


Sterke punten
- Goed vakmanschap
- Veel ruimte
- Zuinige motoren
Zwakke punten
- Dieselmotoren enigszins zwak
- Motoren lopen nogal stroef
- ESP komt vrij laat op gang
Renault Kadjar : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Renault Kadjar, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een Renault Kadjar
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Zeer geschikt voor gezinnen van vier personen.
- Zuinigheid en comfort maken dit tot een prachtige toerwagen.
- Geschikt voor oudere bestuurders door de hogere instap en zithoogte.
- Uitgerust voertuig tegen relatief lage prijzen
Gegevens
Motor
Toen hij in 2015 in de verkoop ging, was er een benzinemotor met 130 pk en twee dieselmotoren met 110 pk en 130 pk in de aanbieding. Krachtigere benzinemotoren en een 1,8-liter diesel volgen in 2016 en 2018. Renault heeft de 1,5-liter dieselmotor herzien, zodat deze nu 5 pk meer biedt. Terwijl Renault de 1,6-liter benzinemotor zonder uitzondering leverde met een handgeschakelde zesversnellingsbak, is voor de andere motoropties ook een zeventraps dual-clutch versnellingsbak beschikbaar.
De 1,3-liter benzinemotor is uitgerust met een GPF (benzinepartikelfilter) en vanaf 2018 voorzien van een uitlaatgasturbo (TCe). De Renault Kadjar wordt aangedreven via de voorwielen. Variabele vierwielaandrijving is voorbehouden aan de 1,6-liter en 1,8-liter dieselmodellen. Kadjars met voorwielaandrijving zijn uitgerust met Extended Grip, een geavanceerd tractiecontrolesysteem. Het (NEDC) brandstofverbruik van de benzinemotoren ligt tussen 5,4 en 6,1 liter per 100 kilometer. De diesels hebben ongeveer 3,8 tot 5,2 liter nodig.
Vergelijking benzinemotoren Renault Kadjar:
Model | Cilinderinhoud | Vermoge | Koppel | Bouwtijd |
---|---|---|---|---|
1.2 TCe 130 | 1.2 liter | 130 pk | 205 Nm | 06/2015 - 07/2018 |
1.2 TCe 130 EDC | 1.2 liter | 130 pk | 205 Nm | 01/2016 - 07/2018 |
1.3 TCe 140 GPF | 1.3 liter | 140 pk | 240 Nm | sinds 08/2018 |
1.3 TCe 140 GPF EDC | 1.3 liter | 140 pk | 240 Nm | sinds 11/2018 |
1.3 TCe 160 GPF | 1.3 liter | 160 pk | 260 Nm | 08/2018 - 10/2020 |
1.3 TCe 160 GPF EDC | 1.3 liter | 160 pk | 260 Nm | 11/2018 - 10/2020 |
1.3 TCe 160 GPF EDC | 1.3 liter | 158 pk | 270 Nm | sinds 10/2020 |
1.6 TCe 165 | 1.6 liter | 163 pk | 240 Nm | 11/2016 - 07/2018 |
Vergelijking Renault Kadjar dieselmotoren:
Model | Cilinderinhoud | Vermoge | Koppel | Bouwtijd |
---|---|---|---|---|
dCi 110 | 1,5 liter | 110 pk | 260 Nm | 06/2015 - 07/2018 |
dCi 110 EDC | 1,5 liter | 110 pk | 250 Nm | 06/2015 - 07/2018 |
Blauw dCi 115 | 1,5 liter | 115 pk | 260 Nm | 08/2018 - 10/2020 |
Blauw dCi 115 EDC | 1,5 liter | 115 pk | 260 Nm | 11/2018 - 10/2020; sinds 10/2021 |
dCi 130 | 1,6 liter | 130 pk | 320 Nm | 06/2015 - 07/2018 |
dCi 130 4WD | 1,6 liter | 130 pk | 320 Nm | 06/2015 - 07/2018 |
dCi 150 4WD | 1,8 liter | 149 pk | 340 Nm | 03/2019 - 10/2020 |
Het voertuig mag ongeremde aanhangwagens tot een gewicht van 705 kilogram trekken. Met remmen is dat zelfs tot 1.500 kilogram.
Afmetingen
De SUV heeft vijf zitplaatsen en een bagageruimte van 472 liter, wat hem zeer geschikt maakt voor gezinnen. Volgepakt tot aan het dak en met de achterbank neergeklapt wordt dit maar liefst 1.478 liter. De Renault heeft een lengte van 4,45 tot 4,49 meter, een breedte van 1,84 meter en is ongeveer 1,61 meter hoog. Met 20 centimeter grondspeling is hij ook berijdbaar op oneffen wegen, hoewel moeilijk begaanbaar terrein hem niet past.
Varianten
De Kadjar is alleen verkrijgbaar in een vijfdeurs-carrosserieversie. De enige variaties zitten in de uitrusting: "Equilibre" en de topversie "Techno", het speciale model "Bose Edition" en momenteel de Crossborder zijn verkrijgbaar.
Prijs
Volgens de adviesprijs van de fabrikant kost een nieuwe Kadjar minstens 30.600 euro. Maar wie het volledig uitgeruste model bij een Nederlandse Renault-dealer bestelde, was al snel ruim 39.000 euro kwijt. De uitgebreide uitrusting en de goede bouwkwaliteit zouden echter nog steeds voor een goede prijs-kwaliteitsverhouding kunnen zorgen.
Dankzij talrijke optimalisaties blijken de motoren van de Renault Kadjar consequent zuinig te zijn, wat de brandstofkosten duidelijk ten goede komt. Met een leeggewicht van maximaal 1500 kilogram in volledige uitrusting liggen ook de kosten voor de motorrijtuigenbelasting binnen een comfortabele marge. Iets minder dan 1000 euro moet worden opgenomen voor de SUV, per jaar natuurlijk.
Design
Exterieur
De door Alain Lonay ontworpen SUV arriveert in de showrooms met een onafhankelijk ogend design. Bij nadere beschouwing blijkt echter dat hij optisch gezien leent van zijn kleine broertje, de Renault Captur. Er is ook iets van de huidige Renault Clio en Renault Espace.
Hij heeft een sportiever en dynamischer uiterlijk dan men van een off-roader verwacht. Hij heeft ook een modern verlichtingseffect met zijn optionele "LED Pure Vision" full-LED koplampen (standaard in de Crossborder uitrusting). Een achteruitrijcamera is beschikbaar voor een goed zicht naar achteren. De opvallende kunststof zijstrips en de tot 19-inch wielen stralen robuustheid uit.
Interieur
Een blik binnenin laat zien dat Renault moeite heeft gedaan. Hoogwaardige materialen, veel chromen afwerking, nauwelijks hard plastic, kwaliteitsstiksels en comfortabele stoelen met goede zijdelingse steun. Het dashboard is op de bestuurder gericht en voorzien van virtuele instrumenten. Voorin is hij minder comfortabel voor mensen langer dan 1,95 meter vanwege het gebrek aan knieruimte. De hoofdruimte zou meer toelaten. Praktisch en zeldzaam bij de concurrentie is de remote release van de rugleuning. Airconditioning en een radio met DAB standaard zijn al inbegrepen in de basisversie. Het Techno-uitrustingspakket biedt ook automatische klimaatregeling, licht- en regensensoren en keyless entry. De "Bose Edition" biedt ook een geluidssysteem, een assistentiepakket en een navigatiesysteem. Tegen meerprijs kan ook een groot panoramadak worden besteld.
Veiligheid
De veiligheidsuitrusting is uitgebreid in de duurdere versies, maar zelfs in de basisversies nog goed. Standaard zijn airbags voor, zij- en hoofdairbags, gordelspanners en gordelbegrenzers voor en achter en Isofix op de achterbank. Gordelverklikker en ESC zijn ook aanwezig. Lane Keeping Assist, Emergency Brake Assist en Speed Assist met Traffic Sign Recognition zijn als opties verkrijgbaar.
De Euro NCAP crashtest geeft de Renault Kadjar hoge cijfers. Het scoort bijvoorbeeld 89 procent voor de bescherming van volwassenen, 81 procent voor de veiligheid van meereizende kinderen en 74 procent voor de bescherming van voetgangers. De veiligheidsondersteuning door assistenten wordt beoordeeld met 71 procent. Over het geheel genomen krijgt de Kadjar een volledige vijf van de vijf sterren. Vooral voor gezinnen is dit resultaat een goede oriëntatie, omdat het voertuig daarmee een veilige en betrouwbare metgezel blijkt te zijn.
Alternatieven
De SUV-markt is zeer concurrerend en daarom zijn er zeer veel modellen waaruit de aspirant-koper kan kiezen. Het kleine broertje Renault Captur, dat als occasion te vinden is vanaf 15.000 euro, komt van hetzelfde bedrijf. Technisch vergelijkbaar en gebaseerd op hetzelfde platform is de iets kortere Nissan Qashqai (occasions vanaf 16.000 euro). Verdere concurrentie kan worden gevonden in de VW Tiguan (15.000 euro) en Opel Grandland (20.000 euro), die ongeveer 10.000 euro meer kosten met een vergelijkbare uitrusting. Enkele andere alternatieven zijn Škoda Karoq, Honda CR-V, Mercedes GLA, Mazda CX-5, Seat Ateca en Hyundai Tucson. De markt biedt dus een enorme verscheidenheid. Wie wil kiezen voor een SUV van Renault kan ook wachten op de Austral, die vanaf eind 2022 de dealers binnenrolt met aanzienlijk verbeterde technologie, een fris design en nieuwe motoren.