Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
renault-modus-front

Renault Modus

1 / 3
renault-modus-front
renault-modus-side
renault-modus-back

Sterke punten

  • Zuinige dieselmotor
  • Ruim interieur
  • Veilig rijgedrag

Zwakke punten

  • Hoog brandstofverbruik met benzinemotor
  • Standaard geen ESP geïnstalleerd
  • Oncomfortabel achterin bij langere reizen

Renault Modus : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Renault Modus, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Renault Modus: gezinsvriendelijke minibus met veel bergruimte

In 2004 ging de Renault Modus in productie. Het is een voertuig dat dankzij zijn opklapbare achterbank ook over veel binnenruimte beschikt en in 2008 met verdere verbeteringen op de markt kwam onder de naam Grand Modus. Lees meer

Interesse in een Renault Modus

Renault Modus occasions
Renault Modus dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

De ruime opbergruimte en de royale ramen maken de Renault Modus ideaal voor gezinsuitstapjes of voor mensen die wat meer ruimte in de auto nodig hebben.

  • Sinds 2008 ook verkrijgbaar als Grand Modus
  • Een voertuig met lage vaste kosten
  • Elektrisch bediende ramen en buitenspiegels
  • Nauwelijks technische mankementen bekend

Gegevens

Motor

De Renault Modus is verkrijgbaar met een benzine- of een dieselmotor.

Eerste generatie Renault Modus (2004 - 2008)
Cilinderinhoud 1.149 cm³ - 1598 cm³
Brandstof Benzine/Diesel
Versnellingsbak Handgeschakelde 5-versnellingsbak/5-gang automatische versnellingsbak
Vermogen 65 - 112 PK
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 10,3 – 16,4 s
Topsnelheid 154 – 188 km/u
Leeggewicht 1.155 – 1.275 kg
Brandstofverbruik per 100 kilometer voor benzine (diesel) 5,6 – 7,7 l / 4,1 – 4,8 l
CO₂-emissies 107 – 179 g/km

De benzinemotor varieert van 1,2 tot 1,6 liter met 65 tot 112 pk. Aan de andere kant is er de diesel met verschillende 1,5 liter-motoren die vermogen leveren van 68 tot 106 pk. Bij de benzinemotoren valt vooral de 1,6 l/16V motor op met zijn 112 pk en een maximumsnelheid van 188 km/u. Vlak daarachter hoeft de 103 pk sterke 1.5 dCi FAP dieselmotor met 184 km/u zich ook niet te verstoppen.

In termen van brandstofverbruik ligt de 1.5 dCi dieselmotor met een verbruik van 4,6 liter per kilometer nog een liter onder de 1.2 16V 80 benzinemotor.** Deze laatste heeft een verbruik van 5,6 liter.

Afmetingen

Door zijn ontwerp is de Renault Modus een populaire, gezinsvriendelijke wagen met veel bergruimte.

De Renault Modus kreeg in 2008 een make-over. Zo werd de uitgebreide versie genaamd Grand Modus gelanceerd. De eerder meegeleverde Triptic-achterbank is bij dit model volledig weggelaten en vervangen door een verstelbare 3-zitsbank. Kleine wijzigingen waren ook merkbaar in de wielbasis, die met 93 millimeter groeide tot 2.575 millimeter. Ook het uitwendige chassis werd met 161 millimeter verlengd tot 4.034 millimeter.

De bagageruimte heeft al een volume van 275 liter, dat met nog eens 250 liter kan worden vergroot tot 525 liter door de achterbank terug te klappen. Bovendien spreekt de ruime laadbak niet alleen voor gezinsvakanties, maar ook voor het vervoer van omvangrijke voorwerpen.

Varianten

De Renault Modus zag voor het eerst het levenslicht in augustus 2004 in de fabrieken van Renault Espana in Valladolid. Vier jaar lang verliep de productie zonder veel veranderingen, voordat in het voorjaar van 2008 een herwerking van het voertuig plaatsvond. Aangevuld met een nieuwe facelift, een negen centimeter langere wielbasis en meer laadruimte, werd het nu bekend als de Grand Modus, de uitbreiding van de klassieke kleine auto.

16 centimeter langer dan de oorspronkelijke Renault Modus, met aanzienlijk meer laadruimte en een facelift met opnieuw ontworpen koplampen, achterlichten en bumpers, werd de productie ongeveer vier jaar voortgezet. Voor het einde werd de Renault Modus in december 2012 bezegeld.

De productie van de kleine minibus, die juist opviel door zijn royale raamoppervlak, duurde ruim acht jaar. Kort daarna, in juni 2013, volgde de Renault Captur I als opvolger.

Prijs

Als nieuwe auto overtuigde de Renault Modus met een goedkope aankoopprijs. De basisversie was in Nederland al verkrijgbaar voor net geen 12.000 euro. Met de topvariant, die aanzienlijk meer uitrusting en krachtigere motoren bood, stegen de prijzen echter significant tot maximaal 25.000 euro.

Maar omdat de productie van de nieuwe auto's in 2012 werd beëindigd, is er vandaag de dag geen mogelijkheid meer om een nieuwe Renault Modus te kopen. Dus blijft er niets anders over dan te kijken naar de Nederlandse markt voor occasions. Hier vind je veel verschillende aanbiedingen, waarvan de meeste zeer gunstig zijn. Soms kosten goed onderhouden voertuigen minder dan 2.000 euro, de geringe vraag is duidelijk merkbaar. Wie veel belang hecht aan een kilometerstand van minder dan 150.000 euro, moet voor de aankoop van een occasion ongeveer 4.000 euro rekenen.

De zuinige motoren zorgen voor gunstige onderhoudskosten in het dagelijks leven en behoren tot de aantrekkelijke voordelen van de Renault Modus. Ook de lage motorrijtuigenbelasting speelt een grote rol in de lage financiële lasten, de Renault Modus is immers zeer licht met net geen 1,15 ton leeggewicht. Dit resulteert in extra kosten van 600 euro per jaar.

Design

Exterieur

De Renault Modus dankt zijn vriendelijke look aan zijn enorme ramen. Bovendien zorgen de grote koplampen van helder glas voor een levendige uitstraling. Vergeleken met het hele koetswerk ziet de achterkant er echter nogal summier uit. Langs de buitenkant zie je dat de Renault Modus een ruime binnenruimte heeft, nog geholpen door de relatief lange wielbasis.

Standaard rijdt de Renault Modus op stalen of lichtmetalen wielen met 165/65R15T banden. Optioneel bestaat de mogelijkheid om grotere lichtmetalen velgen met bijbehorende banden te laten monteren.

Interieur

Voor een kleine auto beschikt de Renault Modus over royale hoofd- en elleboogruimte voorin voor zowel de bestuurder als de voorpassagier. In kleinere auto's is het meestal krap voor langere bestuurders, maar niet in deze Renault. De voorstoelen schuiven gemakkelijk naar achteren en de ruime zijruiten bieden nog steeds een behoorlijk uitzicht. Zodra een groter persoon achter het stuur zit, kan het echter wat krap worden voor de passagiers op de achterbank. Om het zicht naar achteren te behouden heeft de auto achteraan inklapbare hoofdsteunen.

Belangrijke schakelaars en hendels zijn gemakkelijk bereikbaar voor de bestuurder in de Renault Modus. Het standaard gemonteerde audiosysteem kan worden bediend via een bedieningseenheid op het stuur. Verstelling van de buitenspiegels en elektrische ramen zijn ook binnen handbereik en werken ook elektronisch. Er is ook veel bergruimte in de cockpit. De bergruimte in het handschoenenkastje is ruim en kan desgewenst zelfs een grote drankfles bevatten, bovendien wordt het standaard gekoeld door de airconditioning.

De Renault heeft één kleine technische tekortkoming: het elektronisch stabiliteitsprogramma (ESP), dat niet standaard is ingebouwd. Bij aankoop van een nieuw voertuig was het echter mogelijk om tegen een meerprijs van ongeveer 300 euro ESP te laten installeren.

renault-modus-interior

Veiligheid

Tijdens de Euro NCAP crashtest waren er geen afwijkingen en bleek de Renault Modus dus veilig te zijn. De auto is ook overtuigend qua rijgedrag, alleen op langere ritten kan het oncomfortabel worden.

De Renault Modus bleek nogal onopvallend wat betreft bekende gebreken. Volgens Duitse statistieken zijn er af en toe problemen met de stuurverbindingen en de asophanging. De 2006 modelserie klaagde vaak over defecte koplampen en de 2004-2009 serie kreeg steeds vaker te maken met defecte starters en ontstekingsbussen.

Alternatieven

Met de Toyota Yaris Verso, Opel Meriva en Fiat Idea zijn er drie alternatieven voor de Renault Modus op de markt. Hoewel de verschillende modellen overeenkomsten vertonen, zijn er toch herkenbare verschillen. Als de bergruimte van de Renault Modus niet voldoende is, ben je beter af met de Opel Meriva of de Toyota Yaris. Terwijl de Fiat Idea schittert door zijn lagere brandstofverbruik.

FAQ

Hoeveel kost een Renault Modus?
De nieuwe prijs lag tussen 11.850 en 22.300 euro, afhankelijk van de uitrusting. Als occasion is hij echter al verkrijgbaar vanaf 1.000 euro.
Hoe lang is de Renault Modus gebouwd?
De productieperiode lag tussen 2004 en 2012.
Hoeveel pk heeft een Renault Modus?
Afhankelijk van de motor zijn 65 - 112 pk beschikbaar.

Beoordelingen voor Renault Modus

44 Beoordelingen

4,3

Meer informatie

Meer details