Mazda RX-7 te koop: tweedehands en nieuw

Mazda RX-7

Mazda RX-7

De  Mazda RX-7 wordt door de fabrikant uitgerust met de voordelen van de wankelmotortechniek

Terwijl Duitse autofabrikanten eind jaren '70 na de productiebeëindiging van de NSU Ro80 afscheid namen van de wankelmotorentechniek, ging de Japanse autofabrikant Mazda verder met het verbeteren van de in de jaren '50 door ingenieur Felix Wankel ontwikkelde aandrijving. Lees meer

Vind nu uw droomauto

Uit meer dan 2 miljoen auto’s in de grootste online automarkt van Europa.

Informatie over Mazda RX-7

Vooral voor sportauto’s, waarbij een laag gewicht belangrijk was, zagen de Japanners vele voordelen bij het gebruik van wankelmotoren sinds ze in 1967 met hun coupé Mazda Cosmo de eerste in serie geproduceerde auto uitgerust met deze techniek op de markt gebracht hadden. De wankelmotoren bewezen zich vanwege hun compactere en lichtere bouwwijze dan die van gebruikelijke motoren als zeer geschikt voor kleine sportcoupés. Ze behielden bij een relatief laag pk-aantal het gewensde acceleratievermogen. Ondanks het hogere benzineverbruik van wankelmotoren koos Mazda er daarom voor om deze techniek te gebruiken bij zijn in 1971 geïntroduceerde RX-bouwserie. Hierbij hoorde ook de coupé Mazda RX-7, die in de periode tussen 1978 en 2002 in drie generaties gebouwd werd.

De eerste Mazda XR-7 coupé heeft soepele sportautoprestaties

Toen de Mazda RX-7 in 1978 op de markt kwam, overtuigde de coupé die opviel door zijn spitse, wigvormige voorkant en de inklopbare koplampen met rijprestaties die in de sportautoklasse alleen nog maar tegen veel hogere prijzen verkrijgbaar waren. Hij was uitgerust met een 1,2 liter wankelmotor met 77 kW (105 pk), waarmee de circa één ton wegende coupé een topsnelheid van bijna 200 km/u haalde. Hij accelereerde in amper negen seconden van nul naar honderd kilometer per uur. In 1981 onderging de Mazda XR-7 een lichte facelift, hierbij bleven de inmiddels tot handelsmerk verworden wigvorm en de inklapbare koplampen behouden. De motorprestatie veranderde echter wel. De wankelmotor van de nieuwe Mazda RX-7 had een prestatievermogen van 85 kW (115 pk), dit verbeterde het acceleratievermogen en de topsnelheid. Het in 1984 geïntroduceerde topmodel had met een 1,3 liter wankelmotor een prestatievermogen van 101 kW (137 pk).

De tweede generatie van de Mazda XR-7 is als coupé en cabriolet verkrijgbaar

In de tweede generatie van de Mazda XR-7 (1986-1991) werd de sportauto die tot nu toe geliefd was om zijn soepele besturing nieuw gepositioneerd. Naast de coupé werd er voortaan ook een cabriolet met stoffen dak aangeboden. De Mazda XR-7 groeide tot een lengte van 4,31 meter en stelde de twee passagiers meer plaats en comfort ter beschikking. Daardoor werd de voortaan iets rondere carrosserie echter ook bijna 400 kilo zwaarder. Ten gunste van het rijcomfort werden er bovendien veranderingen aangebracht aan het chassis en de vering, deze waren eerst sportiever. Als motoren stonden een basismodel met een cilinderinhoud van 1,3 liter en 110 kW (150 pk) evenals een turbo topmodel met 132 kW (180 pk) ter beschikking. De topversie accelereerde in zeven seconden van nul naar honderd kilometer per uur en bereikte een maximumsnelheid van 230 km/u. De in 1988 uitgekomen cabriolet werd uitgerust met een turbomotor met 147 kW (200 pk). Deze was vanaf deze tijd eveneens verkrijgbaar voor de coupé. Hij haalde een maximumsnelheid van 235 km/u.

Vanaf 1991 een verbeterd prestatievermogen voor de Mazda RX-7 dankzij biturbo techniek

Terug naar de oorsprong van compromisloze sportcoupé, zo luidde het devies bij de ontwikkeling van de laatste generatie van de Mazda XR-7 die tussen 1991 en 2002 in Japan van de band rolde. In vergelijking met de voorganger verlaagden de constructeurs het gewicht van de coupé duidelijk met bijna honderd kilogram. Uiterlijke kenmerken waren een achtervleugel en de ronde voorkant die berustte op het design van de succesvolle roadster-serie Mazda MX. Het topmodel van de Mazda XR-7 was uitgerust met een wankelmotor met biturbo-oplading en had een prestatievermogen van 206 kW (280 pk). Hiermee haalde de coupé maximaal 250 km/u en accelereerde hij 5,9 seconden van nul naar honderd kilometer per uur.