Ford Focus te koop: tweedehands en nieuw

Ford Focus

Ford Focus

De best verkopende auto van 2012

De Ford Focus is een compact voertuig uit het Europese C-segment. Hij wordt gebouwd door de Ford Motor Company sinds 1998. Het voertuig wordt ontwikkeld onder het Ford 2000/One Ford Plan van Alex Trotman. Dat plan moet ervoor zorgen dat wereldwijd per marktsegment 1 en hetzelfde Ford model rondrijdt. Het zijn verder vooral Ford Duitsland en Ford UK die de Focus ontwikkelen. In Europa verschijnt de Focus in juli 1998, als opvolger van de Ford Escort. In Azië en Oceanië is het de vervanger van de Ford Laser, een afgeleide van de Mazda Familia. Lees meer

Vind nu uw droomauto

In 2.4 miljoen auto's bij Europa-breed de grootste online automarkt.

Ford Focus - Carrosserie

Ford Focus - Kleur

Ook de Noord-Amerikaanse Escort (gebaseerd op de Laser) wordt vanaf 1999 vervangen door de Focus. In 2012 is de Ford Focus de best verkopende auto ter wereld.

Design van de Ford Focus

De Ford Focus wordt gebouwd volgens het Kinetisch Design, de nieuwste Ford huisstijl. De voorlichten hebben elk een verschillende vorm. Achteraan zijn de achterlichten lager geplaatst, waardoor de Focus lijkt op de Ford Fiesta. Het interieur wordt geüpgraded naar een hogere prijsklasse. Om dezelfde opwaartse beweging te benadrukken worden 2 verschillende centrale consoles aangeboden: Basic (voor kleinere motoren) en Premium (voor krachtigere motoren).

De nieuwe generatie Ford Focus

De nieuwste generatie Ford Focus is de Focus Mk III (derde generatie), codenaam C346. Het voertuig debuteert op de Noord-Amerikaanse Internationale Auto Show van 2012. Bijzonder is de nieuwe cabine met nieuwe (‘hogere’) materialen en een nieuw infotainment systeem. De benzinetank zonder deksel, een Ford patent, verschijnt.

Qua motoren worden in Europa 3 benzines en 2 diesels aangeboden. Van de meeste motoren bestaan er 2 of 3 versies. De standaard benzinemotor is een 1.0 Ecoboost met 3 cilinders. Deze turbo heeft 2 varianten, eentje van 100 en eentje van 125 pk (75 en 93 kW). Hij vervangt de 1.6 Ti-VCT Duratec. Er is verder ook nog een 1.6 Duratec Ti-VCT, een update van dezelfde motor uit de tweede generatie. De opname en uitstoot zijn verbeterd, zodat de motor tegemoet komt aan de nieuwe Euro 6 standaarden voor emissie. Van deze motor bestaan er 3 versies: 85 pk (63 kW), 105 pk (78 kW) en 125 pk (93 kW). De derde benzinemotor is de 1.6 Ecoboost, die gekoppeld wordt aan de Durashift B6, een manuele transmissie. Er is een versie van 150 en een van 182 pk (112 of 136 kW). In 2015 wordt deze 1.6 vervangen door een 1.5 versie.

De eerste dieselmotor is een 1.6 Duratorq, die eveneens geüpgraded wordt naar de Euro 6 normen. De motor heeft 8 kleppen in plaats van de vroegere 16. De basisversie produceert 95 pk of 71 kW. De topversie heeft een kracht van 120 pk (89 kW). In de Focus Econetic (zie hieronder) produceert deze motor 105 pk (78 kW). De topmotor is hier de 2.0 Duratorq, die gekoppeld wordt aan de Ford Powershift transmissie. Ook hier bestaan er 2 versies, een van 150 en een van 185 pk (112 en 138 kW).

In 2014 wordt op de Motor Show van Genève een facelift van de Mk III voorgesteld (Mk 3.5). Hij toont een hele reeks veranderingen: binnen, buiten en qua motoren. Actieve remmen, adaptieve cruise controle (ACC) met afstandsalarm, een informatiesysteem voor de dode hoek, bestuurdersalarm: het zijn slechts een aantal van de nieuwe technieken geïntroduceerd door deze facelift. Aan de buitenkant worden de koplampen scherper en dunner. De gril wordt vernieuwd zodat de voorkant nu meer lijkt op die van de Ford Mondeo uit 2014 of de Ford Fiesta (facelift) uit 2013. Op zijn beurt is deze Fiesta dan weer geïnspireerd door auto’s zoals de Ford Evos (2011) en de Aston Martins (waarin Ford een aandeel van 8% heeft). Binnenin wordt de veelheid aan knopjes vervangen door een nieuw en overzichtelijk 8” touchscreen.

Ford Focus modellen en prijsklassen

De Ford Focus verschijnt als sedan met 4 deuren, hatchback met 5 deuren of stationwagen met 5 deuren. Hatchbacks worden gekenmerkt door een kofferruimte die geïntegreerd is in het zitvolume. De stationwagen is enkel beschikbaar in Europa en Nieuw-Zeeland. Men kan voorts kiezen tussen een voormotor met voorwielaandrijving of vierwielaandrijving (de Focus RS).

Naast deze modellen zijn er best wat bijzondere Focussen. De eerste is de Focus ECOnetic, een groene variant. Hij toont heel wat nieuwe technologieën zoals een Auto-Start-Stop systeem, Smart Regenerative Charging (regeneratief opladen), een afzonderlijke Eco rijmodus en een Active Grille Shutter. In januari 2011 wordt de Ford Focus Electric getoond op de Consumer Electronics Show. Het is eigenlijk de preproductie van de Focus Mk III, maar dan als elektrisch voertuig. Eerder (in 2009) wordt de conceptauto nog aangeduid als Ford Focus BEV (Battery Electric Vehicle). De Focus Electric wordt uiteindelijk de directe concurrent van de Nissan Leaf en de Chevrolet Volt. In 2010 krijgt hij ook een ST model, een zogenaamde ‘hot hatch’. In de zomer van 2012 verschijnt de Ford Focus ST, een prestatievoertuig. In Europa kun je hem ook kopen als stationwagen, in de USA als sportieve sedan.

Tot slot verdient de al even opgemerkte Ford Focus RS hier nog wat aandacht. Hij kan ergens gezien worden als het topmodel van de reeks. De RS accelereert naar 100 km/u in 4,7 seconden. Het is een creatie van Ford Performance, de afdeling prestatievoertuigen van het bedrijf. In 2018 wordt de productie stopgezet met een speciale Final Edition. Hij is beschikbaar in 2 kleuren, race rood en salpeter blauw. De USA krijgt 1000 exemplaren aangeboden, Canada 500.

Beoordelingen voor Ford Focus

549 Beoordelingen

4,4