Ford te koop: tweedehands en nieuw

Ford

Huidige top modellen

Overzicht van de populairste Ford modellen

Vind nu uw droomauto

In 2.4 miljoen auto's bij Europa-breed de grootste online automarkt.

Tweedehands Ford: uitvinder van de massaproductie

De Ford Motor Company is een Amerikaanse multinational en autobouwer met hoofdkwartier in Dearborn, Michigan, een voorstad van Detroit. Het bedrijf wordt opgericht door en is genoemd naar Henry Ford. Het ontstaat op 16 juni 1903. De bouwer verkoopt passagiersvoertuigen en commerciële voertuigen. De meeste luxevoertuigen worden daarbij uitgebracht onder het merk Lincoln. Het blijft een betrouwbare tweedehands auto.

Het bedrijf

Naast Lincoln bezit de maker ook de Braziliaanse SUV-fabrikant Troller en de Australische fabrikant van prestatievoertuigen FPV. Tegelijkertijd bezit het een aandeel van 8% in de Britse bouwer Aston Martin en 49% van het Chinese Jiangling. Tot de joint ventures behoren Changan-Ford (China), Ford-Lio Ho (Taiwan), AutoAlliance Thailand, Ford-Otosan (Turkije) en Ford-Sollers (Rusland). Voorheen bezat het bedrijf ook nog de Britten Jaguar (1989) en Land Rover (2000). Zij worden uiteindelijk verkocht aan Tata Motors in 2008. Ook de Zweedse bouwer Volvo is tussen 1999 en 2010 in Amerikaans bezit. In 2011 wordt verder nog het merk Mercury stopgezet. Dat produceert lange tijd (vanaf 1938) de instapmodellen in het luxesegment van de VS, Canada, Mexico en het Midden-Oosten. Ford is een beursgenoteerd bedrijf (New York Stock Exchange) en wordt nog steeds gecontroleerd door de oprichtende familie, via een minderheidsaandeel met meerderheidsstemrecht.

Massaproductie

Deze bouwer zal altijd bekend blijven vanwege de introductie van massaproductie en het massamanagement van industriële werkkrachten. Het is zogezegd de uitvinder van de lopende band. Tegen 1914 worden deze technieken wereldwijd bekend als Fordisme. Dit procedé is uiteraard een essentiële motor van de (vroege) successen van het merk. Tot op heden is het de tweede Amerikaanse bouwer (na General Motors, GM) en de vijfde wereldwijd (na Toyota, Volkswagen, Hyundai-Kia en GM), in termen van productie. Ook in Europa bekleedt het deze positie (sinds 2010). Het is het achtste bedrijf van de Fortune 500 (2010) met een wereldwijde omzet van 118,3 biljoen dollar (2009).

Ford auto's

De onderneming verkoopt een breed aanbod aan passagiersvoertuigen, waaronder menig tweedehands auto. Naast Lincoln en Mercury speelden en spelen hier ook nog Edsel (1958/60) en Merkur (1985/89) mee. In 1989 verwerft het ook de Britse maker Aston Martin, die weer verkocht wordt op 12 maart 2007. Hierbij blijft wel 8% van de aandelen in Amerikaans bezit. In 1999 wordt Volvo aangekocht en doorverkocht aan de Zhejiang Geely Holding Group in 2010. Sinds 2008 heeft het merk ook een niet-controlerend aandeel van 13,4% in Mazda (Japan). Eerder was dit een controlerend aandeel van 33,4%. Uiteindelijk zal nog 3% overblijven, verkocht in 2015. Wel blijven de bedrijven technologische informatie delen en zetten ze verschillende joint ventures op.

Merken

Tot de huidige merken behoren, naast Ford zelf, Lincoln (VS en Midden-Oosten) en Troller (Brazilië). Tot de vroegere merken behoren Mercury (1939–2011), Edsel (1957/60), Merkur (1985/89), Jaguar (1989–2008), Aston Martin (1989–2007), Volvo (1999–2010), Land Rover (2000/08), Mazda (1974–2015) en FPV (2002/14).

Trucks

Sinds 1908 produceert het bedrijf naast auto's ook trucks. Het eerste wapenfeit is hier de TT, opgevolgd door de AA en de BB. Deze voertuigen rijden rond in Argentinië, Australië, Brazilië, Canada (Mercury), Frankrijk, Duitsland, India, Nederland, de Filipijnen, Spanje (Ebro), Turkije, UK (Fordson/Thames) en de Verenigde Staten. Tussen 1940 en eind 1970 dient de F-Serie verder nog als basis voor lichte trucks verkocht in de VS. De meeste truck-ondernemingen zijn ondertussen uitgestorven. In Europa duurt dit verhaal nog het langst, via de Britse tak, die uiteindelijk Iveco wordt (1986). De laatste Europese trucks zijn de Transcontinental en de Cargo. Ook in de VS wordt de divisie zware trucks (Klasse 7 en Klasse 8) uiteindelijk verkocht aan Freightliner Trucks (1997).

Bussen

Aanvankelijk bouwt het bedrijf ook volledige bussen. Voor 1936 worden zij gebaseerd op truckcarrosserieën zoals de Model B, de Model T en de F-105 (schoolbus). Vandaag de dag heeft de onderneming in dezen eerder een ondersteunende rol. In de VS wordt de E-Serie wel nog steeds gebruikt als chassis voor kleine schoolbussen. De F-650 wordt gebruikt voor commerciële bussen. In de jaren 1980 en 1990 is de B700 een populair chassis voor de schoolbussen van Thomas Built, Ward en Blue Bird.

Ford Hybrides

Tegen november 2014 produceerde men de volgende hybrides: de Escape Hybrid (2004/12), de Mercury Mariner Hybrid (2005/10), de Mercury Milan Hybrid (2009/10), de Fusion Hybrid (vanaf 2009), de Lincoln MKZ Hybrid (vanaf 2010), de C-Max Hybrid (vanaf 2012) en de Mondeo Hybrid (vanaf 2014). In de VS zijn de bestverkopende hybriden de Fusion en de C-Max. Het merk is hier de tweede fabrikant ter wereld, na Toyota.

Ford Plug-ins

Tegen oktober 2014 produceerde men de volgende plug-in elektrische voertuigen: de Ranger EV (1997–2002), de TH!NK (1999–2003), de Transit Connect (2010/12), en de Focus Electric (vanaf 2011). Daarnaast worden ook nog plug-in hybrides geïntroduceerd zoals de C-MAX Energi (vanaf 2012) en de Fusion Energi (vanaf 2013). Zij worden in Europa (tweedehands) verkocht als Mondeo's. Bijzonder is de Azure Transit Connect Electric (2010/12), een samenwerking met Azure Dynamics.

Anderen

Naast de bovenstaande activiteiten is de bouwer ook nog bezig met tractors, financiële diensten (via de Motor Credit Company) en auto-onderdelen (FoMoCo). Hierbij wordt ook de tweedehands markt bediend onder het Motorcraft merk (Visteon afdeling).

Motorsport

Tot slot is deze bouwer lange tijd intensief betrokken bij de motorsport, van rally en stock car racing tot Formule 1. Tussen 1967 en 2004 levert het veel motors voor een groot aantal belangrijke teams. Deze motoren worden gebouwd door Cosworth, de raceafdeling. Tussen 1998 en 2004 is dat een integraal bezit van de onderneming. De motoren weten 176 Grand Prixs te winnen tussen 1967 en 2003, vooral via Team Lotus en McLaren. In 2000 begeeft de bouwer zich ook als constructeur op het circuit, via het Jaguar Racing team, de voorganger van Red Bull Racing. In 2004 worden zowel Jaguar Racing als Cosworth verkocht.