Chrysler te koop: tweedehands en nieuw

Chrysler

Vind nu uw droomauto

In 2.4 miljoen auto's bij Europa-breed de grootste online automarkt.

Tweedehands Chrysler, Amerikaans merk in Europese handen

De Verenigde Staten hadden een grote invloed op de ontwikkeling van de auto. Begin twintigste eeuw ontstonden daar diverse bedrijven die een fors stempel drukten op de auto-industrie en later zouden uitgroeien tot toonaangevende merken en fabrikanten. Tot die autobouwers behoren tegenwoordige multinationals als Opel en General Motors, en ook Chrysler stond al snel in de top van de auto-industrie in de VS. Het bedrijf werd opgericht in juni 1925 door Walter Chrysler, en vestigde zich net als de andere twee belangrijke Amerikaanse merken in de streek rond Detroit. De voorloper van het merk was de Maxwell Motor Company. Deze autofabriek begon in 1904, maar werd na een mindere periode overgekocht door Walter. Hij leende weliswaar zijn achternaam aan het bedrijf, maar de eerste Chryslers waren nog grotendeels gebaseerd op Maxwell-modellen. Het overnemen van andere automerken bleek een goede investering, en gedurende de jaren twintig werden ook reeds bestaande maar in het slop geraakte Noord-Amerikaanse automerken als Dodge en Fargo toegevoegd aan het Chrysler-concern. Het bedrijf positioneerde zich aanvankelijk in het hogere segment, en concurreerde met onder meer Cadillac en Lincoln. Eind jaren twintig werden vanuit het bedrijf merken als Plymouth en DeSoto opgezet voor de financieel minder draagkrachtige consument, terwijl het Chrysler-merk Imperial van 1955 tot 1975 de luxe markt bediende. In 1998 ontstond na een fusie het Duits-Amerikaanse DaimlerChrysler. In januari 2014 werd het van oorsprong Italiaanse Fiat de eigenaar van het automerk, om het samen te voegen met Lancia. Dit betekent dat Chryslers in Europa als Lancia worden verkocht en dat de kleinere Lancia-modellen in Groot-Brittannië en Ierland onder de naam Chrysler bij de autodealer staan.

Voorop bij noviteiten

Het merk speelde al vroeg in zijn bestaan een rol bij de ontwikkeling van snellere auto's. Chrysler ontwierp daartoe aan het begin van de jaren dertig een type door gebruik te maken van een windtunnel. Het was voor het eerst dat een autobouwer een voertuig uitgaf waarvan het ontwerp tot stand was gekomen met behulp van deze baanbrekende techniek. De auto verscheen in 1934 en kreeg de toepasselijke naam Airflow. Het koetswerk had een uiterst gestroomlijnde vormgeving, die gekenmerkt werd door een sterk gebogen motorkap en vele rondingen in de rest van de carrosserie. Deze was geheel gemaakt van staal. Dit idee was eerder uitgevoerd door het in 1928 door het Chrysler-concern overgenomen Dodge, maar de algemene tendens was dat voor het koetswerk van auto's in deze periode werd gekozen voor een combinatie van hout en staal. Andere nieuwigheden waren dat de motor zich voorbij de voorwielen bevond, en dat de bestuurdersstoel en zitplaatsen voor de passagiers binnen de wielbasis lagen. Het merk bleek zijn tijd met al dit soort innovaties wellicht wat te ver vooruit, want de productie van de Airflow kostte zoveel tijd, geld en technische inspanningen dat het model nauwelijks rendabel was. Zijn gestroomlijnde uiterlijk werd ook al niet gewaardeerd, en ondanks aanpassingen stierf de Chrysler-auto na enkele jaren een vroege dood. Daarna richtte het bedrijf zich lange tijd op meer conventionele ontwerpen. In 1960 was het merk desondanks het eerste in de Verenigde Staten dat voertuigen uitbracht met een zelfdragende carrosserie, waarbij een inwendig frame ter ondersteuning van het koetswerk ontbreekt. Een andere innovatie was de introductie in 1958 van een automatische snelheidscontrole, de voorloper van de cruisecontrol.

Kenmerkende modellen van Chrysler

Een tweedehands auto van dit merk bevindt zich over het algemeen in de luxere categorie. Het waren ook de hogere segmenten waar de fabriek zich tijdens de begindagen van de vorige eeuw reeds op concentreerde. Een voorbeeld daarvan is de Voyager. Dit type was een van de eerste MPV's die op de markt verschenen, en werd in de Verenigde Staten in 1984 geïntroduceerd als Dodge Caravan. Vanaf 1988 kwam de eerste generatie van deze 7-zitter in Europa uit als Voyager, en de minivan was van meet af aan bijzonder succesvol. De latere generaties van dit model hebben een meer gestroomlijnd en minder hoekig design. Vanaf de vijfde generatie van 2008 werd de naam voor de Europese afzetgebieden gewijzigd in Grand Voyager. Omdat tussen 1988 en 2011 miljoenen van deze auto's zijn verkocht, kost het vinden van een tweedehands Voyager of Grand Voyager doorgaans weinig moeite. Wie niet slaagt bij de beschikbare Chrysler-occasions, kan zijn geluk beproeven bij de gebruikte MPV's van de zustermerken Dodge, Lancia en Plymouth. Een ouder model in de compacte klasse is de in 1995 als sedan en coupé gepresenteerde Chrysler Neon, die ook als Dodge Neon en Plymouth Neon verscheen. Vooral de tweede generatie van 2000 deed het goed in Nederland. Omdat deze uitsluitend als sedan verscheen, is er minder keuze voor wie een tweedehands Neon uit de latere bouwjaren zoekt.

Tweedehands auto van recentere datum

De Chrysler-modellenlijn van de laatste tijd is beperkt. In het aanbod bevinden zich de vijf meter lange sportieve 300C-sedan uit de hogere middenklasse en de in 2016 in productie genomen minivan Pacifica. De 300C verscheen in 2005, en werd in 2011 voor de Europese markt omgedoopt in Lancia Thema. De Pacifica vervangt de diverse Voyager-uitvoeringen. In 2003 is al eens een cross-over van het merk onder dezelfde naam uitgebracht. Deze is in Nederland relatief zeldzaam, net als de gelijknamige recente minivan. Bij de aanschaf van een Chrysler tweedehands kan evenwel uit diverse populaire modellen worden gekozen. Een voorbeeld daarvan is de Crossfire. De sportauto werd gebouwd van 2004 tot 2007 en is verkrijgbaar geweest als cabriolet, roadster en coupé. Een model dat langer in productie was en dus in grotere aantallen op de occasionmarkt beschikbaar is, is de PT Cruiser. Deze werd van 2001 tot 2010 gemaakt als MPV, hatchback en cabriolet, en was voorzien van een retrolook met verwijzingen naar de jaren dertig. Een Chrysler-model dat sinds de jaren zeventig regelmatig in een nieuwe uitvoering verschijnt, is de Delta. De recentste, derde generatie van deze hatchback werd geproduceerd van 2008 tot 2014. Een Chrysler die van 2001 tot 2010 voor de Europese markt als sedan en cabrio werd gebouwd is de Sebring.