BMW X1 te koop: tweedehands en nieuw

BMW X1

BMW X1: compact en luxueus cross-over SUV

De BMW X1 is een compact, luxueus cross-over Sport Utility Vehicle (SUV). De auto wordt geproduceerd en wereldwijd verkocht door de Duitse bouwer BMW, sinds 2009. Er bestaan 2 generaties, waarvan de tweede aanvangt in 2015. Het productiemodel van de X1 volgt de X1 conceptauto, die debuteert op de Motor Show van Parijs in 2008. Serieproductie begint in oktober 2009, in de BMW fabrieken van Leipzig. Later wordt er ook nog gebouwd in Chennai (Indië), Shenyang (China) en Kaliningrad (Rusland).

De BMW X1 technisch bekeken

De eerste generatie BMW X1 is de E84. De auto maakt gebruik van het E91 platform van de BMW 3 Serie Touring en wordt eerst geclassificeerd als een middelgroot voertuig (EPA), eerder dan als een compact voertuig. Nochtans is de X1 iets kleiner en betaalbaarder dan de X3. Tot de vroegste modellen behoren de xDrive28i, de sDrive18d, de xDrive18d, de sDrive20d, de xDrive20d en de xDrive23d. In maart 2010 worden op de Duitse markt ook nog de sDrive18i en de xDrive25i geïntroduceerd. In de lente van 2011 wordt de xDrive28i toegevoegd. Hij heeft een 2.0 benzinemotor.

De X1 heeft een kofferbak van 420 liter en 1350 liter met opgevouwen stoelen. Ter vergelijking heeft de kofferruimte van de 3 Serie Touring een volume van 460 liter en die van de X3 (E83) een volume van 480 liter. Het voertuig maakt voorts onder andere gebruik van adaptieve cruise control, verhoogde H-punt stoelen en Performance Control.

De nieuwe generatie BMW X1

In 2011 komt er een eerste update van de BMW X1. Tot de wijzigingen behoren onder andere een verbeterde ophanging, Dynamic Stability Control (DSC) voor de modellen met achterwielaandrijving en heuvelassistentie. Het BMW ConnectedDrive systeem bevat nu onder andere realtime verkeersinformatie en een verbeterde isolatie reduceert het motorlawaai binnenin de cabine (bij de diesels).

Er komen 2 nieuwe modellen bij: de sDrive20i en de xDrive20i. Van de sDrive20d verschijnt ook nog een EfficientDynamics editie. Verder krijgen de sDrive20i en de xDrive20i een start/stop functie. Het eerste model daarvan krijgt bovendien elektromechanische stuurbekrachtiging. De verkoop start in de herfst van 2011.

Een nieuwe update volgt als snel, in 2012, en wordt gepresenteerd op de Internationale Auto Show van New York en Auto Mobil International (Leipzig). Vroege modellen zijn de sDrive18i, de sDrive20i, de xDrive20i, de xDrive28i, de sDrive16d, de sDrive18d, de xDrive18d, de sDrive20d, de sDrive20d EfficientDynamics, de xDrive20d en de xDrive25d. Een derde update volgt in 2014. Er komen nu onder andere 17” lichtmetalen velgen met V-spoke ontwerp en een nieuwe, bruine kleuroptie (‘Sparkling Brown metallic’). Het voertuig wordt voorgesteld op de Noord-Amerikaanse Internationale Auto Show. De verkoop start in de lente van 2014.

De tweede generatie start in 2015. De X1 reeks valt nu uiteen in 2 modellen: een met standaard en een met lange wielbasis. De X1 met standaard wielbasis (F48) wordt gebouwd op het BMW UKL2 platform en krijgt zo meer kofferruimte. Het interieur is een nieuwe ontwerp en het exterieur wordt opgefrist. Tot de nieuwe opties behoren onder andere een Head-Up display, Performance Control, Driving Assistance (waaronder parkeerassistentie) en Bi-ledlampen vooraan. Het voertuig wordt gepresenteerd op de Internationale Motor Show van Frankfurt en op de Motor Show van Tokyo. Tot de vroegste modellen behoren de xDrive20i, de xDrive20i, de xDrive25i, de sDrive18d, de xDrive20d en de xDrive25d. In november 2015 volgen ook nog de sDrive18i en de sDrive16d. Even later is het de beurt aan de sDrive18i en de xDrive18d. De X1 met lange wielbasis (F49) verschijnt in 2016. Het is in wezen een versie van de standaard X1 bedoeld voor de Chinese markt. De wielbasis in kwestie is 110 mm langer, waardoor de auto in zijn geheel 126 mm langer wordt. Het voertuig wordt gepresenteerd op de Auto Show van Peking. De verkoop start in mei 2016.

BMW X1 modellen en prijsklassen

De BMW X1 heeft twee voorname modellen, sDrive (voorwielaandrijving) en xDrive (vierwielaandrijving). Zoals gezegd onderscheidt men sinds de tweede generatie het standaardmodel ook van het model met lange wielbasis (China). Men kan deze voertuigen vervolgens uitrusten met 6 verschillende trims: het M Sport Pakket, het Technology Pakket, het Premium Pakket, het Driver Assistance of Driver Assistance Plus Pakket, en het Cold Weather Pakket (voor uitzonderlijke weersomstandigheden).

Verder zal het al opgevallen zijn dat heel wat modellen worden onderscheiden op basis van de motor. Een volledig overzicht van de benzinemotoren omvat: de sDrive18i van 1499 cc (100 kW en 134 pk) tegen 4400 rpm, de sDrive18Li I3 turbo van 1499 cc (100 kW en 134 pk) tegen 4400 rpm, de sDrive20i I4 twin scroll turbo van 1998 cc (141 kW en 189 pk) tegen 50006000 rpm, de sDrive20Li I4 twin scroll turbo van 1998 cc (141 kW en 189 pk) tegen 5000 rpm, de xDrive20i I4 twin scroll turbo van 1998 cc (141 kW en 189 pk) tegen 50006000 rpm, de xDrive20Li I4 twin scroll turbo van 1998 cc (141 kW en 189 pk) tegen 5000 rpm, de xDrive25i I4 twin scroll turbo van 1998 cc (170 kW en 228 pk) tegen 50006000 rpm en de xDrive25Li I4 twin scroll turbo van 1998 cc (170 kW en 228 pk) tegen 5000 rpm. Een laatste benzinemotor is de xDrive25Le iPerformance I3 turbo van 100 kW en 134 pk tegen 44006000 rpm, die gekoppeld wordt aan een elektrische motor van 70 kW en 94 pk. Tot de dieselmotoren behoren tot slot: de sDrive16d I3 turbo van 1496 cc (85 kW en 114 pk) tegen 4000 rpm, de sDrive18d I4 turbo van 1996 cc (110 kW en 148 pk) tegen 4000 rpm, de xDrive18d I4 turbo van 1996 cc (110 kW en 148 pk) tegen 4000 rpm, de sDrive20d I4 turbo van 1995 cc (140 kW en 187 pk) tegen 4000 rpm, de xDrive20d I4 turbo van 1995 cc (140 kW en 187 pk) tegen 4000 rpm, de xDrive25d I4 turbo van 1995 cc (170 kW en 228 pk) tegen 4400 rpm.