Renault Scenic te koop: tweedehands en nieuw

Renault Scenic

Renault Scenic

Compacte MPV op basis van Mégane

Nadat Renault in de jaren 80 middels de Espace de allereerste in Europa ontwikkelde MPV uitgaf, besloot de autobouwer in het navolgende decennium het uitbrengen van een primeur nog eens dunnetjes over te doen. Met de in 1995 verschenen Renault Mégane als voorbeeld en de Espace in het achterhoofd werd in november van 1996 de Mégane Scénic Renault gepresenteerd. In feite was dit een kleinere en goedkopere versie van de Espace. Lees meer

Vind nu uw droomauto

Uit meer dan 2 miljoen auto’s in de grootste online automarkt van Europa.

Carrosserie

Kleuren

Informatie over Renault Scenic

De auto was echter gebaseerd op het onderstel van de hatchbackvariant van de compacte middenklasser Mégane. De Renault Scénic was in Europa de eerste auto in zijn soort. Voor de 5-persoons- en 5-deurshatchback werd dan ook een geheel nieuwe categorie in het leven geroepen, namelijk de klasse compacte MPV. Het baanbrekende model kon op veel enthousiasme in de autowereld rekenen, en een paar maanden na zijn lancering werd de Scénic door Europese autojournalisten verkozen tot Auto van het Jaar. Het zou overigens nog enkele jaren duren voordat de Renault Mégane Scénic zijn uiteindelijke naam Renault Scénic kreeg en een op zichzelf staand model werd. De Scénic heeft een zeer flexibele achterbank. Daarnaast is de compacte MPV voorzien van talloze opbergvakken.

Aandrijving Renault Scénic en andere technische details

De Scénic is in de loop van zijn nog altijd voortgaande productieperiode meestal met veel motoren leverbaar geweest. De eerste generatie spande wat dat aangaat misschien wel de kroon, en kon tussen 1996 en 2003 worden gekocht met meerdere varianten van 1.4 liter, 1.6 liter en 2.0 liter benzinemotoren en 1.9 liter diesels. Deze waren gekoppeld aan een 4-traps automatische of 5-traps handmatige versnellingsbak. Bij de daaropvolgende generaties bracht Renault het motorengamma terug tot een beperkter aantal. Zo waren er bij de derde Renault Scénic van 2009 tot 2016 nog maar vier opties. Het merendeel daarvan bestond uit dieselexemplaren met een cilinderinhoud tussen 1.5 en 1.9 liter. Met de in maart 2016 op de Autosalon van Genève voor het eerst getoonde vierde Scénic-generatie breidde de autofabrikant het aantal opties weer uit. Voor dit meest recente model zijn namelijk benzinemotoren van 1.2 liter en 1.3 liter beschikbaar, en ook diesels van 1.5 en 1.6 liter. Een 1.5-liter diesel- en hybridecombi ontbreekt evenmin. Deze zogeheten Hybrid Assist-versie heeft een elektromotor die zijn energie haalt uit het remsysteem en de dieselmotor ondersteunt bij het optrekken. Overigens is deze optie alleen beschikbaar voor de dCi 110-motoren, gekoppeld aan een 6-traps handmatige versnelling. Daarnaast is de Renault Scénic leverbaar als 6-traps automaat of 7-traps automaat met dubbele koppeling.

Renault Scénic vergeleken met Mégane

Ondanks het feit dat de Mégane model stond voor de Scénic laten de beide auto’s ook opmerkelijke onderlinge verschillen zien. De eerste generaties zijn in veel opzichten echter nagenoeg gelijk. Zowel de sedanuitvoering van de Mégane als de reguliere Scénic Renault hadden bijvoorbeeld een wielbasis van 2.580 mm. Ook de lengte en breedte van de twee modellen kwam vrijwel overeen: 4.170 x 1.700 mm bij de Mégane tegen 4.168 x 1.719 mm bij de Scénic. Omdat de Renault Scénic het design van een MPV heeft, was het dak echter wel bijna twintig centimeter hoger. Verder werd van 2000 tot 2003 tevens een Scénic RX4 geproduceerd. Behalve dat deze over vierwielaandrijving beschikte, was de auto ook groter dan de standaard-Scénic. Die had in 1999, halverwege zijn eerste generatie, overigens een facelift gekregen en ging voortaan door het leven als de Scénic in plaats van de Mégane Scénic. Zoals vaker het geval is met automodellen werd ook de Scénic met elke nieuwe generatie een stukje groter. Zeker in de latere bouwjaren groeide de Scénic de Mégane snel voorbij. Met ingang van de tweede Renault Scénic in 2003 werd elke generatie bovendien uitgebreid met een grotere Grand Scénic. Deze biedt plaats aan zeven inzittenden en heeft een grotere bagageruimte. Waar de reguliere MPV namelijk een laadvolume heeft van 572 liter is deze bij de Grand Scénic 765 liter. De afmetingen van de in 2016 gepresenteerde Scénic zijn 4.406 x 1.865 x 1.653 mm, en die van de Grand-versie bedragen 4.634 x 1.865 x 1.660. De wielbases zijn respectievelijk 2.734 en 2.804 mm. Een ander verschil tussen de huidige en eerdere generaties is dat het design van de Scénic meer beïnvloed is door cross-overmodellen. Renault blijft de auto echter aanbieden als MPV.

Prijzen Renault Scénic

De Scénic en Grand Scénic Renault zijn beide verkrijgbaar in de uitvoeringen Life, Zen, Intens, Bose en Initiale Paris. Het voordeligst is de Life, maar dit uitrustingsniveau is alleen leverbaar met een 1.3-liter benzinemotor. De prijzen van de Zen en Intens liggen iets boven die van de Life. De duurdere auto’s hebben onder andere meer veiligheids- en comfortfeatures, uitgebreidere multimediafuncties en lichtmetalen velgen. De Renault Scénic Bose wordt gekenmerkt door zijn Bose-audiosysteem. Het duurst is de met leren interieurbekleding en elektrisch verwarmbare voorstoelen uitgeruste Initiale Paris.

Beoordelingen voor Renault Scenic

127 Beoordelingen

4,3