Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
dacia-sandero-front

Dacia Sandero

1 / 3
dacia-sandero-front
dacia-sandero-side
dacia-sandero-back

Sterke punten

  • Veel waar voor je geld
  • Zeer betrouwbaar
  • Af fabriek ook met lpg-installatie

Zwakke punten

  • Interieur met goedkope materialen
  • Veel gebruik van verouderde techniek
  • Standaard heel kaal uitgevoerd

Dacia Sandero : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Dacia Sandero, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Dacia Sandero: het Roemeense succesverhaal

Dacia maakte in West-Europa een goed begin met de Logan, maar brak pas echt door met de introductie van de Dacia Sandero in 2007. Sindsdien is het compacte model uitgegroeid tot een van de populairste auto’s van Europa, niet in de laatste plaats dankzij de goede prijs-kwaliteitverhouding. Lees meer

Interesse in een Dacia Sandero

Dacia Sandero occasions
Dacia Sandero nieuwe auto's
Dacia Sandero dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Veel waar voor je geldt, zeker in vergelijk met concurrentie
  • Zeer goede betrouwbaarheids- en klanttevredenheidsscores
  • Af fabriek leverbaar met lpg-installatie voor lagere brandstofkosten
  • Uitvoering Stepway met stoere uitstraling kan ook tegen een stootje

Technische gegevens

Motorisatie

Over alle modelgeneraties gezien bestaat het motorenaanbod van de Dacia Sandero voornamelijk uit viercilinder benzinemotoren. Een uitzondering is de derde generatie, die uitsluitend wordt geleverd met driecilinders. Opvallende motorkeuzes zijn de diesels en lpg-versies. De dieselvariant was in Nederland alleen een aantal jaar leverbaar voor de eerste generatie. In het buitenland was ook de tweede generatie nog als diesel leverbaar. De lpg-versie valt op, omdat het niet vaak voorkomt dat een fabrikant af fabriek een lpg-installatie aanbiedt. Dacia is hier op de Nederlandse markt zelfs de enige in.

De Dacia Sandero is meestal voorzien van voorwielaandrijving en een handgeschakelde transmissie. Vanaf de tweede generatie zijn er ook een paar versies met automaat, vaak in combinatie met een wat hoger uitrustingsniveau. De eerste generatie Dacia Sandero is technisch nauw verwant aan de toenmalige Renault Clio en Dacia Duster. Alle modelgeneraties van de Sandero zijn ook nauw verwant aan de Dacia Logan (sedan) en de tweede en derde generatie zijn zelfs directe carrosserievarianten ervan. Ook de Dacia Jogger is een verwant model, aan de derde generatie Sandero.

Afmetingen

Alle modelgeneraties van de Dacia Sandero zijn vrijwel even groot, met een lengte van net iets meer dan vier meter, een breedte van ongeveer 1,70 meter (circa 1,80 meter voor derde generatie) en een hoogte van rond de 1,50 meter. De latere modelgeneraties zijn zelfs fractioneel kleiner dan de eerste, behalve in de breedte, die bij de derde generatie met zo’n tien centimeter toenam. Ook de draaicirkel van alle drie de modelgeneraties is identiek, met net iets meer dan 10 meter van stoep tot stoep. Voor de bagageruimte geldt weer hetzelfde: iedere modelgeneratie van de Dacia Sandero beschikt over zo’n 320 liter aan bagageruimte, netjes voor zo’n compacte auto.

De belangrijkste specificaties op een rij

Dacia Sandero
Marktintroductie 2007
Lengte x breedte x hoogte 4,02 – 4,09 x 1,73 – 1,85 x 1,49 – 1,53 m
Wielbasis 2,59 – 2,60 m
Inhoud bagageruimte 320 – 328 l
Ledig gewicht 937 – 1.082 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.470 – 1.578 kg
Cilinderinhoud 999 – 1.598 cm3
Vermogen 55 kW (75 pk) – 81 Nm (110 pk)
Koppel 107 – 160 Nm
Topsnelheid 160 – 183 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 13,6 – 10,0 sec
Tankinhoud 40 – 50 l
Verbruik 5,0 – 9,6 l/100 km
CO₂-uitstoot 108 – 154 g/km

Varianten

Afgezien van de reguliere uitrustingsniveaus is de Dacia Sandero Stepway een noemenswaardige uitvoering. Deze variant is voorzien van stoerdere bumpers en wielkasten met kunststof delen en een wat grotere rijhoogte. Zo is de Dacia Sandero extra robuust. Andere speciale uitvoeringen zijn de 10th Anniversary en 15th Anniversary, actiemodellen met een speciale samenstelling van opties.

De Dacia Sandero is zelf alleen leverbaar als vijfdeurs hatchback, maar onder de naam Dacia Logan is het model er ook sedan en stationwagen (MCV). Bij de eerste generatie hebben die wel een heel ander design. De Dacia Jogger kun je beschouwen als de stationwagenvariant van de derde generatie Dacia Sandero.

Prijzen

De Dacia Sandero is mede een succes geworden dankzij zijn voordelige prijsstelling. Zo was het model bij zijn debuut in 2007 al leverbaar vanaf zo’n 8.900 euro, ongekend gezien het ruimteaanbod. In de loop der jaren is de belasting op de aanschaf van een nieuwe auto flink toegenomen, maar is de Dacia Sandero ook een stuk rijker uitgerust. Door de combinatie van deze twee factoren heeft de nieuwste Dacia Sandero een vanafprijs van net geen 17.000 euro. De meest luxe variant kost iets meer dan 20.000 euro. Daarmee is Dacia helaas minder betaalbaar dan het ooit was, maar in direct vergelijk met de concurrentie zijn dit nog steeds zeer scherpe prijzen.

Als occasion is de Dacia Sandero heel betaalbaar. Al voor zo’n 1.500 euro zijn goede exemplaren te vinden. Vaak wel vroege exemplaren met hoge kilometerstanden, maar dat hoeft geen bezwaar te zijn. Voor een Dacia Sandero van de eerste generatie (2007-2012) ben je niet snel meer dan 7.000 euro kwijt. De tweede generatie Dacia Sandero (2012-2021) is te vinden voor prijzen tussen 5.000 euro en 22.000 euro. De derde generatie (vanaf 2021) wordt aangeboden vanaf zo’n 12.000 euro.

Design

Buitenkant

De Dacia Sandero is altijd een vijfdeurs hatchback, al zijn er in de vorm van de Dacia Logan, Dacia Logan MCV en Dacia Jogger ook andere carrosserievarianten die qua techniek, voorzijde en interieur nagenoeg hetzelfde zijn als de Sandero. Dat gold overigens niet voor de eerste generatie Dacia Sandero, die leek niet direct op een ander Dacia-model. Met de introductie van iedere nieuwe modelgeneratie kreeg de Dacia Sandero een wat hoogwaardiger uitstraling, waardoor zeker de latere modellen beslist geen low-budget-uitstraling hebben.

Binnenkant

Dacia weet de prijs van de Sandero op twee manieren scherp te houden. Ten eerste zijn er de uitrustingen. De Dacia Sandero is van alle basisgemakken voorzien, maar biedt geen overdadige luxe. Bepaalde ‘luxevoorzieningen’ zijn wel als optie leverbaar. Denk eraan dat tegenwoordig vanzelfsprekende zaken zoals airco bij vroege exemplaren nog optioneel (en dus niet aanwezig) kunnen zijn. Een ander punt dat de prijs laag houdt, is het materiaalgebruik. Vooral bij de eerste generatie zijn veel goedkope harde plastics te vinden. Voelt minder prettig aan, maar is wel robuust en gemakkelijk schoon te maken. Bij de latere generaties zijn de oppervlakken die je vaak aanraakt wel van mooiere materialen gemaakt.

dacia-sandero-interieur dacia-sandero-seats

Veiligheid

Alle modelgeneraties van de Dacia Sandero zijn getest door het onafhankelijke veiligheidsinstituut Euro NCAP. Van de maximale score van vijf sterren scoorde de eerste generatie Dacia Sandero er drie, de tweede generatie scoorde er vier en de derde generatie slechts twee. Dat betekent echter niet dat de auto onveilig is of zelfs minder veilig is geworden. De beoordeling van Euro NCAP wordt namelijk regelmatig aangescherpt. In absolute zin is de Dacia Sandero gewoon een veilige auto. Het model loopt vooral hogere scores mis doordat sommige veiligheidsuitrustingen optioneel waren of zijn in plaats van standaard. Zijn er bepaalde zaken die je belangrijk vindt, zoals ESP of een systeem dat ingrijpt als je zelf niet remt voor een obstakel, let daar dan op bij je zoektocht naar een Dacia Sandero occasion.

Alternatieven

De Dacia Sandero is een model in het populaire compacte B-segment, maar neemt met zijn scherpe prijsstelling een bijzondere positie in. Vergelijkbare modellen van andere merken, ook qua prijsstrategie, zijn de Fiat Tipo en Skoda Fabia, maar die zijn inmiddels toch wel een stuk duurder dan de Sandero. Als je een alternatief zoekt in dezelfde prijsklasse als de Sandero, dan komt je uit bij een kleinere auto, zoals een Hyundai i20, Opel Corsa of Citroën C3.

FAQ

Is de Dacia Sandero betrouwbaar?
Ja, Dacia scoort over het algemeen erg goed in betrouwbaarheidsstatistieken en klanttevredenheidsonderzoeken. Een Dacia Sandero occasion met hoge kilometerstand is dan ook geen probleem, zolang het onderhoud netjes is uitgevoerd.
Waarom is de Dacia Sandero zo goedkoop?
Enerzijds blijft de prijs laag doordat de Dacia Sandero (standaard) alleen de basisgemakken aan boord heeft. Ook is het materiaalgebruik minder hoogwaardig dan bij sommige andere merken, maar daardoor ook juist wel robuust.
Hoe zuinig is de Dacia Sandero?
Afhankelijk van het specifieke model varieert het officiële brandstofverbruik van de Dacia Sandero tussen de 5,0 – 9,6 l/100 km.
Wat voor motor heeft de Dacia Sandero LPG?
De letters LPG in de typeaanduiding geven aan dat de Dacia Sandero niet alleen op benzine, maar ook op lpg kan rijden. Dat is een goedkope brandstof, die nagenoeg dezelfde prestaties biedt als benzine. De lpg-tank is gemonteerd op de plek van het reservewiel onder de laadvloer in de kofferbak.

Beoordelingen voor Dacia Sandero

74 Beoordelingen

4,4

Meer informatie

Meer details

Modelvarianten