Ga naar hoofdinhoud

Nieuw design – vertrouwde functionaliteiten

Ontdek nu ons nieuwe design, die we stap voor stap gaan implementeren.

Lees meer

Nog één ding...

Bedankt dat je deel uitmaakt van de testgroep die als eerste de sneak previews te zien krijgt. Je zult nog een paar kleuren zien, zodat we jouw feedback kunnen gebruiken voor ons definitieve ontwerp.

Mazda 2 te koop: tweedehands en nieuw

Mazda 2

Mazda 2

De Mazda 2 voor 2020 - sportiever en moderner dan zijn voorganger

Een gebruikte Mazda 2 is een leuke compacte stadsauto waar je mee gezien kunt worden. Met de facelift van 2020 is dit model helemaal bij de tijd gemaakt, met sportievere rijeigenschappen, G-Vectoring Control plus, i-Stop start-/stopsysteem en LED-koplampen. Aan de binnenkant kun je genieten van het hoogwaardige interieur met de handige touchscreens waarmee je alle info binnen handbereik hebt. Dankzij de mild-hybrid technologie is de Mazda 2 ook nog eens heel zuinig en schoon. Lees meer

Vind nu uw droomauto

Uit meer dan 2 miljoen auto’s in de grootste online automarkt van Europa.

Carrosserie

Kleuren

De Mazda 2 is een compact, maar zeer compleet model

De Mazda 2 is een automodel van de Japanse autofabrikant Mazda dat thuishoort in het B-segment, oftewel de compacte klasse. Deze 4-deurs auto met 5 zitplaatsen is al sinds 2003 in productie. Het model volgde de Mazda Demio of Mazda 121 op. Momenteel wordt de auto in Japan nog steeds verkocht als Mazda Demio.In 2007 werd, 4 jaar na de introductie, de volgende generatie van de Mazda 2 uitgebracht en deze behaalde in 2008 de 2e plaats bij de verkiezing van de Europese auto van het jaar.

In 2014 kreeg de Mazda 2 een facelift waarbij de auto het ontwerp kreeg dat eerder al werd toegepast op de Mazda 6, Mazda CX5 en Mazda 3. Wat bijzonder is aan het design, is dat het is gebaseerd op de KODO-design filosofie, die de auto’s tot leven brengt door middel van design. In 2020 kreeg de Mazda 2 weer een facelift.

Bij de facelift van 2020 kreeg de nieuwe Mazda 2 sportievere rijeigenschappen. In dit model zijn motoren geplaatst met de eigen Skyactiv technologie van Mazda. Mazda gaat hiermee tegen de trend in van het downsizen van motoren en het toevoegen van een turbo om zo nog voldoende vermogen te leveren. In plaats daarvan verhoogt Mazda de compressieverhouding zodat de emissie- en verbruiksnormen even laag liggen als bij de concurrent.

De nieuwe Mazda is vooral verfijnd. Dat zie je aan de buitenkant, waar overbodige details zijn weggelaten. Het interieur oogt minder druk en door het verbeterde stoelontwerp zit je veel comfortabeler. Het interieur oogt hoogwaardig en de vormgeving is harmonieus. De auto is verder uitgerust met de nieuwste innovaties op gebied van veiligheid en comfort. Dat betekent dat een 360° camera, Lane Keep Assist, adaptieve led- koplampen en Mazda Radar Cruise Control allemaal verkrijgbaar zijn. Tot de opties behoren ook een automatisch dimmende buitenspiegel, Traffic Sign Recognition, een verwarmd stuur en Apple CarPlay.

Schoon is dit nieuwe model ook. De auto heeft het Mazda M Hybrid systeem, wat zorgt voor een lager brandstofverbruik bij maximale prestaties. Zo heeft deze auto een CO2-uitstoot van slechts 94 gram, wat betekent dat de Mazda een groen energielabel B heeft.

De Mazda2 wordt gemaakt in de Mazda-fabriek in Mexico en een nieuw exemplaar kost vanaf €18.690. Omdat het model al zo lang op de markt is, kun je ook gaan voor een gebruikte Mazda 2, omdat deze goedkoper zijn.

Mazda 2 vs Peugeot 208

De nieuwste Peugeot 208 heeft opvallende looks en een nog indrukwekkender interieur. De Mazda 2 is voor 2020 geüpdatet met subtiel getweakte styling en een mild-hybride motortechnologie onder de motorkap om de efficiëntie te verhogen.

De Peugeot heeft een PureTech 100-motor van 100 pk die verrassend sterke prestaties levert. Er is ook een krachtiger versie van 130 pk en beide motoren worden geleverd met handmatige en automatische transmissies. De motor is erg stil en in het interieur hoor je de motor nauwelijks.

Het dashboard is uniek in dit segment, met grote, heldere schermen, indrukwekkende stoelen en een vleugje sfeerverlichting. De rijpositie zal voor sommigen een beetje wennen zijn vanwege het kleine stuur en de hoge draaiknoppen met een 3D-effect dat erg futuristisch aanvoelt. De stoelen zijn erg goed en er zijn voldoende opbergmogelijkheden. De kofferbak is niet om over naar huis te schrijven. De kofferbak heeft wel een handige vorm en een behoorlijke inhoud van 311 liter. De tildrempel is acceptabel.

De Mazda heeft een opfrisbeurt heeft gekregen voor het modeljaar 2020. Het model is niet helemaal vernieuwd en er wordt nog steeds veel technologie gebruikt van het vorige model uit 2014. Daarom ziet het er, ondanks enkele milde aanpassingen, een beetje gedateerd uit naast de Peugeot 208.

Toch is de Mazda 2 nog steeds een interessant alternatief. Je krijgt veel auto voor je geld en een prettige rijervaring. De 1,5-liter motor moet harder werken dan de turbocompressoren van Peugeot, en de handgeschakelde versnellingsbak schakelt soepel. comfortabel en verfijnd, maar de basisversie kost ongeveer 2.000 euro meer dan die van de Mazda 2.

De Mazda loopt toch wat achter met een wat gedateerd uiterlijk, de wat krappe binnenruimte en het infotainmentsysteem wat makkelijk te gebruiken is, maar wel wat simpel oogt. De Mazda rijdt echter heel gemakkelijk en het is ook een zuinige auto.

Motoren

In ons land krijgt de Mazda 2 de krachtige 1.5 L Skyactiv-G benzinemotor, met een vermogen van 75 of 90 pk. De auto heeft bovendien het Mazda M Hybrid-systeem, met een geïntegreerde elektromotor die gevoed wordt door een compacte lithium-ion batterij of condensator. Deze motor ondersteunt de benzinemotor bij het starten en wegrijden vanuit stilstand. Dit is namelijk het moment waarop de verbrandingsmotor het meeste profiteert van deze elektro-ondersteuning. Tijdens remmen en uitrollen zorgt de elektromotor dat de batterij wordt opgeladen met de vrijgekomen kinetische energie.

Zo blijven alle elektronische systemen in de auto gewoon doorwerken. De motor wordt op deze manier niet extra belast. Dit leidt vervolgens tot een lager verbruik terwijl de motor toch maximaal blijft presteren.

En die prestaties mogen er zijn. Zo heeft de Mazda 2 een topsnelheid van 183 km/u. En al je wilt optrekken van 0 naar 100 km/u dan moet je daar 9,8 seconden voor uittrekken. Door het M Hybrid systeem heeft Mazda het brandstofverbruik weten te drukken tot een indrukwekkende 1 op 24.

Uitrusting en opties

De Mazda 2 is in Nederland verkrijgbaar als Mazda 2 Comfort, Mazda 2 Style Selected, Mazda Luxury en Mazda 2 Signature. De Comfort is de goedkoopste versie en de Signature is de duurste uitvoering. De standaardkleur voor alle modellen is wit. Wil je en andere lakkleur, dan kost dat minimaal 650 euro extra. Alle modellen hebben standaard een rijke uitrusting met o.a:

  • G-Vectoring Control plus
  • i-Stop start-/stopsysteem
  • LED-koplampen

De Mazda Comfort kan standaard geleverd worden met het Connect & Design pakket met daarin:

  • 15-inch lichtmetalen velgen
  • Multimediascherm met Apple Carplay
  • Privacy glass achter

Standaard worden de Style Selected, Luxury en Signature geleverd met het uitgebreide Style Selected Pakket. Hierin zit het volgende:

  • 16-inch lichtmetalen velgen
  • Achteruitrijcamera
  • Multimediascherm met Apple Carplay

De Mazda 2 Signature en Luxury zijn ook leverbaar met het i-Active Sense pakket, met daarin

  • Geïntegreerd navigatiesysteem
  • Active Driving Display
  • Smart Keyless Entry

De Luxury en Signature zijn verkrijgbaar met het Luxury pakket, met daarin:

  • Luxe interieur
  • 16-inch lichtmetalen velgen
  • Automatische airconditioning en stoelverwarming
  • Multimediascherm met Apple Carplay

Met de Mazda 2 rijd je soepel door de stad

De Mazda 2 is een zuinige en compacte stadsauto die ook nog betaalbaar is.Voor die lage prijs krijg je niet heel veel luxe of moderne infotainment aan boord, maar wel een betrouwbare, soepel rijdende auto die behoorlijk zuinig is

Beoordelingen voor Mazda 2

59 Beoordelingen

4,7