Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
mazda-mx30-side

Mazda MX-30

1 / 5
mazda-mx30-side
mazda-mx30-side
mazda-mx30-front
mazda-mx30-back
mazda-mx30-interieur

Sterke punten

  • Onderscheidend design
  • Ook met unieke rotatiemotor (als range-extender)
  • Eigenzinnig en hoogwaardig interieur
  • Aangename mix van digitalisering en fysieke ergonomie
  • Prettige rijeigenschappen

Zwakke punten

  • Beperkte actieradius
  • Niet de ruimste SUV
  • Onhandig toegang 2de zitrij door onpraktische achterportieren
  • Smaakgevoelig exterieurdesign

Mazda MX-30 : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Mazda MX-30, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Mazda MX-30: beter laat dan nooit (100% elektrisch)

Mazda doet graag dingen op zijn eigen manier. Daarbij gaat het Japanse merk regelmatig tegen de stroom van de auto-industrie in en/of kijkt het liever eerst de kat uit de boom. Zo ook met de Mazda MX-30. Lees meer.

Interesse in een Mazda MX-30

Mazda MX-30 occasions
Mazda MX-30 nieuwe auto's
Mazda MX-30 dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Onderscheidend design
  • Verfijnde rijeigenschappen
  • Eigenzinnig en hoogwaardig interieur
  • Unieke motortechnologie (versie met range-extender)

Technische gegevens

Motorisatie

Terwijl veel andere merken al één, twee of zelfs een handvol volledig elektrische auto’s in hun leveringsgamma hadden, introduceerde Mazda pas in 2021 zijn eerste EV. Met andere woorden: de MX-30 was opvallend laat op het zero-emissie-feestje. Typisch Mazda, een merk dat graag dingen op zijn eigen manier doet en daarbij niet zelden tegen de stroom van de auto-industrie in zwemt. Beter laat dan nooit, zeg maar. Ware het niet dat de uit uiteindelijk uit de kast getrokken feestschoenen ietwat wringen.

Aanvankelijk was de Mazda MX-30 er alleen als 100% elektrische aangedreven crossover. Hierbij wordt een 107 kW (145 pk) sterke elektromotor gevoed door een accupakket van 35,5 kW. Naar huidige maatstaven is dit niet een bijster grote batterijcapaciteit, waardoor de actieradius van de MX-30 blijft steken op 200 kilometer. De meeste EV’s in dezelfde klasse weten met gemak het dubbele te bereiken. Ook de geringe laadsnelheid van de MX-30 (tot maximaal 50 kW) is al achterhaald. Het gevolg: de eerste EV van Mazda stond bij de lancering eigenlijk al met 2-0 achter. Niet zo verwonderlijk dat de verkopen achterbleven bij Mazda’s verwachtingen.

De actieradius van de MX-30 mag dan weliswaar beperkt zijn (ook al rijden de meeste automobilisten gemiddeld bezien nog geen 70 km per dag), een sterke troef van eigenlijk elke Mazda zijn de rijeigenschappen. Mazda bewijst met de MX-30 eens te meer dat elektrisch rijden echt niet saai hoeft te zijn. Daar kunnen andere EV-merken dan weer een puntje aan zuigen. Hetzelfde geldt voor het uiterlijk van de MX-30, waarmee zelfs de prestigieuze Red Dot Design Award werd gewonnen. Het eigenzinnige lijnenspel moet wel een beetje jouw ding zijn om het te waarderen.

Om voorstanders van e-mobiliteit een grotere actieradius te bieden, presenteerde Mazda medio 2023 de MX-30 e-Skyactiv R-EV. Een hele mond vol en niet zonder reden. De R-EV beschikt – als plug-in hybride – namelijk over een zeer bijzonder aandrijflijnconcept. Het model markeert hiermee de terugkeer van de unieke rotatiemotor, ook wel wankelmotor genoemd.

De laatste keer dat Mazda een rotatiemotor toepaste in een van zijn modellen, was bij de RX-8 – die in 2012 uit productie ging. En het is 32 jaar geleden dat Mazda motorsporthistorie schreef door de 24 Uren van Le Mans te winnen met de 787B met wankelmotor – om daarna verboden te worden in de motorsport vanwege het ongekende prestatiepotentieel, lagere gewicht en hoge betrouwbaarheid. Mazda beleef echter altijd in de rotatiemotor geloven en de MX-30 R-EV is hiervan hét bewijs.

Nu moet gezegd dat vooral de integratie van een rotatiemotor de Mazda MX-30 R-EV bijzonder maakt. Het concept van een plug-in hybride is immers verre van nieuw. Onderhuids gaat een 125 kW (170 pk) en 260 Nm sterke elektromotor schuil die de voorwielen aandrijft. De energie voor deze elektromotor komt uit een 17,8 kWh lithium-ion accupakket, dat 188 kilogram weegt. Daarnaast beschikt de MX-30 R-EV dus over een range-extender in de vorm van een 830 cc grote rotatiemotor. Dit unieke ‘aggregaat’ heeft een maximaal vermogen van 55 kW (75 pk) en 116 Nm. De rotatiemotor schakelt in wanneer er extra energie nodig is om de auto aan te drijven.

Het voordeel van de MX-30 PHEV ten opzichte van de louter elektrische aangedreven MX-30 is dat je snel kunt bijtanken, indien nodig. Met een brandstoftank van 50 liter aan boord is in totaal zo’n 680 kilometer ver te rijden met de MX-30 R-EV. Een aanzienlijk verschil ten opzichte van de 200 kilometer actieradius van de MX-30 EV. Geheel elektrisch rijden kan de R-EV ook voor maximaal 85 kilometer; daarna moet er opgeladen worden. Dit kan met 11 kW via een AC-laadpunt of met 36 kW bij een snellader (DC). Het is opmerkelijk dat de MX-30 R-EV kan snelladen, aangezien dit bij plug-in hybrides zeldzaam is. Ook handig: de MX-30 beschikt in de bagageruimte over een stopcontact met een vermogen van 1.500 Watt. Minder praktisch is de geringe topsnelheid van 140 km/h.

Afmetingen

De Mazda MX-30 behoort met een lengte van 4,40 meter tot de klasse van compacte SUV’s en crossovers. De breedte bedraagt 1,80 meter bij een hoogte van 1,56 meter, terwijl er 366 liter aan standaard bagageruimte voor handen is. Nog een bijzonder detail zijn de zogeheten suïcide-deuren, precies zoal de RX-8 van weleer die ook kenmerkte. Visueel lijkt het net alsof de MX-30 geen achterportieren heeft, maar niets is dus minder waar. Een praktisch nadeel van een dergelijke deurconstructie is dat eerst de voorportieren geopend moeten worden, alvorens de achterportieren open kunnen. Wel beschik je hierdoor over een zeer riante toegang tot de achterbank.

De belangrijkste specificaties op een rij:

Mazda MX-30
Marktintroductie 2021
Lengte x breedte x hoogte 4,40 x 1,80 x 1,56 m
Wielbasis 2,67 m
Inhoud bagageruimte 350-366 l
Ledig gewicht 1.620-1.753 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2.151-2.251 kg
Cilinderinhoud 833 cm3 (R-EV)
Vermogen 107 kW (145 pk)-125 kW (170 pk)
Koppel 265-271 Nm
Topsnelheid 140 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 9,7 sec
Tankinhoud 50 l (R-EV)
Verbruik 1,0 l/100 km (R-EV)
CO₂-uitstoot 21 g/km (R-EV)

Varianten

De standaarduitvoering van de Mazda MX-30 is behoorlijk compleet met onder meer met LED-koplampen en -achterlichten, een zwart afgewerkte grille, 18-inch lichtmetalen velgen in Silver, een Active Driving Display en diverse i-Activsense veiligheidsvoorzieningen. De volgende uitvoering in de hiërarchie, de Exclusive-line, biedt bovenop de basisversie (Prime-line) onder andere verwarmbare en inklapbare buitenspiegels, stoelverwarming voor, stuurwielverwarming, Smart-Keyless Entry, en een middenarmsteun achter. Wie nog meer luxe wenst, kan opteren voor de Advantage-uitvoering. Die is uitgerust met 18-inch lichtmetalen velgen in Bright Silver, een D-stijl afgewerkt in Satin Silver, en privacy glass voor de achterste zijruiten en de achterruit. De meest luxe uitvoering luistert naar de naam Makoto en laat eigenlijk weinig meer te wensen over.
Bij de MX-30 R-EV beschikken de Advantage- en Makoto-uitvoering standaard over een 1.500W stopcontact in de kofferbak en 18-inch lichtmetalen velgen in de kleur Diamond Cut. Het populaire Premium Pack is optioneel en voegt onder andere een 360 graden monitor, een Bose premium audiosysteem en extra veiligheidssystemen toe als luxe en comfort.

Tot slot is er nog de MX-30 R-EV Edition R, een speciale editie met enkele dito kenmerken zoals de exclusieve exterieurkleur Jet Black, dakstijlen uitgevoerd in de kleur Maroon Rouge en diverse Edition R-logo’s. Ook zijn een schuif-/kanteldak en een Bose premium-audiosysteem met 12 speakers standaard bij dit topmodel.

Prijzen

Prijzen van de geheel elektrische Mazda MX-30 beginnen bij 36.490 euro. Het topmodel, de Makoto, heeft een vanafprijs van zo’n 39.490 euro. Gecharmeerd van de Mazda MX-30, maar wel graag kunnen beschikken over een grotere actieradius, dan vraagt de Mazda-verkoper minstens 36.990 euro voor de R-EV. Een bescheiden meerprijs van 500 euro ten opzichte van de EV-variant. De Edition R-uitvoering kost 45,590 euro.

De prijzen op de occasionmarkt beginnen bij zo’n 18.000 euro. Voor de elektrische versie welteverstaan. De R-EV plug-in hybride is nog maar net op de markt en die vind je niet voor prijzen onder de 30.000 euro.

Design

Buitenkant

De Mazda MX-30 trapte zijn prille carrière meteen af met een Red Dot Design Award voor zijn eigenzinnige exterieurontwerp. Feitelijk is de MX-30 een crossover, maar als je niet beter zou weten (van een afstandje) zou je denken van doen te hebben met een hatchback die net even wat hoger op zijn wielen staan. Coupé-trekjes zijn er ook, iets dat wordt versterkt door de aflopende daklijn en vooral de ongebruikelijk deurconstructie. De achterportieren openen namelijk achterwaarts, ook wel suïcide-deuren genoemd in de autobranche. Vooral Rolls-Royce staat hier bekend om, maar ze komen op meer auto’s voor, waardoor Mazda’s eigen RX-8 van weleer. Nadeel van een dergelijke deurconstructie is dat eerst de voorportieren geopend moeten worden alvorens de achterportieren te kunnen openslaan. Wel is hierdoor de toegang tot de achterbank lekker riant. Verder beschikt de MX-30 over diverse olijke designdetails waar Mazda’s om bekend staan, zoals de eigenzinnige, ranke lichtunits (met name achteraan) en flink aangezette, hoekige wielkasten.

Binnenkant

Ook voor de totstandkoming van het interieur ging Mazda niet over een nacht ijs. Zo wordt waar mogelijk gebruik gemaakt van gerecyclede materialen, waarbij het gebruik van kurk in het dashboard het meest in het oog springt (het Japanse merk begon ooit als kurkfabrikant). Daarnaast zit Mazda hoog in op het materiaalgebruik; nagenoeg alles ziet en voelt hoogwaardig met een uitstekende afwerking. De sfeervolle stoel- en portierbekleding draagt bij aan de luxe beleving. Ondanks dat de MX-30 zeker geen kleine auto is, voelt de binnenruimte niet overdreven ruim. Achterpassagiers moeten niet al te lang zijn om na een langere rit comfortabel uit te stappen. Hoofd- en beenruimte zijn namelijk beperkt. Voorin is het overigens prima toeven, waarbij bestuurder en bijrijder uitkijken over een geordend dashboard met toch tal van fysieke knoppen voor de belangrijkste functies – een verademing in dit tijdperk van digitalisering. Moderne schermen zijn er evengoed, tot aan vier zelfs als het optionele head-up display wordt meegerekend.

Veiligheid

De MX-30 is een zeer veilige auto volgens Euro NCAP. Het onafhankelijke veiligheidsinstituut beoordeelde de Mazda met de maximale score van vijf sterren. In de categorieën bescherming van volwassenen en kinderen scoorde de MX-30 respectievelijk 91% en 87%, en dat is zeer hoog. De MX-30 scoorde het maximale aantal punten bij de laterale botstest, evenals bij de frontale en laterale crashtest met 6 en 10 jaar oude kinderen als inzittenden. De MX-30 is de eerste Mazda die een totaalscore van vijf sterren behaalt onder de nieuwe, strengere Euro NCAP eisen van 2020. De vele elektronische veiligheidsvoorzieningen hebben een belangrijk aandeel in de uitstekende score op het gebied van veiligheid.

Alternatieven

Nooit eerder was het aanbod aan SUV’s en crossovers zo omvangrijk als nu. En de voorspellingen zijn dat dit nog wel even zo blijft. De Mazda MX-30 bevindt zich dus in een felbevochten markt met legio alternatieven. Of die nu een verbrandingsmotor aan boord hebben, een elektromotor of een combinatie van beide ((plug-in) hybride). Enkele populaire keuzes van een ander merk dan Mazda zijn de Toyota RAV4, Peugeot e-2008 en e-3008, Mitsubishi Eclipse Cross PHEV, Kia Niro en Nissan Qashqai e-Power.

Veelgestelde vragen

Waar staat de ‘R’ voor bij MX-30 R-EV?
De letter ‘R’ in de naam van de Mazda MX-30 R-EV staat voor Rotary, wat vertaald naar Nederlands rotatie betekent. Dit verwijst naar de bijzondere verbrandingsmotor, ook wel wankelmotor genoemd, als onderdeel van de plug-in hybride-aandrijflijn.
Wat is de actieradius van de Mazda MX-30
De MX-30 is verkrijgbaar in twee versies: een geheel elektrische versie met een rijbereik van 200 kilometer, en een plug-in hybride die mede dankzij de ondersteuning van de verbrandingsmotor zo’n 680 kilometer kan afleggen. De geheel elektrische actieradius van deze R-EV-variant bedraagt 85 kilometer.
Waaraan heeft de MX-30 zijn naam te danken?
Volgens Mazda krijgen alleen de meest innovatieve modellen de modelnaam ‘MX’ opgespeld. Andere voorbeelden hiervan zijn de MX-5 en MX-3. Het cijfer 30 is een aanduiding van de plaats van de Mazda MX-30 binnen het Mazda-assortiment.