Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
mazda-mx-5-nd-front

Mazda MX-5 (ND)

1 / 3
mazda-mx-5-nd-front
mazda-mx-5-nd-side
mazda-mx-5-nd-back

Sterke punten

  • Charmant rijgedrag
  • Goedkoop in onderhoud en taksen
  • Comfortabeler dan je denkt

Zwakke punten

  • Niet voor lange mensen
  • Niet uitzonderlijk snel
  • Windgeluiden RF-uitvoering

Mazda MX-5 : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Mazda MX-5, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:€ 27.140,-*
Occasions vanaf:€ 1.750,-*
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Mazda MX-5 (ND): charmant, compact en comfortabel

Het is maar weinig auto’s gegeven om de grondlegger te zijn van een segment. Toen de eerste generatie Mazda MX-5 in 1989 verscheen bracht hij een herleving van de klassieke roadsters teweeg. Ondertussen zijn we toe aan de vierde generatie en die MX-5 ND is de beste tot nog toe! Lees meer

Interesse in een Mazda MX-5 (ND)

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • De MX-5 is een verademing in een wereld van over-gecompliceerde auto’s met verschillende rijmodussen en instellingsmogelijkheden. Dit is puur en onversneden klassiek rijplezier!
  • De vierde generatie ND geniet van een uitmuntend chassis en laag gewicht en combineert dat met moderne comfortsnufjes en veiligheidsuitrusting.
  • Zowel de 1.5- als de 2.0-liter benzine vormen een goed gezelschap voor de vierde generatie MX-5. Een MX-5 met “foute motor” kopen bestaat dus niet!
  • De sterkte van een Mazda MX-5 is niet enkel zijn puur rijgedrag maar ook zijn lage onderhoudskosten.

Alle belangrijke gegevens over de Mazda MX-5 (ND)

Motoren

Net zoals zijn voorgangers beschikt de vierde generatie MX-5 over twee minimalistische benzineblokken. Geen turbo’s, geen grote formaten of exuberante vermogens. Bij de MX-5 draait het rond een laag gewicht en gretige toerendraaiers.

Enerzijds is er de 1.5 SkyActiv-G. Een 1.5-liter grote atmosferische viercilinder benzine die goed is voor een respectabele 131 pk en 150 Nm koppel (vanaf 2021: 132 pk en 152 Nm). Het vermogen wordt via een uitmuntende handgeschakelde zesbak naar de achterwielen gestuurd. Zijn sprint naar de 100km/h in 8.3 seconden en een topsnelheid van 204 km/u tillen het rijplezier de hoogte in.

Een trapje hoger staat de 2.0 SkyActiv-G, een uitvoering die eigenlijk twee motoren kent. Zo was er tussen 2015 en 2018 een 160 pk en 200 Nm koppel sterke 2-liter atmosferische viercilinder met een sprint naar de honderd van 7.3 seconden en een top van 214 km/u.

In 2018 werd die echter ingewisseld voor een hagelnieuwe 2-liter viercilinder. Dat motorblok stuurt 184 pk en 204 Nm naar de achterwielen en weet de sprint naar de honderd af te leggen in amper 6.5 seconden (topsnelheid: 219 km/u).

Alle versies van de 2.0 SkyActiv-G beschikken standaard over achterwielaandrijving en een handgeschakelde zesbak. Voor de RF-uitvoering van de MX-5 (de hardtop, zeg maar) voorziet Mazda optioneel een automaat voor de 2-liter viercilinder.

Afmetingen

Productie Sinds 1989
Lengte, breedte, hoogte 3,9 m, 1,9 m, 1,7 m
Wielbasis 2,3 m
Inhoud bagageruimte 130 l
Ledig gewicht 975 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.230 kg
Cilinderinhoud 1.496 - 1.998 cm
Maximaal koppel 152 - 205 Nm
Topsnelheid 204 - 219 km/h
Acceleratie 0-100 km/h in s 6,5 - 8,3 s
Tankinhoud 45 l
Verbruik 6,3 - 6,9 l/100km
CO2-uitstoot 142 - 155 g/km

Uitvoeringen

Bij de introductie van de vierde generatie MX-5 liet Mazda in één adem weten dat ook van deze versie twee koetswerktypes om de markt zouden komen. naast de reguliere MX-5 Roadster met stoffen dakje heb je ook de MX-5 RF die een stalen klapdaksysteem gebruikt om van de MX-5 een echte targa te maken.

De recentste generatie van de MX-5 heeft drie uitvoeringen: de Standaarduitvoering, Luxury en Signature. De Standaarduitvoering van de Mazda MX-5 bezit 16- /17-inch lichtmetalen velgen in black metallic, zwart stoffen interieur en handmatig bedienbare airconditioning. De Luxury breid dit uit met 16- /17-inch lichtmetalen velgen in Bright Dark, zwart lederen interieur, adaptieve LED koplampen en Climate Control. De Luxury wordt gevolgd door de Signature. Deze uitvoering biedt 16 inch lichtmetalen RAYS forged velgen in Dark Grey of 17 inch lichtmetalen BBS forged velgen in Black, Driver Attention Alert en een achteruitrijcamera.

Nieuw- en occasionprijzen

De catalogusprijzen van de Mazda MX-5 ND als Roadster beginnen bij 38.490 euro voor de Standaard uitvoering met 1.5 SkyActiv-G . Voor de RF betaal je minimaal 40.990 euro.

De occasionprijzen van de vierde generatie Mazda MX-5 toveren een glimlach op je gezicht. Want al voor 18.000 euro kan je proeven van één van de meest pure roadsters ter wereld. Een RF zal je tegenkomen voor minimaal 24.000 euro. Spotprijzen voor deze auto!

Design-highlights en interieur

Mazda drapeert over haar vierde generatie MX-5 het gelauwerde Kodo-Design. Een designfilosofie die gelooft in minimalisme en geen opzichtheid voor de opzichtheid. Het interieur geniet van moderne comfortsnufjes die de Roadster en RF dagelijks inzetbaar maken.

Buitenkant

Dat de vierde generatie MX-5 een nogal kwade blik werpt op de wereld heeft hij te danken aan zijn lichtgewichtsfilosofie. Om het gewicht van deze auto onder de 1.000 kg te krijgen moesten alle onderdelen op dieet. Zo ook de koplampen die fijn werden geknepen. De smalle bips is ook het gevolg van die filosofie. Ingenieurs kregen de opdracht om een koffer van 130 liter te herbergen, designers sneden al het vet er rond zo veel mogelijk weg. De MX-5 ND is daardoor een minimalistische sportwagen met stoere looks.

Binnenkant

Hoewel Mazda met de MX-5 mikt op een klassieke rijbeleving weet het merk dat moderne klanten nood hebben aan moderne snufjes. De instrumentencluster mag dan nog wel klassiek analoog zijn, in de vierde generatie Mazda is er plaats voor een infotainmentsysteem, stoelverwarming, fraai leder en een geluidsinstallatie met luidsprekers in de hoofdsteunen! Toch voelt de cabine daardoor niet druk aan.

mazda-mx-5-nd-interior mazda-mx-5-nd-seats

Rijhulp en veiligheid

Bij zijn debuut in 2015 kreeg de Mazda MX-5 een score van vier op vijf sterren op de Euro NCAP-crashtests. Het gebrek aan een uitgebreide standaarduitrusting en een automatische noodrem zorgde ervoor dat de MX-5 één ster moest inleveren. Dat wil echter niet zeggen dat de MX-5 elke vorm van veiligheid ontbreekt. De cabine kreeg een hoge score op vlak van veiligheid voor passagiers (oud en jong) én ook bij een aanrijding met voetgangers weet de MX-5 hoog te scoren.

Optioneel valt de MX-5 trouwens uit te rusten met zaken zoals een cruisecontrole, dodehoekwaarschuwing en een achteruitrijcamera. Vanaf 2022 is élke MX-5 standaard uitgerust met een hoop veiligheidsnufjes waaronder een rijstrookassistent, noodremhulp, verkeersbordherkenning, enzovoort.

Alternatieven

Sorry, de MX-5 kent ND eigenlijk geen alternatieven. Want geen enkele andere auto op de markt weet dezelfde gevoelens op te wekken. Mercedes had een tijdlang de meer op comfort geënte SLC, BMW heeft de grotere, zwaardere en duurdere Z4 in haar catalogus staan. Moeten we dan toch een concurrent benoemen, dan komen we bij de Fiat 124 uit. Alleen is dat stiekem een Mazda MX-5 met Fiat-logo en -motor. Hij loopt zelfs van dezelfde band uit te de Mazda-fabriek!

Beoordelingen voor Mazda MX-5

86 Beoordelingen

4,7