Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
bmw-5-series-e60-front

BMW 5 Reeks (E60/E61)

1 / 3
bmw-5-series-e60-front
bmw-5-series-e60-back
bmw-5-series-e60-side

Sterke punten

  • Rijdynamiek
  • Knappe uitrusting mogelijk
  • Begeesterende M5 met V10

Zwakke punten

  • Karige basisuitrusting
  • Interieur niet op niveau concurrenten
  • Polariserend design

BMW 5-serie (alle) : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de BMW 5-serie (alle), inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

BMW 5 Reeks (E60/E61): De Bangle-5 Reeks

De BMW 5 Serie E60 werd bij zijn lancering in 2003 niet unaniem positief onthaald: na de controversiële 7 Serie had Chris Bangle opnieuw een polariserend design neergezet, dat ver van de conservatieve maar geslaagde E39 stond. Uiteindelijk wist de 5 Serie klanten wel weer te overtuigen, onder meer met een zeer geslaagde rijdynamiek en enkele geweldige motoren, zoals de 535d en de exotische M5 met V10… Lees meer

Interesse in een BMW 5 Reeks (E60/E61)

Alle artikelen

Goede redenen

  • Waar de BMW 5 Serie E60 zich bovenal mee onderscheidde, was zijn rijdynamiek, die op een zeldzaam hoog niveau lag. Het was ook de eerste auto op de markt met een progressieve besturing.
  • Hoewel de basisuitrusting niet geweldig was, heel wat zaken waren dure opties, kon je de 5 Serie E60 wel knap aankleden met mooie materialen, kleuren en uitrusting zoals een head-up display. Vooral exemplaren die bij BMW Individual zijn aangekleed zijn de moeite waard om te bekijken.
  • BMW is en blijft een goede motorenbouwer, en dat was met de 5 Serie E60 niet anders. Opvallende nieuwkomers waren onder meer de 535d met zijn biturbodieselmotor en de M5 met zijn indrukwekkende V10 van 507 pk.
  • De 5 Serie E60 is financieel gezien misschien wel de meest interessante van zijn modellijn om tweedehands te kopen: zijn voorganger, de E39, begint duur te worden voor een mooi exemplaar, terwijl zijn opvolger, de F10/F11, nog vrij recent is en dus nog een hogere restwaarde heeft. Toch is de E60 nog niet te ouderwets.

Belangrijke gegevens

Motoren

Het motorengamma van de 5 Serie E60/E61 is extreem uitgebreid, het model heeft dan ook enkele generaties van BMW-motorfamilies meegemaakt. Bij de lancering nam hij nog de zescilinders over van de E39 5 Reeks: de 520i met 170 pk, de 530i van 231 pk en de 530d met 218 pk. Iets later kwam ook nog de 525i (192 pk) en de 545i, met een 333 pk sterke V8.

In 2005 kreeg het motorengamma een eerste update. Om te beginnen kwam er een nieuwe instapmotor op diesel, de 520d met 163 pk, een viercilinder deze keer. De 525d was ook nieuw en leverde 177 pk, terwijl de 530d voortaan 231 pk op tafel kon leggen. Nog interessanter was de 535d, een zescilinder biturbodiesel van 272 pk die de prestaties van de V8-modellen op benzine evenaarde.

Op benzine had je de 523i van 177 pk die de 520i verving, met daarboven de 525i die voortaan 218 pk leverde. De 530i kreeg 258 pk en er was een nieuwe 540i, nog een V8, met 306 pk. De 545i werd vervangen door de 367 pk sterke 550i.

In 2007 kreeg de 5 Serie E60/E61 een facelift (LCI). De 520d ontwikkelde nu 177 pk, de 535d klom naar 286 pk. Op benzine had je weer een 520i, een viercilinder deze keer, met 170 pk. De 523i was wel nog een zescilinder en had 190 pk, de 530i had 272 pk. Nieuw was de 535i, ook een zescilinder met twee turbo’s zoals de 535d, met 306 pk. Een handbak was standaard op zo goed als elke motor, maar elke motor was ook te bestellen met een automaat. De krachtigere motoren kon je ook kopen met vierwielaandrijving.

Maar het toppunt was natuurlijk de M5, die zowel als sedan en als Touring te bestellen was, met een splinternieuwe 5 liter-V10 zónder turbo’s, die 507 pk en 520 Nm wist te ontwikkelen en tot 8.300 toeren kon draaien. De M5 kon in 4,7 seconden van 0 naar 100 km/u sprinten en haalde een begrensde topsnelheid van 250 km/u, maar zonder die begrenzer zou hij tot wel 330 km/u kunnen doorgaan.

Afmetingen

Met een formaat van 4,84 meter in de lengte, 1,85 meter breed en 1,47 meter hoog (1,49 meter voor de Touring E61) werd de 5 Serie E60 weer een stukje groter dan zijn voorganger, maar het gewicht bleef wel ongewijzigd of zelfs iets lager: 1,4 tot 1,8 ton, afhankelijk van de uitvoering. De koffer van de sedan is erg groot met 520 liter, de Touring haalt 500 tot 1.650 liter, wat ook een verbetering is tegenover de E39.

Productie 2003 -2010 (E60 & E61)
Lengte, breedte, hoogte 4,48 m, 1,85 m, 1,47 m
Wielbasis 2,9 m
Inhoud bagageruimte 520 l
Ledig gewicht 1.435 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2.000 kg
Cilinderinhoud 1.995 cm³
Maximaal koppel 210 Nm
Topsnelheid 224 km/h
Acceleratie 0-100 km/h in s 8,7 s
Tankinhoud 70 l
Verbruik 6,7 l/100km (NEDC)
CO2-uitstoot 162 g/km

Uitvoeringen

Bij zijn lancering had de BMW 5 Serie E60 drie uitvoeringen: een naamloze basisversie, de Executive en de High Executive. Na de LCI kwam er nog een uitvoering bij, de Business Line, speciaal voor fleetklanten die bepaalde uitrusting als een lederen interieur en een metaalkleur moesten hebben. De basisuitrusting van de 5 Serie E60 was vrij kaal, met veel en dure opties, maar je kon er wel iets moois van maken. Zeker als je langs de Individual-afdeling van BMW ging, die specifieke velgen, lakkleuren en materialen voor het interieur had.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

De goedkoopste exemplaren van de BMW 5 Serie E60 op de tweedehandsmarkt kosten amper 3.000 euro, maar dan gaat het ook om wagens met een zescijferige kilometerstand die met een 2 of 3 begint. De mooiere exemplaren vind je vanaf zo’n 7.000 euro.

De M5 van deze generatie kost minstens 25.000 euro, maar let erop dat ze een goede onderhoudshistorie hebben gekend. De hoogtoerige V10 heeft enkele stukken die snel slijten en voor problemen kunnen zorgen, zoals de lagerschalen.

Design

Exterieur

Na de controversiële 7 Serie E65 was deze 5 Serie E60 het tweede model van designdirecteur Chris Bangle, en hoewel de 5 Serie duidelijk brak met zijn conservatieve verleden, pasten de unieke designelementen van het model wel binnen de algemene lijn. De hoekige koplampen en achterlichten voegen een vleugje futurisme toe, terwijl de bonkige kofferbak beter is geïntegreerd dan bij de 7 Reeks. Bovendien werd de 5 Reeks, ondanks zijn toegenomen afmetingen, niet zwaarder dankzij het gebruik van aluminium voor een groot deel van de koetswerkpanelen. In 2007 kreeg het model een lichte facelift, die kleine maar geslaagde veranderingen met zich meebracht.

Interieur

Aan boord zette de 5 Serie E60 (samen met de 7 Serie uit die tijd) de toon voor wat nog lang de designtaal van de BMW-interieurs zou worden, met de dubbele koepels voor de tellers en het centrale infotainmentscherm, dat erg hoog gepositioneerd stond en daarmee voor was op zijn tijd. Er zijn nog wat ouderwetse elementen zoals het aircopaneel, maar je zou niet zeggen dat het model al zo’n 20 jaar oud is. De LCI bracht een nieuwe automaatpook en een vernieuwd iDrive-systeem met zich mee dat nu gebruik maakte van een harde schijf in plaats van DVD’s.

bmw-5-series-e60-interior

Rijhulp en veiligheid

De BMW 5 Serie kreeg in 2004 4 sterren van Euro NCAP, zowel voor de bescherming van volwassenen en kinderen aan boord. De bescherming van voetgangers, die toen nog amper impact had op de algemene score, kreeg één ster op vijf. De 5 Serie was wel een trendsetter wat elektronica betreft, met onder meer een head-up display en adaptive cruise control. Ook had de 5 Serie E60 6 airbags.

Alternatieven

De BMW 5 Serie E60 ging natuurlijk de concurrentie aan met de Audi A6 C6 en de Mercedes E-Klasse W211, maar er waren ook andere alternatieven zoals de Volvo S80/V70, Jaguar S-Type/XF, Lexus GS en de Chrysler 300C. De 5 Serie onderscheidt zich met zijn uitstekende rijdynamiek en zijn voortreffelijke motoren, maar al die elektronische systemen betekenen ook dat er af en toe iets kapot gaat.

FAQ

Hoeveel kost een BMW 5 E60?
De mooiere exemplaren van de BMW 5 Reeks E60 vind je vanaf zo’n 7.000 euro.
Is de BMW M5 E60 betrouwbaar?
De BMW M5 E60 heeft een V10 die erg gevoelig is aan goed onderhoud. Koop dus enkel een exemplaar met een sluitende historie, waarvan liefst ook al de lagerschalen zijn vervangen, een bekend euvel met deze motoren.
Hoe snel is de BMW M5 E60?
De M5 E60 had 507 pk en kon in 4,7 seconden van 0 naar 100 km/u sprinten en haalde een begrensde topsnelheid van 250 km/u, maar zonder die begrenzer zou hij tot wel 330 km/u kunnen doorgaan.

Meer informatie

Meer links