Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
mazda-mx30-side

Mazda MX-30

1 / 5
mazda-mx30-side
mazda-mx30-side
mazda-mx30-front
mazda-mx30-back
mazda-mx30-interieur

Mazda MX-30 : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Mazda MX-30, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Mazda’s eerste elektrische crossover

De Mazda MX-30 heeft de primeur: het is de eerste elektrisch aangedreven Mazda die het merk op de markt brengt. Deze compacte crossover is gebaseerd op de CX-30 en heeft een 2.0 e-Skyactiv-G MHEV 14 motor. De actieradius is meer dan 200 km, dus daar kom je een heel eind mee. De auto zit in de standaardversie al bomvol met rij-assistentiesystemen. Koop je de Luxury, dan krijg je nog meer. Tenslotte geven de freestyle deuren deze auto ook nog iets iets bijzonders. Lees meer

Interesse in een Mazda MX-30

Mazda MX-30 occasions
Mazda MX-30 nieuwe auto's
Mazda MX-30 dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Mazda MX-30 - nieuw model met elektrische aandrijving

Mazda onthulde in 2019 op de Tokyo Motor show de nieuwe Mazda MX-30. Deze elektrische en hybride compacte crossover is voor Mazda de eerste elektrische auto die in massaproductie wordt gemaakt en daarmee loopt Mazda een beetje achter op andere autofabrikanten. Dit nieuwe model is gebaseerd op de CX-30 en Mazda 3 en staat op hetzelfde platform. De allereerste auto’s worden uitgebracht onder de toepasselijke naam First Edition.

Deze nieuwe EV krijgt Mazda's nieuwste e-GVC Plus-koppel vectoring functie. Met deze functie kun je makkelijker door bochten heen rijden.Waarschijnlijk krijgt de MX-30 een optionele range-extender voor rotatiemotoren, waarmee de actieradius van de auto vergroot wordt.

Prijswinnend design

Voor het ontwerp heeft de MX-30 in 2020 de Red Dot Design Award gewonnen. Aan de voorkant zien we een grote, diepe grille en ook de vierkante wielkasten met zwarte rand vallen meteen op. De daklijn loopt sportief af. Rondom de achterruit zien we unieke bogen en op de verchroomde strip tussen de achterdeuren en de achterklep staan de Mazda-initialen.Die achterdeuren zijn overigens freestyle deuren die openen in tegenovergestelde richting, zodat je makkelijker kunt instappen.

Het interieur van de Mazda MX-30 is helemaal gericht op de inzittenden en geeft ze alle ruimte. Van binnen zien we het bekende Mazda infotainmentsysteem met bedieningsknoppen. Bij de First Edition krijg je bovendien Apple CarPlay, standaard Ceramic Metallic lak, het Mazda Harmonic Acoustics geluidssysteem, diverse comfort- en veiligheidsopties en 18-inch lichtmetalen velgen. Wie nog meer luxe wil, kan kiezen voor de Luxury uitvoering.

De productie van de Mazda MX-30 is in mei 2020 opgestart in de Japanse fabriek in Ujina. De auto wordt voor het einde van 2020 in Nederland verwacht. Een royale First Edition uitvoering kost vanaf €33.990. De Luxury begint bij €38.990. Als je een occasion zoekt, dan kun je ook kiezen voor een gebruikte Mazda MX-30.

Mazda MX-30 en de Honda e

Op het eerste gezicht lijken de Honda e en de Mazda MX-30 niet erg op elkaar. De Honda e is het futuristische autootje van Honda, waarbij iedereen het heeft over het uiterlijk. Over de MX-30 wordt ook veel gepraat, maar dan gaat het meer over de suicide doors en het feit dat dit de eerste elektrische Mazda is.

Kijken we naar de aandrijving, dan zien we dat de Honda e een elektromotor van 154 pk heeft, met een flink koppel van 315 Nm. Dit wordt nog versterkt door de achterwielaandrijving. Voor de nodige energie zorgt de lithium-ion batterij 35.3 kW. De Mazda moet het doen zonder achterwielaandrijving. Aan boord vinden we een elektromotor die wordt ondersteund door een batterij van 35,5 kWh met een vermogen van 105 kW (145 pk). Het koppel bedraagt 271 Nm. De Mazda heeft dus 9 pk minder dan de Honda en het koppel is ook lager, dus de Honda is de snelste van de 2.

Van binnen zijn er grote verschillen. Aan boord van de e zit een volledig digitaal instrumentarium, dat zich samen met de monitors van de cameraspiegels uitstrekt over de volle breedte van de auto. De MX-30 een digitaal instrumentarium met een head-up display. Het infotainment scherm zit bovenaan de middenconsole. Je krijgt geen aanraakschermen, maar tussen de voorstoelen zit een bedieningsknop waarmee je verschillende functies bedient.

Deze auto’s kosten ongeveer evenveel, maar bij de Mazda krijg je daarvoor een kofferbak van 366 liter in plaats van de 171 liter van de Honda. Bij beide auto’s krijg je wel een riante standaarduitrusting, zoals het grote instrumentarium van de Honda en de veiligheidsuitrusting van de Mazda. De ruimte op de achterbank is voor beide auto’s beperkt, zodat dit meer 2- dan 4-zitters zijn.

Motoren

De Mazda MX-30 heeft onder de motorkap een e-Skyactiv-G MHEV 14 motor. Dit is een mild hybrid motor die een direct ingespoten 2,0-liter viercilinder benzinemotor combineert met een "M Hybrid" elektromotor. De elektromotor wordt ondersteund door een batterij van 35,5 kWh met een vermogen van 105 kW (145 pk). Het koppel bedraagt 271 Nm. De topsnelheid bedraagt 140 km/u. Met de First Edition sprint je in 10 seconden van 0-100 km/u en de Luxury doet dat in 9,7 seconden.

De actieradius is 209 km en het gemiddelde stroomverbruik van de Mazda MX-30 ligt op 19 kWh per 100 km. Als je gebruik maakt van de 50 kW DC-lader, dan kun je de accu binnen 30 tot 40 minuten tot 80% opladen. Mazda zegt verder dat het met een AC-oplader van 22 kW mogelijk is om de MX-30 binnen 4,5 uur volledig op te laden.

Uitrusting en opties

Koop je de standaardversie van de MX-30, dan krijg je daar een basisuitrusting bij die er ongeveer zo uitziet:

  • 18 inch lichtmetalen velgen
  • Arctic White Solid lakkleur
  • Modern of industrieel interieur
  • LED-dagrijverlichting
  • Lane Departure Warning
  • Mazda Radar Cruise Control

Naast Lane Departure Warning krijg je in dit model ook standaard de volgende rij-assistentiesystemen: Hill Hold Assist, Smart City Brake Support, Lane Keep Assist, Blind Spot Monitoring, Rear Cross Traffic Alert, Driver Attention Alert

In de Luxury Edition zit extra uitrusting die niet in de First Edition zit. Denk bijvoorbeeld aan een Bose Premium-geluidssysteem, 360-graden camera monitor, een schuifdak, stuurwielverwarming, Traffic Jam Assist (automatisch remmen en optrekken in de file) en Front Cross Traffic Alert (waarschuwt bij het vooruitrijden voor kruisend verkeer).

Extra ondersteuning voor stadsrijders

Deze compacte elektrische crossover is vanwege de grootte een prima stadsauto. De ruimte achterin is wat beperkt, daarom is dit model niet zo geschikt als gezinsauto. Aan boord zitten talloze veiligheids- en rij-assistentiesystemen die je veilig door het verkeer heen helpen. Handig als je elke dag door het stadsverkeer heen moet.