Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
bmw-320-d-front

BMW 320

1 / 3
bmw-320-d-front
bmw-320-d-back
bmw-320-d-side

Sterke punten

  • Achterwielaangedreven rijplezier
  • Ook als plug-inhybride
  • Muzikale zescilinder

Zwakke punten

  • Hoge prijzen
  • Luidruchtige diesel (E46)
  • Oude 320d-modellen niet meer welkom in LEZ

BMW 320 : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de BMW 320, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

BMW 320: Beierse benzine, diesel en nu ook plug-in hybride

De 320 is een vaste waarde in het gamma van de 3-Serie. Aanvankelijk uitsluitend als benzinemotor: als viercilinder en zelfs zescilinder-in-lijn. Nadien kwam er ook een diesel bij, en vandaag kun je zelfs een plug-in hybride 320 bestellen: de 320e. Lees meer

Interesse in een BMW 320

BMW 320 occasions
BMW 320 nieuwe auto's
BMW 320 dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Alle belangrijke gegevens over de BMW 320

Motoren

De BMW 320 begon zijn carrière helemaal in het begin in 1975 (E21), als 2,0 liter grote viercilinder. Er bestond een 320/4 met carburateurs en 109 pk, en een 320i met injectie en 125 pk. Daarnaast was er met de 320/6 ook een zescilinder, die 122 pk sterk was. In de tweede generatie van de BMW 3-Serie (E30) was de 320i een 2,0 liter grote zescilinder-in-lijn met 125 en later 129 pk.

In de derde generatie 3-Serie (E36) zag de 320i het vermogen van zijn 2,0 liter grote zes-in-lijn stijgen tot 150 pk. Die 150 pk sterke zes-in-lijn kreeg de 320i ook in de vierde generatie (E46). Na enkele jaren steeg zijn cilinderinhoud tot 2,2 liter en zijn vermogen tot 170 pk. In deze generatie was de 320 er voor het eerst ook als diesel: de 320d was een 2,0 liter grote viercilinder met eerst 136 en later 150 pk.

In de vijfde generatie (E90) van de BMW 3-Serie schakelde de 320i over op een viercilinder: die was eerst 150 pk sterk, later 170 pk. Tijdelijk was er ook een sportieve 320si, die 173 pk sterk was en gebaseerd was op de auto uit het WTCC. De dieselversie, de 320d, gebruikte opnieuw een 2,0 liter grote viercilinder met eerst 163 pk, later 177 pk en uiteindelijk 184 pk. De EfficientDynamics-uitvoering hield het op 163 pk.

De vorige generatie van de BMW 3-Serie (F30) nam opnieuw een 2,0 liter grote viercilinder voor de 320i. Die was de hele carrière 184 pk sterk, al bestond er ook een minder krachtige maar zuinigere EfficientDynamics-uitvoering met 170 pk. Als diesel begon de 320d zijn carrière met een 163 pk sterke EfficientDynamics-uitvoering, en in een gewone uitvoering met 184 pk en later 190 pk.

Primeur voor de huidige generatie van de BMW 3-Serie (G20): de 320 is er voor het eerst als plug-in hybride, de 320e. Die combineert een 2,0 liter grote viercilinder op benzine van 163 pk met een elektromotor van 113 pk tot een systeemvermogen van 204 pk. Een batterij van 12,0 kWh moet een elektrisch rijbereik opleveren van 52 tot 61 kilometer (WLTP). De gewone benzine en diesel blijven ookl van de partij: de 320i heeft een 184 pk sterke 2.0-viercilinder, de 320d een 190 pk sterke 2.0-viercilinder, die sinds eind 2020 voorzien is van milde hybride ondersteuning.

Nieuw- en occasionprijzen

De occasionprijzen van de benzinemodellen van de BMW 320 profiteren van de Duitse merkreputatie en van de populariteit van de 3-Serie als youngtimer. Occasions zonder astronomische kilometerstand hebben dus al snel een vanafprijs van 10.000 euro en meer. Bij de dieselmodellen is het een ander verhaal: daar mogen de oudere exemplaren de lage-emissiezone niet meer binnen, waardoor hun restwaarde flink gedaald is.

De nieuwprijzen van de huidige BMW 320 beginnen bij 55.111 euro voor de 320i en 59.314 euro voor de 320d. De Touring kost telkens zo’n 1.700 euro extra. Voor de plug-in hybride 320e betaal je 51.349 euro, voor de Touring 52.611 euro.

bmw-320-d-interior

bmw-320-d-seats

Alternatieven

Bij BMW zelf zijn er heel wat alternatieven voor de 320i en 320d. Je kunt voor een minder krachtige versie gaan, en dan kom je bij de 318i en 318d uit. Krachtigere versies zijn er uiteraard ook, zelfs voor de plug-in hybride: dan ga je voor de 330e. Bij de Duitse premiumconcurrenten zijn er uiteraard ook alternatieven, in de vorm van de Audi A4 en Mercedes C-Klasse.

FAQ

Hoeveel kost de BMW 320?
Voor de BMW 320i betaal je vandaag minstens 55.111 euro, voor de 320d minstens 59.314 euro. De plug-in hybride heeft een prijskaartje van 51.349 euro. De occasionprijzen liggen gelukkig lager, maar zelfs voor de oudste benzineversies moet je rekenen op minstens 10.000 euro voor een redelijk exemplaar.
Mag ik met de BMW 320d de lage-emissiezone nog binnen?
Met dieselmodellen van de BMW 3-Serie tot en met de vierde generatie (E46) mag je de lage-emissiezone niet zomaar meer binnen. Vanaf de vijfde generatie (E90) is het sterk afhankelijk van het bouwjaar en de bijbehorende euronorm. Controleer dus zeker je kentekenbewijs.

Beoordelingen voor BMW 320

606 Beoordelingen

4,7

Meer informatie

Modellen

Speciaal

Meer links