Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
chrysler-300c-front

Chrysler 300C

1 / 3
chrysler-300c-front
chrysler-300c-side
chrysler-300c-back

Sterke punten

  • Kenmerkend, onderscheidend uiterlijk
  • Krachtige motoren
  • Luxueus interieur

Zwakke punten

  • Minder verfijnd dan concurrenten
  • Relatief hoog brandstofverbruik
  • Restwaarde aan de lage kant

Chrysler 300C : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Chrysler 300C, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Chrysler 300C: luxe sedan met rebels randje

De (moderne) Chrysler 300C is een kenmerkend vormgegeven sedan in de hogere middenklasse, al wordt het model in Europa als een luxe auto beschouwd. In de jaren ’60 is de naam Chrysler 300C al eens gebruikt voor een relatief sportieve, luxe coupé. Lees meer

Interesse in een Chrysler 300C

Chrysler 300C occasions
Chrysler 300C dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • De Chrysler 300C heeft een kenmerkend design, dat een luxe uitstraling combineert met subtiele retro-elementen
  • Luxueus interieur doet weinig onder voor dat van auto’s uit hogere prijsklassen
  • Krachtige motoren zorgen daarnaast voor sportieve prestaties
  • Lage restwaarde maakt dat occasions juist veel voor weinig bieden

Technische gegevens

Motorisatie

De Chrysler 300C is geleverd met V6- en V8-motoren. De V6-motoren hebben een inhoud van 2,7- tot 3,5-liter(later ook tot 3,6-liter). De V8-motoren hebben een inhoud van 5,7- tot 6,1-liter (later tot 6,4-liter). De meeste motoren zijn benzinemotoren, maar beide modelgeneraties hebben ook een V6 turbodiesel. De Chrysler 300C heeft altijd een automatische transmissie. De eerste modelgeneratie had afhankelijk van de uitvoering vier of vijf versnellingen. De tweede modelgeneratie had afhankelijk van de uitvoering vijf of acht versnellingen. Standaard heeft de Chrysler 300C achterwielaandrijving, maar er zijn ook uitvoeringen met vierwielaandrijving.

Afmetingen

Beide modelgeneraties van de Chrysler 300C zijn vrijwel even groot. De auto is bijna vijf meter lang, ongeveer 1,9 meter breed en een kleine 1,5 meter hoog. De wielbasis meet vrijwel exact drie meter. De draaicirkel is met net geen twaalf meter (stoep tot stoep) aan de grote kant, maar op zich gemiddeld voor een auto van dit formaat. Met een inhoud van ruim 500 liter is ook de bagageruimte van vrij gemiddelde afmetingen voor dit segment.

De belangrijkste specificaties op een rij

Chrysler 300C (eerste generatie)
Marktintroductie 2004
Lengte x breedte x hoogte 5,02 m x 1,88 m x 1,48 m
Wielbasis 3,05 m
Inhoud bagageruimte 504 – 630 l
Ledig gewicht 1.705 – 1.935 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2.170 – 2.410 kg
Cilinderinhoud 2.736 – 6.059 cm3
Vermogen 142 kW (193 pk) – 310 kW (425 pk)
Koppel 257 – 570 Nm
Topsnelheid 209 – 265 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 11,1 – 5,0 sec
Tankinhoud 68 – 71 l
Verbruik 8,1 – 14,0 l/100 km
CO₂-uitstoot 215 – 330 g/km

Varianten

De eerste modelgeneratie Chrysler 300C is er in de basis in twee varianten: de sedan en de Touring. Dat is een stationwagenvariant. Er zijn ook een aantal specifieke motorvarianten, waarvan de SRT8 speciaal noemenswaardig is. De Chrysler 300C SRT8 is een krachtige sportuitvoering met een 5,7-liter V8 aan boord. Een noemenswaardig uitrustingsniveau is de Signature Series, een extra luxe uitvoering. Wel altijd geleverd met dieselmotor, wat op dat moment in Europa nog een erg populaire keuze was in het luxesegment. De tweede modelgeneratie is in Europa alleen geleverd in het Verenigd Koninkrijk, maar de rest van Europa kreeg wel de Lancia Thema. Dat was eigenlijk gewoon een Chrysler 300C met andere logo’s. In Amerika werd van de tweede generatie ook een Chrysler 300variant geleverd, een minder luxueuze uitvoering.

Prijzen

Alleen de eerste generatie Chrysler 300C is officieel in Nederland leverbaar geweest, met destijds een vanafprijs die varieerde van een kleine 60.000 tot ruim 100.000 euro. Dat verschil lag enerzijds aan de uitrustingsniveaus, maar zoals bijna iedere auto werd de Chrysler 300C in de loop er jaren ook langzaamaan wat duurder. Als we voor de volledigheid ook de op de Chrysler 300C gebaseerde Lancia Thema bekijken, dan zien we dat dat model een vanafprijs had van tussen de 50.000 en 65.000 euro. Ten opzichte van het eerste model viel de prijsstijging dus reuze mee.

Inmiddels heeft de tijd geleerd dat de Chrysler 300C een vrij lage restwaarde heeft, al geldt dat voor meer auto’s in het luxe segment. De lage restwaarde is juist een voordeel voor wie op zoek is naar een Chrysler 300C occasion. Wel is het aanbod relatief beperkt, omdat de Chrysler 300C geen verkooptopper was. Reken voor de eerste modelgeneratie op prijzen van zo’n 2.500 tot 15.000 euro. Dat varieert dan van een vroeg exemplaar met veel kilometers tot een laat exemplaar dat er nog als nieuw bij staat. Houd voor de tweede modelgeneratie rekening met prijzen van zo’n 9.000 tot eveneens 15.000 euro. Dit aanbod is nog beperkter en bestaat vooral uit de genoemde Lancia Thema’s. Via grijze import heeft ook een enkele ‘echte’ Chrysler 300C van de tweede generatie zijn weg naar Nederland gevonden.

Design

Buitenkant

De Chrysler 300C is een Amerikaanse sedan (of stationwagen), die een luxe uitstraling combineert met een aantal retro elementen, bijvoorbeeld de vierkante vormen of de grote chromen grille. De tweede modelgeneratie heeft een vergelijkbaar design, maar oogt wat moderner en heeft nauwelijks retro elementen. Vanwege de lage en brede uitstraling met imposante voorzijde wordt de Chrysler 300C ook wel eens een gangsterauto genoemd. Het is in ieder geval zelfs in Amerika een onderscheidende keuze in het luxesegment. De Chrysler 300C Touring is de stationwagenversie, al gaat ook bij dit model een imposante en sportieve uitstraling voor op praktische eigenschappen.

Binnenkant

Ook het interieur heeft een opvallende vormgeving, met een stuurwiel met ook weer retro elementen (geïnspireerd op klassieke stuurwielen) en verder een vrij hoekige vormgeving met afhankelijk van de uitvoering chromen accenten. Bij de tweede modelgeneratie is de vormgeving van het interieur veel conventioneler en domineren meer afgeronde vormen. Zeker als stationwagen is de Chrysler 300C niet de ruimste auto in zijn segment, maar nog steeds biedt de auto prima plaats aan vier tot vijf personen en hun bagage.

Veiligheid

De eerste modelgeneratie Chrysler 300C is niet getest door de Euro NCAP, maar wel door Amerikaanse tegenhangers NHTSA en IIHS. Die werken met een ander soort score, bovendien per testonderdeel, dan de voor ons bekende sterren voor een totaalscore. De Chrysler 300C behaalde een gemiddelde score voor een auto in zijn segment en dat betekent in dit geval een prima resultaat. De tweede modelgeneratie is als Lancia Thema wel getest door de Euro NCAP, met een score van vijf sterren als resultaat. Bij de IIHS scoorde de tweede generatie Chrysler 300C op bijna ieder onderdeel de maximale score Good.

Alternatieven

In Amerika wordt de Chrysler 300C gezien als een model in de (hogere) middenklasse, maar in Europa valt het model door zijn iets hogere Europese prijs in het luxesegment. Daar staat hij tegenover auto’s zoals de BMW 5 Serie en Mercedes-Benz E-Klasse. Deze Duitse concurrenten bieden meer verfijning en modernere technologieën, maar de Chrysler 300C onderscheidt zich met zijn uitstraling en krachtige V8-motoren. Een concurrent uit eigen land is nog de Cadillac CTS, die zich vooral van de Chrysler onderscheidt met een veel scherper design en sportievere rijeigenschappen. De tweede modelgeneratie van de Chrysler 300C is al sinds 2010 in productie en begint daardoor wel wat op leeftijd te raken ten opzichte van zijn concurrenten op de markt voor nieuwe auto’s.

FAQ

Wat kost een Chrysler 300C?
Afhankelijk van het model en de uitvoering had de Chrysler 300C in Nederland een vanafprijs van een kleine 60.000 tot ruim 100.000 euro. De tweede modelgeneratie werd hier verkocht als Lancia Thema. Een Chrysler 300C occasion is te vinden voor zo’n 2.500 tot 15.000 euro.
Hoeveel pk heeft een Chrysler 300C?
Afhankelijk van de modelgeneratie en uitvoering heeft de Chrysler 300C een vermogen van 142 kW (193 pk) tot 310 kW (425 pk).
Waar wordt de Chrysler 300C geproduceerd?
Beide modelgeneraties van de Chrysler 300C werden en worden geproduceerd in de Chrysler-fabriek in Brampton, Ontario, Canada. De eerste generatie werd aanvullend ook geproduceerd in fabrieken in Oostenrijk en China.

Beoordelingen voor Chrysler 300C

13 Beoordelingen

4,6