Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Mercedes E-Klasse

Sterke punten
  • Leidinggevend comfort
  • Ook als cabrio en coupé
  • Veelzijdige motoren
Zwakke punten
  • Stevig prijskaartje
  • Weinig dynamisch

Mercedes E-Klasse: De automobiele maatstaf

Zegt iemand Mercedes-Benz, dan is de kans groot dat je meteen een E-Klasse voor ogen neemt. Het model bewees zich door de generaties heen als maatstaf voor zijn segment, dat niet toevallig de naam E-segment draagt. Ook de nieuwe E-Klasse stelt daarin niet teleur. Lees meer

Goede redenen

  • Wil je comfortabel onderweg zijn, dan zit je met een E-Klasse over het algemeen niet verkeerd. Met zijn optionele luchtophanging biedt het model onberispelijk comfort, maar zelfs aan zijn standaarddempers kunnen heel wat concurrenten niet tippen.
  • Hetzelfde geldt op motorisch vlak, want daar vind je een E-Klasse naar ieders smaak. Van zuinige, achterwielaangedreven dieselvarianten tot AMG-monsters met V8: de E-Klasse biedt het allemaal.
  • Hetzelfde geldt voor de carrosserievormen, want de Mercedes valt in maar liefst vijf formaten te bestellen. De sedan is de logische keuze, maar zij die meer ruimte nodig hebben vinden een break. De coupé biedt dan weer meer stijl, en die is er ook als cabrio voor een zomerse rijervaring. Zit je liever hoger, dan is er een All-Terrain-variant op basis van de break.
  • De nieuwste generatie van de E-Klasse is verkrijgbaar in twee plug-inhybride varianten: eentje op benzine en eentje op diesel. Dankzij hun elektrohulp zijn dit niet alleen de milieuvriendelijkste en zuinigste modellen uit het gamma, maar ze maken de rijervaring in een E-Klasse ook nog soepeler en stiller.

Belangrijke gegevens

Motoren

Het gamma van de huidige E-Klasse bevat op zich al voldoende motoren om de complete catalogus van het gemiddelde merk mee aan te drijven. Zelfs op het gebied van dieselmotoren biedt de W213, zoals die bij Mercedes-Benz intern heet, nog voldoende keuze. Dat begint bij de instapper, de E 200 d, die voorzien wordt van een 1.6-liter viercilindermotor met 160 pk. Die wordt al standaard gekoppeld aan een negentrapsautomaat, want manuele versnellingsbakken zijn er in het E-Klasse-gamma niet meer sinds 2018. Net daarboven vinden we de E 220 d, die sinds 2022 een mildhybride aandrijflijn onder de kap krijgt op basis van een 2.0-liter viercilindermotor en een starter-generator. In totaal produceert deze versie 194 pk. Tot 2021 stond er ook een E 300 d in de catalogus met 265 pk, maar die werd sindsdien geschrapt. Daardoor is de volgende – en laatste – dieselversie de E 400 d 4MATIC, die 330 pk haalt uit een 3.0-liter grote zes-in-lijn met twee turbo’s. Zoals de naam doet vermoeden krijgt die motorisatie ook altijd Mercedes’ vierwielaandrijvingssysteem mee voor extra grip.

Je kunt de E-Klasse natuurlijk ook met benzinemotoren bestellen, waar het gamma aftrapt met een E 200, die een vermogen heeft van 197 pk. Optioneel kan je deze aandrijflijn combineren met 4MATIC-vierwielaandrijving, maar standaard stuurt het blok zijn vermogen naar de achterwielen. Die vierwielaandrijving is dan weer standaard inbegrepen bij de enige andere benzineversie die je op de sedan en de break kan bestellen, de E 450 4MATIC, die een 3.0-liter zescilinder koppelt aan een starter-generator voor in totaal 367 pk. De Coupé en Cabrio vind je ook als E 300 en E 350 terug, die dezelfde aandrijflijn van de E 200 opkrikken naar respectievelijk 245 pk en 299 pk.

Daarnaast is deze generatie de eerste van de E-Klasse die niet één maar wel twee verschillende plug-inhybrides in de catalogus krijgt. De meest conventionele, de E 300 e, maakt gebruik van de 2.0-liter benzinemotor uit de E 200 en koppelt die aan een elektromotor voor in totaal 320 pk. Die laatste krachtbron haalt zijn stroom uit een accupakket van 13,5 kWh, waarmee de auto zo’n 50 kilometer elektrisch moet kunnen rijden. De tweede plug-inhybride is technisch gelijkaardig, maar ruilt de benzinemotor in voor de 2.0-liter dieselmotor uit de E 220 d. Zo behoudt hij hetzelfde elektrische rijbereik, maar is hij nog net wat zuiniger en biedt hij 306 pk aan vermogen.

Een speciale vermelding gaat naar de AMG-versies van de E-Klasse: de E 53 4MATIC+ en E 63 S 4MATIC+. Die eerste wordt voorzien van een 3.0-liter zes-in-lijnmotor op benzine, die in combinatie met een starter-generator 475 pk naar de vier wielen brengt. De E 63 S beschikt daarentegen over AMG’s iconische 4.0-liter biturbo-V8, goed voor in totaal 612 pk. Vroeger stond er ook een E 63 zonder ‘S’ in het gamma met dezelfde motor en 571 pk, maar die werd bij de facelift achterwege gelaten.

Afmetingen

Ongeacht welke van de vier carrosserievarianten je kiest; de Mercedes-Benz E-Klasse is een relatief grote auto. In zijn standaardvorm, als sedan dus, meet het model 4,93 meter in de lengte en 1,85 meter in de breedte. De break doet daar een centimetertje in de lengte bij, goed voor 1,94 meter, terwijl de breedte natuurlijk identiek blijft. Dat laatste geldt ook voor de Coupé en de Cabrio, maar beide exclusievere varianten zijn net wat korter met allebei 4,84 meter.

Ook de binnenruimte varieert natuurlijk naargelang de versie die je kiest. Voor de sedan en de break geldt dat je zowel voor- als achterin riant zit, en zelfs de Coupé en Cabrio doen het daar niet al te slecht. In tegenstelling tot de driezitsbank van de langere versies kan je achterin wel slechts twee personen meenemen, en vooral de schuin aflopende daklijn van de Coupé beperkt de hoofdruimte enigszins. Indien je echter slechts sporadisch volwassenen moet meenemen, of de achterbank er vooral bij wil voor de kinderen, valt er zeker mee te leven.

Kijken we naar de kofferruimte, dan maakt de E-Klasse zijn reputatie als taxi bij uitstek natuurlijk waar. Vooral de break biedt een leidinggevend ruimteaanbod met 640 liter volume achter de tweede zitrij en onder de hoedenplank. Tel je de ruimte daarboven erbij, dan krijg je 895 liter aan kofferruimte. Met de achterbank omlaag ontstaat in totaal 1.820 liter. De sedan doet het niet veel slechter, met standaard 540 liter kofferruimte. Voor zowel de break als de sedan geldt echter dat de plug-inhybrides flink wat volume wegnemen. Dan blijft er voor een break nog slechts 480 liter en voor de sedan nog 370 liter over. Op de laatste plaats staan natuurlijk de Cabrio en de Coupé, met respectievelijk 310 liter en 425 liter.

Wat volgt is een overzicht van de belangrijkste technische specificaties van de Mercedes E-Klasse.

Gegevens en afmetingen Mercedes-Benz E-Klasse E 300 e (sedan)
Productie 2020 - 2022
lengte, breedte, hoogte 4,93 x 1,85 x 1,47 m
Wielbasis 2,94 m
Inhoud bagageruimte 370 l
Ledig gewicht 1.890 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2.550 kg
Cilinderinhoud 1.991 cm³
Koppel 350 Nm
Topsnelheid 250 km/u
Acceleratie 0-100 km/h in s 5,7 s
Tankinhoud 50 l
Verbruik 1,6 l/100 km
CO2-uitstoot 34 g/km

Uitvoeringen

Je kan de E-Klasse bestellen in drie verschilende uitrustingsniveaus: Luxury Line, AMG Line en Exclusive Line. De Luxury Line is daarin de goedkoopste, maar die krijgt wel meteen een aantal leuke snufjes zoals automatische klimaatregeling, verwarmde zetels vooraan, parkeerhulp met een achteruitrijcamera en 17-inchvelgen mee. De Luxury Line valt wel enkel te combineren met de aandrijflijnen van de E 200, de E 200 d en de plug-inhybride E 300 e en E 300 de. Indien je dus een E 300 d, E 400 d of E 450 wil, dan moet je upgraden naar een AMG Line of een Exclusive Line. Die eerste voegt daarbij ook standaard 18-inchvelgen en adaptieve sportophanging toe, terwijl de Exclusive Line daar 19-inchvelgen van maakt en de auto naast een chiquere look ook voorziet van meer infotainment- en rijhulpfuncties.

Daarnaast krijg je ook speficieke uitrusting indien je voor een All-Terrain-variant van de break, of een AMG-versie kiest. Zo wordt de ruiger aangeklede versie niet alleen voorzien van zijn eigen bumperwerk, maar vind je ook specifieke 19-inchvelgen op de auto. Verder is de uitrusting grotendeels gelijkaardig aan die van de Luxury Line. Beide AMG-versies zijn dan weer vrijwel full-option aangekleed met bijvoorbeeld bekleding in leer en microvezel, een 360°-parkeercamera, actieve luchtvering en hun eigen 20-inchvelgen.

Prijzen

Indien je op zoek bent naar een gloednieuwe Mercedes-Benz E-Klasse, dan ben je voor de goedkoopste sedan minstens € 61.237 kwijt. Daarvoor neem je een E 200 d mee naar huis in Luxury Line-uitrusting. De goedkoopste benzine, de E 200, is iets duurder met zijn vanafprijs van € 62.794. Kijk je naar de Cabrio en de Coupé, dan mag je rekenen op respectievelijk € 72.724 of € 65.178 voor een E 200 benzine, en € 77.344 of € 70.594 voor E 220 d-versies van de Cabrio en Coupé – daar de dieselinstapper.

De duurste E-Klasses zijn natuurlijk de AMG-versies. Je koopt een nieuwe E 53 4MATIC+ vanaf € 131.591 terwijl je voor de oppermachtige E 63 S 4MATIC+ minstens € 188.891 moet neertellen (sedan). Ook de plug-inhybrides zijn wat duurder dan de reguliere versies. Zo start een E 300 e aan € 69.396 terwijl de E 300 de met dieselmotor iets duurder is: hij kost minstens € 70.077 in Luxury Line.

Ga je op zoek naar een occasion, dan merk je dat de E-Klasse zijn waarde goed vast houdt. Je vindt de meer betaalbare exemplaren voor de facelift van 2020. Zo kost een E 200 d van rond lanceringsjaar 2016 ongeveer € 27.000, maar voor een E-Klasse op benzine stijgt dat al snel tot boven de € 30.000. Auto’s van na de facelift van 2020 vind je niet voor minder dan € 40.000. Voor een plug-inhybride mag je eveneens rekenen op € 40.000 voor een ouder exemplaar tot wel € 60.000 voor eentje van na de facelift, en de AMG’s doen daar nog een schepje bovenop met prijzen van gemakkelijk € 70.000 tot wel € 100.000.

Design

Exterieur

Bij de lancering van de W213-generatie in 2016 was het even slikken voor liefhebbers van de E-Klasse. De auto gooide namelijk het statige, hoekige ontwerp van zijn voorganger overboord en sloot zich aan bij de designtaal van de compactere C-Klasse. Daardoor waren de twee berlines op het oog maar moeilijk te onderscheiden, al viel niet te betwisten dat de nieuwe Mercedessen er goed uitzagen met hun dynamischere lijnenspel dan voorheen. De facelift van 2020 deed daar nog een schepje bovenop, want die integreerde zowaar kenmerken van de sportievere CLA en de CLS in de E-Klasse. Zo werden de koplampen wat slanker, en werden de achterlichtunits vervangen door compleet hertekende, horizontale exemplaren.

Interieur

Ook binnenin onderging de E-Klasse een aanzienlijke evolutie doorheen zijn modeljaren. Waar de vorige generatie nog omschreven kon worden als statig en ietwat saai, is de nieuwe duidelijk ontworpen met een moderner ingestelde klant in het achterhoofd. Vooral na de facelift werd de cockpit een technologisch hoogstandje, met optioneel een futuristisch stuur met twee individuele, horizontale spaken waarin haptische aanraaktoetsen verwerkt zitten. Het bestuurdersdisplay en het infotainmentscherm zitten bovendien gemonteerd in een enkel zwart vlak.

mercedes-benz-e-klasse-interior

Veiligheid

Bij zijn Euro NCAP-botsproeven in 2016 haalde de E-Klasse 5 op 5 sterren, maar sindsdien is de veiligheidsuitrusting van het model niet blijven stilstaan. Zo krijg je standaard botspreventie en een rijstrookassistent mee. Bovendien ben je ook meteen beschermd tegen kleinere aanrijdingen aangezien de auto standaard parkeersensoren rondom biedt, aangevuld met een achteruitrijcamera.

Alternatieven

Wanneer iemand een Mercedes-Benz E-Klasse overweegt, dan zijn de andere E-segmenters van de Duitse Drie waarschijnlijk ook al de revue gepasseerd. Zo is de Audi A6 een auto met een gelijkaardige uitstraling, maar is vooral de BMW 5 Reeks een grote concurrent aangezien die eveneens over achterwielaandrijving beschikt. De BMW rijdt echter een stuk dynamischer dan de Mercedes, waardoor je daar beter af bent indien je graag ook wat sportiever rijdt. Kijk je buiten Duitsland, dan kan je ook een Jaguar XF of een Lexus ES overwegen. Daarin legt de Jaguar, net als de BMW, meer de nadruk op sportiviteit terwijl de Lexus meer het comfort van de E-Klasse of de Audi A6 wil evenaren.