Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
bmw-5er-f10-front

BMW 5 Serie F10/F11

1 / 3
bmw-5er-f10-front
bmw-5er-f10-side
bmw-5er-f10-back

Sterke punten

  • Veelzijdig modelaanbod
  • Zeer goede rijeigenschappen
  • Hoog afwerkingsniveau

Zwakke punten

  • Steeds groter/zwaarder geworden
  • Relatief hoge onderhoudskosten
  • Krachtige modellen relatief onzuinig

BMW 5-serie (alle) : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de BMW 5-serie (alle), inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

BMW 5 Serie: de sportieve zakensedan

De BMW 5 Serie belichaamt het merk misschien nog wel het beste van alle BMW-modellen. De BMW 5 Serie combineert een luxe uitrusting met zeer goede sportieve rijeigenschappen. Het aanbod is uitgebreid genoeg om een van de twee de overhand te geven. Sinds 2023 is de BMW 5 Serie er ook als volledig elektrische BMW i5. Lees meer

Interesse in een BMW 5 Serie F10/F11

Alle artikelen

Goede redenen

  • Een zeer overtuigende combinatie van luxe comfort en sportieve rijeigenschappen
  • Hoogwaardig afwerkingsniveau, duidelijk een model uit het luxesegment
  • Breed motorenaanbod, van zuinige diesels en (plug-in) hybrides tot krachtige M-modellen
  • Afhankelijk van modelgeneratie keuze uit sedan, stationwagen (Touring) of liftback (GT)

Technische gegevens

Motorisatie

In de loop der jaren heeft de BMW 5 Serie een bijzonder breed motorenaanbod gehad. Van een redelijk bescheiden 1,8-liter viercilinder in het eerste model uit de jaren ’70 tot de 5,0-liter V10 van de BMW M5 uit 2005. Ook qua vermogens is het aanbod breed, van de 63 kW (86 pk) sterke 524d uit 1986 tot de 467 kW (635 pk) sterke BMW M5 CS uit 2021. Bij de latere modelgeneraties zijn er ook plug-in hybridevarianten en sinds 2023 is er ook de volledig elektrische BMW i5. Bijna alle modelgeneraties waren leverbaar met zowel handgeschakelde als automatische transmissie. Vanaf faceliftmodeljaar 2020 is de BMW 5 Serie er echter alleen nog met automaat. De meeste BMW 5 Serie modellen zijn achterwielaangedreven, maar sinds 1988 zat er altijd wel minstens één model met xDrive vierwielaandrijving in het aanbod.

Afmetingen

Net als bijna iedere andere auto is ook de BMW 5 Serie in de loop der jaren groter en zwaarder geworden. Het eerste model uit de vroege jaren ’70 was iets meer dan 4,6 meter lang, de nieuwste 5 Serie passeert net de vijf meter. De breedte nam toe van ca. 1,70 naar 1,90 meter. De hoogte bleef wel min of meer gelijk: afhankelijk van het model zo’n 1,4 tot 1,5 meter. Toch is er weinig zo veel toegenomen als het gewicht. Woog het eerste model BMW 5 Serie nog ruim 1.000 kg, de BMW i5 legt bijna 2.300 kg in de weegschaal. De toegenomen afmetingen komen wel een aantal zaken ten goede: vooral de veiligheid is verbeterd. De kreukelzone en verstevigingen nemen immers ook ruimte in. De grootste bagageruimte vind je echter bij de tweede generatie, van eind jaren ’70. Kanttekening is dat bij de latere BMW 5 Serie Touring modellen (stationwagens) niet tot aan het dak wordt gemeten.

BMW 5 Serie
Marktintroductie 1972
Lengte x breedte x hoogte 4.620 – 5.060 m x 1.690 – 1.900 m x 1.425 – 1.515 m
Wielbasis 2.635 – 2.995 m
Inhoud bagageruimte 410 – 620 l
Ledig gewicht 1.160 – 2.280 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.670 – 2.895 kg
Cilinderinhoud 1.766 – 4.999 cm3
Vermogen 63 kW (86 pk) – 467 kW (635 pk)
Koppel 140 – 820 Nm
Topsnelheid 160 – 230 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 14,8 – 3,3 sec
Tankinhoud/batterijcapaciteit 46 – 70 l / 81,2 kWh
Verbruik 1,4 – 14,8 l/100 km / 15,9 – 18,2 kWh/100 km
CO₂-uitstoot/actieradius 32 – 357 g/km / 516 – 582 km

Varianten

De BMW 5 Serie kent in de basis de varianten Sedan en Touring, de twee carrosserievormen. Beide zijn leverbaar met uiteenlopende motorvarianten en met de gebruikelijke uitrustingsniveaus. Een variant die bijna als een afzonderlijke modellijn wordt beschouwd is de BMW M5, een sportief topmodel dat er al bijna vanaf het begin bij is. Een belangrijke nieuwkomer is de BMW i5 in 2023, waarmee BMW voor het eerst een volledig elektrische versie van de BMW 5 Serie aanbiedt.

Prijzen

De nieuwprijs van de BMW 5 Serie varieert tussen de ca. 60.000 en 110.000 euro (2023, prijzen M5-modellen nog niet bekend). Als occasion is er een BMW 5 Serie te vinden voor vrijwel ieder budget. Al vanaf 1.000 euro is een BMW 5 Serie jouw bezit, waarbij het dan wel gaat om exemplaren van zo’n twintig à vijfentwintig jaar oud, met veel kilometers op de teller en soms ook wel wat opknapwerk. Het spreekt voor zich dat naarmate de exemplaren nieuwer zijn, in mooiere staat verkeren en/of minder kilometers op de teller hebben de prijs dichter bij de nieuwprijzen komen. Dat geldt ook voor speciale modellen, zoals een BMW M5 in goede en originele staat. Voor exemplaren ouder dan ca. 20 à 25 jaar geldt ook dat ze weer in waarde toenemen nu het geliefde youngtimers en oldtimers zijn geworden, mits de staat van de auto goed is natuurlijk.

Design

Buitenkant

Afhankelijk van de modelgeneratie is de BMW 5 Serie leverbaar als Sedan, Touring (stationwagen) of Gran Turismo (liftback). Die laatste was er alleen van de zesde generatie, daarna werd die variant ondergebracht bij de BMW 6 Serie modellen. Over het algemeen heeft de BMW 5 Serie een strakke, zakelijke en toch ook sportieve vormgeving. Een uitzondering is de veel meer uitgesproken vormgegeven vijfde generatie en ook de BMW 5 Serie Gran Turismo is een opvallend model.

Binnenkant

Voor het interieur geldt hetzelfde als voor het exterieur: strak, zakelijk en toch ook sportief. Een belangrijk element van het BMW 5 Serie interieur – en eigenlijk ook iedere andere BMW – is dat de bestuurder centraal staat. Zo is de middenconsole iets naar de bestuurder gedraaid. Kenmerkend voor de latere modelgeneratie is het BMW iDrive bedieningssysteem en voor de nieuwste modellen ook de beeldschermen die het traditionele dashboard als het ware vervangen.

Veiligheid

Sinds het toenmalige model in 1998 is iedere modelgeneratie van de BMW 5 Serie getest door de bekende organisatie Euro NCAP. De modellen uit 1998 en 2004 behaalden een voor die tijd nette score van vier sterren (van de vijf). Alle latere modellen gingen met vijf sterren naar huis. Belangrijk is dat de eisen aan de score in de tussentijd zijn aangescherpt, waardoor de veiligheid in absolute zin met flinke stappen is toegenomen ten opzichte van de eerste tests.

Alternatieven

De belangrijkste concurrenten voor de BMW 5 Serie komen eveneens uit Duitsland: dat zijn de Audi A6 en Mercedes-Benz E-Klasse. Deze modellen hebben ook een vergelijkbaar breed aanbod van modelvarianten. De consument heeft in dit luxe segment een sterke voorkeur voor Duitse auto’s, maar wie eens wat ander wil kan kijken naar modellen zoals de Cadillac CTS/CT5, Lexus GS en Volvo S90/V90.

FAQ

Wat kost de BMW 5 Serie?
De nieuwprijs van de BMW 5 Serie varieert tussen de ca. 60.000 en 110.000 euro (2023), als occasion is de BMW 5 Serie al te vinden vanaf zo’n 1.000 euro.
Hoeveel pk heeft de BMW 5 Serie?
Afhankelijk van de modelgeneratie en motorvariant beschikt de BMW 5 Serie over 63 kW (86 pk) tot 467 kW (635 pk).
Welke motor heeft de BMW 5 Serie?
In de loop der jaren heeft de BMW 5 Serie een bijzonder breed motorenaanbod gehad. Van een redelijk bescheiden 1,8-liter viercilinder in het eerste model uit de jaren ’70 tot de 5,0-liter V10 van de BMW M5 uit 2005 en zo’n beetje alles daartussen. Er zijn ook plug-in hybridemodellen en sinds 2023 is er ook de volledig elektrische BMW i5.
Waar wordt de BMW 5 Serie geproduceerd?
De met stip belangrijkste productielocatie voor de BMW 5 Serie is de BMW-fabriek in Dingolfing, in de buurt van München.

Meer informatie

Serie

Meer links