Goede redenen
- Relatief grote bagageruimte
- Optie hybride aandrijflijn
- Goedkope onderhoudskosten
- Veel veiligheidsvoorzieningen in de basisuitrusting
- Aantrekkelijk, sportief design
Gegevens
Motor
De vijfde generatie van de Renault Clio is verkrijgbaar met benzinemotor, dieselmotor en hybride aandrijving. Naast de goedkope maar relatief zwakke startmotoren biedt de Franse fabrikant ook krachtigere motoren.
De Clio is in Nederland met drie benzinemotoren verkrijgbaar. De TCe 100-motor heeft een vermogen van 100 pk, is leverbaar met een handgeschakelde 5-versnellingsbak en staat bekend voor zijn hoge prestaties, soepele rijgedrag en lage verbruik. De TCe 130 EDC GPF-motor heeft een vermogen van 130 pk, een EDC-versnellingsbak met dubbele koppeling met 7 versnellingen en schakelflippers aan het stuur. De motor maakt indruk met zijn uitstekende prestaties en sportieve rijstijl. De TCe 90-motor tenslotte heeft een vermogen van 91 pk en een handgeschakelde versnellingsbak. Als alternatief kunnen klanten ook voor de TCe 100 Bi-Fuel-motor kiezen: deze motor functioneert op zowel benzine als LPG en heeft een lagere CO2-uitstoot.
De Clio is in Nederland als diesel met de Blue dci 85-motor verkrijgbaar (85 pk). De motor heeft een handgeschakelde 6-versnellingsbak en scoort met zijn lage verbruik.
Het hybride model van de Clio heeft een E-TECH 140-motor. Het model combineert een elektrische motor met een benzinemotor. Ook deze motor is erg zuinig, het vermogen bedraagt 140 pk.
Afmetingen
De Renault Clio een klassieke compacte auto, maar is in de loop der generaties gegroeid. Met een lengte van vier meter en een breedte van 1,8 meter is het voertuig toch nog geschikt voor in de stad. Toch is het ook opletten geblazen: vooral bij het parkeren of manoeuvreren in de stad is het zicht in de Clio niet optimaal. De vorm van de auto in combinatie met de kleine ramen belemmert het zicht van de bestuurder.
In de Clio hebben alle inzittenden voldoende plaats. Op de eerste rij kunnen twee grotere mensen comfortabel reizen – de wielbasis van 2,6 meter biedt genoeg ruimte. Op de tweede rij wordt het natuurlijk iets krapper, maar voor korte ritten is er ook hier plaats genoeg. De bagageruimte overtuigt over de hele lijn: Volgens Renault is er tot 340 liter laadvolume beschikbaar voor bagage of boodschappen. Wie de achterbank neerklapt, kan de inhoud van de kofferruimte tot 1.096 liter vergroten. In de hybride versie is het volume echter kleiner als gevolg van het ontwerp, maar met 254 liter is er nog steeds ruim voldoende plaats voor ritten met niet al te veel bagage. Wat volgt is een overzicht van de technische gegevens van de Renault Clio met TCe 100-motor uit 2019:
Varianten
In totaal zijn er vier verschillende varianten te verkrijgen voor de vijfde generatie van de Renault Clio:
- Clio Equilibre
- Clio Evolution
- Clio Techno
- Clio R.S. Line
Het basismodel Equilibre biedt een goede standaarduitrusting en maakt indruk met zijn elektrisch verstelbare en verwarmbare buitenspiegels, de in hoogte verstelbare stoel van de bestuurder en zijn EASY LINK multimediasysteem.
Het R.S Line-model biedt het meeste comfort. Zo profiteert de bestuurder van parkeersensoren voor- en achteraan. Ook de R.S Line voorbumper met F1 Blade, de R.S Line achterbumper met diffuser en de ramen met privacy glass springen meteen in het oog.
Prijs
Qua prijs ligt de Renault Clio in de lijn van de concurrenten op de markt.** De wagen is niet duur, noch bijzonder goedkoop**. Met zijn goede standaarduitrusting en goede kwaliteit, die vooral bij de jongste generatie in de smaak valt, heeft de Clio een **goede prijs-kwaliteitverhouding**.
Het basismodel Clio Equilibre is vanaf € 21.550 verkrijgbaar. Het duurste model, de Clio R.S. Line, is pas vanaf € 26.200 verkrijgbaar.
Het is natuurlijk ook mogelijk de Clio te leasen – Er zijn veel aanbieders op de markt. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om bij de autofabrikant zelf te leasen, dit kan vanaf € 289 per maand.
Een tip: de Renault Clio van de vierde generatie overtuigt met zijn kwaliteit en is in grote aantallen op tweedehandsmarkt verkrijgbaar. Er zijn vele koopjes te vinden, prijzenonder de € 10.000 zijn geen uitzondering.
Design
Exterieur
Het valt erg op dat de Clio door de jaren heen heel wat transformaties heeft doorgemaakt. Ook in bijvoorbeeld de vierde generatie voerde Renault grote veranderingen door in het design. De moderne designlook van de Clio komt nog meer tot uiting in de huidige vijfde generatie. De voorkant heeft een erg moderne uitstraling en de LED-koplampen zorgen voor een speelse, wilde look en verhogen tegelijkertijd de zichtbaarheid. Het model straalt een hoge mate van dynamiek uit en de opvallende achterzijde rondt het totaalpakket af. Ook de fijne afwerking van de lak springt meteen in het oog.
Interieur
Het interieur oogt opgeruimd en functioneel, maar tegelijkertijd modern. Het verticaal geplaatste display springt meteen in het oog. Met kleurrijke accenten, bijvoorbeeld op het dashboard, wekken de ontwerpers het interieur tot leven. Technisch gezien ontbreekt er, althans bij de modellen met uitgebreide uitrusting, bijna niets: automatische klimaatregeling, multimedia en verwarmde zetels.
Veiligheid
Het veiligheidsniveau van moderne wagens uit de compacte klasse wordt steeds beter en de Renault Clio bewijst dit eens te meer met een waardering van vijf sterren in de Euro NCAP crashtest. Met name de talrijke technologieën en de uitgebreide veiligheidsuitrusting leveren daartoe een belangrijke bijdrage. De Renault Clio van de vijfde generatie beschikt onder meer over de volgende veiligheidsvoorzieningen:
- Front airbags
- Zijdelingse airbag voor hoofd- en bovenlichaam
- ISOFIX
- Noodremassistentie voor voertuigen, voetgangers en fietsers
- Cruise control
- Lane Keeping Assist met stuurinterventie
- Verkeersbordherkenning
- Dodehoekwaarschuwing
Alternatieven
Het aanbod van aantrekkelijke alternatieven binnen de compacte klasse is ruim. Een voorbeeld: de de nieuwe Peugeot 208. Het model maakt indruk met zijn modern design en er is zelfs een volledige elektrische 208 op de markt.
De Volkswagen Polo is ook een van de meest populaire wagens uit de compacte klasse en vormt een geschikt alternatief voor de Clio. Het valt wel meteen op dat dit model aanzienlijk duurder is.
FAQ
Hoe veilig is de Renault Clio?
De Renault Clio is een van de veiligste wagens uit de compacte klasse, mede dankzij een heleboel technologie. In 2019 kreeg het voertuig de topscore in de Euro NCAP crashtest.
Waar wordt de nieuwe Renault Clio gebouwd?
De productie van de Renault Clio vindt plaats in de fabrieken van Flins, Valladolid (Spanje), Novo Mesto (Slovenië), Cordoba (Argentinië) en Bursa (Turkije).