Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
ford-gt-l-01-01.jpg

Ford GT

1 / 3
ford-gt-l-01-01.jpg
ford-gt-l-02.jpg
ford-gt-l-03.jpg

Sterke punten

  • Sensationele prestaties
  • Fantastische vormgeving
  • Autosportechniek voor op straat

Zwakke punten

  • Prijzig
  • Beperkte beschikbaarheid
  • Duur onderhoud

Ford GT : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Ford GT, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Ford GT: dé supercar van Ford

De Ford GT is de supercar van Ford. Het is een icoon van Amerikaanse techniek en design. De eerste generatie verscheen in de jaren zestig als GT40. Het succes van het model smaakte al snel naar meer, waarna meerdere generaties volgden. Elke generatie Ford GT is een technologisch hoogstandje, maar ook een kunstwerk op wielen. Lees meer

Interesse in een Ford GT

Ford GT occasions
Ford GT nieuwe auto's
Ford GT dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Genieten van topprestaties
  • Met overheerlijke V8- of V6-roffel
  • Voelt zich thuis op straat en op het circuit
  • Uitgebreid te personaliseren
  • Toptechnologie

Ford GT generaties

De Ford GT is niet één auto, maar juist meerdere modellen met dezelfde naam. In totaal zijn er al drie generaties van de Ford verschenen. De kans is ook groot dat er in de toekomst nog een vierde generatie GT zal volgen, mogelijk met elektrische aandrijflijn. We zetten de eerste drie generaties Ford GT op een rij.

Ford GT40 (1964-1969): De oorspronkelijke Ford GT40 werd ontwikkeld voor endurance-racing en is vooral bekend om zijn vier opeenvolgende overwinningen in de 24 uur van Le Mans van 1966 tot 1969. Deze auto was ontworpen om te concurreren met Ferrari en andere Europese racewagens. Hij had een karakteristiek laag en gestroomlijnd ontwerp en werd aangedreven door een krachtige V8-motor. Als je te groot bent, is de kans groot dat je niet past. Het getal ‘40’ slaat op de hoogte van de auto van slechts 40 inch, ongeveer 1 meter.

Ford GT (2005-2006): Na bijna vier decennia introduceerde Ford een nieuwe GT als een eerbetoon aan de oorspronkelijke GT40. Dit model, vaak aangeduid als de 'Ford GT', was een supercar voor op de openbare weg met een modern ontwerp dat sterk geïnspireerd was door de GT40. Het had een 5,4-liter supercharged V8-motor en combineerde klassieke designelementen met moderne technologie.

Ford GT (2017-heden): De derde generatie van de Ford GT werd onthuld in 2015 en ging in productie in 2017. Deze hypermoderne supercar markeert een aanzienlijke technologische vooruitgang ten opzichte van zijn voorgangers. De auto beschikt over een 3,5-liter twin-turbocharged EcoBoost V6-motor, geavanceerde aerodynamica, en is gebouwd met lichtgewicht materialen zoals koolstofvezel.

Technische gegevens

Motorisatie

Van de ‘opper-Ford’ mag je ook behoorlijk wat power verwachten. De tweede generatie GT had bijvoorbeeld een 5,4-liter V8 met supercharger, goed voor 410 kW (550 pk). Er zijn overigens 4.038 exemplaren van deze generatie geproduceerd. De derde generatie Ford GT is aanzienlijk krachtiger. Uit een 3,5-liter EcoBoost V6-motor weet Ford een vermogen van 492 kW (669 pk) en liefst 750 Nm aan trekkracht te peuteren. Combineer dat vermogen met een gewicht van slechts 1.385 kilogram en de prestaties zijn sensationeel. De topsnelheid van deze generatie Ford GT bedraagt 348 km/u en de 0-100-tijd komt uit op slechts drie seconden. Bizar snel dus.

Afmetingen

De derde generatie Ford GT heeft een lengte van 4,76 meter. De breedte komt uit op 2,00 meter en de hoogte bedraagt 1,11 meter. De wielbasis van de Ford GT is 2,71 meter lang. De bagageruimte is met slechts 11 liter extreem klein. Je kunt in principe alleen wat spullen op de plaats van de bijrijder kwijt. Niet erg, want het is een extreme supercar. Daar verwacht je niet van dat hij ook extreem praktisch is. Alles bij de Ford GT staat in het teken van prestaties. De stoelpositie is bij de derde generatie GT bijvoorbeeld ook gefixeerd. De stuurkolom en pedalen zijn verstelbaar zodat je alsnog een goede zitpositie kunt vinden.

De belangrijkste specificaties op een rij

Ford GT Gen3 (EU)
Marktintroductie 2017 tot heden
Lengte x breedte x hoogte 4,76 x 2,00 x 1,11 m
Wielbasis 2,71 m
Inhoud bagageruimte 11 l
Ledig gewicht 1.385 kg
Toelaatbaar totaalgewicht N.b.
Cilinderinhoud 3,497 cm3
Vermogen 492 kW (669 pk)
Koppel 750 Nm
Topsnelheid 347 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 2,8 sec
Tankinhoud 58 liter
Verbruik N.b.
CO₂-uitstoot N.b.

Varianten

Van de Ford GT bestaan niet zozeer varianten, maar wel limited editions. In principe is elke Ford GT tot in de kleinste details naar eigen wens samen te stellen. Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor pakkende kleuren voor het exterieur en interieur. Maar je kunt ook kiezen voor technologische upgrades, zoals koolstofvezel wielen om het onafgeveerde gewicht te verlagen. Ford levert ook een polycarbonaat motorkap, een titanium uitlaatsysteem van Akrapovic en titanium wielbouten. De klant is koning.

Prijzen

De Ford GT is zoals je mag verwachten erg duur, maar de prijzen verschillen wel enorm per generatie. Zo is een tweede generatie GT bereikbaar voor ongeveer 150.000 euro, maar betaal je voor een originele GT40 misschien wel meer dan 1.000.000 euro. Een gebruikte Ford GT met 3,0-liter EcoBoost-motor kost al snel zo’n 900.000 euro.

Design

Buitenkant

De Ford GT ziet er indrukwekkend uit, helemaal als het gaat om de derde generatie. Het is in principe een raceauto voor op straat. Alles staat in het deken van aerodynamica en downforce. De cabine loopt zelfs taps toe, zodat de lucht via speciale luchtkanalen door de auto kan stromen. De actieve achterspoiler zorgt voor maximale downforce en klapt omhoog om voor extra vertraging te zorgen tijdens remmen. En dan zijn er nog de vleugeldeuren. De GT is in alle opzichten sensationeel.

Binnenkant

Het interieur van de Ford GT is een perfect voorbeeld van less is more. Ford focust zich puur op de essentials. Wat er niet in hoeft, zit er ook niet in. In de nieuwste GT geniet je wel van een infotainmentsysteem, airco en radio. Maar het draait vooral om het racestuurwiel met verschillende knoppen. De stoelen zijn gefixeerd.

Veiligheid

De Ford GT is niet getest door EuroNCAP, maar is wel heel veilig. In het bijzonder de derde generatie GT. Die heeft namelijk een koolstofvezel monocoque. Die is supersterk en ontzettend stijf, zodat je goed beschermd bent bij een botsing. De GT heeft verder ook airbags. De rijhulpsystemen zijn beperkt. Je moet echt weten wat je doet, maar gelukkig heeft de GT de rijkwaliteiten van een Lotus Elise. Hij is heel wendbaar en goed te controleren. Rijden is vooral een groot feest!

Alternatieven

De Ford GT is een klasse op zichzelf. Als je de auto kunt betalen, dan kun je ook andere peperdure supercars kopen. Echte concurrentie heeft de GT dus niet, maar er zijn wel auto’s die in hetzelfde segment opereren. Dan moet je denken aan modellen van Ferrari, Lamborghini, Maserati of Aston Martin. Qua vorm lijkt een Ferrari 458 Italia sterk op een Ford GT, net als een Lamborghini Aventador. Als verzamelaar van exotische supercars mag een Ford GT in ieder geval niet in de collectie ontbreken.

FAQ

Welke rijmodi heeft de Ford GT Gen3?
De derde generatie Ford GT heeft vijf rijmodi. Dat zijn: - Normaal, voor dagelijks verkeer - Nat, voor het rijden bij slecht weer - Sport, speciaal voor liefhebbers van een sportieve rijstijl - Circuit, om te racen - V-Max, voor maximumsnelheid op rechte stukken
Ford levert de GT met een carbon velg, wat is het voordeel?
De Ford GT wordt standaard geleverd met lichtgewicht 10-spaaks aluminium supercar-velgen met de maten 8,5 x 20-inch voor en 11,5 x 20-inch achter. De optionele koolstofvezel velgen op de Ford GT hebben dezelfde maten, maar zijn structureel stijver en hebben per velg ruim een kilo minder onafgeveerd gewicht. Vergeleken met de al ultralichte standaardvelgen is de massatraagheid door deze gewichtsbesparing met maar liefst 25 procent verminderd. Ford legt uit: “Door een lichtere velg is de wielophanging beter in staat om de eraan bevestigde hardware in bedwang te houden en is het constante contact met het wegdek verbeterd. Dit biedt de bestuurder meer grip en een betere voertuigbeheersing. Elke ronddraaiende velg werkt ook als een gyroscoop, waardoor een lichtere velg het stuurgevoel en de dynamiek kan verbeteren. Het kost namelijk minder energie om te accelereren of om de velgen te laten draaien zodat de respons van de auto wordt verbeterd. Aangezien er minder energie nodig is om de velg te laten draaien, wordt ook de voertuigefficiëntie verbeterd.”