Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
bmw-x1-front

BMW X1

1 / 3
bmw-x1-front
bmw-x1-back
bmw-x1-side

Sterke punten

  • Ruim interieur
  • Hightech interieur
  • Efficiënte motoren

Zwakke punten

  • Hoge basisprijs
  • Rommelig infotainmentsysteem
  • Lang geen compacte crossover meer

BMW X1 : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de BMW X1, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:€ 16.500,-*
Occasions vanaf:€ 4.300,-*
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

BMW X1 (U11): Allemansvriend met ruime dimensies en hightech interieur

In 2022 lanceerde BMW haar alweer derde generatie van de populaire X1. Die stoeit nog steeds met SUV-looks en koppelt dat aan fors gegroeide dimensies, geconnecteerd interieur en efficiënte motoren. Daarnaast is er voortaan ook een volstrekt elektrische variant, de iX1. Lees meer

Interesse in een BMW X1

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • De derde generatie X1 is anno 2022 ei zo na even groot als de eerste generatie X3. Waardoor de compacte crossover uitgegroeid is tot een familie-SUV.
  • Met een diesel-, benzine- en plug-inmotor is er een motor voor iedereen in de nieuwe generatie X1. Er is zelfs een volstrekt elektrische iX1!
  • Het dashboard van de X1 gaat dat van vlaggenschip iX achterna. Daardoor kwalitatieve materialen en schermpraal.
  • X1 xDrive30e is een fiscaal interessante, zuinige en potente plug-invariant met maar liefst 326 pk.

Alle belangrijke gegevens over de BMW X1 (U11)

Motoren

BMW houdt bij de derde generatie X1 nog steeds de kerk in het midden en biedt daardoor verschillende motoren aan. Daarbij worden de diesels niet geschuwd én is er ruimte voor een elektrische uitvoering, de iX1.[Textflussumbruch][Textflussumbruch]Op benzinevlak bestaat het gamma van de in 2022 gelanceerde X1 uit een sDrive18i en een xDrive23i. Die eerste doet beroep op een 1.5-liter driecilinder met 136 pk en stuurt de voorwielen via een 7-trapsautomaat aan, de andere stuurt 218 pk aan vermogen dankzij een 2-liter viercilinder naar de vier wielen via een 7-trapsautomaat.[Textflussumbruch]

Het dieselaanbod bestaat bij zijn lancering in 2022 uit de sDrive18d (voorrwielaandrijving) en de xDrive23d (vierwielaandrijving). In beide gevallen gaat het over een 2-liter viercilinder turbodiesel. In het geval van de sDrive18d is die 150 pk sterk, in het geval van de xDrive23d is die 211 pk sterk. [Textflussumbruch]

Voor de zakelijke markt voorziet BMW de X1 xDrive30e plug-inhybride die een vermogen van maar liefst 326 pk koppelt aan een lage CO2-uitstoot van 17 g/km en een theoretische verbruik van 0,8 l/100 km (+ 16,4 kWh/100 km).[Textflussumbruch]

Elektrisch rijden kan ook met de X1. Al spreek je dan technisch gezien over de iX1 xDrive30. Die herbergt twee elektromotoren onder de carrosserie voor een systeemvermogen van 313 pk en geraakt in theorie tot 438 km ver met een volle accu.

Afmetingen

Kleintjes worden groot. Dat is meer dan duidelijk bij de derde generatie X1. Met zijn lengte van 4,5 meter is hij ei zo na even groot als de eerste generatie BMW X3 en ook in de breedte (1.845 mm) en de hoogte (1.642 mm) groeit de X1 lichtjes.

Diezelfde groeispurt merken we op in de koffer. Want met een maximale inhoud van 540 liter (490 l voor iX1 en X1 plug-in) is de koffer van de X1 groter dan die van de eerste generatie X5! Leg je de achterbank plat, dan beschik je over een riante 1.600 l aan koffervolume.

Wat volgt is een overzicht van de belangrijkste technische specificaties van de BMW X1. Hier gaat het concreet om de X1 sDrive18i.

Productie 2022 - heden
Lengte, breedte, hoogte 4,5 m x 1,8 m x 1,6 m
Wielbasis 2,7 m
Inhoud bagageruimte 540 - 1.600 l
Ledig gewicht 1.996-2.368 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.475 kg
Cilinderinhoud 1.499 cm³
Koppel 230 Nm
Topsnelheid 208 km/u
Versnelling 0-100 km/h 9,2 s
Tankinhoud 45 l
Verbruik 6,3 l (diesel)
CO2-uitstoot 143 g/km

Uitvoeringen

Van oudsher associeer je BMW met ellenlange optielijsten. Tegenwoordig valt dat eigenlijk best mee. Kijken we naar de X1, dan kan je vooreerst kiezen uit drie verschillende uitvoeringen: Basisversie, xLine en M Sportpakket.[Textflussumbruch]

De Basisversie wordt gezien als de instapvariant voor de X1 en klinkt kariger uitgerust dan je denkt. Zo beschikt élke X1 (U11) standaard over led-koplampen en -achterlichten, een automatische kofferklep, automatische airco met 2 zones, achteruitrijcamera, BMW’s Curved Display en een automaat.[Textflussumbruch]

Zie je jouw X1 lievere avontuurlijk, dan is er de xLine-uitvoering. Die zegent de X1 met donkere sierelementen aan de onderkant van het koetswerk en accentueert verder met chroomelementen bovenaan.[Textflussumbruch]

Een sportief kantje? Dan moet je kijken richting het M Sportpakket. Die krijgt uniek bumperwerk, sierelementen onderaan meegespoten in koetswerkkleur, een sportstuur en sportzetels vooraan. Technisch geniet de X1 met M Sportpakket van de adaptieve M ophanging.

Prijzen

De catalogusprijzen van de BMW X1 (u11) beginnen bij € 33.750 voor de X1 sDrive18i in uitvoering “Basisversie” (het model met benzinemotor van 136 pk). De X1 sDrive 18d is verkrijgbaar vanaf € 54.032 (het model met dieselmotor van 150 pk).

Op het moment van schrijven (zomer 2022) zijn er nog geen tweedehandsprijzen voor de derde generatie X1. Kijken we naar alle generaties X1, dan zien we dat de prijzen op Autoscout24 vlot onder de € 10.000 gaan. Merk trouwens op dat de eerste generatie (2009 tot 2015) standaard beschikte over achterwielaandrijving. Kijk je naar de tweede generatie X1, dan starten de prijzen voor occasions rond de € 15.000.

Design

BMW zit tegenwoordig volop in een designrevolutie, met een opvallende grille-signatuur en een druk lijnenspel. De derde generatie X1 lijkt wat uit de boot te vallen door zijn vrij klassiek lijnenspel. Laat dat echter geen nadeel zijn, want dit is in het huidige gamma één van de meest coherente designstukken van BMW.

Exterieur

Geen gigantische grille vooraan deze X1, wel scherpe bumpers en toegespitste koplampen. Het gehele lijnenspel van de derde generatie X1 lijkt wel met het mes aangesneden. Daardoor lijkt hij stiekem op een kleine BMW X5. Al is de term “klein” tegenwoordig relatief bij de X1 natuurlijk. Vanaf het M Sportpakket krijg je uniek sportief bumperwerk en twee (valse) einddempers achteraan. De xLine-uitvoering accentueert dan weer de offroadlooks van deze X1 en staat ‘m voorbeeldig.

Interieur

Schermpraal? Dat heet bij het moderne BMW Curved Display, want tegenwoordig herbergt BMW op het dashboard twee riante schermen in een soort van gebogen glazen kast. Het geeft de cockpit van de X1 een zeer minimalistische en moderne look. De middentunnel bestaat dan weer uit een soort van zwevende console met daarop een kleine tuimelschakelaar voor de automaat. De iDrive-draaiknop voor het infotainment is tegenwoordig op pensioen. BMW’s nieuwste Operating System 8 bedien je via het aanraakscherm op het dashboard… of met je stem. Welkom in de toekomst.

bmw-x1-interior

Veiligheid

Zowel de eerste als de tweede generatie van de BMW X1 kunnen schermen met vijf sterren op de Euro NCAP-crashtests. Hoewel er van de derde generatie nog geen officiële cijfers zijn, wordt verwacht dat ook die met 5 sterren naar huis mag.

Alternatieven

Er is geen gebrek aan alternatieven voor de BMW X1. Te beginnen in eigen stal waar de X2 gezien kan worden als het meer sportief gestileerde broertje. Weet wel dat die X2 fors kleiner is qua binnenruimte dan de X1. Turen we voorbij de grenzen van het merk, dan zien we uiteraard de Duitsers klaarstaan aan de poort. Denk maar aan de Mercedes GLA/GLB, Audi Q3 en Volkswagen Tiguan. Zweden heeft een antwoord klaar in de vorm van de Volvo XC40, Frankrijk in de vorm van de Peugeot 3008 en Engeland wil je richting het schiereiland lokken met de Jaguar E-pace.

Beoordelingen voor BMW X1

91 Beoordelingen

4,0