Mazda te koop: tweedehands en nieuw

Mazda

Huidige top modellen

Overzicht van de populairste Mazda modellen

Vind nu uw droomauto

In 2.4 miljoen auto's bij Europa-breed de grootste online automarkt.

Tweedehands Mazda: de motorvernieuwer

Een tweedehands auto van Mazda? Dat kan zomaar de keuze zijn van de strengste verzekeraar. Zowel de 3 als de 6 en de CX-5 zijn in 2016 namelijk de 'Top Safety Pick' van het Insurance Institute for Highway Safety (USA). De 3 en de 6 zijn dat jaar ook nog eens de 'Best Buy' van het magazine Consumers Digest. Ook de MX-5 Miata en de CX-3 weten verschillende onderscheidingen weg te kapen, waaronder respectievelijk de bekroningen 'Fresh Ride' en 'Savvy Ride' van Yahoo Autos (2016).

Mazda Motor Corporation

Deze Japanse multinational en automaker heeft zijn hoofdkantoor in Fuchū, een stad in het district Aki van de prefectuur Hiroshima. In 2007 verkoopt het merk wereldwijd bijna 1,3 miljoen voertuigen. Het merendeel daarvan wordt geproduceerd in Japan. In 2011 is de bouwer de vijftiende ter wereld, gemeten naar productie-aantallen.

Naam

Volgens de website van het bedrijf is de naam 'Mazda' afkomstig van 'Ahura Mazda'. Voor de vroegste West-Aziatische beschavingen is dat de god van licht, intelligentie en wijsheid. 'Mazda' zou daarbij letterlijk 'wijsheid' betekenen. Verder verwijst de website ook nog naar de oprichter van het bedrijf, Jujiro Matsuda.

Geschiedenis

Aanvankelijk is de naam Toyo Cork Kogyo Co., Ltd. Het bedrijf wordt opgericht in 1920 te Hiroshima. De overstap van de productie van machinegereedschap naar die van voertuigen vindt plaats in 1931, wanneer de Mazda-Go geïntroduceerd worden. Het is een autoriksja. Formeel verschijnt de naam 'Mazda' echter pas in 1984, hoewel zelfs de vroegste voertuigen uit deze fabrieken dus ook al Mazda's zijn. Tijdens de Tweede Wereldoorlog (1939-1945) bouwt de fabriek wapens voor het Japanse leger. Pas vanaf de jaren zestig krijgt de autoproductie weer echt voet aan wal. De R360 wordt gepresenteerd in 1960. In 1962 volgt de Carol.

Rotatiemotors

In het begin van jaren zestig vindt men inspiratie bij de NSU Ro 80. Het bedrijf besluit hierop flink te investeren in de wankelmotor. Op die manier tracht de onderneming zich te onderscheiden van zijn concurrenten in het thuisland. De motor is een succes. Tot de oliecrisis van 1973 weet hij een voortrekkersrol te spelen voor de bedrijfsgroei. Die crisis heeft echter wel fatale gevolgen. Grote verliezen volgen vanaf 1975. Het bankroet wenkt. Een interventie van het conglomeraat ("keiretsu") de Sumitomo Group, en met name de Sumitomo Bank, is nodig om het bedrijf te redden. De Familia-serie wordt nu erg belangrijk, evenals (in mindere mate) de grotere Capella. Deze auto's gaan overigens nog steeds mee op de tweedehands markt.

Mazda RX-7

De focus schuift nu weg van de rotatiemotor, die meer iets wordt voor de liefhebbers. Een unieke, maar lichtere krachttrein blijft wel het middelpunt van de activiteiten. Zo verschijnen de lichte RX-7 (1978) en de moderne RX-8. Ook verschijnt een lichte sportauto, de Roadster of MX-5 of Miata. Het is een wereldwijd succes en de auto wordt internationaal onthaald als de revival van het compacte sportvoertuig, dat sinds het einde van de jaren zeventig min of meer van de markt verdwenen is. Deze eerste Miata blijft tot op heden een geliefde tweedehands auto.

Ford en Toyota

Tussen 1974 en 2015 onderhoudt de bouwer een belangrijke samenwerking met de Amerikaanse mastodont Ford. Tegen 1996 bezit de Amerikaan 33,3% van de Japanse aandelen. Tegen 2014 is dat weer teruggebracht tot 2,1%. Een tweede belangrijke samenwerking wordt gevestigd in mei 2015 en betreft de Japanse concurrent Toyota. De bedrijven wisselen de motortechniek van Mazda en de brandstofcel-technieken (met waterstof) van Toyota met elkaar uit.

Mazda-merken

Tot de vroegste Mazda-merken behoren Autozam, Eunos en ɛ̃fini, die ondertussen verdwenen zijn. Zij hebben lange tijd een explosie van submerken tot gevolg, vanuit een soort van overdreven diversificatie-strategie. Het leidt tot verwarring. Begin 1992 speelt het bedrijf zo enkel nog een tijd met het idee om een eigen luxemerk op te richten, Amati, naar het voorbeeld van Acura, Infiniti en Lexus, maar dit strandt nog voor er een auto op de markt komt. In Europa lijkt Xedos verder nog even een nieuw merk te worden, met het verschijnen van de Xedos 6. Maar uiteindelijk zal ook deze auto als 'Mazda' verkocht worden.

Waterstof-technologieën

In recente jaren concentreert het bedrijf zich onder meer op onderzoek naar waterstofvoertuigen. Zo verschijnt er onder meer een hybride versie van de Premacy, een compacte bestelwagen. In 2010 wordt een afspraak gemaakt met Toyota en levert Mazda de hybride technologie voor de populaire Toyota Prius. Een apart project is de Bio-Car. De bouwer vindt namelijk volop energiealternatieven in de meest bizarre materialen en substanties, waaronder plastiek en melk. De zoektocht naar een milieuvriendelijker voertuig is zo volop aan de gang. Sommige van deze innovaties worden alvast getoond in de Mazda5, op EcoInnovasia 2008, in het Queen Sirikit National Convention Center van Bangkok. Een ander project heet 'SkyActiv Technology' en duidt een reeks technologieën aan die gebruikt worden in verschillende nieuwe Mazda's, waaronder de Mazda2/Demio, de Mazda6/Atenza, de CX-5 en de Mazda3 uit 2014. Deze technologieën zijn gericht op zuinigheid en reductie van de C02-uitstoot. Ze omvatten onder meer benzine- en dieselmotoren met zware compressie en uiterst efficiënte automatische transmissie. De manuele transmissies zijn hier hyperlicht, net zoals de carrosserieën. Rijefficiëntie wordt nog verder vergroot via elektrische stuurbekrachtiging. In combinatie met hybride krachttreinen wordt via al deze middelen een almaar grotere zuinigheid bereikt.

Huidig Mazda-aanbod

Het huidige (tweedehands) aanbod van deze fabrikant bestaat uit de volgende modellen: de Carol, een zogenaamde keicar (ook Suzuki Alto); de Scrum, een keicar minivan en commercieel voertuig (ook Suzuki Carry en Suzuki Every); de Flair, een keicar minivan (ook Suzuki Wagon R); de Flair Wagon, een keicar minivan (ook Suzuki Spacia); de Flair Crossover, een keicar crossover (ook Suzuki Hustler); de Mazda2/Demio, een super mini; de Mazda3/Axela, een compact voertuig; de Mazda6/Atenza, een familievoertuig; de MX-5/Roadster, een sportieve cabriolet; de CX-3, een compacte crossover SUV; de CX-4, ook een compacte crossover SUV, net zoals de CX-5; de CX-9, een grote SUV en een crossover SUV; de Bongo, een van; de BT-50, een pick-uptruck (ook Ford Ranger T6); en de Titan, een commerciële truck.