Mercedes-Benz E-Klasse te koop: tweedehands en nieuw

Mercedes-Benz E-Klasse

Mercedes-Benz E-Klasse

Mercedes E Klasse: de bestverkopende Mercedes

De Mercedes E Klasse (voluit gestileerd als Mercedes-Benz E-Klasse) is een reeks luxevoertuigen. Ze wordt gebouwd door de Duitse specialist Mercedes-Benz sinds 1993. De E Klasse bevindt daarbij zich in het middensegment van het aanbod van Mercedes. Er bestaan vijf generaties: W124 (1993/95), W210 (1995–2002), W211 (2002/09), W212/C207 (2009/16) en W213 (vanaf 2016). Lees meer

Vind nu uw droomauto

In 2.4 miljoen auto's bij Europa-breed de grootste online automarkt.

Informatie over Mercedes-Benz E Klasse

De facelift van 2014 (vierde generatie) staat hierbij bekend als de duurste en ingrijpendste in heel de autogeschiedenis. In het eerste jaar van de E Klasse, in 1993, verandert Mercedes zijn nomenclatuur. Daarvoor staat de ‘E’ in ‘E Klasse’ voor Einspritzmotor (injectiemotor). Modellen met zo’n motor krijgen het suffix E (zoals in ‘230 E’). Die benaming verschijnt voor het eerst in de jaren 60, wanneer het motortype in kwestie breed geïntroduceerd wordt in het Mercedes aanbod (en niet enkel in de sportievere en luxueuzere modellen). De lancering van de W124 loopt gelijk met (de voltrekking van) deze ‘democratisering’ van de injectiemotor, die vanaf dat moment in alle Mercedessen terug te vinden is. De ‘E’ wordt nu enkel nog als prefix gebruikt en niet als suffix (zoals in E 230). Dat prefix duidt dan een bepaald Mercedes model aan en gelijkaardige E modellen worden zo verzameld in de E Klasse. Historisch gezien is de E Klasse overigens het bestverkopende Mercedes-model aller tijden. In 2015 wordt de mijlpaal van 13 miljoen verkochte auto’s bereikt.

De Mercedes E Klasse technisch bekeken

De naam Mercedes E Klasse wordt eerst gebruikt voor een facelift van de W124, uitgevoerd in 1993, voor het modeljaar 1994. Die W124 rijdt dan al mee sinds 1984 en wordt via de facelift ingeleid in de nieuwe Mercedes huisstijl en nomenclatuur. De nieuwe generatie wordt aangeboden als sedan (het W124 basismodel), coupé (C124), cabrio (A124) en stationwagon (S124). Tussen 1991 en 1995 wordt ook nog een beperkte oplage van een sportsedan model gebouwd in samenwerking met Porsche: de 500E (E500 vanaf 1993). Tussen 1997 en 2009 worden de Mercedes coupés en cabrio’s daarbij uit hun klassen gehaald en verkocht in een eigen reeks, de GLK Klasse. Deze voertuigen worden gebaseerd op de mechanische fundamenten van de compacte C Klasse en lenen hun stijl en motoren van de E Klasse. In de nieuwste generatie komen ze echter terug naar hun oorspronkelijke klassen. Alle E Klasse modellen worden ondertussen ook gebouwd op hetzelfde (W213) platform.

De nieuwe generatie Mercedes E Klasse

De vijfde generatie Mercedes E Klasse wordt voorafgegaan door wat allicht de duurste facelift is in de geschiedenis van de auto-industrie. In 2014 wordt namelijk bijna 1 biljoen euro geïnvesteerd om de vierde generatie van het voertuig (W212) te moderniseren. Veel van de vijfde generatie bouwt dan ook verder op deze enorme ingreep op zijn voorganger. Ze verschijnt in 2016 op de Noord-Amerikaanse Internationale Auto Show. Het design van de nieuwe E Klasse lijkt op dat van de grotere W222 S Klasse en op dat van de kleinere W205 C Klasse. De oppervlakken van de E Klasse zijn echter strakker en de randen harder. Tegelijkertijd is het nieuwe model gewelfder en gestroomlijnder dan zijn voorganger. Stilistisch gezien wordt zo vooral gekeken naar de C Klasse, de GLA en de S Klasse coupé. De voorkant heeft de typische, kogelvormige Mercedes koplampen en een rechtopstaande grille. De aerodynamica wordt verfijnd met een verbeterd weerstandscoëfficiënt tot gevolg. Het cijfer evolueert van 0.25 Cd naar 0.23 Cd. De auto is op dat gebied de beste in zijn soort.

Mercedes E Klasse modellen en prijsklassen

De Mercedes E Klasse wordt al sinds zijn ontstaan aangeboden met achterwielaandrijving of vierwielaandrijving (Mercedes 4Matic). Tot de automodellen behoren ondertussen enkel nog een sedan (W213) en een stationwagon (S213). Vanaf 201617 verschijnen wel nog de prestatieversies (van beide modellen). Zij heten Mercedes-AMG E63 (AMG is de prestatieafdeling van de bouwer). Tot de vroegste versies van deze generatie behoren verder de E300, de E400 en de E350e. Het eerste model heeft een 2.0 turbobenzinemotor, afkomstig uit de gefacelifte W212 (in sommige markten). Er zijn drie versies: een van 184 PS (E200), een van 211 PS (E250) en een van 245 PS (E300). De E400 heeft een 3.0 turbobenzinemotor, de M276 V6. Ook die komt over van de gefacelifte W212 en produceert 333 PS. In 4,9 seconden trekt hij op van 0 naar 100 km/u. Dat is een hele seconde sneller dan de E300. De motor wordt halverwege 2017 vervangen door de lang verwachte en superieure M256 I6 benzinemotor, die debuteert in de S Klasse (W222). Een laatste model is de E350e, een plug-in hybride. De auto combineert een 2.0 turbobenzinemotor met een elektrische motor. Die heeft een beperkt solobereik van zo’n 35 km.