gaat nog open met een eenvoudige drukknop.

Het onderstel van de Baleno is ingesteld op comfort. De stuurinrichting is wat minder prettig. De stabiliteit op rechte stukken is teleurstellend omdat er doorlopend kleine stuurcorrecties gemaakt moeten worden. De gerobotiseerde handbak van de Dacia met EasyR-transmissie schakelt traag en nadrukkelijk. Bij lage snelheden gaat dat prima maar bij invoegen of inhalen wordt het schakelgedrag toch wat hinderlijk. De Sandero rijdt verder als een Franse auto: aangenaam comfortabel. De zachte vering zorgt dat je rustig door bochten heen moet rijden. De besturing van de Dacia is wat gevoelloos en verder geven de stoelen helaas maar weinig steun.

De Dacia is ruimer en comfortabeler dan de Suzuki Baleno en heeft ook een veel lagere aanschafprijs. De Suzuki heeft een rijkere (veiligheids)uitrusting, maar het matige rij- en stuurgedrag weegt daar niet echt tegenop.

Motoren

Voor de Dacia Sandero zijn er veel motoren verkrijgbaar, zoals benzinemotoren, dieselmotoren en motoren die rijden op een combinatie van LPG en benzine. De volgende motoren zijn beschikbaar:

  • 1,0 L I4 16-kleppen (flex-fuel)
  • 1,2 L I4 16-klep (benzine)
  • 1,4 L I4 (benzine)
  • 1,4 L I4 (flex-fuel)
  • 1,6 L I4 (benzine)
  • 1.6 L I4 16-klep (benzine)
  • 1,6 L I4 16-klep (flex-fuel)
  • 1,5 L I4 dCi (diesel)
  • 0,9 l TCe 90 Stop & Start 3-cilinder turbobenzinemotor.

Uitrusting en opties

Techniek en veiligheid

  • Antiblokkeersysteem (ABS) met elektronische remkrachtverdeling (EBV) en noodstopbekrachtiging
  • Zijairbags vóór
  • Bandenreparatieset
  • Elektronische Stabiliteits Controle (ESC) met tractiecontrole (ASR)
  • Bandenspanningcontrolesysteem
  • Schakelindicator
  • ECO-mode
  • Instrumentenpaneel met analoge toerenteller en snelheidsmeter
  • Richtingaanwijzer met 'snelwegfunctie'
  • Led dagrijverlichting
  • Hill-start assist
  • Stop en Start systeem
  • Front Airbag bestuurder en Passagier (uitschakelbare passagiersairbag)
  • Boordcomputer
  • Mistlampen vóór
  • Cruise Control met snelheidsbegrenzer
  • Veiligheidsgordels vóór in hoogte verstelbaar

Comfort

  • Centrale portiervergrendeling met afstandsbediening
  • Elektrisch bedienbare zijruiten vóór met sneltoets voor bestuurder
  • Binnenverlichting vóór
  • 12 volt aansluiting vóór en achterzijde middenconsole
  • Handbediende airconditioning
  • Elektrisch verstelbare en verwarmbare buitenspiegels
  • Stuurwiel in hoogte verstelbaar
  • Bestuurdersstoel in hoogte verstelbaar
  • Verlicht dashboardkastje
  • Middenarmsteun vóór

Exterieur

  • Chroomdetails in de voorbumper
  • Portiergrepen buitenzijde in carrosseriekleur
  • Buitenspiegelkappen in carrosseriekleur
  • Stalen wielen 15'' met wieldop 'Popster'
  • Striping B-stijl zwart Interieur
  • Bekleding Laureate
  • Dashboard in donker antraciet met omlijsting middenconsole in chroomkleur met satijnglans en omlijsting luchtroosters in chroomkleur met satijnglans
  • Versnellingspookknop in chroomkleur met satijnglans
  • Inleg stuurwiel in chroomkleur met satijnglans
  • Twee bekerhouders vóór
  • Één bekerhouder achter
  • Achterbankleuning neerklapbaar in 2 delen
  • 3 hoofdsteunen achter
  • Met leder bekleed stuurwiel
  • Handgrepen in chroomkleur met satijnglans

Prima voor een lager budget

Een gebruikte Dacia Sandero is een zuinige gezinsauto met voldoende ruimte in de kofferbak . Deze redelijk eenvoudige auto is een prima keuze als je een betaalbare en toch complete 5-deurs auto zoekt.

Beoordelingen voor Dacia Sandero

74 Beoordelingen

4,4