Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Ford Scorpio

Sterke punten
  • Voldoende ruimte
  • Robuuste en duurzame motoren
  • Degelijke uitrusting en technologie
Zwakke punten
  • Verouderde achterwielaandrijving
  • Technologieen roestproblemen
  • Defecten aan airconditioner

Ford Scorpio: De degelijke middelgrote sedan

In 1985 verving de Scorpio de Granada als de laatste grote sedan met achterwielaandrijving in de hogere middenklasse. Het nieuwe hatchback-model was de eerste personenauto die op grote schaal in Europa gebouwd werd die standaard over ABS beschikte. De Scorpio is in vele verschillende modellen verkrijgbaar. Lees meer

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Klassieke praktische wagen
  • 4-deurs ruimtewonder met degelijke alledaagse technologie
  • Viercilinder-DOHC-motoren hebben weinig onderhoud nodig
  • Goede basisuitrusting en verscheidenheid aan modellen
  • Gematigde prijzen voor oldtimers

Gegevens

Motor

In de loop van de twee generaties Scorpio-modellen heeft het gamma tijdens de productieperiode meer dan 50 wijzigingen ondergaan.

Bijna alle Scorpio-modellen waren uitgerust met achterwielaandrijving. Een jaar na de start van de productie presenteerde Ford echter een modelvariant met vierwielaandrijving. De Scorpio 4x4 werd aangedreven door de 2,8-liter V6-motor van de eerste reeks en was iets later ook verkrijgbaar met de 2,9-liter V6-variant.

De modellen waar manueel geschakeld moest worden waren uitgerust met de MT75 5-versnellingsbak met volledig gesynchroniseerde achteruitversnelling. Ook leverbaar was een continu variabele automatische transmissie met vier versnellingen (A4LD). De Scorpio 2.9-liter Cosworth modellen werden alleen geleverd met automatische transmissie.

De Scorpio berline-modellen werden in de eerste plaats gebouwd om te reizen. De modellen van de eerste serie met de 1,8-liter of de 2,0-liter motor haalden topsnelheden van respectievelijk 179 en 188 km/u.

Door de nieuw ontworpen carrosserievorm - de hatchback - was de Cw-waarde aanzienlijk verbeterd ten opzichte van het voorgangermodel Granada, wat met name effect had op het brandstofverbruik, dat nu ruim 30 procent lager lag. Volgens Ford bedraagt het gemiddelde verbruik van zijn benzinemotoren ongeveer 8,7 liter per 100 kilometer. Voor de 2,5-liter turbodiesel bedroeg het gemiddelde ongeveer 7,8 liter per 100 kilometer.

Voor de topmodellen met 2,9-liter V6 en 2,9-liter V6 Cosworth werden als topsnelheden respectievelijk 200 km/h en 225 km/h opgegeven. De door de fabriek opgegeven waarden voor het brandstofverbruik van 10,3 tot 11,2 liter hadden betrekking op een constante rit bij 90 km/h.

Afmetingen

De Scorpio, en vooral het stationwagen-model Wagon dat later volgde, had een groot laadvolume van maximaal 1.600 liter. De wagen is dus erg geschikt om te reizen of grotere objecten te vervoeren. Het trekvermogen van de stationwagen Wagon bedroeg 1.650 kg geremd (632 kg ongeremd).

In de hatchback kan 440 liter in de bagageruimte worden opgeborgen. Als de achterbank wordt neergeklapt, neemt het volume toe tot 1.350 liter.

Productie 1985 - 1998
Lengte, breedte, hoogte 4,63 - 4,82 m x 1,76 m x 1,38 - 1,45 m
Wielbasis 2,77 m
Inhoud bagageruimte 440 - 1.350 l/ 550 - 1.600 l (combi)
Ledig gewicht 1.200 - 1.595 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.700 - 2.200 kg
Cilinderinhoud 1.796 - 2.935 cm³
Koppel 140 - 281 Nm
Topsnelheid 179 - 225 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 9,0 - 13,1 s
Tankinhoud 70 l
Verbruik 7,8 - 12,8 l/100 km
CO2-uitstoot Niet gespecificeerd

Varianten

Zelfs de basisversie CL (later CLX) was standaard uitgerust met ABS-remsysteem, stuurbekrachtiging en centrale vergrendeling. Bovendien waren de bestuurdersstoel en het stuurwiel in hoogte verstelbaar en de buitenspiegels van binnenuit verstelbaar. Tot de standaarduitrusting behoorden ook de automatische veiligheidsgordels (voor en achter), een getinte voorruit van gelaagd glas en halogeen koplampen. Ook inbegrepen waren een digitale klok en verstelbare hoofdsteunen op de voorstoelen.

In de uitvoering GL (later GLX) waren, bovenop de standaarduitrusting van de basisversie, ook elektrische ramen vooraan, elektrisch verstelbare buitenspiegels, een middenarmsteun voorin en een klein dakje dat door te draaien geopend kon worden inbegrepen.

Ervaren Ford-rijders waarderen al tientallen jaren de exclusieve uitrustingsonderdelen van Ghia. In het geval van de Scorpio gaat het onder meer om een multi-instelbaar stuurwiel, automatische klimaatregeling, mistlampen, automatisch dimmende binnenspiegel en lichtmetalen wielen, naast de voorzieningen van de GL-variant.

Prijs

De basisprijs voor een Ford Scorpio van de eerste generatie bedroeg iets minder dan € 16.200.

Goede onderhouden occasions zijn al verkrijgbaar vanaf ongeveer € 4.000 euro. Speciale varianten zoals de zeldzame 2.9-liter Cosworth kosten rond de € 8.000 in goede staat.

Design

Exterieur

De eerste generatie van de Scorpio werd nog ontworpen door de toenmalige Ford-hoofdontwerper Uwe Bahnsen, die reeds verantwoordelijk was voor de legendarische Ford-modellen P3 (badkuip), de “Knudsen-Taunus”, de Capri II of de Escort. De Scorpio werd verkozen tot Europese Auto van het jaar in 1986.

De randen en het ontwerp van de Scorpio waren gebaseerd op de Sierra en misschien was dit de reden waarom het model geen doorslaand succes werd. De volledig gerestylede “googly eyes” en afgeronde achterkant van de Scorpio Mk II werden nog minder goed onthaald door de klanten en leidden uiteindelijk tot het stopzetten van de productie van de modelreeks.

Naast de mistlampen, de twee mistachterlichten, de rondom getinte ruiten en de bumpers in carrosseriekleur, waren de Scorpio-modellen van de hogere uitvoeringen op verzoek ook verkrijgbaar in de standaardkleur.

Interieur

Het interieur van de Scorpio kon uitgerust worden met elektrische ramen (voorin en achterin) en in hoogte verstelbare veiligheidsgordels. Bovendien waren er een aantal verlichtingsopties beschikbaar: reflectoren in de deuren, leeslampjes en voetruimteverlichting voorin en achterin.

Wat de bekledingskleuren betreft, was er een keuze uit nootmuskaatbruin, baltisch blauw en grafietgrijs. Lederen bekleding was ook beschikbaar.

Veiligheid

Voor die tijd waren de ingebouwde geventileerde schijfremmen voorin en achterin en het ABS-remsysteem essentiële veiligheidscomponenten en vaak niet inbegrepen in de standaarduitrusting bij grootschalige productie.

De Ford Scorpio Mk II was standaard uitgerust met een bestuurders- en passagiersairbag en gevoerde binnencontouren.

FAQ

Kan de Ford Scorpio op E10-brandstof rijden?

Benzinemotoren die in 1992 of later zijn gebouwd, kunnen op E10-brandstof rijden.

Hoe lang werd de eerste generatie Ford Scorpio gebouwd?

De eerste generatie van de Scorpio werd gebouwd tot 1994.

Welke banden- en velgmaat is gangbaar voor de Ford Scorpio?

De standaard band- en velgmaat op de Scorpio was 195/65 R 15.

Alternatieven

De Ford Scorpio was een erg degelijke wagen met een goede standaard- en technische uitrusting, die veel beter was dan zijn algemene reputatie. Vergelijkbare modellen van andere fabrikanten zijn de Mercedes-Benz E-Klasse, de Opel Omega of de Renault 25.

Beoordelingen voor Ford Scorpio

4 Beoordelingen

4,3